handdator

Visa fullständig version : Uppvärmning för bättre ledhälsa?


Rastafari
2007-07-30, 18:35
Är uppvärmning innan styrketräning nödvändigt för att skona ens leder? Är det t.ex. okej för mina axelleder om jag ouppvärmd slänger mig min chinsstång några gånger i veckan och drar upp mig ett par gånger? Eller måste man bara värma upp lederna vid lite tyngre styrketräning (att lägga hela sin kroppstyngd på axellederna kanske kan räknas som relativt tungt men)?
Min förre idrottslärare sade att det är döden för lederna att inte värma upp innan styrketräning men har inte hört någon annan som säger så.

Att uppvärmningen ökar flexibilitet i muskler vet jag, men det känns inte alltid nödvändigt för styrketräningen. Så den stora frågan för mig är om lederna kommer må sämre om jag drar ner lite på uppvärmningen vid viss styrketräning.

Jag vill ha källor från er som har svar ;)

Guddi
2007-07-30, 21:36
Är uppvärmning innan styrketräning nödvändigt för att skona ens leder? Är det t.ex. okej för mina axelleder om jag ouppvärmd slänger mig min chinsstång några gånger i veckan och drar upp mig ett par gånger? Eller måste man bara värma upp lederna vid lite tyngre styrketräning (att lägga hela sin kroppstyngd på axellederna kanske kan räknas som relativt tungt men)?
Min förre idrottslärare sade att det är döden för lederna att inte värma upp innan styrketräning men har inte hört någon annan som säger så.

Att uppvärmningen ökar flexibilitet i muskler vet jag, men det känns inte alltid nödvändigt för styrketräningen. Så den stora frågan för mig är om lederna kommer må sämre om jag drar ner lite på uppvärmningen vid viss styrketräning.

Jag vill ha källor från er som har svar ;)http://en.wikipedia.org/wiki/Warm_up
Om du inte hört att man ska värma upp inan en fysisk akvitet från någon mer än din idrottlärare så behöver du utvidga dina källor när det gäller träning.

Allan
2007-07-30, 21:38
Att uppvärmningen ökar flexibilitet i muskler vet jag, men det känns inte alltid nödvändigt för styrketräningen. Så den stora frågan för mig är om lederna kommer må sämre om jag drar ner lite på uppvärmningen vid viss styrketräning.


Inför OL-pass är det inte ovanligt med upp till 45 minuter uppvärmning, utan vikter. Det borde överhuvudtaget värmas upp mer i gymen, och inte bara tre minuter på cykeln

Rastafari
2007-08-04, 09:52
Inför OL-pass är det inte ovanligt med upp till 45 minuter uppvärmning, utan vikter. Det borde överhuvudtaget värmas upp mer i gymen, och inte bara tre minuter på cykeln

Men är det okej att t.ex. göra ett par chins utan uppvärmning tror du?

Btw, vad är ett OL-pass? *whistle*

Jag brukar hoppa hopprep i 5-10 minuter innan jag ska köra lite tyngre träning, för att därefter köra ett lätt uppvärmningsset i varje övning. Jag tycker att hopprep är en väldigt bra uppvärmning för framförallt axel- och handlederna.

Pavel Tsatsouline rekommenderar ingen annan uppvärmning innan styrketräning än ett lätt uppvärmningsset på sin höjd, men det kan ju inte vara bra för lederna.

mastermungo
2007-08-04, 11:37
Inför OL-pass är det inte ovanligt med upp till 45 minuter uppvärmning, utan vikter. Det borde överhuvudtaget värmas upp mer i gymen, och inte bara tre minuter på cykeln

Skulle gärna vilja höra vad du anser vara en fullgod uppvärmning för ett standard helkropps styrkepass.

Eller från någon annan insatt...

Rahf
2007-08-04, 12:20
Jag ser till att få fram en lätt svettning genom en promenad, cykling eller dylikt. Därefter övergår jag till att värma upp axlarna och köra igenom rotator-cuffarna. Efter det så är det 1-2 uppvärmningsset och sen börjar jag med arbetsset.

Där har ni en enkel rutin på 15-20 minuter.

floppix
2007-08-04, 12:30
Jag kan ha missat något grundläggande, men sen när kan man värma upp en led?

Rahf
2007-08-04, 12:41
Frågeställningen är om man ska värma upp för att skona lederna.

ugly_kid
2007-08-04, 15:21
Jag kan ha missat något grundläggande, men sen när kan man värma upp en led?



en av dom viktigaste delarna med uppvärmningen är att kroppen börjar producera ledvätska som smörjer brosket i leden. detta skulle jag kalla att värma upp en led

mastermungo
2007-08-04, 18:45
Jag ser till att få fram en lätt svettning genom en promenad, cykling eller dylikt. Därefter övergår jag till att värma upp axlarna och köra igenom rotator-cuffarna. Efter det så är det 1-2 uppvärmningsset och sen börjar jag med arbetsset.

Där har ni en enkel rutin på 15-20 minuter.

Om det hela tar ca 15-20 minuter och du på den tiden hinner klämma in 2 uppvrämingsset och även köra igenom rotatorcuffarna så blir inte mycket mer än vad jag tror allan menar när han säger "3 minuter på cykeln"...

