handdator

Visa fullständig version : Mat och dess kcal, funderingar.


swanstah
2007-07-26, 19:57
Hej på er.

Jag har lite funderingar på detta med kcal/energi. Vet inte riktigt om jag ska lägga det under matlagning, men den får väl flyttas om det skulle vara fel kategori.

Jag var iväg idag och handlade lite mat, fullkorns pasta, kyckling, grönsaker, sallad m.m. Så hittade jag ett flak Powerking till ett lågt pris, och tänkte att jag köper hem de i fall att (förebyggande syfte om det skulle behövas). Sen för skojs skull så tittade jag runt lite på internet och hittade att en banan innehåller ungefär 100kcal. Medans en Powerking innehåller 44kcal/100ml, alltså 106kcal/burk (á 250ml).

Då till min fråga, det skulle med andra ord inte vara "onyttigt" att dricka en Powerking (eller annan energidryck) när man tränar, istället för att äta en banan? Om ändå energimängden är densamma?

Jag kan vara helt ute och snurra, men men. Var bara en fundering. Det är kanske rentav massor av folk som tränar som dricker energidrycker, inte vet jag. *whistle*

Eddie Vedder
2007-07-26, 19:59
Du kan inte bara se till energimängd när du avgör om något är nyttigt eller ej.

swanstah
2007-07-26, 20:03
Vad är det då man ska kolla på? Vad i förhållande till vad är det man ska ta en titt på?

Banan:
100kcal
1g protein
21,8g kolhydrater

Powerking (á 250ml):
106kcal
0g protein
25,75g kolhydrater

Förklaring uppskattas gärna, eftersom jag är ny på området hehe. :)

Eddie Vedder
2007-07-26, 20:07
Näringsinnehåll förstås, en banan är rik på kalium, vitamin B6, den innehåller fibrer och mindre mängder C-vitamin. Dessutom mättar den.

En Powerking är ju bara socker i stort sett.

swanstah
2007-07-26, 20:13
Al'righty. Får väl bli gamla hederliga herr banan i framtiden då när man tränar. :)

Tack för svaret Eddie Vedder. :)

Eddie Vedder
2007-07-26, 20:15
Al'righty. Får väl bli gamla hederliga herr banan i framtiden då när man tränar. :)

Tack för svaret Eddie Vedder. :)

En banan är alltid nyttigare än en Powerking iaf, mest effektivt i syfte att snabbt återinlagra glykogen i musklerna efter fysisk ansträningning vet jag dock inte. Då måste du redovisa ingredienserna i din Powerking för jag har dålig koll på vad det är.

swanstah
2007-07-26, 23:13
Jag kan ta och skriva ner ingredienserna imorgon när jag är i närheten av en burk. ;) Men som du säger så är en banan alltid nyttigare och det kommer att bli banan framöver. Om det sen gäller att återinlagra glykogen i musklerna så finns det säkerligen mycket bättre alternativ än Powerking hehe. :)

tntballe
2007-07-26, 23:46
vet inte mängderna, men borde vara liknande ingredienser som en burk red bull.
1000 mg taurin
600 mg glukoronolakton
80 mg koffein
b-vitamin
sakaros
glukos
acesulfam k
aspartam/sukralos

Sverker
2007-07-27, 06:28
När det gäller kolhydraterna är banan och energidrycken likvärdiga. Båda är ungefär lika mycket glukos som fruktos. En ren glukos/maltodextrin-dryck återlagrar glykogenet bättre. Fruktos är lite för långsamt och fastnar främst i levern.

Bananen är fast och måste tuggas ordentligt för att bli lättsmält och snabbt komma ut i kroppen. Det behövs samtidigt någr dl rent vatten för späda ut kolhydraterna och mineralerna till rätt koncentration ( isoton ).
Även energidrycken är för koncentrerad så du bör dricka ytterligare 1 - 2 dl vatten till energidrycken för att få den isoton.


Energidryckens nackdel är att den innehåller koffein. Du lär ju inte behöva koffein för att gå ned i varv efter träningen.


Det var så långt jag kunnde väga alternativen mot varrandra. Svaret blir en energidryck med maltodextrin;)

swanstah
2007-07-27, 09:28
Energidryckens nackdel är att den innehåller koffein. Du lär ju inte behöva koffein för att gå ned i varv efter träningen.

Om man dricker det under träningen, då ger ju energidrycken en sorts energikick, som inte bananen ger, eller har jag fel? Just pga. koffeinet då. Borde inte det ge en "mer" krafter att fortsätta lyfta? :smash:

Rex
2007-07-27, 09:58
Brukar se folk dricka energi drinkar EFTER passet.. för att få tillbaka energi då :D
Men jag håller inte på med sånt, vatten & banan är tillräckligt bra för mej.

Eddie Vedder
2007-07-27, 11:07
Brukar se folk dricka energi drinkar EFTER passet.. för att få tillbaka energi då :D

Återinlagring av glykogen som sagt, att inta snabb energi efter ett träningspass är A och O för snabb återhämtning så det är ju inte ett dugg konstigt. Betydligt mer regel än undantag att dricka efter än under.

Solsken
2007-07-28, 13:16
Jag dricker en powerking under varje pass! Gott och piggar upp mig. Sedan efteråt en gainer såklart! :thumbup: