handdator

Visa fullständig version : Tips till snygga bröstmuskler


JesseJames
2007-07-29, 12:15
Tjabba.

Jag undrar vad jag ska ta mig till för att få ordning på mina bröstmuskler. Hur ska man träna dem på ett bra sätt? Som det är nu har jag problemet att de bara verkar växa längst ut på utsidorna. Jag får alltså inte till den åtråvärda klyftan mellan musklerna.

Vad göra?

bubbe
2007-07-29, 12:31
Enligt den samlade expertisen så är det bara fortsatt vanlig träning som kommer bygga din klyfta. Mer massa ger mer klyfta helt enkelt.

Allan
2007-07-29, 12:32
Tjabba.

Jag undrar vad jag ska ta mig till för att få ordning på mina bröstmuskler. Hur ska man träna dem på ett bra sätt? Som det är nu har jag problemet att de bara verkar växa längst ut på utsidorna. Jag får alltså inte till den åtråvärda klyftan mellan musklerna.

Vad göra?

Du kan inte träna vare sig insida eller underdel av bröstmuskeln. Den fäster inte så och aktiveras inte så - klyftan får du av att få stora bröst helt enkelt, liksom underdel.

// Noterar: *Aktivera fördröjning av bubbes poster...*

bubbe
2007-07-29, 12:38
// Noterar: *Aktivera fördröjning av bubbes poster...*

Noterar: *Allan har blivit långsam på äldre dar*

Beepfaaarp
2007-07-30, 16:37
Annars finns ju alltid silicon :naughty:

Nitrometan
2007-07-30, 16:46
Annars finns ju alltid silicon :naughty:
Eller synthol. Går fortare än att träna och är säkerligen billigare än att operera in sillisar.

http://i.frazpc.pl/pliki/2002/board_graf/113737196423285745.jpg
http://www.remat.krakow.pl/liquimoly/prod/olej%20synthol%20longtime.jpg

larre
2007-07-30, 16:50
Du kan dock få ett med klyftaktigt utseende(inte d-kupe klyftan men att det iaf är ett streck där man ser att muskeln fäster) på dom genom att träna övre bröst, det blir som mer att göra en klyfta av då.

Undertecknad tränar i 9 fall av 10 en överbröstövning när han tränar bröst, nedre bröst kommer ändå med så varför inte?

Nitrometan
2007-07-30, 17:36
genom att träna övre bröst, det blir som mer att göra en klyfta av då.
Kanske det. Men det är fortfarande samma muskel även om fibrerna fäster solfjäderformigt över bröstkorgen.

larre
2007-07-31, 17:12
Kanske det. Men det är fortfarande samma muskel även om fibrerna fäster solfjäderformigt över bröstkorgen.

Nej det växer ut en till muskel =)

Jag tycker iaf det blir ett längre streck/klyfta mer ett större övre bröst.

bengdoktor
2007-07-31, 17:16
Nej det växer ut en till muskel =)

Jag tycker iaf det blir ett längre streck/klyfta mer ett större övre bröst.

+1. Hur mkt jag än vet att det är en enda solfäderlik muskel märker jag skillnad om jag kör mkt incline och lutande pressar i oliak former, jämfört med om jag enbart kör plant.

Sniggel
2007-07-31, 18:58
Nej det växer ut en till muskel =)

Jag tycker iaf det blir ett längre streck/klyfta mer ett större övre bröst.

Klyftan blir ju teoretiskt sett längre om man tränar både övre och nedre bröst eftersom man då får mer massa på alla fibrer. Man kan ju även se det som om ifall övre bröst släpar, så har man ingen klyfta på övre delen eftersom man saknar massa där.
Så jag håller med dig där.
Men som sagt, upplever man att man saknar klyfta helt så beror det inte på fel övningar utan för lite massa, dessutom brukar det mesta av bröst tränas vid t ex bänkpress, dips eller hantelpress.

mangs
2007-07-31, 23:51
Glöm inte bort övre bröstet som så många andra gjort (däribland jag själv).

Kör på bänkpress, sned bänk och dips och alternera med hantelpressar, sneda hantelpressar och flies om du känner för det. De tre först övningar räcker dock utmärkt för att träna till dig ett bra bröst.

