handdator

Visa fullständig version : Kaffe


Hermes
2003-04-07, 16:26
Är så jävla trött hela tiden så jag funderar på att ta upp kaffedrickandet ett snäpp högre (från sociala sammanhang till varje dag). Problemet är att kaffe smakar lite små skumt, nån som har tips på hur man kan få godare kaffe med mjölk?, socker?, blabla.. och vilken sort som är godast.

Skum fråga, men vad tycker ni, hur ska kaffe drickas?

ivandrago
2003-04-07, 16:38
kaffe är en oerhörd njutning som man bör unna sig själv. De flesta tycker kaffe smakar konstigt i början och har i mjölk och socker och dylikt för att det ska bli godare, men kaffe är godast svart, utan några som helst tillbehör. Med mjölk förlorar kaffe totalt sin karaktär. Du bör testa olika typer av kaffe för att se vad du gillar. Själv älskar jag mörkrostat kaffe - zoegas skånerost är min absoluta favorit.

Hursomhelst, även om du känner att kaffet smakar strävt utan mjölk, så testa att dricka det svart under ett par veckor så ska du se att du börjar älska kaffe. Om du fortfarande tycker det smakar skumt så ha i socker, men försök att minska sockret med tiden för att till slut dricka kaffet svart. Om du börjar med mjölk kommer du alltid dricka kaffe med mjölk och aldrig få njuta av kaffets riktiga arom.

Att älska kaffe är även en väldig fördel under deff, då man alltid kan fixa en kopp kaffe om man blir sugen på något.

Tips 2: ta ett tuggummi efter kaffet för att slippa få den ökända kaffe-andedräkten.

isakssonmartin
2003-04-07, 20:04
svart och zoegas skånerost ska det vara bara att dricka och bli härdad OBS zoegas smakar bara gott med skånevatten beror på olika halter av järn kalk osv som varierar genom landet typ löfbergs lila smakar skit i hela landet utom just stockholm området. pgr av vattnet.

Wilson
2003-04-07, 21:58
gevalia är inte gott...

Munter
2003-04-07, 22:51
Jag köper Classic, har gjort det i herrans massa år... helt i särklass tycker jag. Kanske fungerar bäst med vattnet här om man går efter herr Isakssons tes.

Survivor
2003-04-08, 07:28
hermes, dricka kaffe är knappast någon lösning på problemet, det blir man bara ännu tröttare av när effekten avtagit.
Kanske sover/äter du för dåligt?

isakssonmartin
2003-04-08, 09:21
jo men det stämmer att vattnet varierar i hårdhet och kalk järnhalt osv driker bara zoegas i skåne (malmö) men längra upp går det inte att dricka i typ halmstad funkar classic eller gevalia bättre

Kimo
2003-04-08, 10:28
Skånepatriot eller? ;)

isakssonmartin
2003-04-08, 10:42
varför tror du det ?
:angel:

Wilson
2003-04-08, 12:05
skåne :hbang: :hbang: :hbang:

Linda
2003-04-08, 15:44
Skåne rockar fett:cheers:
Är en utflyttad skåning som längtar hem, kan man gör annat eller?
Särskilt när man bor i Sveriges Jerusalem, fyllt av pingstvänner till bredden.

Ninjasmurf
2003-04-08, 16:47
jag brukar blanda i lite kanel och vaniljsocker i kaffet (alltså i kaffepulvret)...brukar ge lite roligare smak...

Munter
2003-04-08, 17:05
http://smilies.crowd9.com/cwm/3dlil/puke.gif

Hermes
2003-04-08, 17:37
Originally posted by Survivor
hermes, dricka kaffe är knappast någon lösning på problemet, det blir man bara ännu tröttare av när effekten avtagit.
Kanske sover/äter du för dåligt?

Det är det som är skumt, jag har sällan problem med sömnen eller kosten. Är ändå nästan ständigt mer eller mindre trött...diabetes är väl en direkt tanke, men jag har inga andra symptom för det...snarare kronoiska sömnbesvär =)

Har bara druckit kaffe plain, utan mjölk, av den tuffa anledningen att det är manligt att dricka kaffe plain utan tillbehör, så jag får väl fortsätta härda på. Det blir faktiskt godare för varje kopp.

Wilson
2003-04-08, 17:44
Aja.. Cappuchino och Cafe latte (bl a), är jäkligt gott...

liQ
2003-04-08, 18:06
Bara dricka Nescafe finaste cafet:cheers: så lite mellanmjölk o socker. Annars är det fan bara trycka sig ner det
Glömmer väl inte dricka vatten när du dricker cafe?:whipped: