handdator

Visa fullständig version : Kabelrodd/Skivstångsrodd/Hantelrodd


JohnRick
2007-07-29, 12:07
Jag har snöat in på skulderbladens rörelser - igen. Har stått still i sittande rodd ett hyfsat tag nu och undrar rent allmänt vilka av ovanstående övningar ni själva tycker "tar bäst" i mellan- samt nedre trapezius? De aktiveras förvisso av samtliga övningar, men hur är det med er "scapular retraction" de olika övningarna emellan så att säga?

Allan
2007-07-29, 12:09
Skivstångsrodd, och faktiskt dubbelhantelrodd - en övning som är äldre än mig men som kan rekommenderas! Kabelrodd? Icke

Sheogorath
2007-07-29, 12:12
Vill jag ha träningsvärk i nedre traps så är det faktiskt pull-ups som gäller, och vill jag ha värk mellan skulderbladen går det bra med någon marklyft/good-mornings-rörelse och/eller dips. Det stämmer bra med vilka muskler som jobbar synergistiskt i rörelserna, men om det har någon betydelse i övrigt vet man ju aldrig.

Slartibartfast
2007-07-29, 12:13
Varför inte kabelrodd?

JohnRick
2007-07-29, 12:15
Skivstångsrodd, och faktiskt dubbelhantelrodd - en övning som är äldre än mig men som kan rekommenderas! Kabelrodd? Icke

Jag är nog inte lika nitisk som dig vad gäller kabelroddens icke vara, men dubbelhantelrodd låter väldigt bra i mina öron. Framför allt då jag kan köra friviktsrodd med neutralt grepp.

Clyde
2007-07-29, 18:04
Tycker kabelrodden är bäst pga diverse anledningar. Dels pga att det blir en längre rörelse, faktist bland dem längsta roddövningar som finns att tillgå, med ett suveränt sträck och låg skaderisk. Sen att jag dessutom kan köra med tyngre vikter i kabelrodden än i skivstångs och t-bar gör inte saken sämre. Viktiga tycker jag i kabelrodd är att man inte kör med ett smalt handtag, utan väljer ett handtag där man kan hålla händerna strax utanför axelbredd, så man får en bra kontraktion, och att man naturligtvis möter upp handtaget ordentligt med bröstet högt i kontraktionsläget, och sträcker ut till max. Skivstångrodden tycker jag dock är den övning som ger överlägset bäst kontakt i ryggen, har fått sänka vikter här och det tog mig totalt 3-4 års träning innan jag fick till det perfekta utförandet i skivstångrodd och t-bar.

major Pectoralis
2007-07-29, 18:13
Tycker kabelrodden är bäst pga diverse anledningar. Dels pga att det blir en längre rörelse, faktist bland dem längsta roddövningar som finns att tillgå, med ett suveränt sträck och låg skaderisk. Sen att jag dessutom kan köra med tyngre vikter i kabelrodden än i skivstångs och t-bar gör inte saken sämre. Viktiga tycker jag i kabelrodd är att man inte kör med ett smalt handtag, utan väljer ett handtag där man kan hålla händerna strax utanför axelbredd, så man får en bra kontraktion, och att man naturligtvis möter upp handtaget ordentligt med bröstet högt i kontraktionsläget, och sträcker ut till max. Skivstångrodden tycker jag dock är den övning som ger överlägset bäst kontakt i ryggen, har fått sänka vikter här och det tog mig totalt 3-4 års träning innan jag fick till det perfekta utförandet i skivstångrodd och t-bar.

Man får gratulera till ett perfekt övningsutförande i skivstångs- och t-bar-rodd. Jag håller dock inte med dig om att man bör använda brett grepp istället för smalt. Det fyller en funktion med båda.
Jag kan dock hålla med om att kabelrodd för många tränande är ett bättre övningsalternativ än t-bar-/skivstångsrodd eftersom denna övning är lättare att utföra tekniskt funktionellt.

Barca
2007-07-29, 18:23
Hur ser utförandet av kabelrodd ut?

Tuniz
2007-07-29, 20:42
Hur ser utförandet av kabelrodd ut?

http://exrx.net/WeightExercises/BackGeneral/CBWideGripSeatedRow.html
http://exrx.net/WeightExercises/BackGeneral/CBSeatedRow.html