handdator

Visa fullständig version : Min Ipod låste sig


bender
2007-07-26, 16:15
Häromkvällen skulle jag lyssna på lite musik på min Ipod Nano 2gb när jag skulle sova. Hinner lyssna på två låtar och ska sedan bläddra i menyn när allt bara fryser... Det gick varken stänga av den eller göra nåt alls, inte sätta den i "hold-läge" heller... låten som spelades under frysningen spelades klart men sen var det tyst. Meny-belysningen gick inte heller att stänga av utan ipoden fick ligga o lysa hela natten...

När jag testade att koppla in den i datorn hittades den inte alls så det hjälpte inte heller. Idag när den hade slocknat av sig självt gick det inte att starta den (kanske beror på batteribrist) men nu när jag kopplar in den i datorn så funkar den prima igen.

Googlade lite och hittade några andra som skrivit om samma problem och de hade olika modeller, nån hade t ex Ipod video 30gb.

Min ipod är 1.5 månad gammal så utsliten kan den inte vara. Vad tror ni att detta kan bero på? Bör jag reklammera eller är det såhär det kan hända med Ipods ibland? Kan tillägga att jag precis började med LastFM och la in nåt plug in nyligen om det kan ha med det att göra?

Tack på förhand!

Absinteh
2007-07-26, 16:35
hårddisken som pajjattroligen . Hänt ett par av mina mp3spelare.
Men det där med lastfm. Ändrade du någon firmware?
Hur som helst ska du få det på garanti.

Larsson
2007-07-26, 16:41
Hittade datorn iPoden förstod inte riktigt hur du menade. Om datorn hittar den, ta hem iPod updater och därifrån har jag för mig att det går att återställa iPoden till fabriksinställningar. Pröva det och se om det hjälper.

bender
2007-07-26, 16:45
Såhär var det... igår när jag testade att koppla in den i datorn när ipoden var låst så hittades den inte men när ipoden hade slocknat av sig självt i morse hittade datorn den och började ladda den på nytt när jag kopplat in den.

Nu funkar den bra... men borde jag reklammera tycker ni?

rememberence
2007-07-26, 16:51
Nu funkar den bra... men borde jag reklammera tycker ni?

Där har du svaret, funkar den som den ska tycker jag inte att du behöver reklammera den.

dynamo
2007-07-26, 16:55
Jag har också en Nano 2gb. Den har fryst en gång. Först trodde jag att jag skulle bli tvungen vänta ut att det blev slut ström, men jag provade att hålla in knapp efter knapp och när jag höll in menyknappen rätt länge (överst på snurren) startade den om. Kanske den råkade släppa just då av sig själv eller så är det nån reset-funktion att göra så. Har inte idats kolla upp manualen ännu.

Larsson
2007-07-26, 17:00
Jag har också en Nano 2gb. Den har fryst en gång. Först trodde jag att jag skulle bli tvungen vänta ut att det blev slut ström, men jag provade att hålla in knapp efter knapp och när jag höll in menyknappen rätt länge (överst på snurren) startade den om. Kanske den råkade släppa just då av sig själv eller så är det nån reset-funktion att göra så. Har inte idats kolla upp manualen ännu.

Resetfunktionen är stänga av och på hold, sen hålla in meny och selectknappen tills apple loggan kommer fram. Det hjälper mot väldigt mycket.

bender
2007-07-26, 17:00
Hörde nu av en kompis att samma sak har också hänt honom och då skulle man göra såhär enligt honom "man tar på hold och sen av det snabbt sen håller man i mittknappen+meny samtidigt tills den startas om".

Verkar ju inte vara något fel på en specifik ipod utan helt enkelt ett problem som kan dyka upp på alla nån gång ibland.

dynamo
2007-07-26, 17:03
Resetfunktionen är stänga av och på hold, sen hålla in meny och selectknappen tills apple loggan kommer fram. Det hjälper mot väldigt mycket.

OK, tack. Bra att veta. Jag måste ha råkat hålla in select-knappen också då. Snurran och jag är inte bästa vänner.

bender
2007-07-26, 17:59
Resetfunktionen är stänga av och på hold, sen hålla in meny och selectknappen tills apple loggan kommer fram. Det hjälper mot väldigt mycket.

mm okej... så det här "låsandet" är alltså inte helt ovanligt på ipods och inget man kan förebygga?

Larsson
2007-07-26, 18:05
mm okej... så det här "låsandet" är alltså inte helt ovanligt på ipods och inget man kan förebygga?

Har inte en aning hur vanligt det är. Jag har en iPod Mini och den tror jag aldrig har låst sig.

dynamo
2007-07-26, 18:06
Om det inte är löst i senaste uppdateringen till iPod kanske det löses i en senare uppdatering (som iTunes föreslår och installerar).

FillilutteN
2007-07-26, 23:36
Har inte en aning hur vanligt det är. Jag har en iPod Mini och den tror jag aldrig har låst sig.

Vanligt och vanligt, Kan bara svara för det jag upplevt. Dvs om jag ska se till de släkt och vänner jag vet har en iPod så har med enkelhet över hälften låst sig och krånglat. Men det ska också sägas att de löst sig varje gång jag berättat för dom om hardware reset-funktionen menu+pause. Så sådär väldigt hemskt är det kanske inte i alla fall (:
Jag har ägt 2 stycken iPod mini och de krånglade aldrig det minsta faktiskt.

/ filli

Frida.B
2007-07-26, 23:50
hände mig en gång med min nano när jag skulle åka tåg i två timmar.. det var ju smått roligt! Fick vänta några dagar tills batteriet laddats ur och sedan fungerade den prima igen... iPoden var väl någon månad gammal när detta hände

Kryss
2007-07-27, 00:06
Fick liknande problem med min, mest troligtvis pga fuktskada då den låg i en blöt jacka i en hög med massa andra.
Displayen låste sig men låten/spellistan körde klart, sen krävdes x antal reboots innan den funkade igen. Fick en ny på fabriksgarantin som är 1 år, har du haft den längre än det så är det nog kört om du inte har butiksgaranti.