handdator

Visa fullständig version : Hur mycket ska man äta igentligen gällande deff o hård fysisk träning?


Sly!
2007-07-29, 19:12
Helloj!

Jag är väldigt osäker på om jag äter rätt mängd i förhållande till riktigt hård gymträning samt löpning i massor. PÅ kvällar ibland känner jag mig svimmfärdig o närinsgbrist darrningar då och då.

Så här kan en dag se ut för mig gällande kost o träning o proteindrink:

frukost: Lätt naturell yoghurt liten djup tallrik med musli hvregryn, mandelnötter o melon + att jag börjat med lite extra grönsaker på en extra tallrik.

Spinning 20 min eller löpmatta. Gym Idag 2 timmar. Direkt efter sprang jag iväg 1 till 2 km till en ganska lång och mycke brant backe och körde en "Rocky" uppför *asg*

Sedan hem och drack en proteindrink i ett högt glas med banan därefter Lunch och kl var runt 14-15. åt räkor samt sardiner till med Durumvete spenatpasta samt grönsaker. Tallriksmodellen enligt toppform, väntade

sedan 3 timmar ( Näringsbrist tiden. kanske borde käkat mellanmål såsom frukt. Verka som kroppen skrek efter energi i och med min stenhårda prestation idag.)

sedan proteindrink igen åt kyckling med sötpotatis samt morötter. Tallriksmodellen: protein en fjärdedel kolyhdrat en fjärdedel och halva
tallriken grönt.

Då är frågan!! Är det inte så att ju hårdare träning, desto mer protein krävs? Jag tog som sagt 2 proteindrinkar idag och annars med.

Hjälp! Har någon ett exempel på bra näringsintag gällande riktigt
hardcore träning. Eller verka det vettigt med 2 proteindrinkar per dag
plus de övriga jag nämnde.

Säg gärna till om jag är otydlig....:confused:

King Grub
2007-07-29, 19:15
Det är nog inte proteinmängden du behöver fundera över, utan kolhydratmängden. Mycket/hård träning = stor energiåtgång = stort kolhydratbehov.

Eddie Vedder
2007-07-29, 19:18
Säg gärna till om jag är otydlig....:confused:

Du är otydlig.


Eller du är iaf otydlig så till vida att man omöjligt kan avgöra om du äter mycket eller lite samt att ingen kan avgöra hur pass intensiv din träning är och ingen vet helller din ålder, din längd och din vikt. Så ja, du är oerhört otydlig på alla dom viktiga punkterna.

Dock är ditt problem i sig väldigt tydligt, du stoppar i dig för lite energi helt enkelt. Du har en energifölrbrukning som inte motsvaras av adekvat energiintag och blir således svimfärdig om kvällarna och går ner i vikt(?). Då behövs inga mer detaljerade råd än att du bör äta mer än du gör i dagsläget. Se till att äta dig mätt och ta sedan en portion till, variera med energitäta mellanmål och inte bara proteindrinkar.

Förslag på energirik mat som är lättäten är mackor, ju mer påläggdesto mer energi. Smör + ost och kaviar, äggmackor med kaviar, leverpastej o.s.v. Drick röd mjölk o.s.v. Det är dom gamla vanliga standardtipsen som alltid ges i den här typen av trådar. Sök själv så hittar du massor.:thumbup:

Sly!
2007-07-29, 19:24
Det är nog inte proteinmängden du behöver fundera över, utan kolhydratmängden. Mycket/hård träning = stor energiåtgång = stort kolhydratbehov.

Ahaa! Tack! Där har vi tydligen boven i dramat då. Men hur mycke och
hur ofta? Morgon lunch kväll? Vilken mängd?

2 mackor till frukost?

En tredjedel/halva kolhydrater på tallriken??? lunch, kväll.

För övrigt! Angående proteindrink intag, Bör proteindrink ENDAST drickas direkt efter varje träningspass? eller ska man ta ännu en drink vid kvällsmaten enligt som jag gjorde?

King Grub
2007-07-29, 19:28
1. Normala rekommendationer för hård tränande idrottsmän där konditionsträning utgör en betydande del av träningsmängden är 60% eller mer av dagens energintag från kolhydrat. Hur du fördelar intaget är upp till dig (att fylla på med extra mycket efter träning är viktigt).

2. Proteindrinkar är en proteinkälla som vilken som helst. Det är bara mjölkprotein. Du kan ta dom när du vill, eller inte alls, om du får tillräckligt ändå.

Sly!
2007-07-29, 19:43
Du är otydlig.


Eller du är iaf otydlig så till vida att man omöjligt kan avgöra om du äter mycket eller lite samt att ingen kan avgöra hur pass intensiv din träning är och ingen vet helller din ålder, din längd och din vikt. Så ja, du är oerhört otydlig på alla dom viktiga punkterna.

Dock är ditt problem i sig väldigt tydligt, du stoppar i dig för lite energi helt enkelt. Du har en energifölrbrukning som inte motsvaras av adekvat energiintag och blir således svimfärdig om kvällarna och går ner i vikt(?). Då behövs inga mer detaljerade råd än att du bör äta mer än du gör i dagsläget. Se till att äta dig mätt och ta sedan en portion till, variera med energitäta mellanmål och inte bara proteindrinkar.

Förslag på energirik mat som är lättäten är mackor, ju mer påläggdesto mer energi. Smör + ost och kaviar, äggmackor med kaviar, leverpastej o.s.v. Drick röd mjölk o.s.v. Det är dom gamla vanliga standardtipsen som alltid ges i den här typen av trådar. Sök själv så hittar du massor.:thumbup:

Hmm ok! Jag är HELT ny inom de här området så tyvär är inte min kunskap nått vidare inom området annat än att jag lärt mig av både toppform och Paulin metoden om hur otroligt snålt med småmåltider man skulle käka enligt tallriksmodellen som jag nu kört hårt med ett tag. Ok om du nu har rätt angående röd mjölk som har mycke fett samt kaviar o massa pålägg så blir jag isåfall Jätteglad. De förvånar mig MYCKET. För allt de du nämnde (energimaten) har jag lärt mig är HELT olämpligt. Får ursäkta men nu är jag helt förvirrad! Hmm gällande otydlig inom hur mycke jag äter, jag nämnde nästan exakt dagsransonen idag med blandannat tallriksmodellen. Men ok kan hålla med om träning kan va lite otydlig då. Men däremot anser jag mig hyfsat tydlig med 2 timmar på gymmet. Jag är 38 år. ca 1,75 har tyvär inte vägt mig på evigheter.

Eddie Vedder
2007-07-29, 21:06
Hmm ok! Jag är HELT ny inom de här området så tyvär är inte min kunskap nått vidare inom området annat än att jag lärt mig av både toppform och Paulin metoden om hur otroligt snålt med småmåltider man skulle käka enligt tallriksmodellen som jag nu kört hårt med ett tag. Ok om du nu har rätt angående röd mjölk som har mycke fett samt kaviar o massa pålägg så blir jag isåfall Jätteglad. De förvånar mig MYCKET. För allt de du nämnde (energimaten) har jag lärt mig är HELT olämpligt. Får ursäkta men nu är jag helt förvirrad! Hmm gällande otydlig inom hur mycke jag äter, jag nämnde nästan exakt dagsransonen idag med blandannat tallriksmodellen. Men ok kan hålla med om träning kan va lite otydlig då. Men däremot anser jag mig hyfsat tydlig med 2 timmar på gymmet. Jag är 38 år. ca 1,75 har tyvär inte vägt mig på evigheter.

Att det är "olämpligt" är ju för att du läst saker skrivna av personer som tjänar pengar på folk som vill ner i vikt samt kollat på TV om personer som vill ner i vikt. Det vill ju inte du, tvärtom. Maten i sig är nyttig men väldigt kaloririk och således inte särskilt lämplig för bantaren.

Du måste alltså få i dig mer energi och då är standardmjölk och mackor förstås ett lättare sätt att få i sig stora mängder energi än broccoli och tonfisk.;)

Din träning är intensiv och således har du ett högt energibehov, det är inte svårare. Att du äter många gånger under dagen är inte fel om du tris med det men inte heller det är ett krav. Tre måltider om dagen är lika bra seom 6-7 mål om dagen om det nu skulle innebära lika myvket kcal total sett.

