Visa fullständig version : Tid vid ätning
Alfred Nobel
2007-07-31, 20:09
Hur lång tid tar ni på er när ni äter? Hurvida man tuggar maten innan man sväljer eller hur lång tid hela måltiden tar har väl ingen betydelse för matsmältningen eller hur näringen tas upp av kroppen?
Eller... För jag är en jävel på käka snabbt *mini*
Man brukar säga att matsmältningen börjar med tuggandet. Det är ju en form av mekanisk sönderdelning utav maten.
Givetvis tar det längre tid för magen att, i magsäcken, smälta större bitar mat än "smulor".
Jag äter i samma takt som alltid och har då aldrig tänkt ändrat den för att det i så fall skulle vara "bättre". Iofs är inte som vissa som behöver 2 tuggor för att svälja en big mac heller!
King Grub
2007-07-31, 20:23
Hurvida man tuggar maten innan man sväljer eller hur lång tid hela måltiden tar har väl ingen betydelse för matsmältningen eller hur näringen tas upp av kroppen?*
Jo, det har det absolut. Det är sämre på alla sätt att inte tugga ordentligt, inkl näringsupptag. Stimulerar till och med nybildningen av muskelprotein sämre om man inte tuggar t ex kött.
http://www.ajcn.org/cgi/content/abstract/85/5/1286
Alfred Nobel
2007-07-31, 20:28
Jo, det har det absolut. Det är sämre på alla sätt att inte tugga ordentligt, inkl näringsupptag. Stimulerar till och med nybildningen av muskelprotein sämre om man inte tuggar t ex kött.
http://www.ajcn.org/cgi/content/abstract/85/5/1286
Så att tugga mer och finfödela maten innan jag sväljer den är bara bra? Isf ska jag börja tugga tills maten rinner ner av sig självt framöver!
Äter man snabbt orkar man mer, tar ju lite tid innan mättnadskänlsan kommer. Så om jag ska orka en hel pizza så får jag slänga i mig den (jo jag hinner njuta ändå *drool* )
Äter man snabbt orkar man mer, tar ju lite tid innan mättnadskänlsan kommer. Så om jag ska orka en hel pizza så får jag slänga i mig den (jo jag hinner njuta ändå *drool* )
OT: Hur lång tid behöver du på dig för en hel pizza?
Alfred Nobel
2007-07-31, 20:38
För mig tar det ungefär 15minuter på fastande mage. Äter sällan pizza om jag ätit mycket innan, då blire slöseri!
Frukost - 15 min
Lunch - 30 min
Middag - 1 tim
Tuggar, tuggar, tuggar...får magproblem annars....
Försöker att alltid ha tv:n och datorn av när jag äter...samt låta bli att läsa något...lyckas oftast och njuter då mer...PROVA!
Bra tråd, man kanske borde tänka på hur snabbt man äter egentligen. Brukar själv vara som en avfallskvarn vid matbordet (inte att det mals sönder utan att det försvinner snabbt).
LadyInsane
2007-07-31, 21:00
Äter jag själv, tar det sällan längre tid än 10 min att äta upp. Äter jag med andra är jag alltid klar sist. Pratar alltförmycket för att äta effektivt....:D
Det beror såklart på vilken typ av mat och hur mycket jag äter, men en vanlig standardlunch när jag jobbar tar väl ~20min, kanske lite mer.
Mina egna hamburgare går väl på 5-10 min...
hm.. äter jag den hemma själv (alltså inget pratande) så tar de nog en sisådär 10-15 minuter kanske, då har jag även hällt i mig 50 cl fanta
Hur är det möjligt för så många människor att trycka i sig en HEL pizza utan problem men sedan kan dom inte äta alls mycket utav "riktig" och näringsrik mat?! Jag kan käka stora mängder bra mat men kan verkligen inte få i mig en hel pizza utan att spy upp allt. Tror det beror på den enorma mängden fett som finns i maten. Är inte direkt van vid att äta sådant i den mängden och därför har jag lite svårt för McDonalds hamburgare också, mm :S
LadyInsane
2007-07-31, 23:30
Hur är det möjligt för så många människor att trycka i sig en HEL pizza utan problem men sedan kan dom inte äta alls mycket utav "riktig" och näringsrik mat?! Jag kan käka stora mängder bra mat men kan verkligen inte få i mig en hel pizza utan att spy upp allt. Tror det beror på den enorma mängden fett som finns i maten. Är inte direkt van vid att äta sådant i den mängden och därför har jag lite svårt för McDonalds hamburgare också, mm :S
En ide är att för många människor är pizza/hamburgare kanske något de unnar sig. Då när de väl äter dessa ting, trycker de i princip i sig den goda och onyttiga maten...?:)
En ide är att för många människor är pizza/hamburgare kanske något de unnar sig. Då när de väl äter dessa ting, trycker de i princip i sig den goda och onyttiga maten...?:)
Fast när jag äter sådant unnar jag ju mig det också. Grejen kanske är att jag inte äter skiten lika ofta som många gör ;)
LadyInsane
2007-08-01, 00:35
Fast när jag äter sådant unnar jag ju mig det också. Grejen kanske är att jag inte äter skiten lika ofta som många gör ;)
Eller tvärtom så äter de skiten alltför sällan och därav hetsätningen...:Virro ;)
För mej beror det helt på hur hårt jag tränar for the moment - hurpass effektiv pizzaetc.hetsätningen blir :D Skiter man i hård styrke mm. ett tag blir det som du säger illamående vid alltför gigantiska slafskäksintag.
ON:T Min äthastighet har jag märkt inte många av mina nära som tar; 45+ minuter/måltid ca. vid ensam/tyst ätning. (Kan iofs bero på mitt grönsaksmissbruk.) Lägger man till babbelfaktor blir det oanständigt :D :Virro
Mat skall NJUTAS! hehe
Emil_Larsson
2007-08-01, 08:29
Jag äter ganska långsamt och tuggar ordentligt :D
Alfred Nobel
2007-08-01, 08:41
Försökte tänka på tuggorna imorse vid frukostbordet. Tråkigt nog åt jag havregrynsgröt och där är tuggmotståndet inte direkt som en köttbit. Men, jag käkade med en tesked istället för att få mindre portioner vid varje "intag" :D
MateFeedKillRepeat
2007-08-01, 15:36
Försökte tänka på tuggorna imorse vid frukostbordet. Tråkigt nog åt jag havregrynsgröt och där är tuggmotståndet inte direkt som en köttbit. Men, jag käkade med en tesked istället för att få mindre portioner vid varje "intag" :D
haha var nog inte så grub menade men xD
Alfred Nobel
2007-08-01, 15:37
haha var nog inte så grub menade men xD
Haha, jag menar det. Fast å andra sidan var det mest en rolig grej att nämna havregrynsgrejen :)
Det där lät väldigt anorexiaktigt...
Alfred Nobel
2007-08-01, 21:03
Det där lät väldigt anorexiaktigt...
Haha jag skrev ju att det mest var ett skämt :D
hoppas det för din skull...
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.