handdator

Visa fullständig version : Är detta skadligt?


gladiatorerna1
2003-04-07, 07:27
Är det skadligt för axlarna att gå ner jätte djupt när man kör axelpress bakom nacken i smithen?

Mycket tacksam för svar

Greenman
2003-04-07, 07:35
nja, jättefarligt och jättefarligt, skaderisken ökar ja, för att undvika kador ka man helst inte gå djupare än ungefär öronhöjd när man pressar bakom nacken,

spas
2003-04-07, 11:25
Hur lång vågar man gå när man pressar framför då?

Arne Persson
2003-04-07, 11:41
Jag skulle vilja hävda precis tvärt om. Om man kör endast till öronhöjd så ökar detta skaderisken MARKANT eftersom man tenderar att: 1. Kraftigt minska smidigheten i speciellt M. supraspinatus vilket kan medföra skador på denna. 2. Du riskerar att komma djupare än vad tex ovannämnda muskel är van vid och på så sätt skada denna. 3. Man använder tyngre vikter än vad man egentligen klarar och därför riskerar att skada sig. Jag rekommenderar att man kör Press bak nacken i Smithmaskin (mindre skaderisk) samt utan ryggstöd skonsammare för axlar och naturligtvis kör hela rörelsebanan.

Viveqa
2003-04-07, 11:41
Det är bättre att träna med hantlar ifall du vill gå jättedjupt, blir en mer naturlig rörelsebana, men jätteskadligt är det inte.

Åse Columbus
2003-04-07, 12:02
Ja tycker att man känner efter...tar det emot och känns fel om man går djupt ...så gör man inte det ...eller så sänker man vikten ..så kanske det går bättre.....

alla är vi byggda olika och vissa av oss kanske har sådana ligament i axlarna som inte tillåter alltför djup rörelse.

Är man man nybörjare så ska man absolut inte ta för tungt i axelövningar...

åc

emmzan
2003-04-07, 12:11
Jag körde militärpressar, men tyckte dom var lite för slitsamma för ryggen eftersom min svank tenderar att bli enorm då... Och så är det lite lätt att fuska.

Bytte till pressar bakom nacken i smithmaskinen, jätteskönt förutom att jag av nån anledning inte lyckades köra strikt utan använde mer än bara axlarna för att pressa upp..

På senaste tiden (några månader) har jag bara kört stående pressar bakom nacken med fri stång och tycker det är väldigt väldigt bra!!

Arne Persson
2003-04-07, 12:17
Anledningen till att jag inte rekommenderar fri stång i pressbak nacken var efter att min gode vän Ronny Runesson höll på att totalpaja ena axeln när han satt och körde press bak nacken på 110 kg och en annan tränande råkade av misstag stöta till stången när han gick förbi.

Marko.I
2003-04-07, 17:48
Jag tycker att man ska köra fulla rörelser. Finns ingen anledning att köra halva reps.

Jag har under mina 6 träningsår alltid kört djupa rörelser i axelpress, både framför och bakom huvudet. Har inte råkat ut för några skador hittils, men å andra sidan så kör jag rätt strikt också.

Det verkar som att det folk skadar sig på i axelpress är studs i botten och översträckning av armbågar.

Värm upp ordentligt, strecha och kör därefter en full rörelse med tung vikt i ett strikt utförande.. :thumbup:

gladiatorerna1
2003-04-08, 09:52
Tack så mycket för alla snabba och kloka svar!!!

Jag körde axlar igår och det kändes genast lite tryggare att köra djupa axelpressar.Alla säjer olika saker så man blir väldigt osäker. Jag har en fråga till angående utförandet. Kan man skada axlarna om man går tilll fullt sträckta armar i press bakom nacken? Anledningen till att jag vill köra till fullt sträckta armar är att jag får en enorm pump i axlarna.Vad tycker ni om det?

Marko.I
2003-04-08, 15:44
Du kan troligen inte skada axlarna, men du kan skada dina armbågar om du kör explosivt och låser dom i toppläget...