handdator

Visa fullständig version : Hantlar bättre än skivstång när det gäller att träna upp "funktionell" styrka?


regus
2007-07-30, 19:37
Jag satt på bosse idag på jobbet, den går lite långsamt så det är tråkigt att köra den. Då började jag tänka, och kom fram till att det borde vara logiskt att hantlar borde vara bättre när det kommer till att träna upp funktionell styrka då man får jobba mer med stabiliserande muskler osv.

Så hantelpress borde vara "bättre" än bänkpressen, hantelryck/sving slår vanlig ryck.

Så kan skivstång konkurera på något plan mot hantlar (variation räknas inte. Inte eller för grenspecifik övning)?

Föresten bosse är en maskin.

Nitrometan
2007-07-30, 19:43
Kan du börja med att definiera funktionell styrka så kan vi fortsätta diskussionen därifrån.

regus
2007-07-30, 19:50
Mer användbar.

tp_88
2007-07-30, 19:54
Jag gillar ofta hantelövningar bättre än stångditon åtminstone. T.ex. hantelpress (både bröst och axlar) och hantelrodd tycker jag är klart skönare än bänkpress/stångrodd.

EDIT: Om det skulle ha nån praktisk betydelse för "funktionell styrka" vet jag inte. Skulle jag gissa så är det isåfall marginellt.

Rahf
2007-07-30, 20:10
Mer användbar.

Mer användbar i vilket sammanhang?

Sakta men säkert tar det form! ;)

drkarloff
2007-07-30, 20:13
I användadet av hantlar?

Sniggel
2007-07-30, 20:13
Jag satt på bosse idag på jobbet, den går lite långsamt så det är tråkigt att köra den. Då började jag tänka, och kom fram till att det borde vara logiskt att hantlar borde vara bättre när det kommer till att träna upp funktionell styrka då man får jobba mer med stabiliserande muskler osv.

Så hantelpress borde vara "bättre" än bänkpressen, hantelryck/sving slår vanlig ryck.

Så kan skivstång konkurera på något plan mot hantlar (variation räknas inte. Inte eller för grenspecifik övning)?

Föresten bosse är en maskin.

Yeah right ;)

Hantlar är nog bra för stabiliserande muskler, men skivstång brukar också involvera en hel del stabiliserande muskler. Generellt kan man nog säga att med skivstång kan man bli starkare eftersom man kan lasta på mer vikt, men man får även hel del funktionell styrka som jag ser det. Ofta när man lyfter tunga saker så tar man i med båda armarna på samma objekt ändå (bär ett piano uppför en trappa eller puttar på en bil ur lerdiket t ex).
Dock så om man tar en övning som bänkpress och jämför med hantelpress så kan man med triceps hjälpa till väldigt mycket i bänkpress för att pressa upp vikten medans man i hantelpress i princip trycker med bröst och "enbart" stabiliserar vikten med biceps och triceps (och lite lats, deltoideus o annat smått o gott).

Nitrometan
2007-07-30, 21:18
Mer användbar.
Användbar till vad?

Edit: Hahaha, tvåa.

Guddi
2007-07-30, 21:49
Ofta när man lyfter tunga saker så tar man i med båda armarna på samma objekt ändå (bär ett piano uppför en trappa eller puttar på en bil ur lerdiket t ex).Händer det dig ofta att du bär pianon eller puttar bilar? ;)

on topic: Hantlar är nog att föredra när de räcker till då man ofta får jobba hårdare med bålen för att hålla balansen. Sen blir det ju svårt att köra knäböj eller marklyft med en 60-70kg i varje hand tex. Effekten blir också lite olika beroende på om man har stång eller hantlar i "samma" övning. Kör du tex ryckböj med hantlar blir det oftast axlarna som sätter stopp för vikten medan det med skivstång blir rygg alt ben.

Sniggel
2007-07-30, 22:16
Händer det dig ofta att du bär pianon eller puttar bilar? ;)

Båda sakerna har faktiskt inträffat :D

JohnRick
2007-07-30, 23:21
Händer det dig ofta att du bär pianon eller puttar bilar? ;)




Samma sak här faktiskt. Tungt jävla piano upp fem våningar. Spiraltrappa dessutom. Det lär aldrig komma ner därifrån igen.

openside
2007-07-31, 11:05
Angående detta med hantalt och stabiliserande muskler prova att kör hantelpress med en hantel så får bålen jobba ordentligt.

blasr
2007-07-31, 11:20
Samma sak här faktiskt. Tungt jävla piano upp fem våningar. Spiraltrappa dessutom. Det lär aldrig komma ner därifrån igen.

Inte helt iaf :D.

Jag tror nog att hantlar bygger något mer funktionell/användbar styrka då man tränar stabiliserande muskler mer än med skivstång.

newb123
2007-07-31, 11:21
Angående detta med hantalt och stabiliserande muskler prova att kör hantelpress med en hantel så får bålen jobba ordentligt.

I hantelpress för axlar då? För hur tungt kan man köra i plan hantelpress på det viset utan att ramla av bänken? ;)

Guddi
2007-07-31, 11:41
I hantelpress för axlar då? För hur tungt kan man köra i plan hantelpress på det viset utan att ramla av bänken? ;)Beror på hur stark du är i bål och höft. Om det finns någon maxgräns för hur tungt man kan köra så är det väldigt stora vikter.

Tolkia
2007-07-31, 11:47
Om jag skall vara skittråkig så kanske en kombination vore det allra bästa? Vad jag kan känna är att hantlar ställer större krav på balansen än skivstång och att man inte heller har samma möjlighet att låta den starkare sidan kompensera för svaghet i den andra, om man är ojämnt stark. Å andra sidan, som redan nämnt, svårt att köra knäböj med handlar etc. Och det kanske kan vara praktiskt att vara stark både med en sida i taget och båda samtidigt?