handdator

Visa fullständig version : Era största kostproblem?


Jacky
2007-07-31, 14:30
Vad upplever ni är ert största kostproblem? (För mycket skräpmat, äter för lite/för mycket, kan inte hålla tassarna borta från X, saltar för mycket etc.)
Hur försöker ni lösa problemet?
Kanske kan en och annan själ dela med sig av något tips som kan vara bra för någon annan.

Själv har jag otroligt svårt att få tummen ur rumpan och verkligen äta regelbundet samt att jag äter för dåligt på förmiddagen.
Detta försöker jag lösa genom att ställa klockan på min mobil så att jag skall "komma ihåg och äta".

AFanatic
2007-07-31, 14:34
Helt klart godis. Lösgodis, choklad, snacks (chips, ostbågar osv). Det är ett helvete I tell you! Brukar ofta lösas med en orgie av shoppande på närmsta ICA-butik - sedan vill man inte se av skiten på ett bra tag.

Nu dietar jag iofs så det blir bara lättare godisorgier på helgen.

Dreas
2007-07-31, 14:43
Bryr mig inte så mkt om vad jag äter just nu men ska snart börja deffa har jag planerat. Har börjat titta över hur mycket kolisar,fett och protein jag får i mig och har problem att få i mig fett så det räcker! Kompletterar med fiskolja men tror inte det räcker!

Andreas

Ectomorph
2007-07-31, 14:50
Jag tycker det jobbigaste med kosten är att jag måste äta så ofta. Tar en hel del tid att planera in mina måltider i förhållande till hur jag jobbar, åker bort osv. Har slarvat tillräckligt ofta med maten för att inse att det inte går att bortprioritera den om jag vill ha resultat av min träning och må bra.

regus
2007-07-31, 14:53
Proteinintaget. Men det löser sig nu när jag käkar lite mer. Då kan man komma upp till 140 gram protein på pasta och mellanmjölk.. Typ.

Jay-Z
2007-07-31, 14:57
Att laga den. Sjukt tråkigt.

Laijza
2007-07-31, 14:57
Choklad... å de är inte små mängder vi snackar om här.
En annan sak är att jag blir jättesugen på lite alltmöjligt på kvällarna om jag är uppe sent. Tillåter jag mig att äta tills allt sug är borta så blir det rejäla kalorimängder, vilket vore synd nu efter som jag försöker gå ner i vikt..

Yucko
2007-07-31, 14:58
Att laga den. Sjukt tråkigt.

http://djforum.free.fr/smileysmileysmiley/v2/surprises/surprises.smileysmiley.com.54.gif

AFanatic
2007-07-31, 15:01
Att laga den. Sjukt tråkigt.

Du kan få hyra Ogge.

Jay-Z
2007-07-31, 15:02
Du kan få hyra Ogge.


Faktiskt en bra idé. Ingår munkavel?


Närå, Oggster, jag para semtade.

AFanatic
2007-07-31, 15:03
Faktiskt en bra idé. Ingår munkavel?


Nej, men öronproppar.

Jay-Z
2007-07-31, 15:04
Nej, men öronproppar.


Kan du sminka upp honom också?

Kurash
2007-07-31, 15:04
Klarar inte av att äta frukost. Blir ofta en dålig start på dagen på grund av det.

AFanatic
2007-07-31, 15:06
Kan du sminka upp honom också?

Då blir det tillägg på avgiften.

GymTT
2007-07-31, 15:16
Ingenting faktiskt, tycker att målmedvetenheten kan sudda ut ALLA begär...

Corpze
2007-07-31, 15:17
Att äta ofta och midre portioner under diet samt det enorma jävla sötsuget =/

Rex
2007-07-31, 15:18
Käkar inte frukost :\ Ibland så trycker jag i mej det.

Eddie Vedder
2007-07-31, 15:18
Det här är ingen chat Jay-Z och Afanatic!:D

Mitt största "problem" just nu är att jag så sällan ätar hemma, jag gillar att veta vad som är i maten jag äter och jag tycker väldigt mycket om min egen mat.

Sedan jag började jobba har ag blivit väldigt trött på maten jag bjuds på där, dessutom har jag blivit bortbjuden mycket under sommaren.

Så att helt enkelt äta mat som jag själv inte tillagat och såldedes inte är tillagad efter hur jag vill ha den är nog mitt problem just nu.

Sniggel
2007-07-31, 15:24
Att laga den. Sjukt tråkigt.

+1
Får bli rik så man kan äta pizza oftare :eating:

jaadå
2007-07-31, 15:27
Jag tycker det jobbigaste med kosten är att jag måste äta så ofta. Tar en hel del tid att planera in mina måltider i förhållande till hur jag jobbar, åker bort osv. Har slarvat tillräckligt ofta med maten för att inse att det inte går att bortprioritera den om jag vill ha resultat av min träning och må bra.

+1

Eddie Vedder
2007-07-31, 15:31
Jag tycker det jobbigaste med kosten är att jag måste äta så ofta. Tar en hel del tid att planera in mina måltider i förhållande till hur jag jobbar, åker bort osv. Har slarvat tillräckligt ofta med maten för att inse att det inte går att bortprioritera den om jag vill ha resultat av min träning och må bra.

+1

Att äta ofta och midre portioner under diet samt det enorma jävla sötsuget =/

Varför äter ni så många måltider om det är jobbigt och opraktiskt? Då vore det väl bättre med tre rejäla huvudmåltider?

Ectomorph
2007-07-31, 17:26
Varför äter ni så många måltider om det är jobbigt och opraktiskt? Då vore det väl bättre med tre rejäla huvudmåltider?

Har verkligen försökt att dra ner på måltiderna och trycka i mig lite till, men det slutar alltid med att jag är hungrig efter ca. två tre timmar igen. Väntar jag längre blir jag bara överhungrig och varken knoppen eller kroppen fungerar. Vilodagar kan jag vänta runt fyra timmar om jag äter ett skrovmål.

Milia
2007-07-31, 17:31
Jag håller med Eddie och jag tycker också det är jobbigt när jag inte har möjlighet att styra över mina mattider, när jag ska äta med kompisar och så, de väntar alltid så sent innan de äter så jag känner mig nära döden även om jag alltid tar med mig extra mellanmål.