Bronkitkorv
2007-08-01, 06:06
Jag fick aldrig nån fin klyfta som flera av mina tränings polare så jag gissar att det är genetiskt också. Jag har tränat mycket i mina dagar och varit hyfsat stark med..

Alucard
2007-08-01, 14:46
Enligt den gamla kroppsbyggaren Milos Sarcev aktiverar man olika delar av pectoralis beroende på fattningen av antingen stången eller hantlarna
Dvs en bredare fattning i bänkpressen ger större belastning på just de yttre sidorna av m.pectoralis, medans en lite smalare fattning ger bättre träning för "klyftan" som du beskriver det
Videon finns här: http://thefitshow.com/week3/milos_chest_med.htm

ramagoen
2007-08-01, 14:58
Enligt den gamla kroppsbyggaren Milos Sarcev aktiverar man olika delar av pectoralis beroende på fattningen av antingen stången eller hantlarna
Dvs en bredare fattning i bänkpressen ger större belastning på just de yttre sidorna av m.pectoralis, medans en lite smalare fattning ger bättre träning för "klyftan" som du beskriver det
Videon finns här: http://thefitshow.com/week3/milos_chest_med.htm

Dock så är det BS

klabbie_one
2007-08-01, 16:16
Dock så är det BS


+1
ska nog gå och köra biceps toppar nu...

Sniggel
2007-08-01, 17:05
Dock så är det BS

Det är rätt otroligt hur så erfarna byggare kan så fruktansvärt lite om grundläggande anatomi.

Nitrometan
2007-08-01, 17:28
Det är rätt otroligt hur så erfarna byggare kan så fruktansvärt lite om grundläggande anatomi.
Måste man kunna anatomi för att bli byggare?

Allan
2007-08-01, 17:30
Det är rätt otroligt hur så erfarna byggare kan så fruktansvärt lite om grundläggande anatomi.

Egentligen inte. De gör det de är bra på, och det blir inte uppenbart förrän de ska börja göra "efter-karriären"-business. Och då kan de i de flesta fall ändå leva på sitt namn, trots att de säger rent hårresande saker om kost och träning.
För länge sen fick Dorian (tror jag det var) frågan om varför han inte la upp sin kost själv, och han sa att han körde bara bilen; det fanns andra som tankade den, kunde ritningen och som servade den. En rätt bra liknelse

Sniggel
2007-08-01, 18:27
Måste man kunna anatomi för att bli byggare?

Jag formulerade mig lite dåligt. Det är rätt otroligt att så erfarna byggare som tjänar pengar på att ge råd till folk inte har lärt sig hur en muskel fungerar eller är uppbyggd, trots 20+ år i branschen (nu vet jag inte hur länge just Milos har hållt på). jag menar är man intresserad av att lära andra försöker man väl ta reda på saker och inte gå enbart på vad man tror eller vad ens tränignskompisar säger, eller jo, det kanske man gör...
Tycker bara det är lite sorgligt, visst har Milos en enorm erfarenhet och kan nog ge en hel del bra råd åt andra byggare, men tycker det är konstigt att ingen ifrågasätter vissa av hans felaktiga teorier så att han på något sätt får reda på när han faktiskt har helt fel.

Jaja, jag antar väl att jag har lätt för att bli upprörd så fort jag ser felaktig information spridas och folk tar den för given eftersom killen "är ju stor".

Alucard
2007-08-02, 16:48
Jaha, där uppmärksammades det hur lite man vet

jumpsuit
2007-08-04, 11:04
Tycker bara det är lite sorgligt, visst har Milos en enorm erfarenhet och kan nog ge en hel del bra råd åt andra byggare, men tycker det är konstigt att ingen ifrågasätter vissa av hans felaktiga teorier så att han på något sätt får reda på när han faktiskt har helt fel.

Jaja, jag antar väl att jag har lätt för att bli upprörd så fort jag ser felaktig information spridas och folk tar den för given eftersom killen "är ju stor".

Milos Sarcev är väl ändå mer än bara "en stor kille"? Han måste väl höra till en av de mest kvalificerade coacherna i världen, med ett antal tävlande i Mr Olympia?

