handdator

Visa fullständig version : Lutande smalbänk - ngn som provat denna övning?


Lillgrabben
2007-07-30, 22:43
Jag har funderat på att lägga in övningen i träningsprogrammet någon gång framöver, men det har inte blivit av ännu.

Är det ngn som provat på lutande smalbänkar & har ngt att säga om övningen?

130kg finsk sisu
2007-07-30, 22:46
Big Ove kör det ibland. Men använder då nästan vad jag skulle kalla för medium grepp.
Det är säkerligen en bra övning, men kräver rörligthet i axlarna. Själv gillar jag den inte...

Degpekka
2007-07-30, 23:54
jepp har kört den lite då och då. Tycker det blir lite sjysstare och naturligare att jobba med triceps då. Testa vettja, men som sagt, akta axlarna i början.

stevebc
2007-07-31, 11:33
Jag körde den mycket ett tag. Man får en äckligt lång ROM och det är verkligen en tricepsdödare. Även militärpress med smalt grepp är nice :)

jwzrd
2007-07-31, 11:35
Jag är ruskigt klen i den (med axelbrett grepp) men körde den med något bredare grepp tidigare och fick då bra resultat i bänken. (Som vanligt går det väl inte att veta vad som ger vad). Jag tror helt klart på övningen. Den är nästan omöjligt tung precis mitt på "där tröjan slutar".

Lillgrabben
2007-07-31, 17:51
Aha, så det fanns en del som provat på övningen! Det trodde jag nästan inte. ;)


Man kanske får prova på den nästa grundträningsperiod, men försiktigt i sådana fall.

Jag har på känn att det kan finnas en viss risk för att man översträcker axlar / bröst om man smalar in på greppet rejält & inte har nog rörlighet. Åja, det får framtiden utvisa!


Fler som har åsikter om övningen?

Sheogorath
2007-07-31, 19:33
Jag gillar den. Lutande extensions i superset med lutande smalbänk. De e najs.

mangs
2007-07-31, 23:46
HUr smalt pratar vi här?

Arne brukar väl säga att "vanlig" sned bänk skall med fördel köras med hyffsat smalt grepp (inte mycket bredare än axlarna).

Har själv tidigare kört med relativt smalt grepp i alla sorters pressar men har under det senaste halvåret breddat greppat och vips så har jag blivit betydligt starkare i framför allt sned bänk.

stevebc
2007-07-31, 23:49
Jag förstår inte varför man skulle sträcka sig om man kan gå ända ner till bröstet i vanlig militärpress (och det gör väl alla hoppas jag *grr27*)

+1 på juniorwizard's inlägg, sticking point är alltid "lite ovanför mitten" och är även jag ruskigt klen i den (är jag iofs i vanlig bänk också men stfu plzorz)

Med smalt grepp i pressar menar jag alltid axelbrett. Förstår inte varför man ska köra smalare än så, om det inte är handledsmassaker man är ute efter :thumbup:

jwzrd
2007-07-31, 23:56
Jag förstår inte varför man skulle sträcka sig om man kan gå ända ner till bröstet i vanlig militärpress (och det gör väl alla hoppas jag *grr27*)

+1 på juniorwizard's inlägg, sticking point är alltid "lite ovanför mitten" och är även jag ruskigt klen i den (är jag iofs i vanlig bänk också men stfu plzorz)

Med smalt grepp i pressar menar jag alltid axelbrett. Förstår inte varför man ska köra smalare än så, om det inte är handledsmassaker man är ute efter :thumbup:

Jag håller lillfingrarna ca 3cm från ringen och då träffar mina händer precis utanför axlarna. Det går att hålla ytterligare något smalare men då blir det "trångt" i armvecket och övningen blir mer knepig än belastande.

major Pectoralis
2007-08-01, 10:46
Jag kör alltid smal fattning i lutande bänkpress. Jag håller ungefär axelbrett. Jag har aldrig egentligen utvärderat övningen eftersom jag kör den som komplement och mest "för att jag skall". "Finlirarar" även mest i utförandet. Träningsvikterna höjer jag med lite lagom mellanrum så helt bortkastad känns övningen inte. Inget speciellt men den funkar är min uppfattning.