Ät mer helt enkelt, har du svårt med aptiten så satsa på fetare mat som ger mer kcal per viktenhet. Gör heller ingenting du inte trivs med för du ska må bra på vägen också!:thumbup:

Sly!
2007-07-29, 23:41
Att det är "olämpligt" är ju för att du läst saker skrivna av personer som tjänar pengar på folk som vill ner i vikt samt kollat på TV om personer som vill ner i vikt. Det vill ju inte du, tvärtom. Maten i sig är nyttig men väldigt kaloririk och således inte särskilt lämplig för bantaren.

Du måste alltså få i dig mer energi och då är standardmjölk och mackor förstås ett lättare sätt att få i sig stora mängder energi än broccoli och tonfisk.;)

Din träning är intensiv och således har du ett högt energibehov, det är inte svårare. Att du äter många gånger under dagen är inte fel om du tris med det men inte heller det är ett krav. Tre måltider om dagen är lika bra seom 6-7 mål om dagen om det nu skulle innebära lika myvket kcal total sett.

Ät mer helt enkelt, har du svårt med aptiten så satsa på fetare mat som ger mer kcal per viktenhet. Gör heller ingenting du inte trivs med för du ska må bra på vägen också!:thumbup:

Hmm! Jag är ute efter att gå ned i fett, ute efter synliga markanta magrutor och en mera atletiskt muskulös kropp som de gamla grekiska statyerna. Jag bruka skämtsamt säga "som att trä en kondom över en sten" så vill jag endast ha skinn och muskler. Du kanske mena upp i muskelmassa vikt. De håller jag med om :) Ok va bara de att de är så nytt för mig. Kanske en aning överskattat med de de säger i tv och i hälsoböcker men o andra sidan så känns de rätt logiskt för mig att lita på utbildade experter inom näringslära tex
Fredrik Paulún som jag nu citerar:

Grundare - Fredrik Paulún
Fredrik Paulún (filosofie magister, nutrition) är en av Sveriges mest kända näringsfysiologer och grundare av Paulúns Näringscenter. Fredriks roll är att garantera kvaliteten på tjänsterna samt föreläsa på vissa av de utbildningar som centret arrangerar, bl. a. den populära kostrådgivarutbildningen. Fredrik har också skrivit ett stort antal böcker inom näringslära, och nu är han aktuell bl a med Paulúns GI mat. Mer om Fredrik finner du på www.paulun.se

Men jag blev lite bitter på att han inte skrev något om idrottare i hans nya bok som jag ägnat stor tid o läsa på: "Paulúnmetoden för viktminskning" , speciellt de som tränar mycke hårt med att deffa och bulka sig. Men o andra sidan, förstår jag nu att han ger info till den vanliga alldagliga människan som endast vill leva hälsosammare. :)

btw: Se bilden, sån kropp är jag ute efter.

mozZe
2007-07-30, 03:06
Hmm! Jag är ute efter att gå ned i fett, ute efter synliga markanta magrutor och en mera atletiskt muskulös kropp som de gamla grekiska statyerna. Jag bruka skämtsamt säga "som att trä en kondom över en sten" så vill jag endast ha skinn och muskler.


Ehm, har du bild på dig själv?
Lille rambo har inte fått dem musklerna på posten ;)
För att få en sådan kropp gäller det bulka o gymma ett antal år o sen lagom till beachen så vråldeffar man... så får du din lilla kondom över din sten *flex*

Men som sagt, hade varit kul o se hur du ser ut så man vet vad du snackar om :)

Rambo
2007-07-30, 04:49
Sly :hbang:


Välkommen hit:)

Eddie Vedder
2007-07-30, 04:54
Hmm! Jag är ute efter att gå ned i fett, ute efter synliga markanta magrutor och en mera atletiskt muskulös kropp som de gamla grekiska statyerna.

Ja just ja, du deffade ju! Det nämnde du ju i en annan tråd kom jag på nu, kan va bra att nämna dina mål i alla trådar för det är lite svårt att hålla i huvudet vad alla vill bara för att dom sagt en sak i en annan tråd.;)

Men faktum kvarstår ju att du behöver mer energi för att må bra och om ditt matintag är så lågt i förhållande till träningsmängden att du känner dig svimfärdig är fortfarande tipsen något att ta till sig.

