handdator

Visa fullständig version : Underarmen går snart om biceps i volym


Emil_Larsson
2007-07-29, 14:36
Min underarm mäter på det grövsta stället 31,5cm
Min Biceps mäter knappt 33cm

Jag undrar, är det någon nackdel för styrkan att gå runt med en riktigt stabil underarm som övervinner bicepsen. Om jag vill få min biceps att se större ut ska jag prioritera biceps då och köra underarm mycket mindre. När jag kör te.x hantelcurls och sånt så känner jag mest att underarmen får jobba mer än biceps och jag tror det beror på att min underarm är större. *screwy*

Tror jag har anlag att se ut sån då min underarm alltid varit större än min biceps..

Ni kan försöka se detta på bilden..

41139

Emil_Larsson
2007-07-29, 14:38
Edit: Snälla tjata inte om min fina bränna.

Rahf
2007-07-29, 14:41
Tekniiiiiik i bicepsträningen! Mera koncentrationscurls, bränner det inte i biceps då så har du problem.

Liten Men Fet
2007-07-29, 14:44
Det är nog inget att bry sig om, träna på som vanligt och var glad att du har en underarm som inte är som en tandpetare.
Så långt har du inte kommit i din träning att det är dags att prioritera och speciellt inte nedprioritera muskelgrupper.
Om du vill kan du väl undvika att träna underarmarna extra då dom får ganska mycket stryk ändå. Jag skulle dock vara glad att jag hade stora underarmar och kört på som vanligt.

Jag tror inte din bicep skulle se något vidare större ut om du hade en mindre underarm då skulle det bara se ut som om du hade en liten bicep och en liten underarm.

Emil_Larsson
2007-07-29, 14:44
Tekniiiiiik i bicepsträningen! Mera koncentrationscurls, bränner det inte i biceps då så har du problem.

Jag får allt träningsvärk i biceps, precis som underarmen, men konstigt nog har utvecklingen gått mer framåt i underarmen än biceps, någonting måste vara snett. Dock är träningsvärken mer i underarmen än biceps så. :confused:

Liten Men Fet
2007-07-29, 14:46
Jag får allt träningsvärk i biceps, precis som underarmen, men konstigt nog har utveckling gått mer framåt i underarmen än biceps, någonting måste vara snett. Dock är träningsvärken mer i underarmen än biceps så. :confused:

Det är inget som är snett, muskelgrupper växer olika fort. Efter ett tag slutar underarmen växa så fort och bicepen kommer ifatt.
Snack om att det måste bränna i bicep anser jag vara kvalificerat skitsnack, jag vill se den som kan göra en bicepscurl utan att använda biceps.

joriice
2007-07-29, 14:46
Säkerligen teknikproblem. Men du behöver nog inte oroa dig för att den "går om" överarmen, eftersom inte många personer med 33 cm armar har 33 cm underarmar, (många med 40 cm överarmar har inte ens 33 cm underarmar)
Tricepsen är lika viktig som biceps om man vill få volym.
Kör tungt, kör strikt, gaina mer overall massa. Det funkar nog.

Emil_Larsson
2007-07-29, 14:47
Det är inget som är snett, muskelgrupper växer olika fort. Efter ett tag slutar underarmen växa så fort och bicepen kommer ifatt.
Snack om att det måste bränna i bicep anser jag vara kvalificerat skitsnack, jag vill se den som kan göra en bicepscurl utan att använda biceps.

Hehe iofs. Men då är det nog bara att gasa på som ni säger. :)

Deceiver85
2007-07-29, 14:47
var glad att du har en underarm som inte är som en tandpetare.

Min underarm ligger 10cm efter biceps*cry*

Emil_Larsson
2007-07-29, 14:49
Sen undrar jag en sak till.

Jag har kört en period nu med någon övning jag ej vet namnet på men den går till så att man har stången bakom ryggen och så rullar man upp stången med fingrarna. Den tar oerhört i underarmen, inte hittat den i övningsbanken, men finns det någon här som vet vilka muskler den aktiverar mer specifikt och är den bra? jag har ju som sagt kört den mycket och den har gett utdelning så :)

Liten Men Fet
2007-07-29, 16:38
Sen undrar jag en sak till.

Jag har kört en period nu med någon övning jag ej vet namnet på men den går till så att man har stången bakom ryggen och så rullar man upp stången med fingrarna. Den tar oerhört i underarmen, inte hittat den i övningsbanken, men finns det någon här som vet vilka muskler den aktiverar mer specifikt och är den bra? jag har ju som sagt kört den mycket och den har gett utdelning så :)

Jag tror du menar wristcurl med skivstång ståendes, tar på underarmarna men jag skulle nog kör vanlig wristcurl där man stödjer underarmarna mot en bänk. Anledningen är att rörelsebanan blir längre.

bertbert
2007-07-29, 16:39
Kör mer triceps. Överarmsvolym är 2/3 triceps och 1/3 biceps. Om du alls ska öka överarmsmåtter något signifikant lär du behöva gå upp i vikt också.

Emil_Larsson
2007-07-29, 16:50
Kör mer triceps. Överarmsvolym är 2/3 triceps och 1/3 biceps. Om du alls ska öka överarmsmåtter något signifikant lär du behöva gå upp i vikt också.