Om jag äter med nya människor som jag inte känner så väl kan jag skämmas lite över mina portionsstorlekar också...:em:

L-Sami
2007-07-31, 17:37
Grönsakerna glöms bort ibland, får väl förbättra det genom att påminna mig själv om vilka fördelar det ger för kroppsfunktionen.

mommy
2007-07-31, 17:47
Choklad! *drool* Oftast har jag inga problem att sköta kosten hemma, men alltid när jag blir bortbjuden så bjuds det på godis och kakor, bullar o.s.v. och jag kan aldrig låta bli. Blir nästan alltid att jag ätar tills jag mår illa. :( *spy*

Alfred Nobel
2007-07-31, 17:51
Jag har problem att inte sluta äta smörgåsar när jag väl har börjat. Påläggen kan variera så extremt mycket att tanken på testa nytt eller något man sällan äter får mig att stunta i mängden!

Jacky
2007-07-31, 18:22
Jag har problem att inte sluta äta smörgåsar när jag väl har börjat. Påläggen kan variera så extremt mycket att tanken på testa nytt eller något man sällan äter får mig att stunta i mängden!

+1
Mackor är det godaste som finns...

Frantic
2007-07-31, 18:32
Att laga den. Sjukt tråkigt.

I'm with Jay. Jag är rusikgt lat när det gäller matlagning.

Alfred Nobel
2007-07-31, 18:45
I'm with Jay. Jag är rusikgt lat när det gäller matlagning.

Hur ser maten på tallriken ut då? :D

Eddie Vedder
2007-07-31, 18:54
Jag har problem att inte sluta äta smörgåsar när jag väl har börjat. Påläggen kan variera så extremt mycket att tanken på testa nytt eller något man sällan äter får mig att stunta i mängden!

+1
Mackor är det godaste som finns...

Jag instämmer helt här också. Mackor är verkligen en drog. Maximal njutning och minimal (läs nästintill obefintlig) mättnad.

Det är så fruktansvärt gott med bröd i alla dess former och som Niklas säger gör ju knappast det enorma utbudet av fantastiskt goda pålägg och påläggskombinationer gör ju knappast överätninge av mackor lättare att motså om man väl tagit en.

Sonny.
2007-07-31, 18:54
Att laga den, att laga nya rätter, att äta tillräckliga mängder av den, grönsaker.

ikmor
2007-07-31, 19:00
Under deff:
Helt plötsligt kommer suget efter något, oftast om jag råkade äta lite för mycket än jag skulle till att börja med, eller om jag äter borta så jag blir osäker på om jag fått i mig lagom kcal. Då vaknar kroppen på något vis och vill ha mer, mer, mer.
Dagen blir en sjävutnämnd ätardag och jag har ingen styr.

/Kim

evah
2007-07-31, 19:10
Stress!! Blir det lite för mkt att göra slinker det ner alldeles för mkt!! :P

lectris
2007-07-31, 19:24
Jag håller med flera föregående talare: jag måste veta vad jag får i mig, annars blir jag galen! kontrollfreak någon? *rolleyes* men att typ gå ut på restaurang eller liknande är apjobbigt om det inte råkar infalla på en planerad ätardag.. impulsivt resturangätande är farligt, farligt.

Delar dessutom problemet med att inte kunna säga nej till kakor, bullar, tårta osv när det bjuds, får typ dåligt samvete om jag inte tar en bit när det tex är någon som fyller år. (ett helvete när jag jobbar på ett företag som får för sig att fira minsta lilla bedrift eller händelse med en buffé av godsaker minst en gång i veckan *cry*)

Tuniz
2007-07-31, 19:28
Skulle väl säga att det är godis / alkohol.

Vardagarna har jag inga som helst problem att klara av, helgerna är den riktiga boven.

ätardagarna brukar överdrivas lite väl mycket :D

Animalistic
2007-07-31, 19:35
Jag har problem att inte sluta äta smörgåsar när jag väl har börjat. Påläggen kan variera så extremt mycket att tanken på testa nytt eller något man sällan äter får mig att stunta i mängden!

haha samma här ^^ speciellt om det är på kvällen och man har favorit tidningen framför sig. hjelp smörgåspaketet tog slut o.O

jedimind
2007-07-31, 19:59
Laga all jävla mat e ju duktigt jobbigt. MACKOR is the shit :)

GLC
2007-07-31, 20:02
Håller med alla gällande mackor! Älskar mackor i alla de former med alla de pålägg. Keso+kaviar+ost är så jäkla gott!

Alfred Nobel
2007-07-31, 20:05
Håller med alla gällande mackor! Älskar mackor i alla de former med alla de pålägg. Keso+kaviar+ost är så jäkla gott!

Jag fick ett sådant beroende idag och blev tvungen att testa Keso + Räkost. Trot eller ej, kan varit det godaste jag ätit på länge. Kanske inte i klass med kaviar, som jag avgudar, men inte allt långt ifrån.

Måste även testa Peanutbutter med en keso+sylt röra i tunnbröd som man äter som pannkaka. Fick ett spontant recept i huvudet, får bli att göra mig en god sådan imorgonbitti fan!

Action
2007-07-31, 20:07
Mitt största problem är att jag aldrig blir mätt.. Irriterande både offseason och under diet.

Alfred Nobel
2007-07-31, 20:10
Mitt största problem är att jag aldrig blir mätt.. Irriterande både offseason och under diet.

Så du äter dig aldrig mätt? :confused:

machine gun
2007-07-31, 20:13
Att få i mig tillräckligt med mat när jag jobbar. Jobbar oftast 10-timmarspass och då blir det oftast att man äter en lunch efter ca 3-4 h och sen fyller på med diverse skräp mest för att hålla blodsockernivåerna uppe, det är verkligen inte optimalt.

I övrigt är salt min stora hälsofiende. Valet mellan salt och socker är klockrent i min värld. Synd att salt är så pass mkt värre för hälsan bara :(

Action
2007-07-31, 20:15
Så du äter dig aldrig mätt? :confused:

De gånger jag kan uppleva något som kan kallas mättnadskänsla så går det direkt över till smått illamående, alltså endast när jag haft mina vräkar-ätardagar på 20.000kcal, eller efter ett julbord med 6-7 omtagningar av mat.