Annars äter du helt enkelt mer av det du redan äter, upp till dig som sagt.:)

Kanske en aning överskattat med de de säger i tv och i hälsoböcker men o andra sidan så känns de rätt logiskt för mig att lita på utbildade experter inom näringslära tex
Fredrik Paulún som jag nu citerar:

Grundare - Fredrik Paulún
Fredrik Paulún (filosofie magister, nutrition) är en av Sveriges mest kända näringsfysiologer och grundare av Paulúns Näringscenter. Fredriks roll är att garantera kvaliteten på tjänsterna samt föreläsa på vissa av de utbildningar som centret arrangerar, bl. a. den populära kostrådgivarutbildningen. Fredrik har också skrivit ett stort antal böcker inom näringslära, och nu är han aktuell bl a med Paulúns GI mat. Mer om Fredrik finner du på www.paulun.se

Ja han har en magisterexamen i näringsfysiologi, det är helt klart duktigt gjort men ett citat plockat från hans egen hemsida säger ju fortfarande inte så mycket direkt.
Paulún är grymt kunnig och har hjälpt många att få bättre matvanor och lärt sig nya saker om kosten, det är jag övertygad om. Dock har han målat in sig lite i ett hörn vad gäller GI-metoden. Han är ju "mister GI" och nu när inte det längre är på tapeten kan han ju inte bara skläppa allt och sluta försöka tjäna pengar.

Kort sagt är Paulún duktig men måste tas med en nypa salt eftersom allt han skriver och säger har ett bakomliggande försäljningssyfte. Särskilt allt du plockar från hemsidan.

Sly!
2007-07-30, 12:49
Sly :hbang:


Välkommen hit:)

Yeah! Kul med kolegor!:thumbup: :hbang:
Jag har addat dig som kompis på forumet.
tro jag lyckades, annars adda mig om du vill ifall
jag fumlar...

Sly!
2007-07-30, 13:00
[QUOTE=Eddie Vedder;2432262]Ja just ja, du deffade ju! Det nämnde du ju i en annan tråd kom jag på nu, kan va bra att nämna dina mål i alla trådar för det är lite svårt att hålla i huvudet vad alla vill bara för att dom sagt en sak i en annan tråd.;)

Men faktum kvarstår ju att du behöver mer energi för att må bra och om ditt matintag är så lågt i förhållande till träningsmängden att du känner dig svimfärdig är fortfarande tipsen något att ta till sig.

Annars äter du helt enkelt mer av det du redan äter, upp till dig som sagt.:)

MM precis:thumbup: . Jag deffar samt att jag vill att musklerna sväller.
ok låter logiskt. Jag äter helt enkelt större portioner "Vid de tillfällen jag tränar hårt såsom gym eller annan hård träningsform" Eller som enligt "King Grub" 60% kolhydrats energiintag.

Men ja kan tänka mig (rätta mig gärna) om jag endast kör en rask timmes promenad en dag så återgår jag till Pauluns tallriksmodel av småportioner. helt enkelt planera sin matdag beroende på hur hårt eller lugnt jag tränar.

Sly!
2007-07-30, 13:05
Ehm, har du bild på dig själv?
Lille rambo har inte fått dem musklerna på posten ;)
För att få en sådan kropp gäller det bulka o gymma ett antal år o sen lagom till beachen så vråldeffar man... så får du din lilla kondom över din sten *flex*

Men som sagt, hade varit kul o se hur du ser ut så man vet vad du snackar om :)

Visst! Måste bara få tag på en lämplig kamera.
en sålänge kan jag säga att jag har lite lite mage
kvar som täcker magrutorna som jag äntligen börjat få.

Förövrigt har jag blivit pinnsmal nästintill. Lustigt tycker jag att
inte ALL fett går ned samtidigt.*rolleyes*

mozZe
2007-07-30, 14:33
Lustigt tycker jag att
inte ALL fett går ned samtidigt.*rolleyes*

Välkommen till verkligheten:D
Blir du "fet" så blir du ju inte lika fet på tex ryggen som du blir på magen/rumpan/låren.
När du går ner i fett så går man ju ner i fett%, det går alltså inte att punktförbränna!

