handdator

Visa fullständig version : Vilodagar


sir_shaker
2007-07-26, 15:09
Jag känner att jag måste gymma varje dag, men eftersom det inte är bra så var jag tvungen att införa vilodagar. Om jag gymmar 5 ggr i veckan, är det då ok att jag motionsimmar under mina vilodagar eller måste jag vila helt och hållet från all aktivitet?*cry* *cry*

GymTT
2007-07-26, 15:10
Jag känner att jag måste gymma varje dag, men eftersom det inte är bra så var jag tvungen att införa vilodagar. Om jag gymmar 5 ggr i veckan, är det då ok att jag motionsimmar under mina vilodagar eller måste jag vila helt och hållet från all aktivitet?*cry* *cry*

Finns inget måste skulle jag säga. Allt beror på hur tränad du är samt andra faktorer. Alla är olika. Person y kan bli övertränad av 2 styrkepass i veckan samtidigt som person x kan riva av 4 hårda styrkepass i veckan utan att få en överträning.

sir_shaker
2007-07-26, 15:29
Tar simning tillräckligt mycket på musklerna för att det inte ska räknas som en vilodag, simning i lugn tempo.

Eddie Vedder
2007-07-26, 15:32
Tar simning tillräckligt mycket på musklerna för att det inte ska räknas som en vilodag, simning i lugn tempo.

Nej snarare tvärtom skulle jag påstå, simning är väldigt bra motion och i lugnt tempo kan det snarare ses som aktiv vila och innebär säkert bättre återhämtning än en dag framnför datorn.:thumbup:

sir_shaker
2007-07-26, 16:07
Nej snarare tvärtom skulle jag påstå, simning är väldigt bra motion och i lugnt tempo kan det snarare ses som aktiv vila och innebär säkert bättre återhämtning än en dag framnför datorn.:thumbup:

Tack för svaret.

Eddie Vedder
2007-07-26, 16:10
Tack för svaret.

Men tänk på att min syn på ett lugnt simpass kanske inte överensstämmer med din heller.

Att vara sliten i kroppen och sedan kanske simma 500-1000 meter tillsammans med motionskärringarna gör ingen skada.;) Men börjar du simma s.a.s. "i träningssyfte" snarare än i syfte att återhämta dig och röra lite på kroppen finns ju såklart risken att du tröttar ut kroppen mer.