handdator

Visa fullständig version : gymetik - oskrivna regler?


Cassady
2007-07-30, 07:21
Handskar och skummgummi har redan avhandlats men vad anser ni om fenomen på gymet som faktiskt påverkar övriga tränande? Tänkte här redogöra för något som fick det att bubbla i mig häromdagen för att höra vad ni tycker.

På gymet där jag tränar nu över sommaren finns endast två bänkar med ställning för skivstång, alltså två bänkar där man kan köra bänkpress.

När jag kom dit igår var båda dessa upptagna så jag satte mig i närheten och väntade. Då visar det sig att dom två (en kille och en tjej) som nyttjar bänkarna för stunden är där i sällskap med varandra. Dom kör sina set samtidigt och tar därimellan långa pauser under vilka om sitter och snackar och skämtar. Det visar sig snart att dom kör ganska många set så jag frågar till slut om dom har mycket kvar och dom tittar på mig som om jag vore dum i huvudet och fortsätter sitt skämtande och snackande. Det var gulligt och allt eftersom det hela liknade en dejt men jag menar, "get a fucking room u two". Kön till bänkpressen börjar snart växa till sig och folk börjar bli otåliga. Är detta ett ok beteende? Själv har jag aldrig sett något liknande. Märker man att någon väntar kör man sina set, tar den tid man behöver för detta, och sen går man. Är man dessutom två kör man på samma bänk och passar varandra.

Hur funkar det på era gym? Finns det några oskrivna regler som folk håller sig till?

datamg
2007-07-30, 07:41
Handskar och skummgummi har redan avhandlats men vad anser ni om fenomen på gymet som faktiskt påverkar övriga tränande? Tänkte här redogöra för något som fick det att bubbla i mig häromdagen för att höra vad ni tycker.

På gymet där jag tränar nu över sommaren finns endast två bänkar med ställning för skivstång, alltså två bänkar där man kan köra bänkpress.

När jag kom dit igår var båda dessa upptagna så jag satte mig i närheten och väntade. Då visar det sig att dom två (en kille och en tjej) som nyttjar bänkarna för stunden är där i sällskap med varandra. Dom kör sina set samtidigt och tar därimellan långa pauser under vilka om sitter och snackar och skämtar. Det visar sig snart att dom kör ganska många set så jag frågar till slut om dom har mycket kvar och dom tittar på mig som om jag vore dum i huvudet och fortsätter sitt skämtande och snackande. Det var gulligt och allt eftersom det hela liknade en dejt men jag menar, "get a fucking room u two". Kön till bänkpressen börjar snart växa till sig och folk börjar bli otåliga. Är detta ett ok beteende? Själv har jag aldrig sett något liknande. Märker man att någon väntar kör man sina set, tar den tid man behöver för detta, och sen går man. Är man dessutom två kör man på samma bänk och passar varandra.

Hur funkar det på era gym? Finns det några oskrivna regler som folk håller sig till?

Brukar inte gnälla men ett sådant par finns på gymmet där jag tränar med. Killen springer iväg för att snacka med sin tjej mellan seten. Hans tjej kan dessutom befinna sig i ett annat rum.
Dessutom plockar han nästan aldrig undan vikterna efter sig när han har tränat färdigt heller. Använder man smith, maskin eller bänkpress anser jag nog att man stannar på platsen under pauserna och dessutom kör färdigt sina set med någorlunda frenesi. Ibland tycker jag gymmet liknar ett cafe, det snackas något otroligt mellan seten vilket gör pauserna onödigt långa.

Borde finnas en skylt: "Snacka mindre - träna mer!" :cool:

//Micke

Eddie Vedder
2007-07-30, 07:56
Varför inte bara gå fram och fråga om dom tror att det skulle kunna fungera att köra på samma bänk istället?

Lite råg i ryggen kan man ju faktiskt ha och inte bara sitta och bli sur. Jag menar det värsta som kan hända är ju att tjejen och/eller killen säger att dom behöver varsin bänk. Har du frågat på ett trevligt sätt lär det inte bli några sura miner.


Jag frågar alltid om folk är klara på sin plats, om jag kan gå emellan och köra varannat set i cabeln etc. Det värsta som kan häda är ju som sagt att personen säger nej.

Cassady
2007-07-30, 08:10
Lite råg i ryggen kan man ju faktiskt ha och inte bara sitta och bli sur. Jag menar det värsta som kan hända är ju att tjejen och/eller killen säger att dom behöver varsin bänk. Har du frågat på ett trevligt sätt lär det inte bli några sura miner.

Jag frågar alltid om folk är klara på sin plats, om jag kan gå emellan och köra varannat set i cabeln etc. Det värsta som kan häda är ju som sagt att personen säger nej.

Jag frågade och det blev inga sura miner... inga miner alls snarare. Jag har inga problem med att vänta medans personen ifråga kör färdigt sina set hur många dom än är. Man har all rätt att ta sig tid åt sin träning men då är det ju just sin träning man ska ta sig tid åt. Att ockupera maskiner och ställningar med småsnack och flirtande funkar inte.

Eddie Vedder
2007-07-30, 08:19
Att ockupera maskiner och ställningar med småsnack och flirtande funkar inte.

Nej jag håller absolut med dig, tycker det vargrymt dålig stil av dom att ockupera bänkarna sådär när dom utan problem kunde kört tillsammans. Missade att du frågade men nu läste jag det, sorry.

Hursomhelst menade jag inget dömmande mot dig eller så utan menade mest att precis på samma sätt som det är en självklarhet att man tar hänsyn till andra på gymmet och inte ockuperar det så har alla rätt att fråga om man kan gå emellan o.s.v. Det tycker iaf jag.

Tyvärr är jag inte så himla skötsam i styrketräningslokalen själv men det är en SL-lokal där det är skitigt och allmänt stökigt (läs underbart:D) och alla har egen nyckel och tränar när man vill. Det sköts helt ideellt allting och fungerar bra.

Snart flyttar jag härifrån och är rädd att det får bli Friskis&Svettis eller SATS eller något annat skitgym.

Piranha
2007-07-30, 08:24
Håller med Eddie där, säg till. Färrskingar är helt enkelt inte medvetna om det.

