handdator

Visa fullständig version : Dålig uthållighet i chins


Hades
2007-07-30, 18:58
Jag har märkt att jag har extremt dålig uthållighet i chins. Om jag kör fem set i vilken annan övning som helst kanske repsantalet ser ut ungefär 10, 8, 7, 6, 6. I chins är det värre, oftast något i stil med 12, 5, 3, 2, 1. Och jag verkar ha någon sorts magisk gräns, för runt den tionde repetitionen i första set försvinner all energi i kroppen och det är omöjligt att göra mer än ett par reps till. Och sen går resterande set riktigt dåligt.

Är det någon som har några tips på vad man kan göra för att åtgärda detta?

rolf
2007-07-30, 19:02
Jag lider av precis samma sak i just chins. Det kunde lika bra ha varit mina ord, känner igen mig fullständigt.
Jag undrar om det är någon speciell muskel(grupp) som ger upp snabbare än de andra och sinkar en?

petah
2007-07-30, 19:04
Jag har märkt att jag har extremt dålig uthållighet i chins. Om jag kör fem set i vilken annan övning som helst kanske repsantalet ser ut ungefär 10, 8, 7, 6, 6. I chins är det värre, oftast något i stil med 12, 5, 3, 2, 1. Och jag verkar ha någon sorts magisk gräns, för runt den tionde repetitionen i första set försvinner all energi i kroppen och det är omöjligt att göra mer än ett par reps till. Och sen går resterande set riktigt dåligt.

Är det någon som har några tips på vad man kan göra för att åtgärda detta?

Skit i o köra till fail, prova 5x8, går det, prova 5x9. Så skulle jag gjort.

Då borde du få upp uthålligheten i chinsen lite.

MilkmaN
2007-07-30, 19:05
Stanna längre ifrån max-repen så kan ni prestera fler reps totalt, och fler överlag i de andra seten. Med tiden kommer då kanske mer uthållighet, eftersom man får fler reps för det mesta.

Så försöker jag göra nu, och jag hade samma problem som ni innan.

petah
2007-07-30, 19:06
Stanna längre ifrån max-repen så kan ni prestera fler reps totalt, och fler överlag i de andra seten. Med tiden kommer då kanske mer uthållighet, eftersom man får fler reps för det mesta.

Så försöker jag göra nu, och jag hade samma problem som ni innan.

+1

jeppe på berget
2007-07-30, 19:07
Försök att göra fler chins helt enkelt:) , det är det ända som hjälper jag har själv fastnat på 13 st i någon månad nu och gör så att jag fuskar genom att gunga upp dom sista 3-4 repsen. Sedan blir utförandet mindre och mindre fusk.

major Pectoralis
2007-07-30, 19:34
Jag har märkt att jag har extremt dålig uthållighet i chins. Om jag kör fem set i vilken annan övning som helst kanske repsantalet ser ut ungefär 10, 8, 7, 6, 6. I chins är det värre, oftast något i stil med 12, 5, 3, 2, 1. Och jag verkar ha någon sorts magisk gräns, för runt den tionde repetitionen i första set försvinner all energi i kroppen och det är omöjligt att göra mer än ett par reps till. Och sen går resterande set riktigt dåligt.

Är det någon som har några tips på vad man kan göra för att åtgärda detta?

Det du beskriver är normalt. Chins är en killer. Vad det konkret beror på kan man bara filosofera kring.
Jag skrev tråden nedan för någon tid sedan. Kanske finns något intressant i den?

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=88341

Humanist
2007-07-30, 19:54
Själv tillhör jag denna förhatliga lilla klick av mänskligt avskräde som inte förmår mer än 6 - 7 chins... :em:

Därtill är de knappast ens korrekt utförda, då jag föreställer mig att en korrekt chin innebär att man touchar bröstet med stången. Själv förmår jag endast komma lite under hakan med stången.

Hursomhelst har jag märkt att jag blir betydligt starkare ifall jag minskar avståndet mellan händerna. Min fråga är därför vilka muskler som kopplas in om man har ett smalare grepp? En korrekt chin, hur brett bör greppet vara egentligen?

Fultjack
2007-07-30, 19:57
som gubbarna säger: kör inte till failure i försa setet
sen jag börjat med det har jag börjat öka igen

samt prova köra med extravikt nån gång om du orkar :thumbup:

major Pectoralis
2007-07-30, 19:59
Själv tillhör jag denna förhatliga lilla klick av mänskligt avskräde som inte förmår mer än 6 - 7 chins... :em:

Därtill är de knappast ens korrekt utförda, då jag föreställer mig att en korrekt chin innebär att man touchar bröstet med stången. Själv förmår jag endast komma lite under hakan med stången.

Hursomhelst har jag märkt att jag blir betydligt starkare ifall jag minskar avståndet mellan händerna. Min fråga är därför vilka muskler som kopplas in om man har ett smalare grepp? En korrekt chin, hur brett bör greppet vara egentligen?

I en godkänd chins (enligt dagens Fitness-regler) skall hakan över stången. Att nudda med bröstet är en "brutal over-kill". Greppet skall vara så pass brett att överarmarna inte hamnar framför kroppen under uppdraget sett från sidan. Det skall alltså ske en adduktion och inte en extension i axelleden. På ren svenska skall uppdraget vara lodrätt sett från sidan, inga ryck, svingar, pikeringar eller sparkar.
Misstänker att Arne P kan utveckla det hela bättre....(eftersom han skrivit reglerna)

Hades
2007-07-30, 20:14
Tack för svaren, bra tips! Har alltid tänkt att för att kunna göra många chins borde man ju köra så många chins som möjligt i varje set, men jag tränar ju inte så i några andra övningar, så det är totalt ologiskt tänkt. Ska testa att stanna vid 8 nästa gång.

major Pectoralis
2007-07-30, 20:17
Tack för svaren, bra tips! Har alltid tänkt att för att kunna göra många chins borde man ju köra så många chins som möjligt i varje set, men jag tränar ju inte så i några andra övningar, så det är totalt ologiskt tänkt. Ska testa att stanna vid 8 nästa gång.

