Visa fullständig version : Någon föda med mer protein än Proteindrink?
Satt o funderade när jag hävde i mig en proteindrink.
Finns det någon föda som innehåller mer protein än en vanlig proteindrink. visst det finns olika mängde protein i drinkarna, men om man drar det generellt.
Eller finns det någon föda som har protein i närheten av en protteindrink.
Om jag inte minns fel så har jag ca 23g protein i 30g pulver.
King Grub
2007-07-27, 04:55
Den höga proteinhalten i pulvret beror ju på att vattnet är borta. Äter du torkat kött eller torkad fisk blir proteinmängden också mångdubbel jämfört med ursprungslivsmedel.
vilket kött har mest protein o minst fett?
Insidedoubt
2007-07-27, 13:47
På den burk tonfisk jag har hemma står det 25g protein per 100g iaf och det är ganska lätt att sleva i sig, men kosttillskott är bekvämt :)
Dr. Uberoven
2007-07-27, 22:45
Den höga proteinhalten i pulvret beror ju på att vattnet är borta. Äter du torkat kött eller torkad fisk blir proteinmängden också mångdubbel jämfört med ursprungslivsmedel.
Är det så man gör proteinpulver?
Eller iofs, de flesta proteinpulver är ju mjölk/ägg protein, och de kan man ju inte torka?
På den burk tonfisk jag har hemma står det 25g protein per 100g iaf och det är ganska lätt att sleva i sig, men kosttillskott är bekvämt :)
jo, tonis e rätt gott =) Speciellt om man bara blandar i lite sallad snabbt..
Men så frågade jag om KÖTT ;) inte fisk *whistle*
Nötkött är oftas marmorerat. Att fettet är insprängt mellan muskerfibrerna. Ett sådant kött blir fetare och godare.
Grisen lägger sina fettreserver under skinnnet precis som vi mäniskor. Skär du bort fettranden så kommer du ned på 1.5 - 2.5 % fett i köttet. Det sista fettet är strukturfett, dvs fett som behövs för att bygga upp olika membran och det går inte att få bort;).
Rent kött tar inte upp fett från pannan. Tvärtom så släpper fetare kött lite fett.
Arne Persson
2007-07-28, 06:44
På Island äter man stora mängdet torkad fisk! Det är faktiskt jävligt gott! Har en Isländsk kompis som brukar fixa sådant till mig.
Eddie Vedder
2007-07-28, 08:41
Nötkött är oftas marmorerat. Att fettet är insprängt mellan muskerfibrerna.
Offtopic men ändå inom "spannet" för diskussionen kring insprängt fett i musklerna. Det är ju troligtvis detta som är intramuskulärt fett och som vältränad har man väl en större förmåga att lagra in överskottsenergi som intramuskulära triglycerider än vad en otränad person har, då fettet i större utsträckning lagras som grisens?;)
För det där är något jag funderat över som en möjlig skillnad till varför vissa känns betydligt grövre under persioder av överskott när dom borde bli fetare. Glykogenet kan ju inte vara den enda faktorn till att man blir grövre på kcalöverskott trots att fettprocenten hålls på en balanserad nivå?
Fettet jag menar är det fett som behövs för att muskelcellen ska fungera rätt. Olika fettet som ger stabilitet och struktur helt enkelt. Där finns också kolesterolen med även om den inte ger energi.
Här finns lite om intramuskulärt fett:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?Db=pubmed&Cmd=ShowDetailView&TermToSearch=16155759&ordinalpos=1&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsP anel.Pubmed_RVAbstractPlus
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?Db=pubmed&Cmd=ShowDetailView&TermToSearch=15294047&ordinalpos=1&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsP anel.Pubmed_RVAbstractPlus
Jag kan inte, men det är ju tveksamt ifall styrketränande lägger på sig intramuskulärt fett i musklerna. I min länkar framgår ju att det är hos uthållighets tränande fett finns. Styrketräning är ju helt anaerob och förbränner inte fett.
Frågan är kanske ifall Intramyocellärt fett är ett bättre namn, eftersom det berättar att fettet verkligen ligger inuti muskelcellen. Marmoreingen är ju fettceller som ligger insprängda bland muskelcellerna.
Eddie Vedder
2007-07-28, 11:29
Frågan är kanske ifall Intramyocellärt fett är ett bättre namn, eftersom det berättar att fettet verkligen ligger inuti muskelcellen. Marmoreingen är ju fettceller som ligger insprängda bland muskelcellerna.
Tack för förtydligandet, nu förstår jag bättre. Att förhållandet är bättre vid uthållighetsträning låter positivt.:D
Hamburgerkött (häst) i skivor som finns vid salami och skinka har mycket protein. 25/100 ibland. Å andra sidan, om det är hästkött borde det vara ett gammalt djur viket kanske inte är lika bra mat som om det varit yngre.
Det finns en slags buljong i vissa länder man dricker som te, som innehåller 40+/100g protein, men sånt häller man inte i sig mängder av.