Sen finns det 1 miljard oskrivna regler till såklart.

Nitrometan
2007-07-30, 08:53
Instämmer.

Sen finns det 1 miljard oskrivna regler till såklart.
Ska vi göra en lista? :)

Cassady
2007-07-30, 08:56
Ska vi göra en lista? :)

Let's do it!

1) Om du ska dejta på gymet, sköt flirtandet mellan seten någonstans där du inte ockuperar bänkpressen *grr* ;)

Lillgrabben
2007-07-30, 09:33
Det där är inget större problem. Du kan ju bara fråga om du får gå mellan, väldigt få nekar någon detta.

Frågar man inte kan man inte vänta sig ngt svar - varken positivt eller negativt!

Corpze
2007-07-30, 09:44
Det finns knappt nåt som stör mer än personer som segar sig vid nåt man ska bruka typ bänken... och gamla gubbar som luktar svett nåt så inni helvete (nu under sommarn är det massa norskar 50+ i mysbyxor)

Eddie Vedder
2007-07-30, 09:51
En oskriven regel tycker jag är att man håller inne med tipsandet till folk som inte bett om det. Här finns givetvis en gräns där personer har utföranden som är direkt farliga, men sålänge det inte är så extrema fel som folk gör tycker jag man ska hålla inne med "experttips" till folk som inte är intresserade av hur mycket starke Adolf vet.

Själv är jag för okunnig för att ge mig på den typen av irriterande tipsande.:D

Challenge
2007-07-30, 09:53
2) Hänga av vikterna efter sig tycker jag är en oskriven regel.

LadyInsane
2007-07-30, 09:56
3. Vid utföranden som bicepscurls/militärpress m.m. borde det vara olagligt att ockupera en bänk med sin väska. Jag menar, hur tänker folk?

Eddie Vedder
2007-07-30, 09:59
3. Vid utföranden som bicepscurls/militärpress m.m. borde det vara olagligt att ockupera en bänk med sin väska. Jag menar, hur tänker folk?

"Ursäkta, skulle du kunna lägga väskan på golvet istället för jag skulle vilja använda bänken?" och sedan är det problemet löst.;)

Hemi
2007-07-30, 09:59
Och när man hängt av en 25-kilos "stänger man inte in" en massa småvikter och klovar på viktstället.

sleep is the enemy
2007-07-30, 10:01
3. Vid utföranden som bicepscurls/militärpress m.m. borde det vara olagligt att ockupera en bänk med sin väska. Jag menar, hur tänker folk?
Kan man inte bara säga till? Min erfarenhet är att det oftast handlar om att man gjort det av misstag. Man tänkte sig inte för och råkade lägga den där bara. De behöver inte alltid betyda att folk bara vill jävlas :)

LadyInsane
2007-07-30, 10:04
Kan man inte bara säga till? Min erfarenhet är att det oftast handlar om att man gjort det av misstag. Man tänkte sig inte för och råkade lägga den där bara. De behöver inte alltid betyda att folk bara vill jävlas :)

"Ursäkta, skulle du kunna lägga väskan på golvet istället för jag skulle vilja använda bänken?" och sedan är det problemet löst.;)

Att säga till är inget problem. Det gör jag varje gång. Detta är inte min tråd, jag fortsatte mest på listan.

Ibland behöver jag inte ens säga till, spänner bara triceps lite fint och pojkspolingen slänger iväg hantlarna så han hinner ta bort sina saker...!

Cilia
2007-07-30, 10:07
Det där är inget större problem. Du kan ju bara fråga om du får gå mellan, väldigt få nekar någon detta.

Frågar man inte kan man inte vänta sig ngt svar - varken positivt eller negativt!
men allt ni skriver handlar ju om att folk kan bete sig som folk.
Han pratade ju med dom och dom reagerar som ufon som inte förstår svenska.
Då blir det svårt med kommunikation.

Det var en jeppe på Frescati som inte hängde undan ngt efter sig. Jag sa till honom (snällt tycker jag) han tittade på mig som ett ufo då med. Vet inte om han inte förstod svenska men då frågar man väl?

Bönne
2007-07-30, 10:07
Jag frågade och det blev inga sura miner... inga miner alls snarare. Jag har inga problem med att vänta medans personen ifråga kör färdigt sina set hur många dom än är. Man har all rätt att ta sig tid åt sin träning men då är det ju just sin träning man ska ta sig tid åt. Att ockupera maskiner och ställningar med småsnack och flirtande funkar inte.Då får du tala högre, de hörde helt enkelt kanske inte riktigt vad du sa och visste inte vad de skulle svara tillbaks, så det blev tyst.

Timme
2007-07-30, 10:15
Handskar och skummgummi har redan avhandlats men vad anser ni om fenomen på gymet som faktiskt påverkar övriga tränande? Tänkte här redogöra för något som fick det att bubbla i mig häromdagen för att höra vad ni tycker.

På gymet där jag tränar nu över sommaren finns endast två bänkar med ställning för skivstång, alltså två bänkar där man kan köra bänkpress.

När jag kom dit igår var båda dessa upptagna så jag satte mig i närheten och väntade. Då visar det sig att dom två (en kille och en tjej) som nyttjar bänkarna för stunden är där i sällskap med varandra. Dom kör sina set samtidigt och tar därimellan långa pauser under vilka om sitter och snackar och skämtar. Det visar sig snart att dom kör ganska många set så jag frågar till slut om dom har mycket kvar och dom tittar på mig som om jag vore dum i huvudet och fortsätter sitt skämtande och snackande. Det var gulligt och allt eftersom det hela liknade en dejt men jag menar, "get a fucking room u two". Kön till bänkpressen börjar snart växa till sig och folk börjar bli otåliga. Är detta ett ok beteende? Själv har jag aldrig sett något liknande. Märker man att någon väntar kör man sina set, tar den tid man behöver för detta, och sen går man. Är man dessutom två kör man på samma bänk och passar varandra.

Hur funkar det på era gym? Finns det några oskrivna regler som folk håller sig till?


Du har träffat två nötter som givetvis borde ha tränat på samma bänk. Nästa gång du ser dem, kör upp en Eleiko stång i röven på någon av dem.

Sniggel
2007-07-30, 10:16
Och när man hängt av en 25-kilos "stänger man inte in" en massa småvikter och klovar på viktstället.

+1000 på den!
Förstår hur svårt det kan vara att åtminstone hänga tunga vikter där det redan fins tunga vikter och lätta vikter där det finns lätta.
Nej blanda friskt 25:or 10:or och 2½:or :Virro

Osten80
2007-07-30, 10:18
Du har träffat två nötter som givetvis borde ha tränat på samma bänk. Nästa gång du ser dem, kör upp en Eleiko stång i röven på någon av dem.

Vad fan? :D
Det där inlägget var väldigt olikt dig, Timme.

Lexidos
2007-07-30, 10:20
Vad fan? :D
Det där inlägget var väldigt olikt dig, Timme.

Han kasnke har vaknat på fel sida idag *whistle*

Osten80
2007-07-30, 10:22
Nu är det bara en tidsfråga innan Timme börjar att svära i sina poster.

Cassady
2007-07-30, 10:29
Det är mycket snack om att jag ska fråga dels det ena, dels det andra. Jag frågade om dom hade mycket kvar och fick inget svar. Deras reaktion var snarare "Vänta på din tur din jävel, vi var här först". Jag var på gymet för att träna och inte diskutera. Dessutom verkade det ju inte funnits intresse för prat. Alternativen var att vänta eller flytta på dom med våld. Tyvär är det senare är inte riktigt min grej även om Timmes lösning kanske kan funka ;)

Alexton
2007-07-30, 10:48
En sak som får mig att se rött. När en person dränker en maskin/bänk i sitt svett och sen bara vandrar iväg och låter nästa person torka upp hans sörja :furious:

Folk som inte klarar av dylika enkla saker som att plocka undan efter sig på offentlig plats borde arkebuseras mot närmasta vägg

Johan.P
2007-07-30, 11:11
Eleni kom och tog min bänkpress-stång en gång och motiverade att hon var tvungen att ha en SL-stång. Jag vågade ej säga till :(

L-Sami
2007-07-30, 11:35
Var mer bestämd nästa gång du vill använda bänken, för att alla har rätt att träna. Det är därför man är på gymmet.

Cassady
2007-07-30, 11:40
2) Hänga av vikterna efter sig tycker jag är en oskriven regel.

+1

DonAlonzo
2007-07-30, 11:42
3. Vid utföranden som bicepscurls/militärpress m.m. borde det vara olagligt att ockupera en bänk med sin väska. Jag menar, hur tänker folk?

Jag ställer alltid ner deras väska, och/eller säger till/frågar dom.

Jag brukar också av misstag kunna ställa en väska på en bänk jag aldrig kommer använda, och då skiter jag i om någon ställer undan den på golvet, jag nästan förväntar mig att de ska göra det.

mini
2007-07-30, 11:47
Jag brukar också av misstag kunna ställa en väska på en bänk jag aldrig kommer använda, och då skiter jag i om någon ställer undan den på golvet, jag nästan förväntar mig att de ska göra det.

Varför ska någon annan plocka med dina grejer? Gör det själv.

agazza
2007-07-30, 11:50
Uscha vilka gymmänniskor ni har. Vi har bara en kille som igentligen inte gör något fel, han städar och plockar undan osv, men han är totalt väck i huvudet.
Han har läst att få reps med mycket vikt bygger mest muskler.
Så han lastar på runt 170 kilo.
(killen är runt 40, skallig, glasögon tanig men fläskig)
hoppas ni får en rättvis bild av honom, chansen att han ska kunna lyfta ens 90kg är 0%

sedan tar han i för gud och fosterland och lyckas pressa av stången från bänken, sen lägger han tillbaka den.... :D inget lyft överhuvudtaget, bara på och av.

samma sak på allt..


en gång fick han inte tillbaka stången och krossade glasögonen och fejset och sölade ner vårat fina golv.

Petf
2007-07-30, 11:53
En annan regel , om du ska köra cirkelträning , ockupera då för fan inte hela gymmet och tro att du har förtur till allt . vi har en gubbjävel hos oss som brukar göra det men det är bara att resolut säga att han får vänta på sin tur . så brukar han foga sig .

DonAlonzo
2007-07-30, 11:55
Varför ska någon annan plocka med dina grejer? Gör det själv.

Jag skrev av misstag. Om någon vill ha bänken som det råkar stå på, så får dom lyfta bort det, och inte stå där och hoppas att jag kör ihjäl mig på vägen hem.

Om dom nu inte vill lyfta bort dom själva, så får dom fråga mig. Hur ska man veta vad dom vill, när man inte ens själv vet att man ställt dit väskan av misstag?

Hemi
2007-07-30, 12:08
Om du "kör emellan" i t ex vadpressen eller någon annan kabelmaskin och ändrar vikten, sätt då gärna tillbaka låspinnen på vikten där den satt åt personen som hade första tjing, eller fråga artigt varandra vart den skall sitta.

Cassady
2007-07-30, 12:14
Gå inte för nära någon som är mitt i utförandet av exempelvis bänkpress. Står det exempelvis ett viktställ i närheten så vänta artigt innan du plockar vikter så du inte kommer allt för nära stången och stör stackaren på bänken!

Hemi
2007-07-30, 12:16
Forts.inl. 35
Gäller ju även bänkpressen men då hjälps man bäst åt helt eftersom det är mkt enklare. Då kör man helst inte bara emellan utan kanske snarare tillsammans.

Lillgrabben
2007-07-30, 12:19
Du har träffat två nötter som givetvis borde ha tränat på samma bänk. Nästa gång du ser dem, kör upp en Eleiko stång i röven på någon av dem.


Ponera att killen skulle vara 192 cm lång med armar liknande Vince Anello & tjejen var en lite mera nätt sak med normal slaglängd på armarna, skulle de likafullt träna på samma bänk / ställning?

Det är svårt att sätta sig in i en situation över interwebbet då man inte har sett hela förloppet själv. :)

Zakath
2007-07-30, 12:30
en gång fick han inte tillbaka stången och krossade glasögonen och fejset och sölade ner vårat fina golv.

Stackare. :( Usch...

