Visa fullständig version : vilket protein bygger?
Hur funkar det här med proteinintag och träning. Är det det protein jag trycker i mig efter träningen som bygger? Eller är det så att jag med rätt kosthållning har en mängd protein som simmar i blodomploppet och bygger muskler vid behov? Eller har jag några slags depåer? Byggs muskler under flera dagar efter träningspasset?
Ni kanske förstår hur jag menar. Om jag tränar exempelvis biceps på måndagen och därefter trycker i mig massa protein. Är det då det proteinet som komme bygga upp biceps eller även protein jag tryckt i mig tidigare och trycker i mig senare?
Whistler
2007-07-31, 14:41
Proteinsyntesen pågår ständigt, dvs alltid, oavsett om du tränar eller inte.
Kroppen bryter alltid ner muskler, men den bygger också upp hela tiden. Träningen uppreglerar proteinsyntesen så att du stimulerar nybildning av muskelmassa. Ditt matintag runt träningen påverkar också detta. Proteinsyntesen är som mest uppreglerad de tre timmarna direkt efter ditt träningspass, men hela den anabola fasen är uppreglerad de närmaste två-tre dygnen (på ett ungefär).
Det är dock till syvende och sist din totala kaloribalans som avgör om du går upp i vikt eller inte. För ja, du måste gå upp i vikt (och därmed även lägga på dig fett) för att öka i muskelmassa. Att gå ned i vikt (t ex i fettförbränningssyfte) och att öka i muskelmassa samtidigt är en fysiologisk omöjlighet.
Ditt proteinpulver är inget magiskt, det är bara mat i pulverform. Så länge du tillgodoser kroppens behov av protein (ca 1,2-1,5g per kilo kroppsvikt) och ligger på kaloriplus så kommer du bygga muskler. Protein är protein. Det finns flera fördelar med olika sorters protein, men alla av dem kan tillgodogöras av kroppen för nybildning av fettfri massa.
Whistler: Ska du inte ange källa? :D
Proteinsyntesen pågår ständigt, dvs alltid, oavsett om du tränar eller inte.
Kroppen bryter alltid ner muskler, men den bygger också upp hela tiden. Träningen uppreglerar proteinsyntesen så att du stimulerar nybildning av muskelmassa. Ditt matintag runt träningen påverkar också detta. Proteinsyntesen är som mest uppreglerad de tre timmarna direkt efter ditt träningspass, men hela den anabola fasen är uppreglerad de närmaste två-tre dygnen (på ett ungefär).
Det är dock till syvende och sist din totala kaloribalans som avgör om du går upp i vikt eller inte. För ja, du måste gå upp i vikt (och därmed även lägga på dig fett) för att öka i muskelmassa. Att gå ned i vikt (t ex i fettförbränningssyfte) och att öka i muskelmassa samtidigt är en fysiologisk omöjlighet.
Ditt proteinpulver är inget magiskt, det är bara mat i pulverform. Så länge du tillgodoser kroppens behov av protein (ca 1,2-1,5g per kilo kroppsvikt) och ligger på kaloriplus så kommer du bygga muskler. Protein är protein. Det finns flera fördelar med olika sorters protein, men alla av dem kan tillgodogöras av kroppen för nybildning av fettfri massa.
Wow! Det var jävligt bra svar på jävligt dåligt ställda frågor! *whistle* Källa saknas ju som redan nämnts ;) men jag godtar det ändå. Åtminstonde tills någon annan hävdar motsatsen och styrker med feeet evidens!
Whistler
2007-07-31, 14:57
Whistler: Ska du inte ange källa? :D
Nej, det är bara Grubben som får göra det. Jag är Eddie Vedder-wannabe. ;)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.