handdator

Visa fullständig version : Statisk träning


Snapphanen
2003-04-07, 20:55
Är statisk träning effektiv? Hur bra är det för volym, styrka och uthållighet? Jag menar t.ex. en övning som jag brukar köra där jag lyfter min kropp med enbart armarna.. håller mig i luften så att säga. Jag blir grymt svettig och det är sjukt ansträngande och det känns ju som att det ger .. i mage mest. Är detta rekomenderad träning eller vad säger ni?

shirunai
2003-04-07, 21:38
visste det är "styrketräning" man blir starkare....men volym får du nog inte...inte så mycket styrka heller....snarare uthållighet

tenchi
2003-04-07, 22:14
Originally posted by Erik84
Är statisk träning effektiv? Hur bra är det för volym, styrka och uthållighet? Jag menar t.ex. en övning som jag brukar köra där jag lyfter min kropp med enbart armarna.. håller mig i luften så att säga. Jag blir grymt svettig och det är sjukt ansträngande och det känns ju som att det ger .. i mage mest. Är detta rekomenderad träning eller vad säger ni?

man blir ju bra på det man tränar. men frågan är ju ifall det är så funktionellt? Varför gör du övningen, är det för nåt speciellt ändamål eller för att du tycker det är kul? :cool:

shirunai
2003-04-07, 22:51
Originally posted by tenchi


Varför gör du övningen, är det för nåt speciellt ändamål eller för att du tycker det är kul? :cool:


som du kanske ser frågar han efter massa och styrka... :rolleyes:

YTS
2003-04-07, 23:16
Originally posted by Erik84
Är statisk träning effektiv? Hur bra är det för volym, styrka och uthållighet? Jag menar t.ex. en övning som jag brukar köra där jag lyfter min kropp med enbart armarna.. håller mig i luften så att säga. Jag blir grymt svettig och det är sjukt ansträngande och det känns ju som att det ger .. i mage mest. Är detta rekomenderad träning eller vad säger ni?

Precis som vid övrig styrketräning kan man delvis styra hur träningen skall verka genom att variera belastningen i procent av max. Räkna med att 2,25 sekunder statisk träning motsvarar ett rep. Det är iaf. det förhållandet jag kommit fram till i min greppträning. Jag har 3 Statiska övningar, som jag varierar intensiteten på. Och jag ökar bra i alla tre. Idag var mina underarmar 33,8 resp. 33,7 cm så visst får man volym. Sen så kan du tiita på världsrekordet i Rolling Thunder, som är en statisk gren, det ligger på 120 kg. Det är styrka, eftersom handtaget är roterande med 61 mm i diameter.

YNGVE

Snapphanen
2003-04-08, 13:20
okej.. ja.. det är lite klarare nu :)