handdator

Visa fullständig version : underarmsmusklerna- prioritering


svartellervitt
2007-07-31, 18:34
såhär ser min fördelning av styrkepass ut: 3*6 reps. för tillfället.

måndag: ben och mage
utfall i lift
benpress i maskin
bredbenta benböj i lift
sittande lårcurl
raka marklyft, lift
dubbelcrunch med vrid +viktplatta
sneda dubbelcrunches +vikt
negativa crunches +vikt

torsdag: biceps, triceps, underarmar, vader
bicepscurls m. vrid
scott curls
underarmsextension
underarmscurls
enbent vadpress på upphöjning +hantel
vadpress i lift

söndag: rygg, axlar, bröst
smala latsdrag
sittande rodd
rygglyft i "ställning"
axelpress
axellyft åt sidan
baksida axel i maskin
liggande hantelpress
bröstpress i cable

nu till min fråga. mitt förnuft säger mig att det är bättre att kanske köra lite fler övningar för de stora muskelgrupperna och färre på de mindre. och då tänkte jag framför allt underarmarna. är det någon mening att ha specifika övningar för just dom, eller får de tillräkligt träning av de andra övningarna. jag menar man kan ju inte träna alla småmuskler för då skulle man få bo på gymmet! =D
men samtidigt säger mitt förnuft att jag borde träna dom också!

har tränat ca 3 år nu (med en paus i mitten på ca ett halvår då jag blev tvingad). om det nu har någon betydelse?

bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli dum, eller hur;)

Rahf
2007-07-31, 18:54
Efter ett hårt ryggpass med övervägande basövningar så är mina underarmar ganska möra. De växer ikapp med resten av mig såvitt jag kan se.

JohnRick
2007-07-31, 19:04
Det är helt avhängigt om du upplever att du behöver träna dem eller inte. Vissa gör det, andra inte. Jag gillar själv att lägga in några set hammer curls och omvända wristcurls i slutet.

paragon
2007-07-31, 19:57
fattar inte frågan. du kör ju redan underarmsövningar enligt schemat du skrivit

svartellervitt
2007-08-01, 07:38
fattar inte frågan. du kör ju redan underarmsövningar enligt schemat du skrivit

ja jag kör det nu men funderar på om jag ska ändra på det;)

bear.flowertwig
2007-08-01, 20:42
Om inte underarmarna släpar i utveckling jämfört med restena av kroppen så verkar det tveksamt att lägga ner extra energi på dem när du "bara" kör 3 pass/v. Bättre att lägga energin på övningar som tar på fler/större muskelgrupper då tycker jag. Du kan ju slänga in det nån gång ibland när du känner dig lite extra inspirerad. Som nån skrev, ofta få de rejält med pisk under ryggpassen(skippa dragremmar).