I stort sett alla jag känner som är bra på chins gör så men det innebär i och för sig inte att det passar dig. Att variera sig och våga prova nytt med jämna mellanrum är troligen den största nyckeln till framgång i många fall.

Humanist
2007-07-30, 20:19
I en godkänd chins (enligt dagens Fitness-regler) skall hakan över stången. Att nudda med bröstet är en "brutal over-kill". Greppet skall vara så pass brett att överarmarna inte hamnar framför kroppen under uppdraget sett från sidan. Det skall alltså ske en adduktion och inte en extension i axelleden. På ren svenska skall uppdraget vara lodrätt sett från sidan, inga ryck, svingar, pikeringar eller sparkar.
Misstänker att Arne P kan utveckla det hela bättre....(eftersom han skrivit reglerna)

Aha tackar. Då lär jag m.a.o. göra någorlunda korrekta chins med avseende på "upp-draget". Däremot tenderar jag ofta att pendla, samt också att inte sträcka ut tillräckligt. Fyfan vad tungt det är att köra chins. Kör numera åtminstone 3 set i veckan (1 set per pass) samt 3 set på min rygg-dag. I slutet är jag dock alltid körd, så kvalitén är rätt kass.

Fortfarande nyfiken vilka muskler som kompenserar när man minskar avståndet på greppet?

major Pectoralis
2007-07-30, 20:22
Aha tackar. Då lär jag m.a.o. göra någorlunda korrekta chins med avseende på "upp-draget". Däremot tenderar jag ofta att pendla, samt också att inte sträcka ut tillräckligt. Fyfan vad tungt det är att köra chins. Kör numera åtminstone 3 set i veckan (1 set per pass) samt 3 set på min rygg-dag. I slutet är jag dock alltid körd, så kvalitén är rätt kass.

Fortfarande nyfiken vilka muskler som kompenserar när man minskar avståndet på greppet?

När man håller smalare så tar armarna över mer av arbetet. Dessutom får latissimus arbeta i extension isället för i adduktion. Egentligen är smala chins med omvänd fattning "bäst" för att utveckla dragstyrka - åtminstonde på papperet - eftersom både bikeps och rygg där arbetar i de vinklar där de har som störst möjlighet att utveckla kraft.

Torwald
2007-07-30, 20:47
Jag tränar allltid breda fattningar i första 3 seten, och sedan kör jag kanske 2 set till med smalare fattning. Är det dumt? Jag tenderar också att köra till failure, i alla fall i alla set utom det första. Känns lite dumt att ta ut sig med typ 15 reps i första setet, då klarar man ju inte ordentligt sedan. Jag har ganska snabbt blivit bättre på chins, tycker jag, det var inte länge sedan jag inte klarade en enda (!!) chin med bred fattning.

Med bred fattning menar jag alltså att hålla på de vinklade handtagen.

Hades
2007-07-30, 20:50
I stort sett alla jag känner som är bra på chins gör så men det innebär i och för sig inte att det passar dig. Att variera sig och våga prova nytt med jämna mellanrum är troligen den största nyckeln till framgång i många fall.

Jag kan tänka mig att man måste få upp hyfsad grundstyrka och uthållighet i chins innan man kan träna på det sättet. Som det är nu blir det ju bara första setet som ger någon ordentlig träning och det kanske är därför jag inte blivit starkare. När man kan köra 20 i första, 15 i andra, 12 i tredje och så vidare så ger det säkert mer att träna maxreps.

mellankrigarn
2007-07-30, 23:32
Själv tillhör jag denna förhatliga lilla klick av mänskligt avskräde som inte förmår mer än 6 - 7 chins Kvinnohatare :D

Testa och häng på dig en vikt och dra ner på repsena.

Deceiver85
2007-07-31, 00:20
Körde chins igår, och med lite spark och fusk på slutet så blev serien så här:

Chins
BW* 10 / 10 / 10 / 8 / 8

Mitt personbästa i chins ligger på 17 eller 18, minns inte exakt.

gibfel
2007-08-01, 00:03
Frågan är vad som är uthållighet i chins. Mitt personbästa ligger på 20 chins utan fusk. När jag kör serier brukar jag köra 12/12/12 eller 15/10/8. Mer är väl inte nödvändigt att köra liksom. Använder istället ett 10kg viktbälte.
(Utför självfallet alla chins med frontgrepp)

Torwald
2007-08-01, 07:57
(...)
(Utför självfallet alla chins med frontgrepp)

Annars är det väl inte ens chins?

Heter det förresten samma sak (bara "chins") oavsett om man har ett drygt axelbrett grepp eller ett bredare på de lutande handtagen?

mangs
2007-08-01, 10:43
Har varit i samma sits men efter att köra chins först i passet och att köra dem lite oftare så började det att gå bättre. Det bästa tiåpset är också att inte köra dig helt slut i första set utan sikta på att göra många set med ungefär lika många reps. Alternera ibland med viktade chins.

För något år sedan såg mitt chins pass ut så här:

Chins 7+5+4
Pull up 5+4

Idag:
Chins 13+12+11+10+10+9
Pull up 10+8+8+7+7

Fler set och reps alltså.