Rahf
2007-07-31, 20:30
Jag har inga direkt stora problem med mat. Men då ojar jag mig inte över att äta lite godis nån gång eller dylikt.

Ibland kan jag vara fundersam över om jag äter tillräckligt för att gå upp i vikt. Men det är också nånting som jag tar med tiden. Jag känner personligen att en avslappnad och sund attityd till mat håller mig vid mina sinnens fulla bruk. Men så håller jag en, enligt mig, god standard på födointaget :D

Alfred Nobel
2007-07-31, 20:31
De gånger jag kan uppleva något som kan kallas mättnadskänsla så går det direkt över till smått illamående, alltså endast när jag haft mina vräkar-ätardagar på 20.000kcal, eller efter ett julbord med 6-7 omtagningar av mat.

Jag känner igen mig! Det tråkiga är att jag blir helt omotiverad att hitta på saker med tom mage. Jag har inge lust att göra något, det enda jag går runt och tänker på är mat. Trots att jag har ätit den mängd jag klarar av eller mer. Och om jag nu slutar träna och ska ligga på mitt basala kcalintag så kommer jag gå runt med fjärillar i magen och vara en grinig gammal gubbe. Nej, gud!

Action
2007-07-31, 20:32
Jag känner igen mig! Det tråkiga är att jag blir helt omotiverad att hitta på saker med tom mage. Jag har inge lust att göra något, det enda jag går runt och tänker på är mat. Trots att jag har ätit den mängd jag klarar av eller mer. Och om jag nu slutar träna och ska ligga på mitt basala kcalintag så kommer jag gå runt med fjärillar i magen och vara en grinig gammal gubbe. Nej, gud!


Ja det är inte lätt, man får vänja sig helt enkelt. För annars skulle jag snart väga 120kg fet. :cool:

Alfred Nobel
2007-07-31, 20:40
Ja det är inte lätt, man får vänja sig helt enkelt. För annars skulle jag snart väga 120kg fet. :cool:

Menar de! :cryout:

Sniggel
2007-07-31, 20:50
Känner också igen det där. Innan jag började träna ordentligt var det ofta man åt sig mätt, alltså mätt så man inte orkade mer. Numera är det inte ofta det händer, visst stillar man sin hunger men det krävs lite mer för att det ska ta stopp.

Guddi
2007-07-31, 21:21
Lösgodis har helt klart varit mitt problem genom åren. Mellan 16 och 24 år så åt jag nog i snitt 2,5kg lösgodis i veckan. Så här i efterhand så tror jag att det extrema suget som jag hela tiden hade för godis berode på att jag inte åt tillräckligt med mat för att kompensera min träning på den tiden. Blev ett ganska ordentligt stopp på det vid nyår då jag lovade mig själv att inte köpa mer godis (jag får dock äta när andra bjuder). Har hållt det hittills. Blir nog inte mer än en 100g/vecka nu. Nästa nyår har jag tänkt släppa lite på mina regler för att jag ibland verkligen vill ha godis till filmkväll på söndagen, men jag tror aldrig att jag kommer gå tillbaka till de mängder jag åt förr.

Nästa mål är att börja äta mer frukt och grönsaker. Grönsakerna går det väldigt dåligt med, men frukt intaget har blivit bättre sen jag köpte en mixer och kör en massa blandningar med frukt, bär, is och vatten *drool*

muddler
2007-07-31, 22:20
är svag för McDonalds... blir väl 2-3 ggr i veckan iaf.. men fan inte mår jag sämre av det :D

annars är det största problemet att jag har får dålig aptit... 4000 går bra att trycka men över det är svårt

Kendouy
2007-07-31, 22:38
Som med många andra, extrema problem att hålla mig ifrån godsaker som godis, chips, bullar, tårta osv. Är ju helt enkelt så gott *drool*

Sheogorath
2007-07-31, 22:49
Vid bra mående - inga problem. Balanserad kosthållning och lagom disciplin för det mesta.
Vid dåligt mående - tröstätning/"jag-orkar-inte-fixa" i form av fr.a. skräpmat. Inte sämre att bygga på antagligen, men slår snabbt hål i plånboken.

LadyInsane
2007-07-31, 23:06
Kostproblem - äta balanserat. Har haft många perioder av antingen extremnyttigt eller extremt onyttigt. Ligger ätstörningar bakom detta, och även om jag anser mig vara frisk är det inte alltid jättelätt.

gibfel
2007-07-31, 23:16
Har för lågt kcal-intag :( Tränar lagom mycket men äter för lite helt enkelt, precis som dom flesta människor som är aktiva samtidigt som dom växer.

joriice
2007-07-31, 23:22
* Jag kan inte laga massa sorters/varierad mat
* Jag kan inte äta stora portioner.


sad smiley på det... :(

Alfred Nobel
2007-08-01, 08:44
Har för lågt kcal-intag :( Tränar lagom mycket men äter för lite helt enkelt, precis som dom flesta människor som är aktiva samtidigt som dom växer.

Känner igen mig. När man väl skall gå från föregående "deff" till en mer seriös träning och öka lite i vikt sitter psyket fortfarande fast vid liten portion. Speciellt om man tidigare haft ätstörningar, det är verkligen en pest för vissa! :devil:

Torwald
2007-08-01, 08:50
Jag instämmer helt här också. Mackor är verkligen en drog. Maximal njutning och minimal (läs nästintill obefintlig) mättnad.

Det är så fruktansvärt gott med bröd i alla dess former och som Niklas säger gör ju knappast det enorma utbudet av fantastiskt goda pålägg och påläggskombinationer gör ju knappast överätninge av mackor lättare att motså om man väl tagit en.

Känner igen mig som fan här. Har mycket svårt för att hindra mig själv från att äta massor av mackor.

