handdator

Visa fullständig version : Kaloriförbrukning


BlackRussian
2007-07-31, 13:37
Det är en sak som jag undrar över.
Om vi säger att spinning i 60 min förbrukas det 600 kalorier.
Tar man hänsyn till efterbränningen också?
Om inte, kan man räkna ut hur mkt det är isf?

Finns det någon träning som har högre efterbränning än andra, isf vilka?

GymTT
2007-07-31, 15:41
Det är en sak som jag undrar över.
Om vi säger att spinning i 60 min förbrukas det 600 kalorier.
Tar man hänsyn till efterbränningen också?
Om inte, kan man räkna ut hur mkt det är isf?

Finns det någon träning som har högre efterbränning än andra, isf vilka?

Hur menar du efterbränning?

De som väger mer förbrukar mer energi.

King Grub
2007-07-31, 15:54
Om vi säger att spinning i 60 min förbrukas det 600 kalorier.Tar man hänsyn till efterbränningen också?
Om inte, kan man räkna ut hur mkt det är isf?

Finns det någon träning som har högre efterbränning än andra, isf vilka?

Nej, EPOC är inte medräknat i tabellernas siffror.

Det är ett exponentiellt förhållande mellan intensitet och EPOC vid en viss varaktighet.

Intensiteter av 60+ Vo2Max stimulerar en linjär ökning av EPOC i takt med att träningens varaktighet ökar.

a prolonged EPOC (3-24 h) may result from an appropriate exercise stimulus (submaximal: >or=50 min at >or=70% VO2max; supramaximal: >or=6 min at >or=105% VO2max).

J Sports Sci. 2006 Dec;24(12):1247-64.

Styrketräning och konditionsträning av likvärdig energiförbrukning åstadkommer ungefär likvärdig EPOC. Vissa studier finner att den ena eller den andra träningsformen ger större EPOC, så det lär inte vara stora skillnader.

Kombineras styrketräning och konditionsträning i samma pass blir EPOC större om konditionsträningen läggs först.

Sniggel
2007-07-31, 16:19
Alltså är det inte dumt att försöka göra sitt bästa och förbättras om man vill ha stor efterförbränning, det motsatta mot den populära myten att man ska ligga i "fettförbränningszonen" på ca 65% (?) av maxpuls.
Iofs så orkar man hålla på längre på en sån intensitet och dessutom träna oftare så det är ju inte uteslutet att träna så om man vill förbränna kalorier.

BlackRussian
2007-07-31, 21:14
EPOC eller efterbränningen, är det kalorier eller fett som förbränns?

King Grub
2007-07-31, 21:16
Huh? Kalorier är inte en beståndsdel som man kan väga upp. Det är ett mått på energimängden. 1 g fett ger 9 kcal t ex, kolhydrat 4. EPOC täcks av ökad kolhydratoxidation.

BlackRussian
2007-08-01, 07:56
Ok, om jag frågar så här.
Vad tar EPOC energin ifrån?

King Grub
2007-08-01, 08:03
Men det svarade jag ju på i sista meningen i inlägget ovanför!

EPOC täcks av ökad kolhydratoxidation.

The increased energy demand is met by increased carbohydrate oxidation, with no increase in 24-hour fat oxidation.

Strength Cond Res. 2005 Feb;19(1):61-6.

Similarly, the differences in HI and LI exercise, RQ are compensated postexercise leading to similar substrate oxidation patterns over 24 h independently of the level of exercise intensity.

Int J Obes Relat Metab Disord. 2004 Jun;28(6):759-65.

In men, resistance exercise has a similar effect on 24-h EE and macronutrient oxidation as a comparable bout of aerobic exercise.Neither exercise produced an increase in 24-h fat oxidation above that observed on a nonexercise control day.

Med Sci Sports Exerc. 2002 Nov;34(11):1793-800.