handdator

Visa fullständig version : Var förlägga marklyft i split?


JohnRick
2007-07-31, 14:59
Kör nu en tre-split över en sexdagarsperiod, dvs one-on, one-off.
Jag vill helst alternera mellan två olika, men f.n gäller:

1)Bröst/Rygg/Baksida axlar
2)Axlar/Biceps/Triceps/Underarmar
3)Ben/Vader

Viss volymmodulering med tanke på armarnas placering i förhållande till bröst/rygg-dagen, men poängen är:

Var är det bäst att placera vanliga marklyft i sörjan?
Helst vill jag ha det på ryggdagen, men misstänker att det kan störa benens återhämtning. Förlägger jag det på bendagen blir det både böj och mark i samma pass vilket kan bli rätt jobbigt vad det lider. Borde jag kanske plocka bort några böjset till förmån för marklyft, eller vad?
Comments?

Gädda
2007-07-31, 15:46
Du kan splitta benen i framsida/baksida lår. Exempelvis kan du köra ett dragpass för rygg+baksida lår och kanske nån mer muskel (biceps?).

JohnRick
2007-07-31, 15:55
Du kan splitta benen i framsida/baksida lår. Exempelvis kan du köra ett dragpass för rygg+baksida lår och kanske nån mer muskel (biceps?).

Jo, nu föreslår du en vanlig push/pull-rutin. Jag övervägde givetvis:
1)Rygg/Biceps/Underarmar
2)Bröst/Triceps/Axlar
3)Ben/Vader

e.d. Men jag har en tanke med armar/axlar på en egen dag.
Poängen är att jag vill behålla den indelning jag kör nu ett litet tag framöver, och utverka var jag bäst lägger mark i denna.

Cerwinbob
2007-07-31, 17:10
Benen kommer inte att bli nämnvärt störda av att du har mark på tex måndagen och böj på fredagen. Kör själv ben tre dagar i veckan dock bara en övning per gång plus ett tungt markpass.

JohnRick
2007-07-31, 17:27
Benen kommer inte att bli nämnvärt störda av att du har mark på tex måndagen och böj på fredagen. Kör själv ben tre dagar i veckan dock bara en övning per gång plus ett tungt markpass.

Du kör helkroppspass då kanske? Jag hade isf tagit ben på fredagen och mark på söndagen. Det är konstant två dagar efteråt. Men jag kan ju sänka volymen annars.

Yucko
2007-07-31, 18:13
Jag hade lagt det på ryggdagen. Se det som en bra grej att hamstrings får stryk 2 gånger i veckan.
Om du ska dra pers-tungt får du helt enkelt ta det lite lugnare med benen cykeln innan, om du känner att du inte riktigt hinner återhämta dig.

mangs
2007-07-31, 23:55
Jag hade kört det på bendagen men då inte alltid kört mark och knäböj på samma pass. Jag brukar köra korsryggen ihop med benen då jag kör tresplit. Lägger jag marken på ryggdagen så händer det att min korsrygg får för mycket stryk på dels ryggdagen och sedan även på bendagen med knäböj och stelbenta mark.

jwzrd
2007-07-31, 23:57
Marklyft som övningen som avslutar knäböjsdelen av passet och inleder hamstring+röv-delen. T ex Böj, Frontböj, Marklyft, Lårcurl. Det kräver cojones men är mycket mycket effektivt.