handdator

Visa fullständig version : Minst resurskrävande, fungerande windows


PowPow
2007-07-28, 10:25
Jag har två gamla skruttiga datorer ståendes här hemma, och tänkte försöka sammanfoga dem till en dator man kan ha som mediacenter.

Problemet är bara att de har så stora resurser, och därför skulle jag såkalrt vilja installera ett operativsystem som inte kräver så mycket resurser. Nu tänkte många linux, men jag kan inte linux, och orkar inte lära mig. Så det måste vara någon windows.

Det jag kräver att operativsystemet klarar är att köra mediaportal (http://www.team-mediaportal.com/) samt kunna bli "remote desctopad" av min vanliga PC (XP).

rememberence
2007-07-28, 10:27
Jag vet att det finns "strippade" versioner av windows xp, vissa går till och med att köra med så lite som 20 mb ram.
Dock har jag hört att funktionalitet har offrats lite väl mycket ibland.

Piranha
2007-07-28, 10:29
XP Embedded :thumbup:

Går att köra på så lite som 32mb ram, köras ifrån flash mm mm.

PowPow
2007-07-28, 10:29
Kommer inte riktigt ihåg spec på någon av de datorerna som står här, men ska ta reda på det sen när jag grävt fram dem. Jag tror att den bästa processorn är på 450mhz (lol). Ram lär jag väl komma upp i 512 iaf. Kommer antagligen inte räcka, men kan vara kul att testa.

PowPow
2007-07-28, 10:33
XP Embedded :thumbup:

Går att köra på så lite som 32mb ram, köras ifrån flash mm mm.

Enligt wiki:
"...nor can it run the tens of thousands of drivers and applications that already exist." Det funkar ju inte. (Väl?).

http://en.wikipedia.org/wiki/Windows_XP_Embedded

Piranha
2007-07-28, 10:37
Enligt wiki:
"...nor can it run the tens of thousands of drivers and applications that already exist." Det funkar ju inte. (Väl?).

http://en.wikipedia.org/wiki/Windows_XP_Embedded

Som mediaspelare kan du nog få till det, jag kanske skall tillägga att OS'et riktar sig främst emot utvecklare och kanske inte så mycket emot hempularen. men ändock ett kraftigt litet os.

hahavaffan
2007-07-28, 10:40
Vanliga XP Pro funkade helt okej på en äckligt svinigt gammal bärbar dator på typ 500mhz, när jag provade för nåt år sedan.

PowPow
2007-07-28, 10:45
Som mediaspelare kan du nog få till det, jag kanske skall tillägga att OS'et riktar sig främst emot utvecklare och kanske inte så mycket emot hempularen. men ändock ett kraftigt litet os.

Det var mest drivrutinerna jag oroade mig för. Speciellt för ljud- och grafikkort (det som är viktigast i sammanhanget).

Vanliga XP Pro funkade helt okej på en äckligt svinigt gammal bärbar dator på typ 500mhz, när jag provade för nåt år sedan.

Det säger du. Man kanske skulle testa det först. XP har jag ju hemma redan. Nåväl. Först ska jag skruva lite. Återkommer.

flenders
2007-07-28, 10:45
Mitt tips blir XP Stripped to the Bone. I det så har de tagit bort alla "onödiga" funktioner. Det är stabilare, smidigare och mycket mindre resurskrävande än vanliga xp. Jag kör den själv på min bärbar. Det låter nog som det är en b-version som inte är speciellt bra eller vidare brett men det slår vanliga XP med längder. Du har kvar alla viktiga funktioner, det enda nackdelen är språkstödet. Allt är på engelska. Så du får fixa en del för att få igång alla språkinställningar för tangentbord, program, OS osv. Annars så är det bara till att installera en enkel patch så du har svenskt tangentbord men att allt annat är på engelska.

Bite
2007-07-28, 10:46
Jag har kört xp på en gammal dator med PII 350Mhz, 64 MB RAM, and I lived to tell about it :D

Piranha
2007-07-28, 10:54
Jag har kört xp på en gammal dator med PII 350Mhz, 64 MB RAM, and I lived to tell about it :D

Jo men du blev gråhårig på allt väntande.

