handdator

Visa fullständig version : Den mest effektiva konditionsträningen för kondition?


Bönne
2007-07-30, 11:52
Är ute efter att förbättra min kondition, inte att förbränna energi.

Körde förut hinderbana vilket jag tyckte funka jättebra (säkert delvis för att det var kul) för det ändamålet, dock har jag inte tillgång till en sådan längre, så behöver en ersättare.

Ingen har såklart facit i handen, dock är jag ganska säker på att det finns kvalificerat folk som kan göra väldigt bra gissningar - det är dessa jag vill höra :)

agazza
2007-07-30, 11:55
HIIT ska väl funka någorlunda :)

Guddi
2007-07-30, 13:18
90% av maxpulsen så lång tid du bara kan är det som gäller. Om du bara vill att hjärtat ska bli vältränat så spelar det ingen roll vilken träningsform du använder dig av för att nå intensiteten.

S_R_G
2007-07-30, 13:24
Själv springer jag med stavar som går upp till axelhöjd.
Samtidigt som det ger mindre stress på benen, bra de dagar som de kan vara uttröttade av HIIT (intervallträning), ser stavrörelsen att verkligen låta överkroppen jobba hårt... riktigt hårt!
Till på köpet förbättrar man också sin koordinationsförmåga.

major Pectoralis
2007-07-30, 13:26
Det beror på utgångsläget. Om man är otränad är det effektivaste sättet att bygga upp kapillärnätet och den lokala kapaciteten med distansträning, exempelvis 60 minuter jogging/löpning, 2-3ggr/veckan.
När det gäller konditionsträning fungerar den gamla devisen "träna mest och bli bäst" relativt bra så länge man höjer träningsbelastningen successivt.
Att ut och springa i 40-60 minuter, 3-4 ggr i veckan, i en intensitet anpassad efter dagsformen och terrängen kan räcka långt, mycket långt, om man tränar kontinuerligt under tillräckligt lång tid.

Jag har sysslat med konditionsidrott från tidiga tonåren till förra året och träffat många av de allra bästa i min gren. Jag kan ärligt säga att ingen, absolut ingen, baserade sin träning på något som ens liknar HIIT-träning.....

Bönne
2007-07-30, 13:47
Det beror på utgångsläget. Om man är otränad är det effektivaste sättet att bygga upp kapillärnätet och den lokala kapaciteten med distansträning, exempelvis 60 minuter jogging/löpning, 2-3ggr/veckan.
När det gäller konditionsträning fungerar den gamla devisen "träna mest och bli bäst" relativt bra så länge man höjer träningsbelastningen successivt.
Att ut och springa i 40-60 minuter, 3-4 ggr i veckan, i en intensitet anpassad efter dagsformen och terrängen kan räcka långt, mycket långt, om man tränar kontinuerligt under tillräckligt lång tid.

Jag har sysslat med konditionsidrott från tidiga tonåren till förra året och träffat många av de allra bästa i min gren. Jag kan ärligt säga att ingen, absolut ingen, baserade sin träning på något som ens liknar HIIT-träning.....Vilken är din gren då?

major Pectoralis
2007-07-30, 13:52
Vilken är din gren då?

Kanot, grenen där de stora "fysfenomenen" finns ;) . Har varit både tränare och tävlande.

major Pectoralis
2007-07-30, 15:24
Det beror på utgångsläget. Om man är otränad är det effektivaste sättet att bygga upp kapillärnätet och den lokala kapaciteten med distansträning, exempelvis 60 minuter jogging/löpning, 2-3ggr/veckan.
När det gäller konditionsträning fungerar den gamla devisen "träna mest och bli bäst" relativt bra så länge man höjer träningsbelastningen successivt.
Att ut och springa i 40-60 minuter, 3-4 ggr i veckan, i en intensitet anpassad efter dagsformen och terrängen kan räcka långt, mycket långt, om man tränar kontinuerligt under tillräckligt lång tid.