Över huvud taget så jag har svårt för att äta lite. Det har inte med hunger att göra, utan uteslutande sug. När jag har bra perioder med lite sug kan jag knappt minnas hur det känns att inte kunna neka sig själv någonting, men när suger sätter in kan jag knappt hindra mig själv från att äta mängder av såväl "rätt" som "fel" mat. Jag verkar ha ganska fördelaktig genetik rent evolutionärt och lägger på mig energireserver väldigt snabbt på ett väldigt litet överskott. Positivt under bulk, ökar snabbt i styrka och massa (dock mycket fett såklart...), men väldigt jobbigt annars.

eandersson
2007-08-01, 10:31
En blandning mellan dålig fantasi och kräsenhet gör att mina måltider kan tendera att bli en aning tråkiga. Sedan att laga den kan både vara tråkigt och "nästan kul", beror lite på vad det är.

Durayan
2007-08-02, 09:42
Hmm, smågodis och chips (guuu vad det är gott!) och Coca Cola (vågar vägra light), samt att äta ofta, speciellt sedan jag slängde ut mikron, så att det inte är lika lätt att bara värma på längre. Men jag tror att mikrad mat är riktigt riktigt onyttigt, den slår ju sönder all näring. Fram med kastrullerna alltså! Grrrrrr, nu gäller det att bita ihop!

Hermes
2007-08-02, 12:03
för mycket skräpmat och för lite frukt och grönsaker

Torwald
2007-08-02, 12:08
Men jag tror att mikrad mat är riktigt riktigt onyttigt, den slår ju sönder all näring.

Hmm... Jag är inte riktigt lika övertygad på den fronten =/

jaaaaag
2007-08-02, 12:34
Mitt problem ibland kan vara att jag TÄNKER alldeles för mkt på mat.. när jag ätit upp min frukost kan jag börja fundera på lunchen. Kan bli ganska irriterad på mig själv när jag bara går runt och tänker på vad nästa sak jag ska stoppa i munnen blir.

Jag är också helt överdriven som person när det gäller olika maträtter, när jag upptäcker någonting som jag tycker är mumsigt så kan jag äta samma sak till middag i kanske 2 veckor, tills jag är så trött på maträtten att jag inte kan äta den på flera månader. Det är också lita störigt :)

Sen.. som någon annan nämnde så blir jag nästan aldrig mätt jag heller. Har väldigt svårt för att känna någon mättnadskänsla överhuvudtaget om jag inte svullar på riktigt.

Och om jag köper hem någonting.. så måste jag äta upp ALLT. Det gäller då främst glass och godis osv. Ett glasspaket glider snabbt ner och hur mycket frukt som helst osv. Därför köper jag oftast hem mindre portioner av frukt osv och får handla mat ofta.

Det var en del ;D...

smürfpücko
2007-08-02, 13:26
I övrigt är salt min stora hälsofiende. Valet mellan salt och socker är klockrent i min värld. Synd att salt är så pass mkt värre för hälsan bara :(

Är det verkligen det? (har f.ö. själv samma problem.)

Sess
2007-08-02, 14:19
Mitt problem ibland kan vara att jag TÄNKER alldeles för mkt på mat.. när jag ätit upp min frukost kan jag börja fundera på lunchen. Kan bli ganska irriterad på mig själv när jag bara går runt och tänker på vad nästa sak jag ska stoppa i munnen blir.

Sen.. som någon annan nämnde så blir jag nästan aldrig mätt jag heller. Har väldigt svårt för att känna någon mättnadskänsla överhuvudtaget om jag inte svullar på riktigt.

Och om jag köper hem någonting.. så måste jag äta upp ALLT. Det gäller då främst glass och godis osv. Ett glasspaket glider snabbt ner och hur mycket frukt som helst osv. Därför köper jag oftast hem mindre portioner av frukt osv och får handla mat ofta.



Det var som att läsa mina egna tankar!

Något annat som jag äter "för mycket" av är frukt. Har fri frukt på jobbet och det finns alltid alla tänkbara varianter och sorter.

Annars är det smågodis som är min stora last.....inte ofta - men när det väl händer så är det ganska ansenliga mängder.

*popcorn*

h1tman
2007-08-02, 14:40
jag älskar att äta - men hatar att vara mätt

Eddie Vedder
2007-08-02, 14:47
Hmm, smågodis och chips (guuu vad det är gott!) och Coca Cola (vågar vägra light), samt att äta ofta, speciellt sedan jag slängde ut mikron, så att det inte är lika lätt att bara värma på längre. Men jag tror att mikrad mat är riktigt riktigt onyttigt, den slår ju sönder all näring. Fram med kastrullerna alltså! Grrrrrr, nu gäller det att bita ihop!

Kan vi få en evidensbaserad källhänvisning på hur varför micrad mat är "riktigt riktigt onyttig" och hur det fungerar när mocron "slår sönder all näring".

Det här är nämligen nyheter för mig så du får gärna utveckla...

Raggis
2007-08-02, 14:50
Kan vi få en evidensbaserad källhänvisning på hur varför micrad mat är "riktigt riktigt onyttig" och hur det fungerar när mocron "slår sönder all näring".

Det här är nämligen nyheter för mig så du får gärna utveckla...

Jag är också intresserad av att höra en förklaring.

King Grub
2007-08-02, 15:00
Mer av näringsämnena i t ex grönsaker som broccoli går förlorade vid tillagning i mikrovågsugn jämfört med andra tillagningsmetoder, men resultatet blir ju knappast näringsbefriat.

Eddie Vedder
2007-08-02, 15:03
Mer av näringsämnena i t ex grönsaker som broccoli går förlorade vid tillagning i mikrovågsugn jämfört med andra tillagningsmetoder, men resultatet blir ju knappast näringsbefriat.

Det vet jag, frågan var inte om vilket som påverkar lite mer negativt än det andra utan varför det skulle vara "riktigt riktigt onyttigt" och hur all näring "slås sönder".

Tolkia
2007-08-02, 15:18
Mer av näringsämnena i t ex grönsaker som broccoli går förlorade vid tillagning i mikrovågsugn jämfört med andra tillagningsmetoder, men resultatet blir ju knappast näringsbefriat.
Om jag inte tar helt fel handlar det om vissa antioxidanter etc.?

För att uttryck som "all näring slås sönder" skulle ju i princip krävas att även alla kolhydrater, proteiner och fetter skulle förstöras utan att påverkas utseendemässigt (vi får ju inte ut en svart askhög ur mikrougnen). Mikrad mat = världens bästa bantningsmetod?

