handdator

Visa fullständig version : Ska jag börja styrketräna?


varg-
2007-08-02, 00:18
Hej,


Jag har under det senaste halvåret tappat runt 35 kilogram i fett, detta genom omlagda kostvanor och ett 45 minuter långt konditionspass varje morgon.

Jag väger för tillfället 115 kilo (fett), så jag vill (självklart) bli av med en hel del mer. Är 16 år gammal och är 183 cm lång. Min undran är då om jag ska lägga till två stycken styrketräningspass i veckan (i addition till den dagliga konditionsträningen), skulle detta göra varken från eller till eller skulle jag bara se "större" (tjockare) ut? Skulle dessa pass på något sätt hämma min (relativt) stadiga viktnedgång?

Tack på förhand!

flup
2007-08-02, 00:43
Ju mer muskler desto med förbränner du =) Börja gymma!

Morty
2007-08-02, 00:43
Hej,


Jag har under det senaste halvåret tappat runt 35 kilogram i fett, detta genom omlagda kostvanor och ett 45 minuter långt konditionspass varje morgon.

Jag väger för tillfället 115 kilo (fett), så jag vill (självklart) bli av med en hel del mer. Är 16 år gammal och är 183 cm lång. Min undran är då om jag ska lägga till två stycken styrketräningspass i veckan (i addition till den dagliga konditionsträningen), skulle detta göra varken från eller till eller skulle jag bara se "större" (tjockare) ut? Skulle dessa pass på något sätt hämma min (relativt) stadiga viktnedgång?

Tack på förhand!

Först och främst, JÄVLIGT starkt jobbat!

Jag rekomenderar absolut styrketräning! Det är bara med ökad muskelmassa som din basala förbränning ökar. Sedan så ökar även din förbränning i 24 timmar efter ett styrkepass. Och musklerna är nog sköna att ha där när du tappat ytterligare kanske 20-30 kilo eftersom någon kommer vara snygging då ;D

skivan
2007-08-02, 00:51
Var det inte ett jävla tjat på att man inte kunde bygga muskler samtidigt som man förbränner fett?

Rashtan
2007-08-02, 00:56
Starkt jobbat där varg. Fortsätt med det goda arbetet. Styrketräning är något jag rekommenderar varmt till dig thumbs up.

Var det inte ett jävla tjat på att man inte kunde bygga muskler samtidigt som man förbränner fett?

Inte utan att få en hämmande effekt på din styrketräning nej. Men som nybörjare gäller det inte heller att bygga upp muskler utan att vänja in rörelserna/bygga upp muskelfästena. Så för nybörjare blir det oftast viktminskning (i alla fall om man hade hull innan, annars så inte).

Larsson85
2007-08-02, 07:28
Var det inte ett jävla tjat på att man inte kunde bygga muskler samtidigt som man förbränner fett?

Inte bygga, men man kan göra sitt yttersta för att inte förlora dom man har.

Rahf
2007-08-02, 07:36
Inte bygga, men man kan göra sitt yttersta för att inte förlora dom man har.

Plus att styrketräning är nyttigt och att du utsätter kroppen för en ny sorts stress och tvingar den att anpassa sig, alltså att bli starkare. Så det är bra även om det inte blir några muskler där.

Mycket bra jobbat med viktnedgången, hoppas resten flyter på smidigt för dig!

mini
2007-08-02, 07:38
Om du vill börja styrketräna är det ett utmärkt sätt att få en starkare och snyggare kropp när kilona dina rinner av. Viktminskning kan du dock åstadkomma ändå som du märkt.

Timme
2007-08-02, 07:54
Nej, de skulle absolut inte hämna din viktnedgång. Det är bara bra för din kropp att bli lite starkare. Så, självklart ska du träna!

Eddie Vedder
2007-08-02, 08:42
Ju mer muskler desto med förbränner du =) Börja gymma!

Skillnaden är först och främst mycket liten och dessutom kommer inte trådskaparen öka i muskelmassa samtidigt som denne bantar och främst tränar konditionsträning.


