handdator

Visa fullständig version : Nybörjarfrågor (Kostupplägg)

Turbonisse
2007-07-26, 20:30
Sådär ja, äntligen har jag börjat gymma. Efter att ha läst genom ett antal trådar här på forumet ställer jag mig frågande på ett "antal" punkter ;)

Som sagt har jag precis börjat styrketräna, har konditionstränat regelbundet i över 2 år, vilket har inkluderat cykling,löpning samt långa promenader.
Har lite svårt att slita mig från konditionsträningen och har för avsikt att alternera styreträningen med konditionsträning(kanske varannan dag?)
Och nu till frågorna hehe

1. Något speciellt jag bör tänka på vad gäller kosten när jag konditionstränar, vill absolut inte "träna bort" musklerna jag precis "tränat dit"
2. Räcker det med havregrynsgröt innan ett styreträningspass? Eller bör jag kanske slänga i mig två burkar tonfisk?(tränar oftast på morgonen dvs efter frukost)
3. Efter passet, kolhydrater eller skall jag satsa stenhårt på protein och ta kolhydraterna till middagen istället?(Bör upplägget se annorlunda ut om träningen har innefattat kondition eller styrka?)

H/ David

regus
2007-07-26, 21:24
1. Något speciellt jag bör tänka på vad gäller kosten när jag konditionstränar, vill absolut inte "träna bort" musklerna jag precis "tränat dit"
2. Räcker det med havregrynsgröt innan ett styreträningspass? Eller bör jag kanske slänga i mig två burkar tonfisk?(tränar oftast på morgonen dvs efter frukost)
3. Efter passet, kolhydrater eller skall jag satsa stenhårt på protein och ta kolhydraterna till middagen istället?(Bör upplägget se annorlunda ut om träningen har innefattat kondition eller styrka?)

1. Ät mycket mat, vettig mat.
3. Ja, häll i några dl mjölk blir det skitbra.
3. Både och direkt efter träning, gå sen hem och käka mat. Eller "bara" gå direkt hem och käka mat.