King Grub
2007-08-02, 15:22
Om jag inte tar helt fel handlar det om vissa antioxidanter etc.?

Ja, i novembernumret 2003 av Journal of the Science of Food and Agriculture visades i en studie att upp till 97% av vissa antioxidanter i broccoli förstörs av tillagning i mikrovågsugn.

Eddie Vedder
2007-08-02, 15:54
Ja, i novembernumret 2003 av Journal of the Science of Food and Agriculture visades i en studie att upp till 97% av vissa antioxidanter i broccoli förstörs av tillagning i mikrovågsugn.

Hur lång tid värmde man broccolin och jämförde man hur stort bortfallet av antioxidanter var vid lika lång tids vanlig kokning?

Fartman
2007-08-02, 16:01
Jag är "glad i maten" dvs äter jävligt mycket om jag kan, vilket resulterar i fetma. :D

King Grub
2007-08-02, 16:04
http://www3.interscience.wiley.com/cgi-bin/abstract/106558884/ABSTRACT

svartellervitt
2007-08-02, 18:33
att jag får sådana problem med magen när jag inte ligger på kcal minus vilket gör att jag ofta äter alldeles förlite för att magen inte ska braka ihop totalt och sabba hela mitt liv. och med så lite energi så kan inte kroppen återhämta sig spec bra från träningen och så orkar jag kanske inte ta i så mkt som jag egentligen skulle. blö vilket dilemma

Alfred Nobel
2007-08-02, 18:39
Jag äter som en gris, lever som en gris och äter grisar! Räcker för mig, inget problem här inte!

Petf
2007-08-02, 19:27
för mig är det att jag är alldelles för kräsen och har även konstiga matvanor , svårt att gaina vikt som fan :(

fyrkantig_rondell
2007-08-03, 18:17
Mitt största problem är att jag fortfarande äter för lite. Jobbar på det men det är svårt.

Endura
2007-08-03, 22:56
Krånglig mage/tarmar som begränsar vad jag kan äta... men man lär sig :)

Sen att min extrema matglädje tenderar att få mig att överäta, om jag inte håller koll, gör väl inte saken lättare :em:

Laijza
2007-08-03, 23:01
Jag är kolhydratskewt och äter för mycket på kvällarna..

Jackie Dee
2007-08-04, 22:22
Mitt problem är att jag bor för nära en pizzeria som gör på tok för goda kebabpizzor så det blir väl 2 i veckan iaf.

huldz
2007-08-05, 14:40
Det värsta är att jag är så lat. Efter jobbet så är man för trött för att vilja laga mat, vilket resulterar i ett kraftigt sötsug istället. Godis är värt att gå att köpa..

Måste godis vara så gott?

ZHTOHELLAS
2007-08-05, 14:42
Mitt stora problem har alltid varit proteinintaget så den är hårdast att sköta för mig.

Alfred Nobel
2007-08-05, 14:45
Mitt stora problem har alltid varit proteinintaget så den är hårdast att sköta för mig.

Det kan vara mitt minsta problem, får mig tok för mycket, upp mot 3g/kg

ZHTOHELLAS
2007-08-05, 15:29
Det kan vara mitt minsta problem, får mig tok för mycket, upp mot 3g/kg

Kan gissa att du väger lite mindre än mig också..:D
När jag vägde 70-80kg var det betydligt lättare att få i sig mycket protein sett till g/kg.
Nu däremot behöver jag äta 230g protein för att få 2g/kg och 345g för 3g/kg.

Eddie Vedder
2007-08-05, 15:34
Nu däremot behöver jag äta 230g protein för att få 2g/kg och 345g för 3g/kg.

Om du gillar baljväxter är det ypperliga källor till extra protein som ersättning till vanligare kolhydratkällor såsom ris, potatis och bröd. Fullkornspasta på durumvete (d.v.s. nästan all pasta) och havregryn är ju också proteinrika, sock med mer kolhydrater på köpet för att få i sig samma proteinmängd som från exempelvis linser, kikärter eller black-eyed bönor.

Du kanske inte tycker om det eller kanske redan äter det, det vet ju inte jag. Ett bra tips annars om du vill höja proteinintaget.:)

Semiramis
2007-08-05, 15:42
Choklad, ost och vitt bröd är mitt stora problem, skulle glatt kunna leva på det om det inte var för hälsans skull :D Samt att få i mig tillräckligt med protein, jag är lacto-ovo vegetarian och äter ganska mycket ute tidvis.

Yip_man
2007-08-05, 17:46
Att jag måste ha något att trycka i huvet framför tv:n på kvällarna. Tex salta pinnar, popcorn (oftatst) , chips, mm.

Timme
2007-08-05, 18:36
Jag är kolhydratskewt och äter för mycket på kvällarna..

+1

Timme
2007-08-05, 18:38
Om du gillar baljväxter är det ypperliga källor till extra protein som ersättning till vanligare kolhydratkällor såsom ris, potatis och bröd. Fullkornspasta på durumvete (d.v.s. nästan all pasta) och havregryn är ju också proteinrika, sock med mer kolhydrater på köpet för att få i sig samma proteinmängd som från exempelvis linser, kikärter eller black-eyed bönor.

Du kanske inte tycker om det eller kanske redan äter det, det vet ju inte jag. Ett bra tips annars om du vill höja proteinintaget.:)

Sådant protein är väl ingen höjdare då det främjar östrogen? Elller är det endast sojaprotein?

Alfred Nobel
2007-08-05, 18:46
Lagt upp mina kostproblem under diverse årstider. Det stämmer kanske inte hundraprocentigt, fast där har vi en klar bild på vad jag överkonsumerat från hösten 06 fram till sommar 07!


Sommaren: Efterätter/delikatess (Bullar, glass, kakor, godis)
Hösten: Snabbmat (tråkiga tider medför ångest och lathet)
Vintern: Mackor (Gott och värmer något enormt en dyster och kall vinterkväll)
Våren: Kvarg/Keso (Blandas med omsorg och mycket bär, ett typiskt tecken för snart är det sommar)

Eddie Vedder
2007-08-05, 18:48
Sådant protein är väl ingen höjdare då det främjar östrogen? Elller är det endast sojaprotein?

