handdator

Visa fullständig version : Hjälp med musikval... vad heter låten?


shadowfire
2007-07-30, 10:18
Jag jagar vidare efter filmmusik till min hobbyfilm och behöver ha lite stämningsmusik för att skildra flickvännens humör under fjällvandringen.. :D

Det finns en orgel/kyrkolåt som låter rätt så "skrämmande"... börjar med tre toner "di du di...... di du di duuuuuuuuuuu diiiiiiiiiii" ...

Sedan musiken till Psycho? Den där klassiska där han vevar med kniven?

Någon som vet vad hajjenlåten heter (den gamla klassiska från första filmen tror jag det var)?

Eller om ni har någon annan typ Family Adams-musik.. :D

elan
2007-07-30, 10:19
Och ni hade en trevlig semester? ;)

Edit: Kolla på imdb.com för de olika filmerna du undrade om, de har soundtracken listade där.

Cilia
2007-07-30, 10:21
Jag jagar vidare efter filmmusik till min hobbyfilm och behöver ha lite stämningsmusik för att skildra flickvännens humör under fjällvandringen.. :D

Det finns en orgel/kyrkolåt som låter rätt så "skrämmande"... börjar med tre toner "di du di...... di du di duuuuuuuuuuu diiiiiiiiiii" ...

Sedan musiken till Psycho? Den där klassiska där han vevar med kniven?

Någon som vet vad hajjenlåten heter (den gamla klassiska från första filmen tror jag det var)?

Eller om ni har någon annan typ Family Adams-musik.. :D

är det slut redan?
Eller tänkte du att det skulle ta slut? *g*

LadyInsane
2007-07-30, 10:22
Även om det är en hobbyfilm, varför vill du använda dig av redan erkänd/känd-filmmusik?:Virro

Cilia
2007-07-30, 10:24
Även om det är en hobbyfilm, varför vill du använda dig av redan erkänd/känd-filmmusik?:Virro
precis, ta fram guran och börja komponera lite istället!!! *rme*

spange
2007-07-30, 11:29
är det ödessymfonin du är ute och far efter?

LadyG
2007-07-30, 11:34
Orgellåten du far efter heter "The Toccata and Fugue in D minor" av Johann Sebastian Bach.

Hajen-musiken finns listad på www.imdb.com, du kan antagligen köpa soundtracket via www.amazon.com också.

Ivar_Lo-J
2007-07-30, 12:31
Det finns en orgel/kyrkolåt som låter rätt så "skrämmande"... börjar med tre toner "di du di...... di du di duuuuuuuuuuu diiiiiiiiiii" ...


Haha! Briljant beskrivet, måste jag säga. Jag vet precis vilken du menar. Känns mycket draculaaktig. Vet tyvär inte vad den heter dock.

Edit: Såg nu ovan att svaret kommit. Fortfarande, kudos till beskrivningen iaf. :)

shadowfire
2007-07-30, 12:43
Och ni hade en trevlig semester? ;)

Edit: Kolla på imdb.com för de olika filmerna du undrade om, de har soundtracken listade där.
hahah, jajamen, semestern var faktiskt kanonbra, men måste göra en kul film på det... =)

är det slut redan?
Eller tänkte du att det skulle ta slut? *g*
hoho, ja, hon kommer nog slå ihjäl mig då hon får se filmen, men det bjuder jag på.. :D

Även om det är en hobbyfilm, varför vill du använda dig av redan erkänd/känd-filmmusik?:Virro
haha, hade jag kunnat komponera så!

shadowfire
2007-07-30, 12:45
Orgellåten du far efter heter "The Toccata and Fugue in D minor" av Johann Sebastian Bach.

Hajen-musiken finns listad på www.imdb.com, du kan antagligen köpa soundtracket via www.amazon.com också.

ooooooh, kanon!

Sedan kom jag på en annan låt... från en riktigt skum gammal rymdfilm, med någon konstig Jesus-sten ute i rymden som påverkade en rymdfärja o dess besättning på någe vis.... men vadfan hette filmen? Riktigt gammal kultfilm enligt vissa....

Låten bygger upp sig från dova toner och ökar samtidigt som de uppenbaras för den där stenen eller vad det var...

Kurash
2007-07-30, 12:49
vTCEZUfxqC0

Haha, Jesus-sten? Är det 2001 du menar?

LadyG
2007-07-30, 12:54
Om det är stycket i videon ovan så ska du söka efter "Also sprach Zarathustra, op 30" av Richard Strauss :)

http://www.archive.org/details/also_sprach_zarathustra

shadowfire
2007-07-30, 13:16
vTCEZUfxqC0

Haha, Jesus-sten? Är det 2001 du menar?

Jajamen! Där satt den! Precis den låten med... hehehee :thumbup:
LadyG: du verkar ju vara en fena på musik du! =)

LadyG
2007-07-30, 13:58
Jajamen! Där satt den! Precis den låten med... hehehee :thumbup:
LadyG: du verkar ju vara en fena på musik du! =)

Du valde två av mina favoritstycken, klart man reagerar då :)

shadowfire
2007-07-30, 15:26
Du valde två av mina favoritstycken, klart man reagerar då :)

hehe, då kan jag sabba dina musiköron med o säga att jag även tagit med markoolios "vi drar till fjällen".... ;)

LadyG
2007-07-30, 20:16
hehe, då kan jag sabba dina musiköron med o säga att jag även tagit med markoolios "vi drar till fjällen".... ;)

Hädare :D

Å andra sidan gjorde han faktiskt en riktigt rolig video till den där låten "rocka på" så helt hemsk är han inte, faktiskt :)