Honken
2007-08-04, 18:52
Btw, vad är ett OL-pass? *whistle*.

Olympisk tyngdlyftning (ryck, stöt, vändningar osv).

Värma 45 min? Du menar inte teknikträning?

Rahf
2007-08-04, 19:04
Om det hela tar ca 15-20 minuter och du på den tiden hinner klämma in 2 uppvrämingsset och även köra igenom rotatorcuffarna så blir inte mycket mer än vad jag tror allan menar när han säger "3 minuter på cykeln"...

5-10 min för att få igång cirkulationen och resten av tiden går åt till r-cuffarna och uppvärmningsset. Vaddå tror du jag vilar emellan eller? Knappast annat än för att lägga på vikter.

mastermungo
2007-08-05, 02:16
5-10 min för att få igång cirkulationen och resten av tiden går åt till r-cuffarna och uppvärmningsset. Vaddå tror du jag vilar emellan eller? Knappast annat än för att lägga på vikter.

Det var precis vad jag menade.

Inte att du vilade emellan altså.
Men att det skulle vara någon större skillnad på 3 eller 5 minuter på cykel tycker jag fortfarande inte och jag väntar fortfarande på ett svar ifrån allan eller någon som håller med honom.

Rahf
2007-08-05, 09:55
Det var precis vad jag menade.

Inte att du vilade emellan altså.
Men att det skulle vara någon större skillnad på 3 eller 5 minuter på cykel tycker jag fortfarande inte och jag väntar fortfarande på ett svar ifrån allan eller någon som håller med honom.

Du läser fortfarande minitiden också. Personligen så är det stor skillnad på 3, 5 eller 10 minuter. Oftast hamnar jag runt 8, ibland mindre och ibland mer. Jag skrev 5-10 för att få marginal, det beror ju på hur bråttom man har.

mastermungo
2007-08-05, 16:33
Du läser fortfarande minitiden också. Personligen så är det stor skillnad på 3, 5 eller 10 minuter. Oftast hamnar jag runt 8, ibland mindre och ibland mer. Jag skrev 5-10 för att få marginal, det beror ju på hur bråttom man har.

Tills allan förklarat vad han menar så blir det nog ingen rätsida på detta.

Jag säger inte att du gör fel men jag antar att allan förespråkar en ännu längre uppvärmning och det är hur den skulle se ut jag vill ha reda på.

Hoppas han läser tråden igen så vi (eller åtminstone jag) får reda på vad som menas.

Hemi
2007-08-06, 01:31
en av dom viktigaste delarna med uppvärmningen är att kroppen börjar producera ledvätska som smörjer brosket i leden. detta skulle jag kalla att värma upp en led

Just detta, och det kan göras även tidigare än just innan passet. Enbart detta kan göras under runt 30 minuter+ om man vill. Meningen med detta är inte att "få upp flåset". Det har man andra rörelser till. Att ENBART sitta på cykeln ett tag är för mig nästan värdelöst.

Rastafari
2007-08-23, 20:51
Varför värma upp rotatorcuffarna? Och hur? Skulle tro att risken är att dom tröttas och fungerar sämre senare vid lyften.

För att vara på den säkra sidan fortsätter jag att värma upp mina leder oavsett vad den gamle ryssen säger :)

Skablistor
2007-08-23, 21:19
Tills allan förklarat vad han menar så blir det nog ingen rätsida på detta.

Jag säger inte att du gör fel men jag antar att allan förespråkar en ännu längre uppvärmning och det är hur den skulle se ut jag vill ha reda på.

Hoppas han läser tråden igen så vi (eller åtminstone jag) får reda på vad som menas.

+1

*popcorn* *popcorn*

Don_Totti
2007-08-23, 22:04
Nån som har länk till nån bra uppvärmningsida där man kan se vilka övningar man ska göra för att varma upp olika muskler?

z_bumbi
2007-08-24, 09:34
Varför värma upp rotatorcuffarna? Och hur? Skulle tro att risken är att dom tröttas och fungerar sämre senare vid lyften.

Av samma anledning som man värmer upp andra muskler dvs så att de ska vara varma och beredda på att tränas och om du blir trött i musklerna av uppvärmningen så har du missuppfattat vad en uppvärmningen är. Lätta vikter och långt från failure.

Jag kör mestadels uppvärmning för hela kroppen med större övningar, marklyft, rakbensmarklyft, rodd, axelpressar etc och det bara på stången, ska jag träna överkropp så värmer jag också rotatorcuffarna.
Sen kör jag uppvärmning för den muskelgrupper jag ska träna och om jag känner mig stel (mer än normalt) någonstans i övriga delen av kroppen så värmer jag även det området extra.
Sist så kör jag en uppvärmning i den första övningen men även mitt ett pass kan jag nöta några set på lättare vikter i någon övning som inte riktigt känns bra bara för att se om jag kan få till övningen.

Detta tar inte så lång tid men då sysslar jag inte med tyngdlyftning eller t ex sprint där man måste var extra noga då rörelserna är så pass mycket mer explosiva än vid vanlig styrketräning.

Arnoldski
2007-08-24, 09:44
Jag kör 6-7 minuter i roddmaskin först, stretchar lite och kör sedan alltid uppvärmningsset på övningen jag ska köra, ca 20 reps kanske. Det brukar räcka fin-fint för mig.