handdator

Visa fullständig version : Bra dietist i Gbg ?


Animalistic
2007-07-27, 23:15
någon som känner till någon bra dietist man kan besöka här i götet?

har själv otroligt svårt med uträkning samt fördelning kcal/prot osv.. :em:


Tack

Raggis
2007-07-27, 23:16
Äsch, inte ska du behöva anlita en dietist. Förklara lite mer ingående vad ditt problem är.

Animalistic
2007-07-27, 23:22
ska knöka i mig 200g protein per dag, och har väldigt svårt för att lägga upp en plan för detta, bulkar även nu så ska ligga på kaloriöverskott. men jag varierar maten och det blir minst 2st protein shake's om dagen. middag i stort sätt alltid bestående av kyckling.
någon som vet hur mycket protein det är i en normalstor filé ? (allt blir svårt när man inte har någon köksvåg >,<)

Raggis
2007-07-27, 23:23
ska knöka i mig 200g protein per dag, och har väldigt svårt för att lägga upp en plan för detta, bulkar även nu så ska ligga på kaloriöverskott. men jag varierar maten och det blir minst 2st protein shake's om dagen. middag i stort sätt alltid bestående av kyckling.
någon som vet hur mycket protein det är i en normalstor filé ? (allt blir svårt när man inte har någon köksvåg >,<)

Först och främst. Varför denna enorma mängd protein? Inget fel i sig. Men, många anser att en mängd över 2g per kilokroppsvikt är onödigt. Lägg hellre pengarna på en köksvåg. Sen skaffar du excelmallen.

Bönne
2007-07-27, 23:29
En kycklingfile väger väl drygt 200g, 1kg förpackningar brukar innehålla fem st, har jag för mig.

Så drygt 40g protein i en filé.

Animalistic
2007-07-27, 23:39
Först och främst. Varför denna enorma mängd protein? Inget fel i sig. Men, många anser att en mängd över 2g per kilokroppsvikt är onödigt. Lägg hellre pengarna på en köksvåg. Sen skaffar du excelmallen.

" Hmm, at 90 kg, you weigh 198lbs, How many grams of protein are you taking in daily? You should be consuming 200-300g of protein each day....more so on the higher side of 300 grams. "

citerat från ett amerikansk kroppsbyggarforum. 300 verkade skyhögt för mycket men tänkt sattsa på 120-200 / dag.

mina mellanmål består oftast av makrill i tomatsås på antingen skogaholm eller polarbröd.
frukost blir oftast mackor med typ ost/skinka/hamburgekött med ibland ägg osv..
kanske klarar mig ändå.

Animalistic
2007-07-27, 23:40
En kycklingfile väger väl drygt 200g, 1kg förpackningar brukar innehålla fem st, har jag för mig.

Så drygt 40g protein i en filé.

okej tack :)

Raggis
2007-07-27, 23:44
" Hmm, at 90 kg, you weigh 198lbs, How many grams of protein are you taking in daily? You should be consuming 200-300g of protein each day....more so on the higher side of 300 grams. "

citerat från ett amerikansk kroppsbyggarforum. 300 verkade skyhögt för mycket men tänkt sattsa på 120-200 / dag.

mina mellanmål består oftast av makrill i tomatsås på antingen skogaholm eller polarbröd.
frukost blir oftast mackor med typ ost/skinka/hamburgekött med ibland ägg osv..
kanske klarar mig ändå.

Mjo. Men, man får ta allt med en nypa salt. Folk som skriver såna där artiklar, hämtar ofta information från sitt vardagliga liv. Men, ja, jag vet inte. 1,6-2g per kilokroppsvikt är väl generallt det folk går efter. Men, visst finns det undantag.

Eddie Vedder
2007-07-28, 04:47
mina mellanmål består oftast av makrill i tomatsås på antingen skogaholm eller polarbröd.
frukost blir oftast mackor med typ ost/skinka/hamburgekött med ibland ägg osv..
kanske klarar mig ändå.

Jag kan nästan lova dig att du kommer upp i tillräckliga mängder protein medså mycket köttprodukter i kosten, tänk på att fler saker än köttprodukter innehåller protein.

Om du dessutom styrektränar och ligger på energiöverskott är inte proteinbehovet lika högt som om du hade försökt bibehålla muskelmassa vid deff.

Vilken kcalmängd ligger du på ungefär tror du? Jag har nämligen ytterst svårt att tro att ditt proteinintag är otillräckligt, t.o.m. utan tillskott tror jag det skulle vara tillräckligt.

Animalistic
2007-07-28, 10:51
Om du dessutom styrektränar och ligger på energiöverskott är inte proteinbehovet lika högt som om du hade försökt bibehålla muskelmassa vid deff.

Vilken kcalmängd ligger du på ungefär tror du? Jag har nämligen ytterst svårt att tro att ditt proteinintag är otillräckligt, t.o.m. utan tillskott tror jag det skulle vara tillräckligt.

1. jag som trodde det var tvärtom :smash:

2. jag har inte den blekaste aning.. iaf rätt så stort överskott, dock med godis osv..

Eddie Vedder
2007-07-28, 11:35
1. jag som trodde det var tvärtom :smash:

Det är knappast ett ovanligt missförstånd, har diskuterats många många gånger här på kolo. Styrketräningen i sig stimulerar muskelproteinsyntesen över basnivåer. Den ökade nedbrytningen som träningen innebär förhindras tack vare att du får i dig ett överskott av energi och förhoppningsvis inte har helt värdelös näringstiming runt träning.:)

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=86738&highlight=proteinbehov

2. jag har inte den blekaste aning.. iaf rätt så stort överskott, dock med godis osv..

Jaja, som sagt har jag fortfarande ytterst svårt att tro att du skulle få i dig för lite protein på den kosten, särskilt när tillskott finns med i bilden. Vid tillräckligt mycket mat i allmänhet samt en någorlunda balanserad blandkost (typ tallriksmodellen) är proteinbehovet helt klart tillfredsställt hos dom flesta av oss.

Animalistic
2007-07-28, 18:44
Tack så otroligt för svaren Vedder ^^ för försöka förstå mig på den excell mallen så för mer förståelse. tack iaf! *cupid*

Grandmaster
2007-07-28, 19:11
Om du ändå vill uppsöka en leg. dietist i Gbg, så får Ola Wallengren mina högsta rekommendationer.

Verni
2007-07-28, 19:37
Om du ändå vill uppsöka en leg. dietist i Gbg, så får Ola Wallengren mina högsta rekommendationer.Mina med.