handdator

Visa fullständig version : Hur bra protein finns i min mat?


grunt_grunt
2007-07-30, 01:08
Hejsan!

Jag sitter just nu å knaprar i mig rostade pumpafrön för att hålla min hunger i schack fram tills min kvällsmat. Det innehåller 24% protein, men är det bra protein som innehåller alla essentiella aminosyror? Jag vet ju att t.ex. cashewnötter, ägg, kött å vassle innehåller bra protein, men hur tar jag reda på om andra produkter jag trycker i mig är lika bra? Jag har sett att det finns länkar till stora databaser över näringsvärden här på forumet, men inte med den informationen jag letar efter såvitt jag sett.

Kan någon hjälpa mig?

Förresten, stämmer det att mjölk och pasta tillsammans ger en bra balans av aminosyror i sitt protein? :em:

tp_88
2007-07-30, 01:11
Jag vet ju att t.ex. cashewnötter, ägg, kött å vassle innehåller bra protein
Nej, det gör det inte.

grunt_grunt
2007-07-30, 01:16
Oj, där har jag gått på en nit isf. Är det bara cashewnötter eller alla nötter som inte har bra protein? Pistagenötter, är de bättre? Jag älskar ju mina nötter, och har använt dem som en vanlig proteinkälla... :(

tp_88
2007-07-30, 01:23
Oj, där har jag gått på en nit isf. Är det bara cashewnötter eller alla nötter som inte har bra protein? Pistagenötter, är de bättre? Jag älskar ju mina nötter, och har använt dem som en vanlig proteinkälla... :(
Om det är lite bättre/sämre vet jag inte, men fullvärdigt är det inte.

Av vegetabiliska protein är det bara soja och hampafrön som är fullvärdiga har jag för mig.

mozZe
2007-07-30, 03:07
har också fått lära mig att nötter ska ha relativt mycket protte...
speciellt cachewnötter *stavning

Saikyou
2007-07-30, 04:48
Nötter innehåller mestadels fett, proteinet är inte fullvärdigt i någon nöt överhuvudtaget så vitt jag vet.

Eddie Vedder
2007-07-30, 05:02
Oj, där har jag gått på en nit isf. Är det bara cashewnötter eller alla nötter som inte har bra protein? Pistagenötter, är de bättre? Jag älskar ju mina nötter, och har använt dem som en vanlig proteinkälla... :(

har också fått lära mig att nötter ska ha relativt mycket protte...
speciellt cachewnötter *stavning

Bara för att det står att det innehåller si och så många gram protein/100g innebär det inte att proteinkvalitén är bra för det.

Nötters proteinkvalité är inte särskiolt mycket att hänga i julgranen även om vissa nötter har ganska mycket protein. Ju lägre kvalité på proteinet desto mer måste man äta för att de skall kunna syntetisera vävnad i jämförelse med fullvärdiga källor.
Alltså är inte 30 gram protein från cashewnötter i närheten av lika "effektivt" för proteinbalansen som 30 gram äggprotein t.ex.

Förresten, stämmer det att mjölk och pasta tillsammans ger en bra balans av aminosyror i sitt protein?

Ja, spannmålsprotein och mjölkprotein kompletterar varandra bra.:thumbup: Pasta och mjölk, havregrynsgröt med mjölk, smörgås med ost etc.:) Mjölkens protein är alltid fullvärdigt, spannmålsproteinet blir fullvärdigt tack vare kompletttering av aminosyror som mjölken har överskott på och spannmålet underskott på. En icke fullvärdig proteinkälla och en fullvärdig blir alltså tillsammans två fullvärdiga. :thumbup:

Xtreme-G
2007-07-30, 09:44
En icke fullvärdig proteinkälla och en fullvärdig blir alltså tillsammans två fullvärdiga. :thumbup:

Det där gäller inte generellt, utan beror på samansättsättningen av aminosyror i de olika livsmedlen, som i detta fallet, eller? :confused:

Eddie Vedder
2007-07-30, 09:46
Det där gäller inte generellt, utan beror på samansättsättningen av aminosyror i de olika livsmedlen, eller? :confused:

Vi talade om mjölkprotein och spannmålsprotein så jag menade i just det fallet.

Xtreme-G
2007-07-30, 09:53
OK, tack :thumbup:
Då är jag med igen.

On topic: Nötter är ändå nyttiga och en bra fettkälla, så du behöver inte sluta äta dem bara för att proteinet inte är fullvärdigt.