Det är bara o *flex* & :bpump: o äta!
Kämpa på!

Eddie Vedder
2007-07-30, 15:47
Jag deffar samt att jag vill att musklerna sväller.

Här måste jag tyvärr göra dig besviken. Ska du deffa kommer du förlora muskelmassa, det är tyvärr bara att bita i det sura äpplet och ta den smällen.*gah!*

Det går att ge kroppen mer eller mindre bra förutsättningar för att bibehålla muskelmassa under perioder av kcalunderskott men någon märkbar ökning av muskelmassa kan inte uppnås. Finns inte tillräckligt med energi i omlopp för att kroppen skall kunna prioritera muskeltillväxt helt enkelt.

Att ligga på ett jättestort underskott och dessutom träna hård konditionsträning är tyvärr ett sätt att ge kroppen dåliga förutsättningar för bibehållen muskelmassa.
Tung styrketräning, bra näringstiming runt träningen, ett moderat kcalunderskott, låta kroppen återhämta sig samt ett tillräckligt proteinintag är exempel på viktiga faktorer för att minimera riskerna för stora muskelförluster.:)

Sly!
2007-07-30, 16:29
Här måste jag tyvärr göra dig besviken. Ska du deffa kommer du förlora muskelmassa, det är tyvärr bara att bita i det sura äpplet och ta den smällen.*gah!*

Det går att ge kroppen mer eller mindre bra förutsättningar för att bibehålla muskelmassa under perioder av kcalunderskott men någon märkbar ökning av muskelmassa kan inte uppnås. Finns inte tillräckligt med energi i omlopp för att kroppen skall kunna prioritera muskeltillväxt helt enkelt.

Att ligga på ett jättestort underskott och dessutom träna hård konditionsträning är tyvärr ett sätt att ge kroppen dåliga förutsättningar för bibehållen muskelmassa.
Tung styrketräning, bra näringstiming runt träningen, ett moderat kcalunderskott, låta kroppen återhämta sig samt ett tillräckligt proteinintag är exempel på viktiga faktorer för att minimera riskerna för stora muskelförluster.:)

Ehm! Ok! Då kanske man borde deffa först helt utan styrketräning och endast kondition. Sen bygga på musklemassa? Gah. Snacka om svårt o rörigt.
btw. Du vet ingen bra bok steg för steg från grunden inom näringslära för de som "deffar" och "Styrketränar"?
Känns faktiskt som jag slösar bort min tid på fel metod till mitt mål får jag den känslan av nu.
Verka som jag inte är riktigt säker på vad termen "deffa" menas. Så då är det dax att förkovra sig.;)

Eddie Vedder
2007-07-30, 16:32
[QUOTE=Sly!;2433016]Ehm! Ok! Då kanske man borde deffa först helt utan styrketräning och endast kondition. Sen bygga på musklemassa? Gah. Snacka om svårt o rörigt.QUOTE]

Jag skulle säga tvärtom, förutsatt att ditt främsta mål är att vara muskulös. Själv är jag konditionsnörd och blir givetvis glad för att du gillar konditionsträning du också men för muskelmassans skull är det som sagt tung styrketräning som gäller.

Viss finns det säkert lämplig populärlitteratur, Ove Rytter har ju skrivit ett par gamla böcker t.ex., men å andra sidan är du ju medlem på ett forum med hur mycket information som helt.:naughty:

Sniggel
2007-07-30, 17:55
Ehm! Ok! Då kanske man borde deffa först helt utan styrketräning och endast kondition. Sen bygga på musklemassa? Gah. Snacka om svårt o rörigt.
btw. Du vet ingen bra bok steg för steg från grunden inom näringslära för de som "deffar" och "Styrketränar"?
Känns faktiskt som jag slösar bort min tid på fel metod till mitt mål får jag den känslan av nu.
Verka som jag inte är riktigt säker på vad termen "deffa" menas. Så då är det dax att förkovra sig.;)

Många brukar rekommendera att man bygger på sig ordentligt först genom att äta så pass mycket att man kontinuerligt går upp i vikt och självklart kontinuerligt ser till att vikterna man tar blir tyngre och tyngre. Det kan röra sig om ½ till 2 kg kroppsvikt i månaden, är man tonåring har man naturlig tillväxt och bör inte vara rädd för att lägga på sig då det är meningen att man ska upp i vikt oavsett om man bygger muskler eller ej, 15 kg kroppsvikt på ett år kan vara helt normal tillväxt.
Oavsett så kommer fettdepåerna att öka, det varierar hur mycket de ökar men muskelmassan kommer att komma på köpet om man tränar regelbundet och ser till att man lyfter tyngre och tyngre.
När man känner att smärtgränsen för hur "tjock" man vill bli är nådd kan man börja deffa (vid det här laget bör man ha gjort ordentliga framsteg). Detta inträffar kanske efter 1 år eller 5 år. Är man tonåring bör man dock bli vuxen först innan man planerar någon deff imo (så länge man inte lider av övervikt).

joriice
2007-07-30, 19:55
Du har fått bra råd här.
Du bör kanske läsa några trådar om kost och näring, samt hänga på forumet så mkt som möjligt för "att komma in i det".



(Offtopic:

Måste även tillägga att du har bra mål Sly! Skönt att ha någon äldre på forumet också (jag är inte gammal btw)
Vi behöver åsikter från folk som är äldre än 17 och har mer livserfarenhet än majoriteten här.
Jag kan själv säga att jag har Sly´s "forna" form som ideal. Och jag antar att jag strävar efter ungefär samma sak som dig då.)

Sly!
2007-07-31, 10:11
Du har fått bra råd här.
Du bör kanske läsa några trådar om kost och näring, samt hänga på forumet så mkt som möjligt för "att komma in i det".



(Offtopic:

Måste även tillägga att du har bra mål Sly! Skönt att ha någon äldre på forumet också (jag är inte gammal btw)
Vi behöver åsikter från folk som är äldre än 17 och har mer livserfarenhet än majoriteten här.
Jag kan själv säga att jag har Sly´s "forna" form som ideal. Och jag antar att jag strävar efter ungefär samma sak som dig då.)

MM precis. Jag må ha tränat hårt då å då i livet men hur man ska äta i samband med träning så står jag i början.

Tack!*flex* Visst, jag passar på nu innan jag blir allt för gammal gällande slys forna form, men å andra sidan nya "Rocky Balboa" gav mig hopp om åldern är bara en siffra. Tror man tillräckligt hårt på en sak o beredd o offra, kan man komma långt. Du kanske redan vet men filmen är inspirerad av Gammla boxxaren George Foreman och på äldre dar runt 60 så vann han en boxmatch.
Coolt o träffa lika sinnad.:)

frezon
2007-07-31, 12:05
För hård träning ska talriksmodellen se ut ungefär 50 % kolhydrater, gärna fullkorn, 25% protein 25% grönsaker och rotfrukt.

Sly!
2007-08-01, 22:56
För hård träning ska talriksmodellen se ut ungefär 50 % kolhydrater, gärna fullkorn, 25% protein 25% grönsaker och rotfrukt.

Ok! Tack för tipset*popcorn*

Eddie Vedder
2007-08-02, 03:49
För hård träning ska talriksmodellen se ut ungefär 50 % kolhydrater, gärna fullkorn, 25% protein 25% grönsaker och rotfrukt.

Jag förstår inte den här tallriksmodellen, du blandar ju mellan livsmedel och näringsämnen.

Antingen pratar man ju om kolhydratprodukter, grönsaker/rotfrukter, ägg/kött/mejeriprodukter och matfett typ alternativt att man pratar om kolhydrater, protein och fett.

Du pratar om kolhydrater protein och grönsaker.:confused: Grönsakerna och rotfrukterna hör ju hemma medräknat bland kolhydrater och protein och du har inte överhuvudtaget nämnt fett.

Jag skulle säga samma siffror men byta det du skriver 25% grönsaker och rofrukter mot 25% fett. Grönsakerna och rotfrukterna är ju som sagt livsmedel inte näringsämnen och innehåller ju protein och kolhydrater (samt minimalt med fett i regel).