handdator

Visa fullständig version : Hjälp! Deffning och kolisar efter cardio


Morris
2007-07-29, 14:20
Hej, jag hade tänkte att bli av med lite överskotts fett som jag lyckades lägga på mig i vintras :( när jag var på semester. Jag är 31år och väger idag ca 83kg på 182cm och gissar på att jag har ungefär 15% kroppsfett (mätte i POD för typ 1,5 år sedan och såg ungefär ut såhär då).

Först och främst så tränar jag styrka 4 dagar i vecka (4 splitt) och sedan går jag även ca 5 dagar i veckan 1-1,5 timmar. Är detta för mycket? Det känns bra iaf.

Egentligen så bryr jag mig inte så mycket om vikten snarare om hur det ser ut och midjemåttet men hade väl tänkt att jag skulle landa på 76-78kg någonstans.

Det lustiga är att jag nu har kört i ca 2 veckor och det syns rätt bra men jag har inte gått ner mycket i vikt alls max 0,5kg men inte ens det tror jag?

Jag försöker hålla mig över 2500kcal per dag och brukar landa ungefär där fördelat på protte: 35%, kolisar 45% och fett ungefär 20%. Försöker att äta mycket kyckling, lax, ägg och givetvis en hel del prottisar. Jag är lite rädd att jag får i mig för lite kalorier per dag?

Detta är inte tänkt som någon tävlingsdiet utan snarare bara för att komma i bättre form. Jag tar protte med malto för- under och efter träningen men skall jag även ta kolisar när jag är ute och går??

Tacksam för hjälp och råd.

/Per

XAdAMx
2007-07-29, 15:57
Energiåtgången under konditionsträningen missförstås. Vad som missförstås ännu mer är energiåtgång efter konditionen, vilken är ett resultat av konditionsträningen. När man konditionstränar, kommer det mesta av energin från glykogen. Kroppen använder lite, om ens något av fettförråden som energi under konditionsträningen. Även om du inte ätit mat på flera timmar använder kroppen fortfarande glykogen som sin främsta energikälla. Du måste sluta tro att du faktiskt bränner fett när du konditionstränar. Du gör inte det!:)

King Grub
2007-07-29, 16:05
Kroppen använder lite, om ens något av fettförråden som energi under konditionsträningen.

Du måste sluta tro att du faktiskt bränner fett när du konditionstränar. Du gör inte det!:)

Jo du, det gör man visst det, även om inte dygnets fettoxidation vid en viss kaloribalans påverkas. Maximal fettoxidation under aktivitet nås vid en intensitet av runt 60-65% av Vo2Max:

http://i10.tinypic.com/4y8lcmh.jpg

Med. Sci. Sports Exerc. 34, 92–97 (2002)

Vid en intensitet av 65% av Vo2max kommer energin som används att tas ungefär 50/50 från kolhydrat/fett.

Fettsyrorna som förbrukas kommer ungefär lika mycket från perifera och endogena triglycerider, medan majoriteten, 80%, av glukosen tas från intramuskulära depåer, med resten från perifera.

Fettoxidation har en omvänd relation till intensitet, och när man ligger på runt 25% av VO2 max kommer över 85% av energin att tas från fettsyror, medan 7-8% kommer att tas från intramuskulära triglycerider. Vid högre insitet sjunker så den procentuella andelen fett av energiförbrukningen till förmån för högre kolhydratoxidation.

Yucko
2007-07-29, 16:46
Detta är inte tänkt som någon tävlingsdiet utan snarare bara för att komma i bättre form. Jag tar protte med malto för- under och efter träningen men skall jag även ta kolisar när jag är ute och går??


Nej, du behöver inte ta några kolhydrater då du enbart promenerar. Om du däremot kör ett hårt konditionspass är det vettigt att fylla på med kolhydrater efteråt.

Om du "bara" gått ner 0.5kg på 2 veckor så behöver du inte vara rädd att du får i dig för lite kalorier - snarare tvärt om. Vågen kan däremot spela dig ett spratt, så mät diverse kroppsdelar med måttband och ta bilder lite nu och då för jämförelser.

Om du tappar i fettvikt och du behåller, eller tom. ökar, styrkan på gymmet så får du se det som ett kvitto på att du gör rätt.

Morris
2007-07-29, 17:56
XADAMX: Förstår inte riktigt hur du menar, nog bränner man väll fett när man är ute och går, det är väl precis det man gör? Annars är det ju ingen mening med det?

Kingen :) : Tack, bra och uttömmande svar som alltid :thumbup:.

Yucko: Tack för svaret. Ja det är lite så det är.. har gått bra med styrkan och har minskat 2cm i midjan, så det känns ju bra. Körde dock inte lika seriöst första som andra veckan med dieten.


Jag har fått ett ark av en fd arbetskollega som är duktig på kost och enligt det så skall jag ungefär ligga på 3300-3500kcal per dag för att hålla vikten (iom promenaderna och styrketräningen), så jag försöker lägga mig 500-700 under det ungefär vilket ju borde resultera i viktnedgång och förhoppningsvis inte allt för mycket förlorade muskler.

Jag mäter och väger maten så jag har rätt bra koll på hur mycket jag får i mig, så det är inte bara en höftning. Ser t.ex att jag idag landar på 2455kcal (skall försöka få i mig lite mera så att jag landar på 2600-2700 ungefär) med fördelningen P: 36 K: 37 F:27 (mycket F från laxen som jag åt till lunch/mellanmål).

Hoppas att det är någorlunda rätt *flex*.

/Per

XAdAMx
2007-07-29, 19:44
XADAMX: Förstår inte riktigt hur du menar, nog bränner man väll fett när man är ute och går, det är väl precis det man gör? Annars är det ju ingen mening med det?

Nopp du förbätrar bara din kondition Det är glykogen vi talar om:thumbup:

King Grub
2007-07-29, 20:04
XADAMX: Förstår inte riktigt hur du menar, nog bränner man väll fett när man är ute och går, det är väl precis det man gör? Annars är det ju ingen mening med det?r

Ja, det gör man, och ersätter du inte den förbrukade energin via födointaget, kommer det också att synas på kroppens fettmängd. Om du ersätter energin så att du hamnar på en likvärdig kaloribalans du hade åstadkommit utan konditionsträningen, påverkas däremot inte dygnets fettförbränning.

Morris
2007-07-29, 20:43
Ja ja det är jag med på :).