handdator

Visa fullständig version : Cardio/ fettförbränning


martial_man
2007-07-30, 13:01
shoo

vilket är bäst under deff?

Att köra cardio innan styrketräning eller efter?

Guddi
2007-07-30, 13:24
Spelar ingen roll. Kör på det som du tycker fungerar bäst för dig.

martial_man
2007-07-30, 13:40
Men vilken av dom tillfällerna så förbränner man mest kalorier ifrån Fettreserverna?

Raggis
2007-07-30, 13:48
Men vilken av dom tillfällerna så förbränner man mest kalorier ifrån Fettreserverna?

Spelar ingen roll, sett till hela dygnets förbränning.

LadyG
2007-07-30, 13:49
Sök? Frågan har varit uppe en miljon gånger.

Kolla in den här posten också, den är ytterst relevant även om den inte de facto besvarar din fråga.
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=2431263&postcount=3

Danny Devito
2007-08-03, 05:03
Du förbrukar mer kalorier om konditionspasset läggs före styrketräningen, men fettförbränningen under dygnet jämnar ut sig. Du kan göra som du trivs med helt enkelt. http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=2434612&postcount=3

Alfred Nobel
2007-08-03, 08:47
Har du styrketränat innan deffen kanske det är enklast att fortsätta för att bibehålla musklerna på bästa sett. Sedan har kosten i ditt underskott stor betydelse.

Annars är det väldigt inviduellt, jag föredrar styrketräning under deff och äta mindre men väldigt protein&kolhydratsrikt för att orka med. Jag blir oftast extremt omotiverad under en "deff" om jag minskar på kolhydraterna, känner mig trött, seg och sliten.

Durayan
2007-08-03, 09:06
Om du vill få ut max av ditt styrkepass ska du ta det först, medan glycogennivåerna i musklerna är högre, så att de "svarar". När du sedan har förbrukat din maxstyrka kan du köra cardio, eftersom detta inte kräver samma nivå i musklerna utan går att utföra bra ändå. Då får du ut mer av träningen.

King Grub
2007-08-03, 09:13
Om du vill få ut max av ditt styrkepass ska du ta det först, medan glycogennivåerna i musklerna är högre, så att de "svarar".

Kom ihåg att glykogen förbrukas lokalt. Vid cardio används vanligen främst muskulatur i lår, vader och rumpa, vilket innebär att glykogendepåerna i överkroppen kommer att vara intakta även efter konditionsträningen.

Jag presterar t ex överlägset bäst under styrkepasset, om jag tränat konditionsträning före. Inte tvärtom.

Durayan
2007-08-03, 09:16
Kan ju hända att du är väl uppvärmd då, så att det är orsaken. Jag, som gärna ror som cardio, gör ju slut på armarna också då...

Racso
2007-08-03, 18:58
Det måste väl vara mycket mer fördelaktigt att köra cardio före styrketräningen? Jag menar styrketräna, sen vara katabol i en timme? Nej tack...

Bättre att köra cardion som uppvärmning och sen dricka gainer och köra ett styrkepass. Borde väl vara betydligt bättre, med tanke på bl a glykogen-inlagring osv.

King Grub får väl bekräfta eller dementera...

Danny Devito
2007-08-04, 01:23
Om man är maniskt intresserad av att behålla varje gram muskelmassa under deff så är det bäst att inte köra cardio alls. Fast jag vet att det inte var det frågeställaren frågade efter exakt :)

Racso
2007-08-04, 19:59
En fördel med cardio före:


Kombineras styrketräning och konditionsträning i samma pass blir EPOC större om konditionsträningen läggs först.

Eddie Vedder
2007-08-04, 22:28
En fördel med cardio före:

Det förutsätter ju dock att styrkepasset är lika effektivt som det hade varit utan konditionsträningen före. Du får ju ingen förbättring i EPOC om styrketräningen blir misslyckad p.g.a. av konditionsträningen.

Det är ju just där problemet ligger, genomför man ett lika bra styrkepass efter konditionsträning som om man enbart kör styrka?

Racso
2007-08-04, 22:40
Det förutsätter ju dock att styrkepasset är lika effektivt som det hade varit utan konditionsträningen före. Du får ju ingen förbättring i EPOC om styrketräningen blir misslyckad p.g.a. av konditionsträningen.

Det är ju just där problemet ligger, genomför man ett lika bra styrkepass efter konditionsträning som om man enbart kör styrka?

Så det är skitsamma alltså?

Eddie Vedder
2007-08-04, 22:45
Så det är skitsamma alltså?

Beror som sagt på. Kör du ett kanonpass med enbart styrka dag 1 och sen ett precis lika bra dag 2 men med konditionsträning precis innan är ju förstås det senare bättre ur deffsynpunkt.

Frågan är ju som sagt om det i praktiken blir så eller om det ena gör det andra lidande. Det är förstås olika mellan olika individer. Jag kan bara tala för mig själv och jag kombinerar ALDRIG längre. Tycker det är totalt värdelöst att köra under samma upplägg trots att jag tränar både hård styrketräning och mycket konditionsträning.

Jag prioriterar konditionsträningen högst men skulle ändå aldrig köra det under samma pass som styrka för jag tycker att det inverkar negativt på styrketräningen.
Ser ingen anledning till att göra min styrketräning lidande till förmån för lite konditionsträning som jag ändå tränar så mycket vid andra delar av veckan.

Racso
2007-08-04, 23:17
Jo det är ju känt att muskelbygge och cardio inte riktigt är bästa vänner. Låter vettigt.