handdator

Visa fullständig version : Begrav proffsidrott!


Daniel_S
2007-07-26, 20:25
Jag har funderat på proffsidrottens funktion den senaste tiden. Nu senast har Tour de France stått för rubrikerna, och dopingen har stått i centrum som vanligt. En stor del av andra sporter stor inför liknande problem.

Vad kan egentligen göras idag? Vad gäller cyklingen så talar media om att förtroendet är slut, sporten är förstörd. Vissa har till och med hävdat att man borde lägga ner proffstouren. Efter skid-vm i Lahtis hade inte heller skidåkningen något förtroende i Finland. Några år senare vinner en av de dopingavstängda världscupen och allt är förlåtet. Samma mönster märks överallt, så länge egna laget/favoriten presterar bra så är intresset på topp. I och för sig så gnälls det på att alla konkurrenter fuskar på sätt eller annat, men intresserade är vi.

Inom många sporter grundas nya förbund när reglemetet inte längre är fördelaktigt. Exempelvis styrkelyft och boxning går den vägen för att de mest högpresterande ska få visa upp sig, där de bästa prestationerna finns, finns också pengarna och publiken. Det som jag i dagsläget tror är det enda som kan stoppa dopingen är IOK. Så länge olympiska komitten har den status som de har, så KAN det vara svårt att grunda nya förbund, så att även de som presterar bäst ska få tävla.

Att förbjuda eller lägga ner tävlingar för proffs kommer bara att leda till att sporter drivs mot "riktiga" proffsförbund där allt är tillåtet. Det största problemet tycks vara att få publik och media att vara intresserade av fantastiska prestationer, för vi kommer alltid att förlåta och sedan skaffa betal-tv för att se nästa stortävling.

Zerom
2007-07-26, 20:30
Det är inte idrotten det är fel på - det är utövarna.

Allan
2007-07-26, 20:31
Tja, 1931 gick författaren Ivar Lo-Johansson, till frontalangrepp på idrotten med en hel bok. Jag tvivlar på idrotten heter den. Och i början av 90-talet hävdade filosofen Torbjörn Tännsjö att elitidrotten till sin natur är fascistisk.

Daniel_S
2007-07-26, 20:33
Det är inte idrotten det är fel på - det är utövarna.

I vissa fall ja, i andra fall är de näst intill offer för förväntingar. Jag vill nog skylla på efterfrågan också.

Hemi
2007-07-26, 22:05
Just min mening.

Proffsidrotten är ju mycket media, som boxningen då Tyson var rätt så överexponerad. Alla visste vem han var och vad han gjorde även om han inte var bäst. Visserligen hade han varit det men det fanns många andra som inte syntes. Det skulle vara cirkus och vi ville se i konen.

Media pratar inte bara OM proffs-sporten utan ÄR den också.

Det händer under direktsända fotbollsmatcher att man vill visa målet som missades av, inte vet jag, bildprodecenten kanske, så man pressar i hop det så att det blir som i direktsändning ändå. Jag har ingen källa till detta men det har hänt liknande grejer runt om i världen.

Vad jag nu ville jag säga med detta. Media styr, vinner och vi köper och glor. I karusellen förväntas det spektakel av Tyson, världsrekord av någon annan osv.

Det finns ju numera även flera 'skäl' till att dopa sig. Att fuska så att man kommer på pallen. Att snabbare komma tillbaka från skador. Att förlänga karriären så att man kan tävla långt efter 30.

ZHTOHELLAS
2007-07-26, 23:04
Exempelvis styrkelyft och boxning går den vägen för att de mest högpresterande ska få visa upp sig, där de bästa prestationerna finns, finns också pengarna och publiken.

Att förbjuda eller lägga ner tävlingar för proffs kommer bara att leda till att sporter drivs mot "riktiga" proffsförbund där allt är tillåtet.

Ang styrkelyftning..
Pengarna finns inte att tala om i dom testade förbunden utan dom stora pengarna i styrkelyftning finns i dom förbund där allt är tillåtet.