Antagligen tränar han utlåsningar m.m. för att stärka lederna, även om han verkar ha gått lite overkill med det. Tycker ändå synd om honom. :(

Hemi
2007-07-30, 12:41
Varför ska någon annan plocka med dina grejer? Gör det själv.

Håller med. Sprider man sina saker tanklöst hela tiden, vattenflaskan t ex, kan man tro att någon "kör där" eller försöker 'paxa stället'. Många har inte tid att vara på gymet så mycket längre än passet är tänkt och det är ofta tillräckligt med folk för att det skall bli 'krockar' ändå. En liten aning tightare ording är eftansträvelsevärt.

He-man
2007-07-30, 12:49
Varför ska någon annan plocka med dina grejer? Gör det själv.

Håller med. Sprider man sina saker tanklöst hela tiden, vattenflaskan t ex, kan man tro att någon "kör där" eller försöker 'paxa stället'. Många har inte tid att vara på gymet så mycket längre än passet är tänkt och det är ofta tillräckligt med folk för att det skall bli 'krockar' ändå. En liten aning tightare ording är eftansträvelsevärt.

+1 Man ska kunna visa respekt mot andra och tänka lite, och inte bara tänka på sig själv och sitt eget pass!

Cilia
2007-07-30, 13:40
Varför ska någon annan plocka med dina grejer? Gör det själv.
varför har man med sig handväska på gymmet?

LadyG
2007-07-30, 13:56
varför har man med sig handväska på gymmet?

För att slippa ha telefon, nycklar, plånbok, handdator, mp3spelare och annat nödvändigt i ett skåp som är lättplundrat kanske? Eller, eventuellt, för att man har något som man prompt måste ha med sig kanske? Kommer man från jobbet eller har jour, kanske man måste ha värdesaker som telefon e dyl med sig även om det bästa vore att lämna sådant hemma, vad vet jag?

Men bara för att man 'måste' ha sakerna med sig betyder det ju inte att man har rätt att ställa sin väska vart som helst imho. Man kan faktiskt hålla ordning på sina prylar, vattenflaskor och väskor och allt vad det kan vara så att de inte är i vägen för andra. Det är faktiskt ganska lätt, om man har mer än två aktiva hjärnceller.

Raggis
2007-07-30, 13:58
Men bara för att man 'måste' ha sakerna med sig betyder det ju inte att man har rätt att ställa sin väska vart som helst imho. Man kan faktiskt hålla ordning på sina prylar, vattenflaskor och väskor och allt vad det kan vara så att de inte är i vägen för andra. Det är faktiskt ganska lätt, om man har mer än två aktiva hjärnceller.

Det där ska jag lägga på minnet, utifall du lyckas bli bestulen nångång :D

LadyG
2007-07-30, 14:00
Det där ska jag lägga på minnet, utifall du lyckas bli bestulen nångång :D

:D Tur att jag inte behöver något annat än min egen sköna uppenbarelse och en ren handduk på gymmet då :D

DonAlonzo
2007-07-30, 14:27
varför har man med sig handväska på gymmet?

Träningsbag annars. Eller vattenflaska, dragremmar, o.s.v.

Deceiver85
2007-07-30, 14:35
Nu under sommaren när det inte är så mycket folk brukar jag dumpa mina grejer på närmaste bänk, mest för att slippa böja mig och har någonstans att sitta på mellan seten. Behöver någon bänken så tar jag givetvis borta mina saker och överlämnar bänken till dem. Det är aldrig jobbigare än att fråga...

JohnRick
2007-07-30, 19:04
Att hänga tillbaka vikterna efter sig kan inte poängteras nog.
Det finns 50kgs-vikter med som folk använder i benpressen bland annat. Iblnad finns det puckon som inte hänger av dem. Om ngn nättare person känner för att köra BP så kan det vara kört direkt, då vederbörande kanske inte ens får av dem.

agazza
2007-07-30, 23:32
Stackare. :( Usch...

Antagligen tränar han utlåsningar m.m. för att stärka lederna, även om han verkar ha gått lite overkill med det. Tycker ändå synd om honom. :(

hehe, nja det kan jag säga imot då han är en sånhär lite udda person i samhället, lite bakom flötet men han gör ingen annan illa iaf.

joriice
2007-07-30, 23:52
Om någon är oförskämd mot en, eller tror att den har mer rätt en andra, så ta inte skiten! Utan säg till (de som sköter gymmet) eller ta hand om personen själv.
Vad skulle personen göra? Börja slåss?

Corpobal
2007-07-31, 00:43
Vad skulle personen göra? Börja slåss?

Du kanske sa det där ironiskt, men på en del ställen ligger det faktiskt nära till hands för en del individer/grupper. :)

joriice
2007-07-31, 01:08
Du kanske sa det där ironiskt, men på en del ställen ligger det faktiskt nära till hands för en del individer/grupper. :)

Heh, (det gäller att man är störst på gymet isådanafall.) *whistle*
Men hur funkar reglerna om slagsmål, om den ene börjar vifta? Och man helt enkelt "försvarar" sig?

Alltså, En vuxen människa i ett civiliserat samhälle SKALL kunna ha lite respekt för andra människor, exempelvis om man frågar personen i fråga om denne kan flytta sina grejor, ställa tillbaka något, torka av efter sig... etc. Så bör de kunna bemöta en med åtminstonde en förståndig mening.
Om personen bara hånar dig eller är spydig så får man vara jävlig tillbaka helt enkelt. (alternativt säga till personal)

polaren
2007-07-31, 01:17
3. Vid utföranden som bicepscurls/militärpress m.m. borde det vara olagligt att ockupera en bänk med sin väska. Jag menar, hur tänker folk?

När sådant har hänt mig så brukar jag bara flytta på väskan / vattenflaskan. Har inte fått några sura miner än iaf. Man måste ju försöka göra lite åt saken själv också och inte bara sura ;)

polaren
2007-07-31, 01:27
När sådant har hänt mig så brukar jag bara flytta på väskan / vattenflaskan. Har inte fått några sura miner än iaf. Man måste ju försöka göra lite åt saken själv också och inte bara sura ;)

Fast iofs, det var ju oskrivna regler det gällde! Jo det är rätt så korkat av folk att göra så. Men man får väl beta av alla förbrytare eftersom tills dom har lärt sig :D

Corpobal
2007-07-31, 02:10
Heh, (det gäller att man är störst på gymet isådanafall.) *whistle*
Men hur funkar reglerna om slagsmål, om den ene börjar vifta? Och man helt enkelt "försvarar" sig?