Stark cheddar på brittiska öarna innehåller 25/100.
Vad kroppen tar till sig av kan ju spela roll också och det ser man inte på etiketten.
Hamburgerkött (häst) i skivor som finns vid salami och skinka har mycket protein. 25/100 ibland. Å andra sidan, om det är hästkött borde det vara ett gammalt djur viket kanske inte är lika bra mat som om det varit yngre.
Det finns en slags buljong i vissa länder man dricker som te, som innehåller 40+/100g protein, men sånt häller man inte i sig mängder av.
Stark cheddar på brittiska öarna innehåller 25/100.
Vad kroppen tar till sig av kan ju spela roll också och det ser man inte på etiketten.
Hehe, du kan inte tipsa om mat som man kan få tag på i vanliga handeln?:Virro
Eddie Vedder
2007-07-28, 15:06
Hehe, du kan inte tipsa om mat som man kan få tag på i vanliga handeln?:Virro
Vart bor du egentligen? En livsmedelsaffär som inte säljer hästkött är tveksamt om jag någonsin besökt i hela mitt liv.
Om man skall återgå helt till topic och om vi talar om E% på livsmedel så är troligtvis det proteinrikaste du kan hitta ren äggvita. Fortfarand eär det ju inte jättemycket protein/100g eftersom den består till så stor del av vatten men är ju i stort sett fri från både fett eller kolhydrater. Inte helt men nästan
Vart bor du egentligen? En livsmedelsaffär som inte säljer hästkött är tveksamt om jag någonsin besökt i hela mitt liv.
Om man skall återgå helt till topic och om vi talar om E% på livsmedel så är troligtvis det proteinrikaste du kan hitta ren äggvita. Fortfarand eär det ju inte jättemycket protein/100g eftersom den består till så stor del av vatten men är ju i stort sett fri från både fett eller kolhydrater. Inte helt men nästan
Hehe, bor i Laholm/halmstad.
Som du kanske ser på antalet posts jag har lagt här så ser du att jag e relativt okunnig.
Är 21 år o har haft en underbar flickvän som gärna har lagat maten åt mig, så gå o kolla vad som finns i affärerna har jag aldrig gjort.
Tyckte bara det lät som konstiga grejer, aldrig hört någon annan säga att dem har köpt något sånt. Är som sagt ny o försöker lära mig, men kan bara ta in lite info åt gången, så lära mig allt på en gång blir svårt. Men jag gör så gott jag kan!:em:
Eddie Vedder
2007-07-29, 04:53
Det var inte menat som något illa.:) Blev bara lite förvånad, att ha 68 posts är ju ingen garanti för att aldrig skådat hästkött.
Det hade jag köpt i affären när jag gick i första klass skulle jag tro.;)
Men det är positivt förstås att du vill lära dig, du får se till att bli mindre bortskämd av din snälla flcikvän helt enkelt och börja handla och laga mat litegrann du också.:thumbup:
Jo... hon är ju inte så intresserad av att få maten så proteinrik som möjligt, utan hon gör det som är gott bara... både gott o ont
Eddie Vedder
2007-07-30, 04:37
Jo... hon är ju inte så intresserad av att få maten så proteinrik som möjligt, utan hon gör det som är gott bara... både gott o ont
Finns ju heller ingen anledning att göra maten så proteinrik som möjligt, inte för nån.
Varför inte? :confused:
För att bygga behövs ju protein, o bästa proteinkällan är väl ändå den vanliga födan?
Eddie Vedder
2007-07-30, 15:52
Varför inte? :confused:
För att bygga behövs ju protein, o bästa proteinkällan är väl ändå den vanliga födan?
Ja självklart krävs protein och maten skall, som du säger, utgöra basen i ditt proteinintag. Det jag menade var att maten inte behöver vara "så proteinrik som möjligt", alltså behöver man inte sträva efter mesta möjliga proteinmängd i kosten för att byggningen skall funka. Vid kcalöverskott och tung styrketräning räcker 1.5g/kg kroppsvikt och dygn troligtvis alldeles utmärkt.
Så absolut behövs det, du har helt rätt.:) Däremot kan ofta proteinet lyftas till skyarna som den enskilt viktigaste faktorn i kosten. Proteinintaget måste vara högt nog för att förse vävnader med tillräckliga mängder essentiella aminosyror varje dag, den mängden som behövs för detta ändamål kan dock ofta överdrivas.
Gud, blev lite rädd där att jag har lärt mig helt fel. Vilket jag tydligen inte har :)
Grejen är den, att jag äter kanske inte för lite ckal, men tyvärr mycket proteinfattig mat, t ex knäckebröd.
När jag sa "så proteinrikt som möjligt" menade jag mer att vi (jag o tjejen) behöver lära oss o välja de produkter som inne håller mer protein än dem som e fattiga. Risken att jag överskrider 1.5g/kg kroppsvikt är minimal, o vill därför maximera proteinet i kosten så mycket som möjligt för att slippa häva i mig så mycket proteindrinkar.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.