Jag har sysslat med konditionsidrott från tidiga tonåren till förra året och träffat många av de allra bästa i min gren. Jag kan ärligt säga att ingen, absolut ingen, baserade sin träning på något som ens liknar HIIT-träning.....

hm, det gick lite fort det där. Jag började faktiskt när jag var elva...*rolleyes*

Även kanotister kör intensiva intervaller men denna träning utgör inte basen av träningsupplägget.
Jag, bland många, förespråkar att seriös konditionsträning bedrivs i pyramidmodell. Denna pyramid kan delas in i tre eller flera intensitetszoner. Jag väljer för enkelhetens skull tre sådana zoner: tempo distans, tempo tröskel och tempo tempo. Enligt pyramidmodellen skall 5-6/10 av träningen bestå av tempo distans, 3-4/10 av tempo tröskel och 1-2/10 av tempo tempo. Således 80-90% av träningen skall vara aerob.
Det som utmärker alla bra konditionsidrottare är att de har en hög anaerob tröskel, vilket innebär att de kan arbeta på en stor del av sin förmåga utan att dra på sig mjölksyra. Man kan enkelt säga att de kan springa full fart men ändå till största delen använda sig av de aeroba energisystemen.

Fjod0r
2007-07-30, 15:36
Kapar tråden lite för en egen fråga. Hoppas det är ok.

Jag har varit inne på att skaffa ett par In-lines och åka med stavar (alltså som rullskidor ungefär). Hur bra konditionsträning blir det? Blir det likvärdigt med riktig längdskidåkning?

Jag vill ha ett komplement till styrketräningen som jag kör 3ggr i veckan. Jag har också problem med benhinnorna och kan inte springa, därav skidorna/skridskorna.

LadyG
2007-07-30, 15:39
Således 80-90% av träningen skall vara aerob.
Det som utmärker alla bra konditionsidrottare är att de har en hög anaerob tröskel, vilket innebär att de kan arbeta på en stor del av sin förmåga utan att dra på sig mjölksyra. Man kan enkelt säga att de kan springa full fart men ändå till största delen använda sig av de aeroba energisystemen.

Ungefär samma som de rekommenderar på marathon.se:

"Största delen av löparens träningssträcka under en vecka (75-80%) består av lätt löpning då hjärtat får arbeta 60-75 % av sin maximala förmåga." (http://www.marathon.se//news/kalkyl4.cfm )

Där någonstans bland sidorna finns det en kalkylator som räknar ut hur man ska springa för att höja sin AT-tröskel och en annan som räknar ut tempot för hur man ökar syreupptagningsförmågan baserat på bästa tiden på 5km har jag för mig.

major Pectoralis
2007-07-30, 19:28
Ungefär samma som de rekommenderar på marathon.se:

"Största delen av löparens träningssträcka under en vecka (75-80%) består av lätt löpning då hjärtat får arbeta 60-75 % av sin maximala förmåga." (http://www.marathon.se//news/kalkyl4.cfm )

Där någonstans bland sidorna finns det en kalkylator som räknar ut hur man ska springa för att höja sin AT-tröskel och en annan som räknar ut tempot för hur man ökar syreupptagningsförmågan baserat på bästa tiden på 5km har jag för mig.

Se där ja. Fast jag tycker inte man behöver begränsa sig till "60-75% av sin maxpuls".

major Pectoralis
2007-07-30, 19:31
Kapar tråden lite för en egen fråga. Hoppas det är ok.

Jag har varit inne på att skaffa ett par In-lines och åka med stavar (alltså som rullskidor ungefär). Hur bra konditionsträning blir det? Blir det likvärdigt med riktig längdskidåkning?

Jag vill ha ett komplement till styrketräningen som jag kör 3ggr i veckan. Jag har också problem med benhinnorna och kan inte springa, därav skidorna/skridskorna.

Min erfarenhet är att "in-lines med stavar" är betydligt lättare än riktig skidåkning så helt jämförbart är det inte. Det borde bli mer likt längdåkningen med ett par rullskidor.

LadyG
2007-07-30, 20:09
Se där ja. Fast jag tycker inte man behöver begränsa sig till "60-75% av sin maxpuls".

Inte jag heller, jag kör det tempo som känns bra och med den puls som verkar vettig för stunden. Ibland funkar det bra, ibland blir jag för trött för snabbt och då får man lära sig något av det till nästa gång. Jag anser att det viktigaste är att jag har kul, för då blir det av alls. :)

Fast jag är bara amatör i sammanhanget. En som tränar för att tävla och bli bäst eller så bör nog ta en funderare på det där med pulszonerna och maximera sin träning lite mer än vad jag gör. Ska man bli bäst fungerar nog inte "jag ska ha skoj"-modellen.

Fjod0r
2007-07-30, 20:44
Min erfarenhet är att "in-lines med stavar" är betydligt lättare än riktig skidåkning så helt jämförbart är det inte. Det borde bli mer likt längdåkningen med ett par rullskidor.

tack tack :)