Regler vet jag inte.... Enda regeln som man vet gäller är väl att det inte finns några regler. :Virro

Juridiskt har man väl en rätt att försvara sig om situationen kräver det, du kan lika gärna åka på straff om du inte kan styrka det dock. Antagligen blir man utslängd från gymmet för alltid även om man inte "började" som man säger. Slutsatsen är väl att om man trivs på ett gym så är det rätt onödigt att ens låta sig provoceras om det inte är väldigt grovt, det är bra gymetikett att alla har samma rättighet i lokalen oavsett storlek, styrka eller kamrater.

Cassady
2007-07-31, 07:45
Ok, jag sammanfattar lite (och ja, jag har väldigt låg arbetsbelastning idag;) ). Tar mig friheten till smärre omskrivningar och litterära finputsningar. Har ni invändningar mot detta så följ oskriven (numera skriven) regel nr.6 av Timme ;)


1) Om du ska dejta på gymet, sköt flirtandet mellan seten någonstans där du inte ockuperar bänkpressen. Cassady

2) Håll inne med tipsandet till folk som inte bett om det såvida utförandet inte är direkt hälsofarligt. Eddie Vedder

3) Häng av vikterna efter dig. Challenge

4) Vid utföranden som bicepscurls/militärpress m.m. bör du EJ ockupera en bänk med din väska eller dylikt. ladyInsane

5) När du hänger av vikter, häng dom i storleksordning så du inte stänger in lätta vikter bakom tunga vikter. Hemi

6) Om du träffar nötter på gymet och dessa beter sig obefogat oartigt, bör du köra upp en Eleikostång i röven på dessa. Timme ;)

7) Torka upp svett och sörja efter dig. Alexton

8) Vid cirkelträning har du inte rätt att ockupera de bänkar, maskiner etc som du inte använder. Du har ingen jävla förtur enligt Petf ;)

9) Om du "kör emellan" i t ex vadpressen eller någon annan kabelmaskin och ändrar vikten, sätt då gärna tillbaka låspinnen på vikten där den satt åt personen som hade första tjing, eller fråga artigt varandra vart den skall sitta. Hemi

10) Gå inte för nära någon som är mitt i utförandet av exempelvis bänkpress. Står det exempelvis ett viktställ i närheten så vänta artigt innan du plockar vikter så du inte kommer allt för nära stången och stör stackaren på bänken! Cassady


Wow! 10 budord! Tada, kolozzeums gymdekalog presenterad!

bubbe
2007-07-31, 07:48
Börja inte prata/störa folk som precis ska till att köra sina lyft, kör sina lyft.

LadyInsane
2007-07-31, 07:53
När sådant har hänt mig så brukar jag bara flytta på väskan / vattenflaskan. Har inte fått några sura miner än iaf. Man måste ju försöka göra lite åt saken själv också och inte bara sura ;)

OMG! Kan ni läsa hela tråden och förstå att jag inte har problem med att säga till. Att det stör mig att folk gör så, kommer däremot bestå.

Stoltz
2007-07-31, 08:57
OMG! Kan ni läsa hela tråden och förstå att jag inte har problem med att säga till. Att det stör mig att folk gör så, kommer däremot bestå.

Välkommen till Kolo, platsen där alla försöker vara coola med "Orka läsa tråden"-mentaliteten :thumbup:

Ok, ontopic...

Att inte störa mitt under ett utförande tycker jag inte kan understrykas tillräckligt. Jag hjälper gärna folk ifall de har frågor som jag anser att jag kan svara på, men inte när jag ligger och spräcker en ven i pannan av ansträngning. Förvånande hur många som gör det.

Inte slänga sura miner/blickar mot någon som satsar allt på gymmet och anstränger sig till 100% bara för att man själv inte gör det. (Detta tror jag är lite F&S grej, för det har inte hänt på något annat gym, men där fick man minsann höra "Vissa tror de är förmer än andra" när man nästan föll ihop av utmattning efter ett benpass. Idioti.)

Nitrometan
2007-07-31, 09:10
Börja inte prata/störa folk som precis ska till att köra sina lyft, kör sina lyft.
Hahaha! Vi har en sån. Han frågar ofta om hur han ska träna för att bli starkare i bänken. Men lyssnar aldrig på svaren. Ibland kommer han fram precis när jag dyker under stången och ska böja...

stahlberg
2007-07-31, 10:06
Jag har inte läst hela tråden. Men problemet med ockuperade bänkar har jag inte stött på. Om någon lyfter bänkpress och "vi" ska träna så går jag fram och säger : "Det passar säkert bra att vi tränar här samtidigt, och lyfter när du/ni pausar". Detta går alltid igenom. Någon gång har det hänt att den som tränat där ursprungligen har slutat bänka och börjat göra något annat istället. Men det är hans problem, inte mitt.

eleni
2007-07-31, 10:56
Om du "kör emellan" i t ex vadpressen eller någon annan kabelmaskin och ändrar vikten, sätt då gärna tillbaka låspinnen på vikten där den satt åt personen som hade första tjing, eller fråga artigt varandra vart den skall sitta.

Jag föredrar att sätta tillbaka sprinten själv om jag delar en maskin med någon annan. Vissa har en tendens att sätta sprinten på fel ställe. Inte så roligt.

major Pectoralis
2007-07-31, 11:23
Finns det någon annan på gymmet? Det har jag aldrig märkt....*whistle*

Nå, skämt åt sido. Jag har varit på många olika gym genom åren och tycker alltid att det är förvånansvärt artig stämning människor emellan. Det är ytterst få som:

1) nekar någon att träna emellan
2) ställer till med några scener, genom att vråla och smälla vikter onödigt mycket bara för att märkas.