Även om han nu inte har koll på "teorin" så är det väl ganska tydligt att hans coachning ger bra resultat i praktiken?

Sniggel
2007-08-04, 13:11
Milos Sarcev är väl ändå mer än bara "en stor kille"? Han måste väl höra till en av de mest kvalificerade coacherna i världen, med ett antal tävlande i Mr Olympia?

Även om han nu inte har koll på "teorin" så är det väl ganska tydligt att hans coachning ger bra resultat i praktiken?

Oja, men faktum kvarstår att han bidrar till att fortsätta sprida myter, även om det mesta han vet om träning kan appliceras praktiskt med mycket goda resultat.

Jorgen
2007-08-04, 13:14
Milos Sarcev är väl ändå mer än bara "en stor kille"? Han måste väl höra till en av de mest kvalificerade coacherna i världen, med ett antal tävlande i Mr Olympia?

Även om han nu inte har koll på "teorin" så är det väl ganska tydligt att hans coachning ger bra resultat i praktiken?

Att Milos är duktig är det nog ingen som tvivlar på.
Men det ändrar ju inte det faktum att han faktiskt har fel.

Teori och praktik går hand i hand.

jumpsuit
2007-08-04, 13:17
Att Milos är duktig är det nog ingen som tvivlar på.
Men det ändrar ju inte det faktum att han faktiskt har fel.

Teori och praktik går hand i hand.

Han kanske har fel i varför hans metod fungerar, men fungerar det gör den ju alldeles uppenbarligen. Att avrunda allt han säger till "fel" vore ju att påstå att hans metoder/rekommendationer är verkningslösa eller dåliga.

Jorgen
2007-08-04, 13:26
Han kanske har fel i varför hans metod fungerar, men fungerar det gör den ju alldeles uppenbarligen. Att avrunda allt han säger till "fel" vore ju att påstå att hans metoder/rekommendationer är verkningslösa eller dåliga.

Nej, den gör ju inte det. Man kan inte aktivera olika delar av pectoralis med olika fattningar i bänkpress.

Rahf
2007-08-04, 13:31
Däremot så "fungerar" hans övningar och tankegångar i.o.m. att de överhuvudtaget aktiverar pecsen. Sen att de aktiverar olika delar är ju då skitsnack.

tp_88
2007-08-04, 13:39
Har jag drömt om att Grub postade rapporter om att man kunde aktivera delar av muskler mer i vissa vinklar etc? Vill minnas att det var i en tidigare tråd om inre-/yttre bröst dessutom?

Det var inte länge sen det absolut inte gick att punktförbränna fett, vilket det sen visade sig gå. Marginellt, men dock.


OT: Se till att börja med över utförandet, skit i om det står 100 eller 70 på stången. Aktiverar du inte bröst i stor utsträckning är det helt ointressant. Jag ser allt för ofta hur folk kör bänkpress i hopp om att träna bröst, men nja...

Kör inte för mkt heller; en plan, och en uppåtlutande pressövning och avsluta kanske med en flyesrörelse. Det är dom bästa tipsen jag kan ge. Och så ja, ät och gå upp i vikt!

jumpsuit
2007-08-05, 19:20
Nej, den gör ju inte det. Man kan inte aktivera olika delar av pectoralis med olika fattningar i bänkpress.

Så du skulle med andra rekommendera att samtliga av Milos trettiotal klienter på världselitnivå omedelbart byter coach med tanke på hans fullständiga inkompetens (som på något vis tagit flera av dem till Mr Olympia)? Kanske borde de rent av anlita dig istället, för du vet ju mycket bättre än honom och så?

Allan
2007-08-05, 19:25
Så du skulle med andra rekommendera att samtliga av Milos trettiotal klienter på världselitnivå omedelbart byter coach med tanke på hans fullständiga inkompetens (som på något vis tagit flera av dem till Mr Olympia)? Kanske borde de rent av anlita dig istället, för du vet ju mycket bättre än honom och så?