Bulkar på vettu :D

Nonamenoshame
2007-07-29, 17:18
Du får allt ta det lungt med onanerandet ;) .
Nej men som sagt så gäller det att träna både biceps och triceps och äta på.
Men med det matschemat du gav mig på msn så räcker det garanterat !

Nilsjohan
2007-07-29, 17:21
biceps i all ära men träna triceps om du vill ha större armar

Emil_Larsson
2007-07-29, 17:36
Onanera mindre hahahaha :D

aja tack för svaren

flesh
2007-07-29, 21:33
För min del så tar ex bicepcurl m. stång mer på underarmarna än curl med hantel.

Det kan ju vara något att fundera på - att byta övningar till sådana som tar mindre på dina underarmar.

En annan metod kan vara att köra din bicepsträning med remmar. Dvs sådana som används vid marklyft för att avlasta underarmarna. Prova. För mig tar det bort en del av tyngden på underarmen.

F.ö tycker jag att du har för bråttom med att börja fundera på en sådan sak, men smaken är som baken, därför kommer jag med tips ändå :P

Liten Men Fet
2007-07-29, 22:20
För min del så tar ex bicepcurl m. stång mer på underarmarna än curl med hantel.

Det kan ju vara något att fundera på - att byta övningar till sådana som tar mindre på dina underarmar.

En annan metod kan vara att köra din bicepsträning med remmar. Dvs sådana som används vid marklyft för att avlasta underarmarna. Prova. För mig tar det bort en del av tyngden på underarmen.

F.ö tycker jag att du har för bråttom med att börja fundera på en sådan sak, men smaken är som baken, därför kommer jag med tips ändå :P

Prova att inte hålla så hårt i hantlarna/stången, kör mer än en bicepsövning. Jag tror inte att det är ett problem i längden utan att underarmen måste vänja sig vid övningen och/eller bli starkare innan biceps kan utnyttjas till fullo. Att då börja använda remmar tror jag kan vara kontraproduktivt.

Det känns lite som att man ska undvika övningar för att man upplever att träningsvärk/pump hamnar på "fel" ställe, jag tror det handlar om att man har svaga länkar som måste få tid att rätta till sig. Skippar man dom här stegen så kommer det straffa sig i längden.

Deceiver85
2007-07-29, 23:55
Onanera mindre hahahaha :D

Vadå, är det kört då? :D

Undefined
2007-07-30, 06:22
Du har inte skrivit någonting om hur din armträning ser ut. Set, reps, övningar och hur ofta?

Emil_Larsson
2007-07-30, 08:42
Du har inte skrivit någonting om hur din armträning ser ut. Set, reps, övningar och hur ofta?

Innan låg jag på 8-10 reps 8-9 set för biceps. Ez-curl, skivstångscurls, hammercurls varierar jag med lite från dag till dag.

Fast nu har jag lagt om till ett Max-ot schema istället och ska ligga på 4-6 reps.

bubbe
2007-07-30, 08:59
Som sagts innan i tråden, biceps ger inte så mycket för storleken på själva överarmen.

DonAlonzo
2007-07-30, 10:30
Tricepsen är lika viktig som biceps om man vill få volym.

Det har jag märkt! Mina biceps är verkligen dåliga, men mina triceps är jag rätt nöjd över, och det är nog dom som gör min volym. Stämmer det att triceps är 2/3 av överarmens volym?

GymTT
2007-07-30, 10:46
Det har jag märkt! Mina biceps är verkligen dåliga, men mina triceps är jag rätt nöjd över, och det är nog dom som gör min volym. Stämmer det att triceps är 2/3 av överarmens volym?

http://www.kolozzeum.com//forum/showpost.php?p=2431313&postcount=12

Liten Men Fet
2007-07-30, 11:27
Men alla ni som säger att han ska träna triceps, tänk om han vill ha en större biceps då? Jag har rätt bra triceps men dåliga biceps och att då träna triceps ännu mer och inte öka träningen för biceps är ju galet.
Släpar biceps ska du träna biceps så den blir större, du ska också träna triceps för att få den större och får större armmått men din tricepsträning kommer inte få din biceps att växa.

DonAlonzo
2007-07-30, 11:57
http://www.kolozzeum.com//forum/showpost.php?p=2431313&postcount=12

Tackar, då har man det klart för sig ;)

Undefined
2007-07-31, 06:26
Innan låg jag på 8-10 reps 8-9 set för biceps. Ez-curl, skivstångscurls, hammercurls varierar jag med lite från dag till dag.

Fast nu har jag lagt om till ett Max-ot schema istället och ska ligga på 4-6 reps.
Ez, skivstångs och hammer är i stort sett samma sak. Hammer ger mer av synergisten brachi radialis men i övrigt är det så gott som identiska övningar. Du behöver belasta muskeln på olika sätt. Det gör du bla genom att variera med curls i dragmaskin då du får ett jämnt drag i hela rörelseomfånget till skillnad från fria vikter där de är riktigt tungt bara kring 90 grader i armbågsleden. Även scottcurls/preachercurls är bra - speciellt om du kör dessa i kabelmaskin.
Och ja, triceps är jätteviktig för överarmsvolym, men att strikt säga 2/3 kan man nog inte göra. Möjligen då 3/5 då det är 3 muskelhuvuden på triceps mot biceps 2, fast det ändå blir en aningen konstlad jämförelse.

EDIT: Om jag var du skulle jag köra något färre set och repsomfång på 5-6 ett tag.