handdator

Visa fullständig version : Dum laxfråga?


Lellan
2003-04-07, 10:43
När jag gör lax ugnen så blir det alltid en massa fiskflott över.. (mörkorange olja typ?). Är det inräknat i firrens näringsvärde, alltså: Ska jag få i mig det också? (hälla som sås över salladen till eller nåt). Eller är det mest vatten och jag kan skippa det? :confused:

Låter som petitesser kanske, men jag mätte upp det i ett dl mått och det var en halv dl.. så då kanske jag missar en massa nyttigt fett då jag brukar hälla bort det?

King Grub
2003-04-07, 10:45
Skall och skall. Självklart är det fett som spadet innehåller en del av det du har tillagat. Vill du ha i dig det, ät det. Vill du inte ha i dig det, kasta bort. :)

Lellan
2003-04-07, 10:50
hehe, ja jag kände mig bara så korkad när jag insåg att jag står å häller bort flottet från fisken men häller i mig dyr fiskolja på flaska.. :em: Nån vana från när man tillagar kött kan jag tänka mig.

Den varma oljan är ju dessutom kryddad och god så inget mer slöseri med fett här inte! :eating:

King Grub
2003-04-07, 10:52
Om du inte har använt något "dåligt" fett i tillagningen så kan det ju i alla fall inte vara något annat än bra fett i skyn heller. :)

Lellan
2003-04-07, 11:04
Nope! Bara kryddar och slänger in i ugnen! Skyn va riktigt god med citron till sallad! :eating: