handdator

Visa fullständig version : Fel kost eller överträning?

jooj
2007-07-31, 14:47
Hej hopp plötsligt har en enorm trötthet samt en extrem hunger trillat ner i skallen på mig, kan det vara så att mkt träning och för lite mat gör detta eller sitter det bara i skallen?*gah!*
17 år, tjej, tränar i genomsnitt 10-13 h/veckan äter 2000 kcal/dan +extra de dagar jag tränar sover 7-9 h per natt så tycker inte att man skulle vara så trött o hungrig egentligen, vad tror ni?

Eddie Vedder
2007-07-31, 15:22
Vad tränar du för något och vad sysslar du med utöver träningen om dagarna?

Rent spontant känns ju din träningsdos kontra ditt kcalintag definitivt som att det skulle vara för lite med tanke på symptomen du berättar om.

jooj
2007-07-31, 16:33
Tränar löpning/cykling/simning/styrketräning, pluggar i övrigt på dagarna, men om jag skulle äta tills hungern gick över skulle jag öka i vikt otroligt snabbt och jag köper inte att det skulle vara i muskelmassa...

L-Sami
2007-07-31, 16:36
Jag gissar på att du ligger på energiunderskott och därför känner du som du gör. Ät mer helt enkelt, om syfter är inte fettminskning och viktnedgång.

Eddie Vedder
2007-07-31, 16:41
Tränar löpning/cykling/simning/styrketräning, pluggar i övrigt på dagarna, men om jag skulle äta tills hungern gick över skulle jag öka i vikt otroligt snabbt och jag köper inte att det skulle vara i muskelmassa...

13 timmars konditionsträning per vecka kräver sin energitillgång om man säger så. Jag har svårt att se hur ditt resonemang går ihop. Å ena sidan tränar du stenhårt, känner dig extremt hungrig och extremt trött, å andra sidan verkar du övertygad om att mer mat skulle innebära att du går upp i vikt.

Att vara extremt trött och hungrig och ändå äta tillräckligt (2000kcal på den träningsdosen låter inte tillräckligt imo) är en ekvation jag inte får ihop riktigt.

Hur har viktkurvan sett ut på senaste tiden? Hur lång är du och vilken vikt ligger du på?

Tom Jr
2007-07-31, 16:53
Om man läser i Ica Kuriren så står det att en 30-60 år gammal person med stillasittande arbete bör äta 2100 kCal. Visst är det individuellt, men jag tycker att det är i det minsta lagret. Var också fruktansvärt trött i både psykiskt och fysiskt när jag åt alldeles för lite. När du skriver att du äter mer varje gång du tränar, vad menar du med "mer"?

jooj
2007-07-31, 16:56
1,70 väger 75 kg nu, gått upp 5 kg väldigt snabbt, äter en måltid till vid träning på ca 700 kcal

Tom Jr
2007-07-31, 17:52
Okej. Jag skulle i alla fall ha prövat att öka intaget med något. Säg ett par hundra kalorier och se hur jag mådde. Om inte det fungerade skulle jag antingen dra ned på träningen och vila mer, eller kontakta en läkare.

Racso
2007-07-31, 18:09
1,70 väger 75 kg nu, gått upp 5 kg väldigt snabbt, äter en måltid till vid träning på ca 700 kcal

Bara så du vet så måste ju inte allt vara fett...

jooj
2007-07-31, 21:35
Sant, har också ökat på vikterna på gymmet ordentligt, men det känns ändå lite kymigt när kläderna inte sitter likadant längre... ska prova lite fler kcal ändå och se vad som händer, ligger lite av en gammal ätstörning i bakgrunden så det är lite känsligt det här med vikten...

Sniggel
2007-07-31, 21:44
Det kan inte vara skiftningar i glykogen som du upplever när vikten förändras? Den ökar ju inte permanent utan den ökar ju tills att man uppnått fulla nivåer i musklerna och har man istället väldigt låga glykogennivåer hela tiden (för att man inte äter tillräckligt för att man absolut inte vill att vågen ska visa mer än XX kg och för att träningen man utför är väldigt glykogentömmande) så kanske det är därför man är trött och hungrig.

Det är därför möjligt att du går upp i vikt om du börjar äta lite mer, men det är som sagt förmodligen bara glykogen som passar på att lagras, tränande kroppar har lite extra av detta bränsle och man väger därför mer. Viktuppgången kommer inte att fortsätta all världens väg utan kommer att stabiliseras så fort du får de nivåer som är normala för en tränande individ.

Lilla Lisa
2007-07-31, 22:38
Ät på känn och skit i kalorierna. Och varför tränar du 13 tim/veckan? Det blir igenomsnitt 2 timmar per dag hela veckan...!? Så mycket som du tränar, tränar inte ens de som tävlar på elitnivå.
Nä det där blir bara nedbrytande på sikt, träning ska vara energigivande och lustbetonat.

Min fråga till dig är:
Vad är ditt mål med träningen?

jooj
2007-07-31, 22:52
Tränar bara för att jag tycker att det är så väldigt kul =) Inget egentligt mål, tycker bara om att utmana mig själv, blir lätt ganska långa pass då, men jag vilar iaf en dag per vecka och skall se till att få i mig mer mat

Lilla Lisa
2007-07-31, 23:01
Det är inte kul att träna 13timmar per vecka, inte ens när man som mig får betalt för det:D . Klart du är hungrig och trött, hade jag tränt så mycket så hade jag inte blivit mätt av en 1st häst en gång.
Sätt ner aktivitesnivån, finn en normal rytme i träningen och kosten som du kan leva med och som du trivs med. Det där går som sagt aldrig i längden, kroppen säger ifrån nu...

Och att utmana sig själv är inte mängden som avgör, det är kvaliteten på det du gör.

LadyInsane
2007-07-31, 23:03
Sant, har också ökat på vikterna på gymmet ordentligt, men det känns ändå lite kymigt när kläderna inte sitter likadant längre... ska prova lite fler kcal ändå och se vad som händer, ligger lite av en gammal ätstörning i bakgrunden så det är lite känsligt det här med vikten...

Det kan vara lite svårt för folk som inte alls vet vad en ätstörning innebär i praktiken, att ge tips. Själv har man "been there, done that". Det är svårt att äta "normalt" men förhoppningsvist går det bättre för varje dag. Försök att öka lite på kcalintaget med tanke på din träning, och se till att förstå att det endast gynnar din kropp. Att du helt enkelt ger den, vad den förtjänar efter all denna hårda träning. När du sedan upptäcker att träningen inte känns lika tung/du känner dig övertränad, kommer du uppskatta den extra energin maten ger. :)

gibfel
2007-07-31, 23:08
Ät på känn och skit i kalorierna. Och varför tränar du 13 tim/veckan? Det blir igenomsnitt 2 timmar per dag hela veckan...!? Så mycket som du tränar, tränar inte ens de som tävlar på elitnivå.
Nä det där blir bara nedbrytande på sikt, träning ska vara energigivande och lustbetonat.

Min fråga till dig är:
Vad är ditt mål med träningen?

När det gäller "riktig" elitidrott så tränar faktiskt alla 12 pass i veckan och därmed sammanlagt ca 18-25 timmar i veckan*flex*
Dock äter dom sina 5500+ kcal om dagen också. Det var föresten det Gunde Svan sa en gång i tiden: "Det svåra är inte att träna, det kan vem som helst göra. Det jobbigaste är att äta tillräckligt!"
Citatet stämmer inte ordagrant med vad han sa men budskapet var desamma.
Det värsta är att det stämmer :D

Lilla Lisa
2007-08-01, 08:05
När det gäller "riktig" elitidrott så tränar faktiskt alla 12 pass i veckan och därmed sammanlagt ca 18-25 timmar i veckan*flex*
Dock äter dom sina 5500+ kcal om dagen också. Det var föresten det Gunde Svan sa en gång i tiden: "Det svåra är inte att träna, det kan vem som helst göra. Det jobbigaste är att äta tillräckligt!"

Det kan vara eliten i världsklass och om den eliten är särskilt hälsofrämjande är en annan fråga.;) Så ska ju tilläggas att de vare sig har annan jobb eller skola.

Tjejen här är en vanlig motionist som önskar en god form och viktkontroll, man behöver då inte träna 13 timmar i veckan och äta minimalt.

Lilla Lisa
2007-08-01, 08:10
Det var föresten det Gunde Svan sa en gång i tiden: "Det svåra är inte att träna, det kan vem som helst göra. Det jobbigaste är att äta tillräckligt!"

Om det stämmer ordagrant beror på vem du fråga och hur aptiten ligger an:D . Ge mig ett par portioner pasta och ett par skivor med jordnötssmör med apelsinjuice så är jag snart där.

Tolkia
2007-08-01, 08:18
Äter du väldigt fettsnålt? Det är vanligt att folk håller på och trixar med maten är väldigt, väldigt rädda för fett - "alla vet ju" att "man blir fet av fett" och att fett innehåller många kalorier per gram. Lite fett behövs dock, både för att kroppen skall fungera och för att man skall hålla sig mätt i längden. Följden av att ta bort fett för att "spara kalorier" kan bli att man går hungrig jämt, och i förlängningen äter mer än man skulle ha gjort annars. Är det något man skall vara försiktig med om man har ätstörningar i bagaget så är det att ha en måltidsordning/ett kosthåll som gör att man går hungrig jämt; det är att be om att tappa greppet över ätandet igen.

jooj
2007-08-01, 11:02
Ja av ohejdad vana blir det nog ganska fettsnål kost så det kan ju vara där problemet ligger, upplever också en ordentlig halsbränna efter träning,har hört att det kan bero på samma sak, sant eller falskt?

evah
2007-08-01, 14:03
Äter du väldigt fettsnålt? Det är vanligt att folk håller på och trixar med maten är väldigt, väldigt rädda för fett - "alla vet ju" att "man blir fet av fett" och att fett innehåller många kalorier per gram. Lite fett behövs dock, både för att kroppen skall fungera och för att man skall hålla sig mätt i längden. Följden av att ta bort fett för att "spara kalorier" kan bli att man går hungrig jämt, och i förlängningen äter mer än man skulle ha gjort annars. Är det något man skall vara försiktig med om man har ätstörningar i bagaget så är det att ha en måltidsordning/ett kosthåll som gör att man går hungrig jämt; det är att be om att tappa greppet över ätandet igen.

SANT SANT SANT!!! + 1

Känner du att det ligger lite snedvridna attityder gentemot matvanorna, att du tex tillbringar lite för många timmar med att tänka på kosten och vad du stoppar i dej - stanna upp och känn efter. Och se till att ät ORDENTLIGT :)