handdator

Visa fullständig version : Kreatin


groddddaan
2007-07-31, 14:04
tja jag hörde från en kille att effekten av kreatin avtar från varje kur man gör? stämmer detta? att första gången man kör kreatin i sitt liv så kanske man binder 3 kg vätska och är skitnöjd. bara ett ex. och när man haft uppehåll och börjar om på en ny kur så kanske man bara binder 1-5 kg? alltså de funkar inte lika bra som första gången man började med det?;)

Jorgen
2007-07-31, 14:08
tja jag hörde från en kille att effekten av kreatin avtar från varje kur man gör? stämmer detta?

Nej.

groddddaan
2007-07-31, 14:10
Nej.

så jag kommer binda lika mycket vätska varje gång jag påbörjar en kur?

Jorgen
2007-07-31, 14:17
så jag kommer binda lika mycket vätska varje gång jag påbörjar en kur?

Det är inte säkert. Det beror på hur kost och övrigt sköts.

groddddaan
2007-07-31, 14:18
Det är inte säkert. Det beror på hur kost och övrigt sköts.


jaja men de har inte med att kreatinets effekt avtar att kroppen vänjer sig eller nåt sånt.:P

Jorgen
2007-07-31, 14:19
jaja men de har inte med att kreatinets effekt avtar att kroppen vänjer sig eller nåt sånt.:P

Nej.

Nitrometan
2007-07-31, 14:32
så jag kommer binda lika mycket vätska varje gång jag påbörjar en kur?
Sen är det olika hur mycket vätska folk binder med kreatin. Jag har aldrig upplevt att jag håller mer vätska när jag använder kreatin än utan. Men jag blir alltid starkare.

Whistler
2007-07-31, 14:35
Du behöver faktiskt inte ens "kura". Visserligen tror jag ordet du letar efter är "periodisera", men jag kan ha fel. ;)

Anyway... Anledningen till att man brukar ha uppehåll efter en viss tid är att känslan "Shit, vad stark jag har blivit" avtar, då man börjat vänja sig vid att vara starkare/uthålligare. Effekten finns där, men man tänker inte på det på samma sätt som när man precis började och då märkte mest skillnad. Gör man ett uppehåll försvinner effekten av kreatinet och när man då börjar igen får man återigen känslan att man blivit starkare.

Så länge din mage inte säger ifrån är det bara att fortsätta med kreatinet och köra på! :thumbup:

Guddi
2007-07-31, 15:46
Du behöver faktiskt inte ens "kura". Visserligen tror jag ordet du letar efter är "periodisera", men jag kan ha fel. ;)

Anyway... Anledningen till att man brukar ha uppehåll efter en viss tid är att känslan "Shit, vad stark jag har blivit" avtar, då man börjat vänja sig vid att vara starkare/uthålligare. Effekten finns där, men man tänker inte på det på samma sätt som när man precis började och då märkte mest skillnad. Gör man ett uppehåll försvinner effekten av kreatinet och när man då börjar igen får man återigen känslan att man blivit starkare.

Så länge din mage inte säger ifrån är det bara att fortsätta med kreatinet och köra på! :thumbup:Det finns vad jag vet ingenting som talar för att det skulle vara bäst att alltid ta kreatin. Det enda jag stött på är att det faktist möjligen är bättre att ta uppehåll lite då och då för att man ska få bäst effekt. Det finns däremot väldigt lite studier som tittar på detta så man kan inte säga varken eller ännu.

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=2428194&postcount=5

groddddaan
2007-08-01, 21:59
Du behöver faktiskt inte ens "kura". Visserligen tror jag ordet du letar efter är "periodisera", men jag kan ha fel. ;)

Anyway... Anledningen till att man brukar ha uppehåll efter en viss tid är att känslan "Shit, vad stark jag har blivit" avtar, då man börjat vänja sig vid att vara starkare/uthålligare. Effekten finns där, men man tänker inte på det på samma sätt som när man precis började och då märkte mest skillnad. Gör man ett uppehåll försvinner effekten av kreatinet och när man då börjar igen får man återigen känslan att man blivit starkare.

Så länge din mage inte säger ifrån är det bara att fortsätta med kreatinet och köra på! :thumbup:

okej okej för jag har nämligen märkt att vätskan jag har lagt på mig fördelat sig så bra så jag ser mera svullen ut över armarna och axlarna vilket är positivt så jag vill bara att de ska binda lika mycket vätska för varje kur om man ser lite mera biff ut :) plus att jag känner att jag är starkare och vet inte om de beror på kreatinet men att jag återhämtar mig mycket bättre

Handcuff
2007-08-02, 10:28
okej okej för jag har nämligen märkt att vätskan jag har lagt på mig fördelat sig så bra så jag ser mera svullen ut över armarna och axlarna vilket är positivt så jag vill bara att de ska binda lika mycket vätska för varje kur om man ser lite mera biff ut :) plus att jag känner att jag är starkare och vet inte om de beror på kreatinet men att jag återhämtar mig mycket bättre

För det mesta är det bara en känsla att man sväller som en ballong av kreatin. Tyckte jag blev stor som ett hus när jag provade kreatin första gångerna för 100år sedan....Armarna svullna som tusan! HARDCORE :hbang:

En kontrollmätning med måttbandet visade.... + 0cm!!!! Men vikt hade man lagt på sig i alla fall! + 3kg!!! (givetvis med magen full (ca 3 liter)av allt vatten som man trodde man skulle dricka till kreatinet.....)

Kontentan: Räkna inte med några mirakel vad det gäller volym och vikt under en kreatinkur.

Vissa ökningar av styrkan känner jag dock av än idag då jag använder kreatin (trots att jag numera är mindre lättlurad och klokare än då ajg var 16-17år). Säg att jag kanske orkar ett par reps xtra under ett pass :thumbup:

Spawn
2007-08-02, 12:15
Köpte precis en burk kreatin och biffen bakom disken talade om för mig att man bör köra en kur kreatin på 2 månader sedan ta upperhåll i ca 3-4 veckor för bäst resultat då kroppen vänjer sig av kreatinets effekt och utelämnar dess funktion.

Sen en fråga till grub han sa även att man bör ta kreatinet 2 timmar innan för bästa effekt sant/falskt?

Guddi
2007-08-02, 13:02
Sen en fråga till grub han sa även att man bör ta kreatinet 2 timmar innan för bästa effekt sant/falskt?falskt. Det spelar ingen roll när man tar det om det bara är effekten från kreatinet man är ute efter.

Kreatin hjälper till med glykogeninlagringen så att ta det tillsammans med kolhydraterna efter passet kan vara en bra idé.

Spawn
2007-08-02, 13:27
falskt. Det spelar ingen roll när man tar det om det bara är effekten från kreatinet man är ute efter.

Kreatin hjälper till med glykogeninlagringen så att ta det tillsammans med kolhydraterna efter passet kan vara en bra idé.

Fan alla säger olika vem säger rätt? Grubben kan du ge ett avgörande svar?