Till trådskaparen: Jättegrattis till fina resultat!:thumbup: Jag tycker precis som tidigare talare att du absolut kan slänga in styrketräning då det är väldigt väldigt bra att stärka upp kroppen samt att det är en mycket rolig motionsform och att ha ett komplement till din konditionsträning är ju jättebra.:)

Lycka till i fortsättningen!:thumbup:

Torwald
2007-08-02, 08:43
Och så är det roligt också, någon som sa det? :D

EDIT: Men fan, så skrev Eddie det medan jag var och hämtade kaffe.

varg-
2007-08-02, 09:21
Tack för alla värmande kommentarer, samt för alla tips! :]

Eftersom jag redan har ett årskort på F&S (där jag tränar kondition) ska jag ta till mig ert råd och börja styrketräna!

Jag undrar dock lite om jag på något sätt behöver lägga om mina kostvanor? Har klarat mig utan kolhydrater (GI-diet) hittills medans jag har tränat, men rekomenderar ni att jag anammar en mer kolhydratsrik diet, och hur skulle en sådan diet kunna se ut?

Ska jag ta några proteinshakes/gainomax eller dylikt efter/i samband med träning, och hur skulle detta påverka min viktuppgång? (verkar för mig logiskt att jag kommer gå upp av detta, men jag vet inte, det kanske är nödvändigt för att inte dö på fläcken :smash:)

Guddi
2007-08-02, 11:40
En kraftigt överviktig person som inte har tränat tidigare kan lägga på sig muskelmassa samtidigt som han/hon går ner i vikt. Särskilt om personen är 16år gammal.

Tack för alla värmande kommentarer, samt för alla tips! :]

Eftersom jag redan har ett årskort på F&S (där jag tränar kondition) ska jag ta till mig ert råd och börja styrketräna!

Jag undrar dock lite om jag på något sätt behöver lägga om mina kostvanor? Har klarat mig utan kolhydrater (GI-diet) hittills medans jag har tränat, men rekomenderar ni att jag anammar en mer kolhydratsrik diet, och hur skulle en sådan diet kunna se ut?

Ska jag ta några proteinshakes/gainomax eller dylikt efter/i samband med träning, och hur skulle detta påverka min viktuppgång? (verkar för mig logiskt att jag kommer gå upp av detta, men jag vet inte, det kanske är nödvändigt för att inte dö på fläcken :smash:)Fortsätt du på den diet som har fungerat för dig. Finns ingen orsak att ändra på något så länge det fungerar för dig.

Om du vill ta något i samband med träning så skulle EAA tillsammans med en 20g kolhydrater innan träningen vara ett bra alternativ. Det blir bara en 120kcal extra som kompenserar i och med den extra styrketräningen.

varg-
2007-08-02, 13:02
För oss oinvigda, vad betyder EAA?

Torwald
2007-08-02, 13:05
Det står för Essential Amino Acid (http://en.wikipedia.org/wiki/Essential_amino_acid).

Guddi
2007-08-02, 13:09
För oss oinvigda, vad betyder EAA?Essentiella aminosyror, i praktiken nedbrutet protein. EISELT har en produkt som heter ESApro som innehåller detta som du kan köpa i shoppen här på kolo. Fördelarna är att man bara behöver ta 6-12g och får av det en ännu högra stimulering av muskeluppbyggnaden som från 30g protein. Dvs du får mer effekt för mindre kalorier. Nackdelarna är smaken.

Du hittar hur många trådar som helst om detta under kosttillskott

Sniggel
2007-08-02, 17:20
En kraftigt överviktig person som inte har tränat tidigare kan lägga på sig muskelmassa samtidigt som han/hon går ner i vikt. Särskilt om personen är 16år gammal.


Precis.
Om man ska se det optimistiskt så har du nog en del muskelmassa redan om du varit så pass överviktig. Ta tillvara på det och börja styrketräna så kan det nog bli en riktigt fin kropp när du är klar. Dessutom om du nu bygger muskelmassa under tiden du tappar vikt så blir det ju färre kg att tappa efersom du kommer att bli "normalviktig" på en högre vikt eftersom du har mer muskelmassa.
Sen ska du ju självklart bestämma själv hur långt du ska gå.

Du får dock känna av om du klarar av att köra kondition varje dag, det är möjligt att du kanske får skära ner på det lite, t ex att plocka bort kondtiionspassen de dagar du tränar styrka, eller iaf kröa konditionspassen mycket lugnare