handdator

Visa fullständig version : Magen sätter stopp för viktuppgång.HJÄLP


Syrsa
2007-07-26, 13:35
Hejsan!
Jag har en fråga angående min mage.
Min mage är körd. Uppblåst, gasig, ont, värk m.m.
Jag äter magkatarr-tabletter och det har blivit lite bättre.
Många har sagt till mig att jag äter för mycket fibrer men jag ahr inte lyssnat förräns jag började titta efter innehållet i maten jag åt, och insåg att jag ligger högt ovan rekommendationerna.
Men vad ska jag göra då? Ska jag byta ut, fiberhavregryn till vanliga, fullkornsbulgur till vanlig osv.? Bir inte det "onyttigt" då? Det känns lite motsägelsefuult och jag vet inte vad jag ska göra riktigt?
Och om jag byter, ska jag äta fullkorn senare på dagen och de vanliga på lunchen , frukost m.m.?
Har ni något förslag eller något att säga mej?

Har ett annant problem med. Jag håller på att gå upp i vikt och dett går bra, förutom magen som ibland sätter stopp :/
Jag är vegetarian(äter fisk) och mjölkallergiker(all mjölk) och har lite svårt att hitta mellanmål som är bra.
Förut kan jag ha ätit en portion fullkornsbulgur, men nu skiter ju det sig:P
Jag behöver mycket energi, mycket protein.(dricker en sojaprotein varje dag eftersom ja inte kan dricka de vanliga proteindrinkarna längre).
har ni några bra tips med protein, ej för mycket fullkornsproduketer?
Tillägger att jag äter 60gr balndade nötter, en halv avocado och rikligt med raps/olivolja om dagen.

Hälsn Anna

Eddie Vedder
2007-07-26, 13:47
Men vad ska jag göra då? Ska jag byta ut, fiberhavregryn till vanliga, fullkornsbulgur till vanlig osv.? Bir inte det "onyttigt" då?

Fråga dig själv vad som är "nyttigt" i det här fallet. Är det den typen av mat som råkar innehålla lite mer näring och lite mer fibrer eller den maten din kropp faktiskt kan må bättre av?

Jag skulle säga alternativ 2 iaf. En "regel" att gå efter är att för mycket ALDRIG är nyttigt, det ligger i själva definitionen av begreppet. Är det för mycket så är det mer än vad som är lämpligt, punkt slut.

Nu kan ju inte dina magproblem enkom tillskrivas ditt höga fiberintag och stora konsumtion av fullkornsspannmål men om det är en av dom bidragande orsakerna så är det givet att du bör skära ner. Havregryn är ett väldigt fiberrikt livsmedel, med andra ord är det föga nödvändigt med havregryn utblandat med extra vetekli (vilket fiberberikade havregryn är) om man inte har ett otillräckligt fiberintag från början.

Jag hade samma problem och skippade fiberberikad gröt samt åt mer potatis som ju inte alls är lika fiberrikt som fullkornsspannmål. Så potatis är ett hett tips från min sida.:thumbup: Sedan kan du givetvis vareira mellan fullkorn och icke fullkorn utan att det för den skull innebär något negativt, raffinerade produkter är inget gift även om oraffinerad mat ofta kan vara fördelaktigt att ha som bas i kosten.

Och om jag byter, ska jag äta fullkorn senare på dagen och de vanliga på lunchen , frukost m.m.?
Har ni något förslag eller något att säga mej?

För magens skull är ju tidpunkten oväsentlig, men annars bör du ju lägga det där du trivs bäst med det. Vill du äta mer fiberrikt till frukost än lunch så gör det. Efter träning är ju ett mycket bra tillfälle att exempelvis käka "vita" produkter istället för fullkorn.:)

Syrsa
2007-07-26, 13:53
Tack så mycket för svar. Det är skönt bara att få veta vad andra tycker.
Jag ska sluta med fiberhavregrynen äben om jag gillar dem bättre och genast fara o köpa potatis.
Självklart beror magen på andra saker men jag tror detta är en stor bidragende effekt.
Jag ska även börja blande lite vanlig bulgur med fullkorns ock sådär.
tack igen! : )

Naggande go!
2007-07-26, 15:49
Tjo.
Hade samma problem när jag skulle upp i vikt, magen va helt "upp fuckad". Men jag tog bort typ fullkorns grejer, kli osv och magen blev mycket lugnare och jag gick upp i vikt. (det kan man ju såklart göra även med fibrerna men det blir ju jobbigt att äta så mycket när det gör så ont)
Och sen eftersom man äter ganska ordentligt när man ska upp så får man ju lätt i sig en normal dos med fibrer ändå, även om man låterbli fullkorns och fiberberikat.
Hoppas det funkar iaf, det gjorde det för mig!

h1tman
2007-07-26, 20:55
Hejsan!
Jag har en fråga angående min mage.
Min mage är körd. Uppblåst, gasig, ont, värk m.m.
Jag äter magkatarr-tabletter och det har blivit lite bättre.
Många har sagt till mig att jag äter för mycket fibrer men jag ahr inte lyssnat förräns jag började titta efter innehållet i maten jag åt, och insåg att jag ligger högt ovan rekommendationerna.
Men vad ska jag göra då? Ska jag byta ut, fiberhavregryn till vanliga, fullkornsbulgur till vanlig osv.? Bir inte det "onyttigt" då? Det känns lite motsägelsefuult och jag vet inte vad jag ska göra riktigt?
Och om jag byter, ska jag äta fullkorn senare på dagen och de vanliga på lunchen , frukost m.m.?
Har ni något förslag eller något att säga mej?

Har ett annant problem med. Jag håller på att gå upp i vikt och dett går bra, förutom magen som ibland sätter stopp :/
Jag är vegetarian(äter fisk) och mjölkallergiker(all mjölk) och har lite svårt att hitta mellanmål som är bra.
Förut kan jag ha ätit en portion fullkornsbulgur, men nu skiter ju det sig:P
Jag behöver mycket energi, mycket protein.(dricker en sojaprotein varje dag eftersom ja inte kan dricka de vanliga proteindrinkarna längre).
har ni några bra tips med protein, ej för mycket fullkornsproduketer?
Tillägger att jag äter 60gr balndade nötter, en halv avocado och rikligt med raps/olivolja om dagen.

Hälsn Anna

magkatarr är inget du vill leka med, en viktökning är INTE värd något i jämförelse förutsatt att du är normalviktig nu, stanna upp och försök få din mage i balans