handdator

Visa fullständig version : Hur vet man när man har en obalans mellan hamstrings och quadriceps?


ramagoen
2007-07-27, 14:10
Ja, tell me? Förutom att det kan göra ont.

En tanke jag fick när jag körde lite uppvärmning, hade 20kg på en bensparksmaskin samt 20kg på en lårcurlsmaskin, samma tilvlerkar, och i princip "lika utformning" med fria vikter osv.

Lårcurlen kändes så äckligt lätt medans bensparken va lite tyngre.
Samt att jag haft en del smärtor i högra hamstrings.

Tankar?

-squat-
2007-07-27, 14:26
Har för mig att någon här ansåg att man bör greja lika mycket i raka mark som i böj för att det ska råda balans mellan framsidan och baksidan av låren.

grunt_grunt
2007-07-31, 17:28
Min hamstring-träning står stilla medan framsida lår sväller och blir starkare för varje träningspass. Jag stör mig inte på det rent utseendemässigt och har inga smärtor i benen, men är det dåligt för kroppen på något sätt?

jwzrd
2007-07-31, 17:35
Har för mig att någon här ansåg att man bör greja lika mycket i raka mark som i böj för att det ska råda balans mellan framsidan och baksidan av låren.

Då har man rätt starka hamstrings om man fixar det. (Eller är talanglös i böj).

Akilles
2007-07-31, 17:53
Min spontana tanke är att det är väldigt svårt att dra slutsatser av sådana test som nämns i tråden. De förutsätter väl dels att baksida och framsida ska vara lika starka för att vara i balans, och dels att lika styrka är samma sak som lika många kilogram i två helt olika övningar; övningar som skiljer sig åt inte bara genom vilka muskler som primärt används, utan även exempelvis i hävarmens längd, stabiliserande muskler/synergister, vilken del av lyftet den tyngsta delen ligger etc. Om ett sånt här mått ska stämma måste väl det vara baserat på undersökningar av hur styrkan ser ut hos friska/normala atleter, och inte bara ett logiskt resonemang hur många kg i övning a motsvarar i övning b? Allt detta är som synes frågor.

Sniggel
2007-07-31, 18:00
Har för mig att någon här ansåg att man bör greja lika mycket i raka mark som i böj för att det ska råda balans mellan framsidan och baksidan av låren.

Vilket typ av utförande på raka mark då?
Står man upphöjd på en plattform och går ner med stången till tårna så lär man inte ta lika mycket som om man står direkt på golvet.

Sheogorath
2007-07-31, 19:32
Min spontana tanke är att det är väldigt svårt att dra slutsatser av sådana test som nämns i tråden. De förutsätter väl dels att baksida och framsida ska vara lika starka för att vara i balans, och dels att lika styrka är samma sak som lika många kilogram i två helt olika övningar; övningar som skiljer sig åt inte bara genom vilka muskler som primärt används, utan även exempelvis i hävarmens längd, stabiliserande muskler/synergister, vilken del av lyftet den tyngsta delen ligger etc. Om ett sånt här mått ska stämma måste väl det vara baserat på undersökningar av hur styrkan ser ut hos friska/normala atleter, och inte bara ett logiskt resonemang hur många kg i övning a motsvarar i övning b? Allt detta är som synes frågor.

+100

major Pectoralis
2007-07-31, 20:03
Att lyfta lika mycket i raka marklyft som i knäböj (rumpa under knä) är en klassisk tränartumme för att avgöra om muskelbalans råder framsida/baksida.

Ett rakt marklyft utförs från stående tills vikterna tar i marken (eller möjligen precis innan) och tillbaks igen. Knäleden kan med fördel vara lätt böjd. Denna böjning skall dock vara stabil och inte öka genom lyftet.

mangs
2007-07-31, 23:42
Jag har mer utvecklad framsida lår och är även starkare jämfört med baksidan av lår men jag tar ändå mer i raka mark än i knäböj. Kan det bero på mina abnormt långa lårben som ställer till det i böjen?

Guddi
2007-08-01, 08:58
Min spontana tanke är att det är väldigt svårt att dra slutsatser av sådana test som nämns i tråden. De förutsätter väl dels att baksida och framsida ska vara lika starka för att vara i balans, och dels att lika styrka är samma sak som lika många kilogram i två helt olika övningar; övningar som skiljer sig åt inte bara genom vilka muskler som primärt används, utan även exempelvis i hävarmens längd, stabiliserande muskler/synergister, vilken del av lyftet den tyngsta delen ligger etc. Om ett sånt här mått ska stämma måste väl det vara baserat på undersökningar av hur styrkan ser ut hos friska/normala atleter, och inte bara ett logiskt resonemang hur många kg i övning a motsvarar i övning b? Allt detta är som synes frågor.Det finns massor av studier som tittar på förhållandet mellan hamstring och quadriceps. De flesta av dem tittar på skillnad mellan koncentrisk kraft i en isokinetisk dynamometer, dvs en apparat där vinkelhastigheten alltid är den samma oavsett hur stark man är. Man brukar säga att ett förhållande på 1 mellan hamstring och quadriceps (dvs h/q ska bli 1) är önskvärt. Efter skada i hamstrings ska man ha en ratio på minst 0,6 mot quadriceps och 0,9 mot andra hamstringmuskulaturen innan man får återgå till vanlig träning.

Hur väl en benspark och bencurl maskin på gymmet kan motsvara en isokinetisk dynamometer har jag ingen aning om. Kan också tillägga att evidensen för att en låt ratio skulle öka skadefrekvensen är väldigt liten även om jag tycker att själva resonerandet bakom är ganska logiskt.

Timme
2007-08-01, 10:28
Jag har mer utvecklad framsida lår och är även starkare jämfört med baksidan av lår men jag tar ändå mer i raka mark än i knäböj. Kan det bero på mina abnormt långa lårben som ställer till det i böjen?

Det kan det vara. Långa lårben är bra i mark.

Timme
2007-08-01, 10:33
Att lyfta lika mycket i raka marklyft som i knäböj (rumpa under knä) är en klassisk tränartumme för att avgöra om muskelbalans råder framsida/baksida.

Ett rakt marklyft utförs från stående tills vikterna tar i marken (eller möjligen precis innan) och tillbaks igen. Knäleden kan med fördel vara lätt böjd. Denna böjning skall dock vara stabil och inte öka genom lyftet.

Det är inte bra att ha för starka quads men hur är det med att ha starkare hams än quads? Jag fixar med vikt i rakmark med det utförande du beskrev än i knäböj.

major Pectoralis
2007-08-01, 10:56
Det är inte bra att ha för starka quads men hur är det med att ha starkare hams än quads? Jag fixar med vikt i rakmark med det utförande du beskrev än i knäböj.

Jag tar också mer i raka mark än i böj, marginellt men i alla fall.
Man skall sträva efter att lyfta ungefär lika mycket i rak mark som böj. Det är ingen milimetervetenskap men en bra indikator.
Tar man mer i rak mark får man jobba lite extra på framsidan och tvärtom. Friidrottare är exempel på idrottare som i regel har för starka baksidor. Detta i kombination med att de har väldigt hög spänningstolerans i muskulaturen (och möjligen i kombination med doping men det skall jag låta vara osagt) gör att det med jämna mellanrum smäller både en och två baksidor...

Ame
2007-08-01, 10:59
Jag tar också mer i raka mark än i böj, marginellt men i alla fall.
Man skall sträva efter att lyfta ungefär lika mycket i rak mark som böj. Det är ingen milimetervetenskap men en bra indikator.
Tar man mer i rak mark får man jobba lite extra på framsidan och tvärtom. Friidrottare är exempel på idrottare som i regel har för starka baksidor. Detta i kombination med att de har väldigt hög spänningstolerans i muskulaturen (och möjligen i kombination med doping men det skall jag låta vara osagt) gör att det med jämna mellanrum smäller både en och två baksidor...

Menar du att starkare quads minskar risken för att smälla baksidan?

major Pectoralis
2007-08-01, 11:06
Menar du att starkare quads minskar risken för att smälla baksidan?

Nja, muskelbalans minskar risken för att smälla baksidan bl.a. eftersom antagonister motarbetar överspänning.

stevebc
2007-08-01, 11:29
Då har man rätt starka hamstrings om man fixar det. (Eller är talanglös i böj).Thx man.

Yeah I'm strong *flex*

ramagoen
2007-08-02, 16:27
Glömde bort tråden helt. Tack för alla svar. Jag tar och vilar 2 veckor ungefär och ser hur det är efteråt.