handdator

Visa fullständig version : Bra müsli med lågt G.I.


YTS
2007-07-26, 22:38
Eldorados Müsli består av ej ångbehandlade flingor och borde därför ha ett lägre G.I. än annan müsli. Står mig mycket bättre på deras müsli i.a.f.

L-Sami
2007-07-26, 22:46
Varför bry dig om GI?

Dr. Uberoven
2007-07-26, 23:10
Eldorados Müsli består av ej ångbehandlade flingor och borde därför ha ett lägre G.I. än annan müsli. Står mig mycket bättre på deras müsli i.a.f.

GI är irrelevant så länge du äter oraffinerat och naturligt.

Det lät som att du först och främst brydde dig om mättnadsindex - potatis och majs har väldigt höga GIn men mättar väldigt bra per calori ändå.

Eddie Vedder
2007-07-27, 06:33
Det lät som att du först och främst brydde dig om mättnadsindex - potatis och majs har väldigt höga GIn men mättar väldigt bra per calori ändå.

Potatis har ju högst SI iaf, majs har jag aldrig sett. Är det något som du håller dig mätt på eller har dom undersökt det också. Blev lite förvirrad när du nämnde potatis och mättnadsindex då rjag inte vet om man kollat upp majs.

Hursomhelst har faktiskt popcorn hyfsat högt SI.*popcorn* :D

bubbe
2007-07-27, 07:44
Hursomhelst har faktiskt popcorn hyfsat högt SI.*popcorn* :D

Är det så?

Jag kan äta ett par påsar popcorn, men knappt några nävar med chips.

Eddie Vedder
2007-07-27, 07:46
Är det så?

Jag kan äta ett par påsar popcorn, men knappt några nävar med chips.

Ja då stämmer det inte på dig helt enkelt. SI är helt subjektiva värden, går absolut inte att applicera på alla. Alla blir inte mätta på potatis heller fast det är överlägset på den listan.

Sedan ska du även tänka på att man mätt SI på mättnadskänsla vid ett intag av 1000kjoule, man kan äta bra mycket större mängder popcorn än chips för att nå den energimängden.

Dr. Uberoven
2007-07-27, 22:55
Potatis har ju högst SI iaf, majs har jag aldrig sett. Är det något som du håller dig mätt på eller har dom undersökt det också. Blev lite förvirrad när du nämnde potatis och mättnadsindex då rjag inte vet om man kollat upp majs.

Hursomhelst har faktiskt popcorn hyfsat högt SI.*popcorn* :D

Majs var väl väldigt dumt att nämna, bara det att jag såg det i DN här om dagen på GI listans "ÄT ALDRIG" ... därför tog jag upp det och påpekade att majs mättar ganska bra per calori.

Sverker
2007-08-05, 17:50
Eldorados Müsli består av ej ångbehandlade flingor och borde därför ha ett lägre G.I. än annan müsli. Står mig mycket bättre på deras müsli i.a.f.


Vad har de då gjort ? De borde ha rostat och därefter valsat kornen.
Råa gryn håller inte många dygn*spy*

YTS
2007-08-05, 21:00
Vad har de då gjort ? De borde ha rostat och därefter valsat kornen.
Råa gryn håller inte många dygn*spy*

Det är väl bara havreflingor som är problem med hållbarheten?
Inga mjöler utom havre värmebehandlas mig veterligt.
Så det kanske bara är havregrynen som är rostade?
Jag brukar köpa havrekross, som iaf. inte smakar rostat och de håller ca ett år innan de smakar härsket.
Iaf. så är det rejält med tuggmotstånd i E's müsli.
Och man blir mätt på en apelsin, en tallrik fil och 75g m˙sli.