handdator

Visa fullständig version : Varför äter alla ris på deff å pasta på byggarperioder?


RealElwood
2003-04-07, 16:46
Pasta har ju lägre GI än riset, hur kommer d sig att man äter ris på diet?

King Grub
2003-04-07, 16:56
Parboiled! Parboiled ris har ett GI på 68.

RealElwood
2003-04-07, 17:25
Spaghetti har 53

King Grub
2003-04-07, 17:27
Och? Allt under 70 är långsamt. Alla vill inte sitta och äta spaghetti, pasta, makaroner, pasta, och sedan variera med lite spaghetti dag ut och dag in. Dessutom finns det mer näringsämnen i ris än i pasta.

RealElwood
2003-04-07, 17:29
Aha okej!

Satt mest å fundera på varför man förknippar ris med diet och pasta med byggarperiod. Eller d kanske bara e når jag fått för mig

King Grub
2003-04-07, 17:33
Det är nog mer 80-talsfilosofi. Eller ännu tidigare. Men lågt GI betyder inte automatiskt nyttigare. Potatis och morötter, för att ta två exempel, har inte direkt lågt GI, men ingen kan väl påstå att det är onyttigt eller dåligt vid en diet i alla fall.

Jag tycker GI-hysterin har gått lite väl långt. Det finns så många andra faktorer som spelar in.

Men visst, innan GI-konceptet lanserades var det väl inte många som skiljde på ris och ris. För det är ju en väldig skillnad på parboiled och vitt snabbris. :)

z_bumbi
2003-04-07, 17:34
Jag blir får i mig mindre energi om jag äter ris än pasta dvs jag blir fortare mätt av ris, skulle jag deffa skulle jag antagligen äta mycket mer potatis då man ju får i sig lite energi på stor volym av det.
Vid deff så är det kanske viktigare att allt man äter innehåller någon typ av "bonus" i form av vitaminer och mineraler då man ju äter mindre totalt och får svårare att täcka eventuella behov.

Herkulez
2003-04-07, 18:10
Pasta har en förmåga att göra vissa vattnigare. det är därför många undviker det.

King Grub
2003-04-07, 18:12
Det spelar väl inte så stor roll förrän under den verkliga formtoppningen?

Herkulez
2003-04-07, 18:15
varför vissa gör det kan jag ej svara på!

Lellan
2003-04-07, 18:36
Själv tycker jag ris och pasta är gott, men korngryn och fiberpasta smakar mer/godare och är nyttigare! Två flugor på smällen ju.. :hbang: Tycker råris är godast om man ska gå på smaken, men det tar ju en evighet (potatis tar inte riktigt lika lång tid men 10 minuter är lagom väntetid när jag är hungrig :D ).

Oftast blir det korngryn, klart på 10 minuter (står 30 min på paketet men 1 dl ÄR klart på 10 min), gi på 36, bra näringsvärde (61 g kolh/11g fett/2.5 g fett+ vitaminer), mättande och gott.

Enda nackdelen som jag ser det är priset, ett paket kostar 7 kr och är på 500 gram - en portion är i mina mått en dl (=70 gram) för som vanligt fattar jag inte hur man ska bli mätt på portionsstorleken som står på paketet (i detta fall 0.5 dl).

Vinnare i Lellans heelt subjektiva smaktest är korngryn!:eating:

(Om någon råkar veta var man får tag på storpack får man gärna tipsa förresten! Verkar inte finnas?).

King Grub
2003-04-07, 18:42
Kornris finns i storpack, 24-kilos, däremot, och är nästan ännu godare.

http://www.skane-mollan.se/produktfaktablad/kornris.htm

RealElwood
2003-04-07, 20:42
Antar att jag bör sluta med mitt Jasminris på 81 då...

Iof så funkar det, åt d förra deffen å fettet försvann..