PowPow
2007-07-28, 10:58
Mitt tips blir XP Stripped to the Bone. I det så har de tagit bort alla "onödiga" funktioner. Det är stabilare, smidigare och mycket mindre resurskrävande än vanliga xp. Jag kör den själv på min bärbar. Det låter nog som det är en b-version som inte är speciellt bra eller vidare brett men det slår vanliga XP med längder. Du har kvar alla viktiga funktioner, det enda nackdelen är språkstödet. Allt är på engelska. Så du får fixa en del för att få igång alla språkinställningar för tangentbord, program, OS osv. Annars så är det bara till att installera en enkel patch så du har svenskt tangentbord men att allt annat är på engelska.

Hittar inte /=

--------------------------

Jag fick värsta uppenarbarelsen och kom på att mina föräldrar ju hade en gammal latop på åtminstonde 1,4Ghz som jag ju kunde använda istället. Men sen slog det mig att mina grafikkort och ljudkort ju inte går in i en sådan /=

PowPow
2007-07-28, 11:36
256 Mb ram och 450mhz blev det bara /=
De andra datorerna hade ramminne från 1800-talet, så de passade inte ens.

Där låg faktiskt xp pro på den redan, och det gick inte så fruktansvärt långsamt.

Försöker få tag på nån strippad xp-version nu, men det går inte så bra /=

Tomten
2007-07-28, 11:46
Jag har två gamla skruttiga datorer ståendes här hemma, och tänkte försöka sammanfoga dem till en dator man kan ha som mediacenter.

Problemet är bara att de har så stora resurser, och därför skulle jag såkalrt vilja installera ett operativsystem som inte kräver så mycket resurser. Nu tänkte många linux, men jag kan inte linux, och orkar inte lära mig. Så det måste vara någon windows.

Det jag kräver att operativsystemet klarar är att köra mediaportal (http://www.team-mediaportal.com/) samt kunna bli "remote desctopad" av min vanliga PC (XP).

450MHZ räcker inte om du vill använda datorn som mediacenter. Den klarar kanske av MPEG-2 men H.261 och H.263 så lär det bara bli en slideshow, för att inte snacka om 720P eller andra HD format.

Du behöver en ordentlig processor för ett mediacenter.

PowPow
2007-07-28, 11:52
450MHZ räcker inte om du vill använda datorn som mediacenter. Den klarar kanske av MPEG-2 men H.261 och H.263 så lär det bara bli en slideshow, för att inte snacka om 720P eller andra HD format.

Du behöver en ordentlig processor för ett mediacenter.

Har ingen koll på format och sånt /=

men typ vanliga divX och xvid i kvaliteten de flesta serier och filmer är i. Skulle det funka?

PowPow
2007-07-28, 11:55
Det finns ju iofs proccesorer för under 500-lappen. Vet inte vilken socket bara /=

Tomten
2007-07-28, 12:00
Har ingen koll på format och sånt /=

men typ vanliga divX och xvid i kvaliteten de flesta serier och filmer är i. Skulle det funka?

divx och xvid är mpeg-2 eller mpeg-4 med audio i mp3 format. Det borde eventuellt fungera. Mediacenter på XBOX klarar i regel divx och xvid och jag tror inte en XBOX har så mycket mer än 450mhz. Fast grafikkortet har ju också en del betydelse med, så tja, det är svårt att säga.

flenders
2007-07-28, 12:08
Man får skilja mellan grafik i form av spel och rörlig bild i form av video.

PowPow
2007-07-28, 12:08
divx och xvid är mpeg-2 eller mpeg-4 med audio i mp3 format. Det borde eventuellt fungera. Mediacenter på XBOX klarar i regel divx och xvid och jag tror inte en XBOX har så mycket mer än 450mhz. Fast grafikkortet har ju också en del betydelse med, så tja, det är svårt att säga.

Grafikkortet är väl från en svunnen tid /=

Synd. Hade varit skönt att ha en dator helt dedikerad till TV:n. Som det är nu kan jag ju inte använda min dator till något annat när jag kollar på film på TV:n.

(tips på hur man får rätt upplösning på båda skärmarna samtidigt hade uppskattats)

shadowfire
2007-07-28, 14:04
MicroXP v0.6b

Statistics:

Installation Time From End Of Formatting... 4 Mins 25 Secs

RAM Usage On First Installation............ 27.7 Mb*
Handles.................................... 1355
Threads.................................... 110
Processes.................................. 11

WINDOWS Folder............................. 182 Mb
Items In System32.......................... 670

ISO File Size.............................. 88.1 Mb

*With all services disabled except: Event Log, Plug
and Play, Remote Procedure Call (RPC), Windows Audio.

shadowfire
2007-07-28, 14:06
iofs har inte microxp remote desktop installerat (windows eget dvs), men det är ju bara o kränga in vnc.