Det värsta otyget är dock, enligt mig, de djxxxxxvla människorna som utstuderat och demonstrativt väljer att inte plocka undan sin utrustning efter sig då de använt den klart. Förmodligen gör de detta för att de anser sig vara märkvärdigare än andra, vilket är ett oerhört svårt brott. Har de inte hört talas om jantelagen? Även detta beteende är dock väldigt ovanligt, som tur är.

tano
2007-07-31, 11:37
Vad fan? :D
Det där inlägget var väldigt olikt dig, Timme.

Han kanske har dåliga erfarenheter av det aktuella ämnet. :)

bubbe
2007-07-31, 11:52
Det värsta otyget är dock, enligt mig, de djxxxxxvla människorna som utstuderat och demonstrativt väljer att inte plocka undan sin utrustning efter sig då de använt den klart. Förmodligen gör de detta för att de anser sig vara märkvärdigare än andra, vilket är ett oerhört svårt brott. Har de inte hört talas om jantelagen? Även detta beteende är dock väldigt ovanligt, som tur är.

Om det är något sorts försvar till att inte ställa tillbaka det man tar fram, så var det inget bra sådant. Man kan ju tycka att det inte gör något om man glömmer någon grej någon gång, men när det konstant glöms grejer (och inte enstaka) av vissa personer så får man ju känslan av att dessa inte bryr sig.

//en av dom som börjar passet med att plocka undan i lokalen 4 ggr i veckan

Tolkia
2007-07-31, 11:59
Inte slänga sura miner/blickar mot någon som satsar allt på gymmet och anstränger sig till 100% bara för att man själv inte gör det. (Detta tror jag är lite F&S grej, för det har inte hänt på något annat gym, men där fick man minsann höra "Vissa tror de är förmer än andra" när man nästan föll ihop av utmattning efter ett benpass. Idioti.)
En annan variant på samma tema: Inte roa sig med att glo, peka och göra sig rolig på andras bekostnad som pausunderhållning mellan seten. Faktum är att alla betalande besökare har lika stor rätt att vara på gymmet, oavsett om man är stark/svag, tjock/smal, gammal/ung, töntig/cool etc. Sjuuuuuukt otrevligt (och apropå cool nog ungefär det o-coolaste jag kan tänka mig).

major Pectoralis
2007-07-31, 12:03
Om det är något sorts försvar till att inte ställa tillbaka det man tar fram, så var det inget bra sådant. Man kan ju tycka att det inte gör något om man glömmer någon grej någon gång, men när det konstant glöms grejer (och inte enstaka) av vissa personer så får man ju känslan av att dessa inte bryr sig.

//en av dom som börjar passet med att plocka undan i lokalen 4 ggr i veckan

Det var abolsut ingen form av försvar. Att inte plocka undan efter sig är oförsvarligt.

För övrigt fascinerande att man kan bli så missförstådd.....

Cilia
2007-07-31, 12:16
Jag har en regel till


§11 Ställ inte skorna mitt i gymmet så att man snubblar över dom

stevebc
2007-07-31, 12:35
Ok, jag sammanfattar lite (och ja, jag har väldigt låg arbetsbelastning idag;) ). Tar mig friheten till smärre omskrivningar och litterära finputsningar. Har ni invändningar mot detta så följ oskriven (numera skriven) regel nr.6 av Timme ;)


1) Om du ska dejta på gymet, sköt flirtandet mellan seten någonstans där du inte ockuperar bänkpressen. Cassady

2) Håll inne med tipsandet till folk som inte bett om det såvida utförandet inte är direkt hälsofarligt. Eddie Vedder

3) Häng av vikterna efter dig. Challenge

4) Vid utföranden som bicepscurls/militärpress m.m. bör du EJ ockupera en bänk med din väska eller dylikt. ladyInsane

5) När du hänger av vikter, häng dom i storleksordning så du inte stänger in lätta vikter bakom tunga vikter. Hemi

6) Om du träffar nötter på gymet och dessa beter sig obefogat oartigt, bör du köra upp en Eleikostång i röven på dessa. Timme ;)

7) Torka upp svett och sörja efter dig. Alexton

8) Vid cirkelträning har du inte rätt att ockupera de bänkar, maskiner etc som du inte använder. Du har ingen jävla förtur enligt Petf ;)

9) Om du "kör emellan" i t ex vadpressen eller någon annan kabelmaskin och ändrar vikten, sätt då gärna tillbaka låspinnen på vikten där den satt åt personen som hade första tjing, eller fråga artigt varandra vart den skall sitta. Hemi

10) Gå inte för nära någon som är mitt i utförandet av exempelvis bänkpress. Står det exempelvis ett viktställ i närheten så vänta artigt innan du plockar vikter så du inte kommer allt för nära stången och stör stackaren på bänken! Cassady


Wow! 10 budord! Tada, kolozzeums gymdekalog presenterad!Ang regel 5 och 7 så håller inte jag med utan tycker det kvittar, beror väl också på var man tränar, men personligen har jag inget emot folk som bryter mot dessa 2 regler. Dessutom tycker inte jag det gör så mycket om man slänger runt lite magnesium, ett gym är ett gym och ingen modevisning.

Cilia
2007-07-31, 12:39
Ang regel 5 och 7 så håller inte jag med utan tycker det kvittar, beror väl också på var man tränar, men personligen har jag inget emot folk som bryter mot dessa 2 regler. Dessutom tycker inte jag det gör så mycket om man slänger runt lite magnesium, ett gym är ett gym och ingen modevisning.
Tycker inte heller att det spelar roll om det är med sunt förnuft.
Men att hänga en 25-kaka ovanpå där 5-kgs hänger är inte förnuftigt.
Det är inte så att alla kan lyfta en 25-kaka och då hindrar det andra från att kunna träna bara för att du inte orkade hänga dom lite längre ner.

Sen beror det också på hur mycket man svettas.
Men att lämna en bänk dygnsur av svett blir inte så kul för den som kommer efter

Stoltz
2007-07-31, 12:45
En annan variant på samma tema: Inte roa sig med att glo, peka och göra sig rolig på andras bekostnad som pausunderhållning mellan seten. Faktum är att alla betalande besökare har lika stor rätt att vara på gymmet, oavsett om man är stark/svag, tjock/smal, gammal/ung, töntig/cool etc. Sjuuuuuukt otrevligt (och apropå cool nog ungefär det o-coolaste jag kan tänka mig).

Absolut, sådant har jag fruktansvärt låg toleransnivå på. Folk som gör sig roliga på andras bekostnad i form av att peka och skratta, uppenbart viska medan de glor på någon och sedan flina, etc har sett till att jag har fått prata med intruktörerna på gymmet mer än en gång för att de som hånat andra blivit förnärmade när jag sagt till dem. *rolleyes*

Cassady
2007-07-31, 13:56
Absolut, sådant har jag fruktansvärt låg toleransnivå på. Folk som gör sig roliga på andras bekostnad i form av att peka och skratta, uppenbart viska medan de glor på någon och sedan flina, etc har sett till att jag har fått prata med intruktörerna på gymmet mer än en gång för att de som hånat andra blivit förnärmade när jag sagt till dem. *rolleyes*
Eloge!

Hörde själv två mindre begåvade herrar spy kommentarer om en mindre vältränad stackare på gymet en gång. Tog själv diskussionen men desvärre har jag själv inte mycket till fysik att kontra med så även mina mjuka 76 kg fick höra ett par glåpord *flex* Dock kompenserar jag med en jävligt rapp käft *whistle* I vilket fall resulterade det hela i att en herre modell större uppmärksammade nötternas attityd och gav dom en "tillrättavisning". Såg inte till dom två på gymet efter det ;)

Corpobal
2007-07-31, 14:19
Tycker inte man ska fisa i omklädningsrummet, inte ens om man är ensam där för tillfället. Att fisa av misstag när man tar i är en annan sak och kan dessutom erbjuda lite "comic relief" i den annars koncentrerade omgivningen.

Cassady
2007-07-31, 14:24
Tycker inte man ska fisa i omklädningsrummet, inte ens om man är ensam där för tillfället. Att fisa av misstag när man tar i är en annan sak och kan dessutom erbjuda lite "comic relief" i den annars koncentrerade omgivningen.

+1!!! *flex*

Lexidos
2007-07-31, 14:48
Absolut, sådant har jag fruktansvärt låg toleransnivå på. Folk som gör sig roliga på andras bekostnad i form av att peka och skratta, uppenbart viska medan de glor på någon och sedan flina, etc har sett till att jag har fått prata med intruktörerna på gymmet mer än en gång för att de som hånat andra blivit förnärmade när jag sagt till dem. *rolleyes*

Bra att du har stake o säger till, du har förkännat en kaka :D :thumbup:

tjabon
2007-07-31, 15:00
Tycker inte man ska fisa i omklädningsrummet, inte ens om man är ensam där för tillfället. Att fisa av misstag när man tar i är en annan sak och kan dessutom erbjuda lite "comic relief" i den annars koncentrerade omgivningen.

För några år sedan, på Spartacus i Göteborg, var det en styrkelyftare
som körde tunga knäböj. Mellan seten gick han runt och frustade som
en pilsk gorillahanne, sen lyfter han på ena benet och lägger världens
brakskit innan han går in och ställer sej under stången igen.......:D

Cassady
2007-07-31, 15:02
För några år sedan, på Spartacus i Göteborg, var det en styrkelyftare
som körde tunga knäböj. Mellan seten gick han runt och frustade som
en pilsk gorillahanne, sen lyfter han på ena benet och lägger världens
brakskit innan han går in och ställer sej under stången igen.......:D
Det är klass och stil! :D

Deceiver85
2007-07-31, 16:18
Det är inte så att alla kan lyfta en 25-kaka och då hindrar det andra från att kunna träna bara för att du inte orkade hänga dom lite längre ner.

Vill minnas en gång för 1,5 år sen då jag skulle köra på ÖKK i benpressen, och någon hade roat sig med att hänga upp 50kgs-kakorna på ställningen i huvudhöjd över alla andra kakor...det var inte roligt.

eleni
2007-07-31, 21:16
Eleni kom och tog min bänkpress-stång en gång och motiverade att hon var tvungen att ha en SL-stång. Jag vågade ej säga till :(

haha wtf?!
du fick iaf en OL-stång i utbyte!

major Pectoralis
2007-07-31, 22:10
För några år sedan, på Spartacus i Göteborg, var det en styrkelyftare
som körde tunga knäböj. Mellan seten gick han runt och frustade som
en pilsk gorillahanne, sen lyfter han på ena benet och lägger världens
brakskit innan han går in och ställer sej under stången igen.......:D

*rolleyes* Sånt där kan bara groupies gilla... Fast jag hade i alla fall asgarvat...:D

He-man
2007-08-01, 22:03
haha wtf?!
du fick iaf en OL-stång i utbyte!

Men fy vilken skitstövel du är! *slap*

Rambo
2007-08-01, 22:31
Vill minnas en gång för 1,5 år sen då jag skulle köra på ÖKK i benpressen, och någon hade roat sig med att hänga upp 50kgs-kakorna på ställningen i huvudhöjd över alla andra kakor...det var inte roligt.

Så synd om lilla du *cupid* ......

joriice
2007-08-01, 22:37
Vill minnas en gång för 1,5 år sen då jag skulle köra på ÖKK i benpressen, och någon hade roat sig med att hänga upp 50kgs-kakorna på ställningen i huvudhöjd över alla andra kakor...det var inte roligt.

:D

Heh... jag vet att det kan verka ondsint. Men är det ingen som håller med om att det är rätt kul att se någon som är lite "grönare" lyfta av de vikterna?
Om jag hade tränat på gym så hade jag fan hängt upp dem bara för att se andra ta ner dem...


:devil:


...Ne jag hade varit snell. *rolleyes*

Honken
2007-08-01, 22:44
Mitt gym (låter som ett jävla ego) är relativt bra organiserat eftersom de flesta som tränar är erfarna. Gymmet är slitet och ser smutsigt ut, vilket ger det den där hardcore-känslan som skrämmer bort smartskallar.

Deceiver85
2007-08-01, 23:34
Så synd om lilla du *cupid* ......

