Visa fullständig version : Kolhydratuppladdning
Vill kunna äga skiten ur dom andra på mönstringen i höst, så jag vill ha en bra diet för en kolhydratuppladdning. Förmodligen kan jag göra en bra själv, har en någorlunda i huvudet. Dock är 2 hjärnor alltid bättre än 1, så jag vill ha så många förslag som möjligt. Jag vet att man måste tömma sitt glykogenförråd innan uppladdningen kan börja!
Vad är det du ska klara av ? Sitta på en motionscykel i 15 minuter, utföra ett antal styrkeprov och ett antal test där du ska vara skärpt.
Behövs inte mycket glykogen där. Det räcker säckert att du vilar 4 dygn innan och äter lite mer kolhydrat än vad du brukar.
Är du genomträna och är van att pressa kroppen till det yttersta så är din förmåga att bilda glykogen redan på topp. Att köra en tömning, är enligt mig, bara ett sätt att förtöra några dygn du kan använda till något vettigare.
Din kropp kommer att lagra in alla kolhydrater som glykogen ialla fall.
King Grub
2007-08-01, 06:32
Glykogenladdar man för något som egentligen inte kräver glykogenladdning är risken överhängande att man bara känner sig däst och tung i stället för pigg och fylld av energi. Inte ens i ett marathonlopp i tävlingstempo har man någon nytta av en laddning första milen; tvärtom, oftast.
Vad är det du ska klara av ? Sitta på en motionscykel i 15 minuter, utföra ett antal styrkeprov och ett antal test där du ska vara skärpt.
Behövs inte mycket glykogen där. Det räcker säckert att du vilar 4 dygn innan och äter lite mer kolhydrat än vad du brukar.
Är du genomträna och är van att pressa kroppen till det yttersta så är din förmåga att bilda glykogen redan på topp. Att köra en tömning, är enligt mig, bara ett sätt att förtöra några dygn du kan använda till något vettigare.
Din kropp kommer att lagra in alla kolhydrater som glykogen ialla fall.
Alltså är motionsträning innan det bästa? Och äta som vanligt, och inte träna nåt 3-4 dagar innan?
Har du själv mönstrat? I så fall, kan du berätta mer ingående hur det går till, så att jag är med på det. Vill verkligen inte misslyckas :)
Edit, hur länge innan bör man börja med konditionsträningen då? För att ha den bra nog.
King Grub
2007-08-01, 12:08
Skall du ha bra kondition om ett par månader, och du har inte börjat träna än? Då skulle du börjat för ett bra tag sedan.
Skall du ha bra kondition om ett par månader, och du har inte börjat träna än? Då skulle du börjat för ett bra tag sedan.
För några sommrar sedan så byggde jag upp en sjuk kondition på endast 1,5-2 månader sedan. Ett lite mer konstruktivt svar skulle sitta skönt >_>
King Grub
2007-08-01, 13:01
Lite mer konstruktiv information skulle sitta skönt.
Det beror på ditt utgångsläge...
Vänligen starta en tråd i träningsavdelningen för frågor om träningsupplägg. Det här är Kost och Näring.
Håller med Sverker och King Grub, det behövs ingen kolhydratsuppladdning inför mönstringen. Ett styrkeprov som tar max 5 minuter, ett muskeluthållighetsprov som tar 15 minuter, man får mest en jäkla massa mjölksyra i benen och ska klara av att hålla 60 rpm med progressivt ökande belastning.
Där är mer risker med en kolhydratsuppladdning än fördelar inför mönstringen, speciellt om du aldrig kolhydratsladdat förut.
Jag hade föreslagit att du helt enkelt äter ordentligt dagen innan (bra komponerade måltider med gott om fett, kolhydrater och protein, exempelvis spaghetti o köttfärssås eller köttfärslimpa med potatis lingon o brunsås) och går upp tidigt på dagen och äter en rejäl frukost. Bara du inte proppar i dig så du får ont i magen. Ta med en matlåda (och någon vätska att dricka) dit ifall det blir mycket väntetid innan testerna sätter igång så att du inte går flera timmar utan mat efter frukosten. På så vis borde du prestera så bra som möjligt.
Skulle det vara lämpligt att göra ett uppehåll med kreatinet innan det, och sedan göra uppladdningsfasen precis veckan innan mönstringen då?
Skulle det vara lämpligt att göra ett uppehåll med kreatinet innan det, och sedan göra uppladdningsfasen precis veckan innan mönstringen då?
Nej, kör på precis som vanligt. Se bara till att inte ha tränat hårt dagen innan. Att hålla på att trixa med detaljer ger sällan något om man verkligen inte har koll på vad man gör, dvs man måste prova hur kroppen reagerar innan "tävlingssammanhang". Just i det här fallet ser jag ingen som helst anledning att trixa med kosten ens om man hade exakt koll på hur kroppen svarar.
För övrigt behöver du inte alls tömma kroppen innan en kolhydratladdning. Många ser snarare det som nedbrytande för kroppen och tycker att det är av ondo.
Rätt tid att börja med konditionsträning är för många år sedan, men har du inte tränat det kontinuelligt så är det nog dags att börja nu. Satsa främst på cykelträning varav några av passen bör vara för att vänja dig att cykla med mjölksyra.
Vad siktar du på förresten? Att få sju på styrka och kondition är inte så svårt om man har tränat för det tidigare (säger jag som hade fyra (4!) i styrka, men det var på den tiden det. Jag har klarat mig bra i firman ändå).
Glykogenladdar man för något som egentligen inte kräver glykogenladdning är risken överhängande att man bara känner sig däst och tung i stället för pigg och fylld av energi. Inte ens i ett marathonlopp i tävlingstempo har man någon nytta av en laddning första milen; tvärtom, oftast.
Vet du något uppskattat värde för hur mycket glykogen kroppen kan lagra i lever/muskler?
(Gärna en referens om du har det )
Eddie Vedder
2007-08-01, 20:40
Vet du något uppskattat värde för hur mycket glykogen kroppen kan lagra i lever/muskler?
(Gärna en referens om du har det )
Det nämns i den här tråden:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=98831
Det jag skrev är iaf nästintill ordagrant från Näringslära för högskolan. Hoppas det duger som referens, är du inte nöjd eller om du inte litar på mig kan jag sidhänvisa.;)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.