Knappast något att oroa sig för vid normalt intag. En stor styrketränande man har nog testo så det räcker, knappast som att bönor i kosten då och då kommer sabba muskeltillväxten.;)

Det är nyttig och bra mat, eventuell östrogenpåverkan är verkligen inget att känna sig orolig över.:)

Tolkia
2007-08-05, 19:10
Knappast något att oroa sig för vid normalt intag. En stor styrketränande man har nog testo så det räcker, knappast som att bönor i kosten då och då kommer sabba muskeltillväxten.;)
Instämmer. Asiaterna äter f.ö. mycket soja ... med tanke på hur många de är verkar det inte ha någon förödande effekt på funktionen hos familjejuvelerna.

Zakath
2007-08-05, 19:32
Jag äter för lite och för oregelbundet.

Skräpmat och sådant är inga problem, det äter jag mycket och ofta (mest glass och godis). :) Bra motmedicin mot mina riktiga "problem". :D

maRRtin
2007-08-05, 19:59
Mitt största problem är att jag tänker för mycket på vad jag äter.

petah
2007-08-05, 20:19
Mitt problem är att jag hatar att laga mat åt bara mig själv, blir ofta en dubbelportion findus färdiglagad typ.

apa_ola
2007-08-05, 20:57
just nu, orkar inte alltid laga mat och därför blir den tråkig i längden.

Alfred Nobel
2007-08-05, 22:39
Mitt problem är att jag hatar att laga mat åt bara mig själv, blir ofta en dubbelportion findus färdiglagad typ.

Laga mat med lite kalorier, då får du mer i stekpannan och på tallriken tillslut ;)

Timme
2007-08-05, 22:51
Knappast något att oroa sig för vid normalt intag. En stor styrketränande man har nog testo så det räcker, knappast som att bönor i kosten då och då kommer sabba muskeltillväxten.;)

Det är nyttig och bra mat, eventuell östrogenpåverkan är verkligen inget att känna sig orolig över.:)

Det räcker för att jag ska hålla mig borta från det :)

Instämmer. Asiaterna äter f.ö. mycket soja ... med tanke på hur många de är verkar det inte ha någon förödande effekt på funktionen hos familjejuvelerna.

Men sedan så är de små och klena med. Jag rör inte soja :D

gibfel
2007-08-05, 23:17
Äter för lite =( Ligger på ca 4000 kcal per dygn men behöver minst 4600 enligt beräkningar =/

mastermungo
2007-08-06, 00:04
Jag måste ju säga alkoholen och är faktiskt förvånad inte fler har det som största kostproblem... Nu menar jag inte på någon alkoholistnivå...

Kan tänka mig att det inte behövs så mycket mer än att festa kanske 2 ggr i månaden för att det skulle vara den enskilt värsta fienden för en hälsosam kosthållning.

Antingen så överskattarjag alkoholens negativa egenskaper eller så är de flesta som svarat inte några direkt festprissar...

Avesta
2007-08-06, 00:19
Att jag äter för mycket, även om jag äter nyttig så äter jag väldigt mycket, det är snarare jag som sätter stopp än mättnadskänsla.

Big problem.

Eddie Vedder
2007-08-06, 04:29
Men sedan så är de små och klena med. Jag rör inte soja :D

Ja det är ju väldigt få människor i Asien, du tror inte det finns stora och grova personer där också? Eller har du koll på t.ex. hela Japan oc Kinas befolkning?:D

Du vet väl att ett stort proteinintag rent allmänt sänker testo så då bör du se upp med det också. Samtidigt som sumobrottarna blir starka som oxar på sin soja.;)

Lasse Kongo
2007-08-06, 06:38
Har man kostproblem har man verkligen ett problem här i livet, förstår inte hur något så livsviktigt som mat kan vara ett problem.

Kung Bruno
2007-08-06, 13:55
Att jag äter för mycket.

Och jag äter inte så speciellt energirikt, utan jag äter för mycket torsk och potatis, så att säga. Kan nästan äta hur mycket som helst.

jenny
2007-08-08, 12:11
Mitt största problem är att jag älskar mat vilket kombinerat med en välutvecklad aptit gör att jag går upp i vikt så fort jag inte aktivt funderar på vad jag äter.

Knowledge
2007-10-26, 02:26
Jag ställer för höga krav på mig själv, på gott och ont. :/

flenders
2007-10-26, 05:06
Verkar konstigt att alla har problem med kosten. Om man inte hinner laga mat så finns det åtskilliga maträtter som går på under tio-femton minuter. Det är mindre tid än vad det tar att gå ner till en pizzerian runt hörnet och vänta på maten. Det finns till och med snabbmakaroner i fullkornsvariant med mycket protein. Ägg, fisk, lövbiff med mera går hur fort som helst att tillaga. Ett sätt att göra maten såsig kan vara så enkelt som att slänga i lite sweet chili-sås. Man kan göra upp en stor japansk sallad och ha det i kylen. Det håller lätt 3-4 dagar. När du sedan ska laga lite mat så släng det i stekpannan tillsammans med köttet och pastan en 30 sekunder eller så och servera.

Angående problem med att man äter för mycket sött, ät vanlig mat så är du mätt och har inget sockersug.

Sen problem med mättnadskänsla är ofta inte heller ett stort problem. Prova att till exempel äta mer potatis och sallad. Sålänge man tänker sig för någon sekund så går det oftast enkelt att skära ner på kalorierna och ändå vara mätt - om inte mättare.

Nu sitter jag inte här och är någon guru eller försöker mig påstå vara bäst men de flesta problem här är egentligen inga problem.

Animalistic
2007-10-26, 05:43
har ett stort lager av engelsk choklad i kylskåpet som hånar en under deffen =/ blir dock en 8-20 rutor på helgen :D

Ayla
2007-10-26, 05:55
Jag hittar aldrig någon balans! Förr åt jag för lite och gick ner för mycket i vikt, nu hag jag börjat äta normal och går upp alldeles för mycket! :furious:

Ronja
2007-10-26, 06:24
Jag ställer för höga krav på mig själv, på gott och ont. :/
+1

bertbert
2007-10-26, 06:41
Tål inte gluten. Ställer ofta till det t ex om man är ute på resa och har begränsade valmöjligheter.