Jag lovar att det var du din jävel som hängde upp dem :D

Diggler
2007-08-01, 23:42
För några år sedan, på Spartacus i Göteborg, var det en styrkelyftare
som körde tunga knäböj. Mellan seten gick han runt och frustade som
en pilsk gorillahanne, sen lyfter han på ena benet och lägger världens
brakskit innan han går in och ställer sej under stången igen.......:D


Hahahaha den killen är underbar. Avgrundsvrålen i varje övning (curl som marklyft) är en given del förmiddagarna på spartacus. Iaf för ett par år sen.

Johan.P
2007-08-02, 08:15
haha wtf?!
du fick iaf en OL-stång i utbyte!

Men fy vilken skitstövel du är! *slap*

Precis, är väl ingen som vill ha en OL-stång *whistle*

Rambo
2007-08-02, 14:37
Jag lovar att det var du din jävel som hängde upp dem :D

Nä det är så sällan jag kör benpress .....men jag förstår inte varför det är ett problem du kör ju inte ens med 50 plattor i benpress. Det där sa du ju bara för att spela cool på kolozzeum:thumbup:













:D

Stoltz
2007-08-02, 16:20
Eloge!


Bra att du har stake o säger till, du har förkännat en kaka :D :thumbup:

Tackar! Dock ser jag det som självklart, ingen ska behöva känna sig hånad eller mobbad på gymmet. Då tar jag hellre och blir förhörd av instruktörerna angående vad jag sagt till de som "mobbar" där. Värt det.

sleep is the enemy
2007-08-02, 16:50
Tackar! Dock ser jag det som självklart, ingen ska behöva känna sig hånad eller mobbad på gymmet. Då tar jag hellre och blir förhörd av instruktörerna angående vad jag sagt till de som "mobbar" där. Värt det.

tänk om alla vore lika duktiga som du...

AnderssoN
2007-08-03, 23:11
Några basic-grejer som en del människor har svårt att följa:

- Ramla inte in på gymet med svettsura, otvättade träningskläder.
Sånt kan stinka nåt så grönjävla illa i värmen.

- I omklädningsrummet ska man inte klippa tånaglarna med fötterna
på bänken. Och slipa fotsulorna ska man inte ens fundera på.

- Ibland blir det vinter ute och då kan det bli skitigt och blött. Därför
bör man tänka ett steg längre och ta med sig inneskor till gymet.

- Tolettstolen, en förjävla bra uppfinning om den används på rätt
sätt: fäll upp ringen, pissa, spola. Voilà! Rent och snyggt för nästa
glada gubbe som är nödig.

- Känner du dig sjuk? Har du ont i halsen och är snorig? Stanna
hemma, gå till skogen och sätt dig på en stubbe eller klättra upp på
grannens tak... men gå inte till gymet.

- "Och jag gör så roliga ställen där barnen kan springa omkring. Då
blir barna fulla med sommar och bena blir fulla med spring". Gymet
är inte ett sånt roligt ställe. Men springer det gör barnen.
Ska de följa med mamma eller pappa till träningen måste mamma
eller pappa hålla god uppsikt över sin lilla älskling. För Benke som
med 190 kg på axlarna knäböjer för glatta livet har knappt koll på
vad han heter just då. Ännu mindre på vem som kommer springande
bakom honom.

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.

Tuniz
2007-08-04, 00:36
väldigt bra skrivet av AnderssoN :thumbup:

Tolkia
2007-08-04, 00:38
- Ibland blir det vinter ute och då kan det bli skitigt och blött. Därförbör man tänka ett steg längre och ta med sig inneskor till gymet.
Ja, ja och JAAAAAAAA. Förutom att det blir skitigt blir det så jäkla halt på golvet i gruppträningssalar/bollhallar när det ligger en massa damm och grus där.

Piranha
2007-08-04, 08:19
Har inte läst hela tråden.

Mobilen stannar i väskan

Hantlar och vikter tillbaks på sin plats

Parkera inte bänkarna direkt framför silver och dem små hantlarna, folk använder dem mest och behöver komma åt dem.

Ställ inte dig själv eller en bänk där folk behöver gå för att komma åt andra maskiner.

Ställ inte dina tillhörigheter på andra bänkar utan under den du själv använder.

Torka bort svett efter dig.

Slå inte ihop hantlar eller viktskivor så folk får tinnitus (tinus).

Skrik inte, fan du behöver inte ens stöna heller.

Uppta inte mer än 1 maskin om det är mycket folk i lokalen.

Uppta inte en och samma maskin i evigheter heller då andra säkert också vill träna på den, var uppmärksam står det någon och suckar och tittar på dig finns risken han/hon vill anv maskin du använt i 20 min.

Är du i lokalen så träna !, det är ingen väntplats för din polare eller köplats för spinpasset eller likn, vänta isåfall utanför.

Ha hela och rena kläder på dig och bär skor, ingen vill ta i ditt fotsvett på bänkar eller hantlar, eller lukta din ingrodda svett.

Gymträning är ingen gruppaktivitet, så klungor på mer än 3 pers undanbedes.

-S-T-
2007-08-06, 18:35
Det enda jag retar mig på är alla som envisas med att prata i mobilen. Det borde vara som på skolor: mobilen i beslag till efter passet.

bubbe
2007-08-06, 20:02
Jag fattar inte problemet med mobilen, det är ju inte som att det måste vara tyst i lokalen. Om någon vill prata så spelar det ingen roll för mig, kanske lite värre med mobiler som är igång med någon satans ringsignal och personen som äger telefonen sitter i ett 15 reps set.

Fö spelar vi oftast musik på lagom hög nivå så det går inte att prata vettigt i mobil om man inte går till omklädningsrummet:hbang:

mentzer
2007-08-07, 07:57
Jag ställer alltid ner deras väska, och/eller säger till/frågar dom.

Jag brukar också av misstag kunna ställa en väska på en bänk jag aldrig kommer använda, och då skiter jag i om någon ställer undan den på golvet, jag nästan förväntar mig att de ska göra det.

Man kan råka tappa en 25kg´s platta på den så de inte gör om samma misstag igen.

polaren
2007-08-07, 08:09
OMG! Kan ni läsa hela tråden och förstå att jag inte har problem med att säga till. Att det stör mig att folk gör så, kommer däremot bestå.

Du kanske inte såg inlägget jag postade precis under? Läs i tråden för helvete *rolleyes*