Ta det lugnt - det är inte bara Jörgen som säger det här. Alla säger det. Sätt dig ner och glo på en anatomikarta får du se. Att Milos Sarcev har direkta brister i sin anatomikunskap är ingen nyhet, men jag kan trösta dig med att coachning på den nivån inte betyder att han ska ner och visa sina klienter hur de ska träna.
Fastna inte i den klassiska - men han är stor (känd, berömd, fruktad eller nåt annat ) och därför har han med automatik rätt. Det har han inte.

major Pectoralis
2007-08-05, 20:05
Det finns massor med tränare och aktiva som vet vad som fungerar i praktiken utan att veta exakt (eller överhuvudtaget) varför. Detta gör dem knappast till sämre utövare.

Allan
2007-08-05, 20:25
Det finns massor med tränare och aktiva som vet vad som fungerar i praktiken utan att veta exakt (eller överhuvudtaget) varför. Detta gör dem knappast till sämre utövare.


Bra där!

Jorgen
2007-08-05, 21:43
Så du skulle med andra rekommendera att samtliga av Milos trettiotal klienter på världselitnivå omedelbart byter coach med tanke på hans fullständiga inkompetens (som på något vis tagit flera av dem till Mr Olympia)? Kanske borde de rent av anlita dig istället, för du vet ju mycket bättre än honom och så?

Nej, varför skulle jag göra det? Och var har jag sagt att han är fullständigt inkompetent? Kan du visa det?

Skulle inte tro det.

jumpsuit
2007-08-06, 09:18
Ta det lugnt - det är inte bara Jörgen som säger det här. Alla säger det. Sätt dig ner och glo på en anatomikarta får du se. Att Milos Sarcev har direkta brister i sin anatomikunskap är ingen nyhet, men jag kan trösta dig med att coachning på den nivån inte betyder att han ska ner och visa sina klienter hur de ska träna.
Det är mycket möjligt, dock tror jag ändå att hans metod ger resultat, både han och hans klienter hade märkt det annars. Kanske inte på grund av det han säger, men att man bör träna muskler i olika rörelseplan/vinklar är knappast något kontroversiellt heller.
Fastna inte i den klassiska - men han är stor (känd, berömd, fruktad eller nåt annat ) och därför har han med automatik rätt. Det har han inte.
Mmm, han är stor, känd, enormt erfaren, och har massor av meriter, men naturligtvis har han inte "per automatik" rätt. Men, det har ju å andra sidan inte relativt små, helt okända, totalt meritlösa, relativa nybörjare som hänger på kroppsbyggarforum heller.

Varken den meriterade stora kändisen eller den omeriterade lilla nollan har "per automatik" rätt. Att dock avfärda allt Milos säger med anledningen att ett av allt det han rekommenderar inte stämmer enligt nuvarande studier, och gärna under devisen att "han inte har rätt bara för att han är stor", tycker jag påminner lite om hur fula människor påstår att skönhet sitter på insidan.

major Pectoralis
2007-08-06, 10:19
Det skall tilläggas att om en tränare är bra eller inte beror mer på dennes adepter än på tränarens förmåga; man kan säga att "råvaran är viktigare än kryddan" och att man skall ha "don efter person". Fotbollstränaren Capello skulle exempelvis knappast gjort någon succée som tränare i Degebergas F-13. Hans krav och attityd skulle bli alldeles fel i det sammanhanget.
Att vara en bra tränare handlar dessutom oftast mer om att vara en bra organisatör, pådrivare och psykolog, snarare än att vara en kunnig programskrivare eller fysiolog; det finns inget "magiskt" med ett träningsprogram, även om det kan underlätta om man tror det. Det som fungerar är många år av hård träning, som med jämna mellanrum utvärderas, varieras och justeras; det som fungerade för en person säsongen 2003 kommer nödvändigtvis inte att fungera säsongen 2007 eftersom en tillvänjning (accommodation på engelska) har skett.
I stora sporter har man i regel en ansvarsfördelning i ledarstaben där alla gör det de är bäst på: styrketränare tar styrketräningen, tekniktränaren tar tekniken, konditionstränaren tar konditionen, taktiktränaren tar taktiken och huvudtränaren delegerar, tar äran eller ansvaret/"hundhuvudet" om det skulle gå dåligt.
Inom kroppsbyggningen finns många myter eftersom området är relativt outforskat. Att sälja myter och medvetet sprida desinformation kan man bli rik på: all reklam och marknadsföring bygger t.ex. mer eller mindre på det konceptet.