Annars inget.

Torwald
2007-10-26, 06:46
Tål inte gluten. Ställer ofta till det t ex om man är ute på resa och har begränsade valmöjligheter.

Annars inget.Åhoj, inte jag heller. Tycker ifos inte intoleransen är så farlig, det ger mig en bra ursäkt att inte käka bullar och kakor som jag ändå inte är särskilt förtjust i. Men utomlands har du rätt i att det är klurigare.

fluff
2007-10-26, 07:15
Jag hittar aldrig någon balans! Förr åt jag för lite och gick ner för mycket i vikt, nu hag jag börjat äta normal och går upp alldeles för mycket! :furious:

+1.

Ironwoman
2007-10-26, 08:02
För dålig variation. Jag äter varierat över dagen, men dagarna ser rel lika ut. Beror delvis på att jag bor själv och då är det ju svårt att ha alltför mycket olika sorters mat hemma. Men snarare att jag utöver träningen och jobbet inte har så mycket tid och energi över och då lagar jag det jag först tänker på.

pia
2007-10-26, 08:14
Verkar konstigt att alla har problem med kosten. Om man inte hinner laga mat så finns det åtskilliga maträtter som går på under tio-femton minuter. Det är mindre tid än vad det tar att gå ner till en pizzerian runt hörnet och vänta på maten. Det finns till och med snabbmakaroner i fullkornsvariant med mycket protein. Ägg, fisk, lövbiff med mera går hur fort som helst att tillaga. Ett sätt att göra maten såsig kan vara så enkelt som att slänga i lite sweet chili-sås. Man kan göra upp en stor japansk sallad och ha det i kylen. Det håller lätt 3-4 dagar. När du sedan ska laga lite mat så släng det i stekpannan tillsammans med köttet och pastan en 30 sekunder eller så och servera.

Angående problem med att man äter för mycket sött, ät vanlig mat så är du mätt och har inget sockersug.

Sen problem med mättnadskänsla är ofta inte heller ett stort problem. Prova att till exempel äta mer potatis och sallad. Sålänge man tänker sig för någon sekund så går det oftast enkelt att skära ner på kalorierna och ändå vara mätt - om inte mättare.

Nu sitter jag inte här och är någon guru eller försöker mig påstå vara bäst men de flesta problem här är egentligen inga problem.

Ja för det du säger stämmer inte på många. Jag äter i pricip bara mättande mat som sallad potatis mycket protein mm och jag har ändå svårt med mättnad. Både socksersug och mättnadsproblem kan ligga psykologiskt och kemiskt. Om du tidigare haft en ätstörning så är det svårt med hunger och mättnadskänslor eftersom du rubbat systemet. Är du lite deprimerad så kan socker hjälpa eftersom det hjälper systemet att få dig att må bra. Det finns så många faktorer som spelar in så att säga att det inte är ett problem är helt fel. För en del kan ditt påstående stämma men för en hel del gör det inte det.

mystic[-_-]
2007-10-26, 08:19
Att sluta äta ;(

Durayan
2007-10-26, 08:39
Godis - försöker tänka: "skulle "NN*)" äta det här?" när jag går förbi godiset i affären, men får inte alltid det svar jag vill höra... *gah!*

Chips - kan äta tills jag får ont i magen och försöker frammana äckelkänslan *spy* inna jag börjar, hjälper ibland, eller köpa salta pinnar som inte är så fett istället (men jag tycker att ostbågar och popcorn är apäckligt, som tur är)

"Bördmat" - alltså hamburgare, subways, varma mackor, pizza osv. Försöker äta t.ex. pasta istället. Önskar att jag tyckte om bönor... :smash:

har svårt för att skriva inköpslistor, vill gå i affären på "upptäcksresa" och känna vad jag längtar efter. Vore bättre med lista, tror det blir mindre risk för skräpinköp då.

*) NN är någon vars fysik jag gillar, spelar inte så stor roll vem, bara det funkar för tillfället.

Hermes
2007-10-26, 20:00
För mycket salt och skräpmat.

andeN.
2007-10-26, 20:18
Jag äter alldeles för lite. Har svårt att trycka i mig mat. :(

Alexton
2007-10-26, 20:46
Min ämnesomsättning är tokig, körde en bulkvecka nyligen med skräpmat varje dag i olika former + det jag äter normalt. Men istället för en ökning har jag gått ner i vikt, förstår inte varför. Jag äter mer än jag brukar och går ner! Ska prova nästa vecka med mer kolhydrater och mindre fettrik mat : /

C.E.J.
2007-10-26, 20:50
Hatar att laga iordning mat, så det är där det brister. Det idealiska vore att ta ett hästpiller om dan som innehåller alla makro- och mikronutrienter, fiber och växtkemikalier man kan tänkas behöva, så behöver man inte slösa bort typ 2 timmar av sitt liv varje dag, eller hur lång tid det nu tar att göra iordning mat, äta den, och diska.

joriice
2007-10-26, 20:58
Jag kan inte äta speciellt mycket. :(
Nu skall jag iofs inte bulka ännu på ett bra tag ändå, så jag är i mitt rätta element.

GurraGo
2007-10-26, 22:20
T.ex kexchoklad (men vanligt lösgodis, naturgodis m.m är faaaarligt gott också) är det som framförallat hindrar mig från att äta bra. I torsdags köpte jag 3 kexchoklad (pris: 3 st för 20 kr!) och de var tänkta att räcka för 2-3 dagars tentaplugg men alla tre (!!!) gick åt samma dag. Just det var ganska extremt men jag har svårt för att hålla mig borta från sånt jag köpt hem och som är onyttigt o gott.

Sadde
2007-10-26, 22:28
slarvar ofta med frukosten :(

Tintomara
2007-10-27, 09:47
Jag styrs lustprincipen - äter bara sånt jag tycker är gott, klarar inte av äcklig mat. Och smaken förändras inte till det bättre med åren. Tvärtom. När jag var barn åt jag all slags mat och älskade husmanskost, men men "på äldre dar" har jag blivit hemskt knepig med maten. Det GÅR att gå ner i vikt i alla fall, som tur är, men optimalt för hälsan är det ju inte. Mer av äcklig husmanskost/grönsaker och mindre av popcorn/chokladmjölk hade säkert vara mycket bättre för kroppen.

Maharadja
2007-10-27, 10:11
Mitt största problem är att inte alltid vara så noga med kalorierna. Märkt på sistone att jag automatiskt och omedvetet räknar ihop kalorier, fast jag egentligen inte behöver bry mig så värst. Gränsen mellan att leva sunt och att allt blir en fix idé är ganska hårfin tycker jag!

Laijza
2007-10-27, 10:18
Jag äter alldeles för mycket mat.
Jag äter godis varje dag.

Koloftw
2007-10-27, 13:11
Jag äter alldeles för mycket digestivekex.
Jag dricker oboy varje dag


Stämmer lite bättre, kanske? :)

Laijza
2007-10-27, 17:52
Stämmer lite bättre, kanske? :)

nja, jo men att jag dricker oboy varje dag ser jag inte som ett problem. jag använder rätt lite oboypulver i min oboy. digestivekexen kanske är är lite onödiga men de gör inget
Men räknar man kalorimängden för allt godis jag får i mig på en hel dag så äre helt insane. så jäkla onödigt och dumt eftersom jag vill gå ner i vikt

Turbonisse
2007-10-27, 18:29
Bröd :em: Stör brödoman här.

Ronja
2007-10-27, 19:19
Börjar jag äta nåt som är gott kan jag inte sluta, äter därför efter typ schema nu*suck*

Betar
2007-10-27, 21:00
Jobbigt att få i sig 5-6 mål per dygn*gah!* Så drygt att slita sig från TV/datorn för att gå och käka när man inte ens är sugen/hungrig. Blir på tok för mycket att jag skippar små målen som i sin tur gör att jag inte ligger på kaloriöverskott, som i sin tur ger uteblivna resultat...*cry*

Nån som har några tips på vad man kan ta som går snabbt? (säg INTE mackor)

Sadde
2007-10-27, 21:12
Jobbigt att få i sig 5-6 mål per dygn*gah!* Så drygt att slita sig från TV/datorn för att gå och käka när man inte ens är sugen/hungrig. Blir på tok för mycket att jag skippar små målen som i sin tur gör att jag inte ligger på kaloriöverskott, som i sin tur ger uteblivna resultat...*cry*

Nån som har några tips på vad man kan ta som går snabbt? (säg INTE mackor)

mackor :), ne men kör på lite fetare varianter av saker du äter, t.ex 10% kesella istället för 1%, lax istället för torsk, nja du förstår nog. Lycka till!

Koloftw
2007-10-27, 21:21
Jobbigt att få i sig 5-6 mål per dygn*gah!* Så drygt att slita sig från TV/datorn för att gå och käka när man inte ens är sugen/hungrig. Blir på tok för mycket att jag skippar små målen som i sin tur gör att jag inte ligger på kaloriöverskott, som i sin tur ger uteblivna resultat...*cry*

Nån som har några tips på vad man kan ta som går snabbt? (säg INTE mackor)

Seriöst. Vilken jävla misär du utsätter dig för.

Ät 3 mål per dag då, frukost, lunch och middag.

Eller ännu bättre, ät när du blir hungrig????

Eller så kan du ju alltid äta 2 måltider per dag (ett innan träning, och ett gigantiskt efter).

Betar
2007-10-27, 22:42
Seriöst. Vilken jävla misär du utsätter dig för.

Ät 3 mål per dag då, frukost, lunch och middag.

Eller ännu bättre, ät när du blir hungrig????

Eller så kan du ju alltid äta 2 måltider per dag (ett innan träning, och ett gigantiskt efter).


Om det ändå var så väl *cupid* Önskar att jag hade kunnat få i mig alla kalorier på 3 mål men det klarar jag helt enkelt inte!?

Jag räknar inte kalorier men iaf så känns det som när det kommer till de 3 stora målen så känns det näst intill omöjligt att få i sig alla dessa kcal. Om jag säger vad de brukar bli till de tre större målen:

Frukost: Havregrynsgröt (2 portioner) med lingon sylt (ca 2-3 matskedar) plus rödmjölk ungefär vad som får plats (ca 2 dl?) Föröker få i mig mer men har ingen mer matlust efter gröten plus att jag oftast får jekta till skolan

Lunch: Skollunchen varierar såklat vad den innehåller osv. Men brukar bli en stor portion. Dvs ungefär så mkt som får plats inom vissa gränser, alltså visst kan jag få på mer men ni fattar kanske. Har väldigt svårt att uppskatta i massa (gram).

Middag: Här äter jag tills det inte får plats nå mer i magen. Självklart är det relativt men om jag jämför med vänner så är det minst dubbla och om jag jämför med er på kolo kanske det bara är normalt.;)

Förstår att de kan va en otroligt svår uppgift att säga hur mkt kcal de innehåller (då min förklaring är utan nå detaljer etc.) men vad skulle de här kunna ligga runt?

Cerberus
2007-10-27, 22:53
att jag inte bryr mig om huruvida maten jag äter e nyttig utan bara bryr mig om kcal och protein-intaget.

mystic[-_-]
2007-10-27, 23:00
3 kg plus efter denna måltid *rap*

snartspensligvegan
2007-10-27, 23:18
Äter för lite och ensidigt då det är trist att laga vettig mat (men gott att äta.)

Honken
2007-10-28, 02:41
Dåligt med kolhydrater! Allt jag äter är typ bara protein och fett. Meeeen jag ska börja slinka ner pasta i tonfisken så löser det sig!

Guybrush
2007-10-28, 07:44
Att jag inte kan titta på en tallrik vanlig husmanskost utan att gå upp två kilo. Det är mitt största problem...

Slartibartfast
2007-11-20, 18:40
Mitt största problem är att när jag köper hem en fyrpack Cola light, så går jag och tar en klunk ur flaskan varje gång jag går förbi kylskåpet. Det gör att jag har syraangrepp på tänderna hela dagen. *cry*