handdator

Visa fullständig version : deff...skola


Alex85
2003-04-06, 22:11
hur ska man deffa om man ska börja deffa och går i skolan? jag har inte tid eller ork att ta morgonpromenar eftersom jag då måste gå upp halv 6. ska jag typ käka en tonfisk burk o tralla iväg till skolan o sen äta lunch vid lunchtid?

tackar för svar:)

Lellan
2003-04-06, 22:18
Deff är inte lika med morgonpromenader, så du kan börja med att se över kost och träning och ta bort onödigheter som snabba kollisar (ha efter träning bara), ta bort mättat fett och lägg till lite kondition om du inte tränar så mkt sånt nu.

Mindre energi in än vad som går ut kan man säga överlag, även om det inte riktigt är så enkelt.

Men har du inte tid med morgonpromenad så ät en ordentlig frukost som vanligt och ta en kvällsprommis eller kör lite HIIT eller nåt istället! :)

Alex85
2003-04-06, 22:23
o vafan e HIIT?:smash:


:D

Pez
2003-04-06, 22:44
Originally posted by Alex85
o vafan e HIIT?:smash:


:D

High Intensity Interval Training?

/pez

Sverker
2003-04-07, 07:38
Varför inte ta en kortare promenad på lunchen INNAN du går och äter. Förutsättningarna att bränna fett är ju bra eftersom det är några timmar sedan du åt.

15-20 minuter räcker...många bäckar små...

Linda
2003-04-07, 14:39
Vill man bli fin får man lida pin, heter ett gamalt talesätt. Vill du deffa får du väl bita ihop och gå upp halv 6 och ta en promenad. Du behöver inte gå varje dag.
Är själv lärare och har påbörjat min diet. Mina "barn" i skolan tittar nyfiket på min egen mat och undrar om jag ska tävla i baddräkt. Härliga 6-åringar. Jag vill bara bli mer "synlig"!

Niclaaas
2003-04-07, 15:44
Originally posted by Alex85
hur ska man deffa om man ska börja deffa och går i skolan? jag har inte tid eller ork att ta morgonpromenar eftersom jag då måste gå upp halv 6. ska jag typ käka en tonfisk burk o tralla iväg till skolan o sen äta lunch vid lunchtid?

tackar för svar:)

måste du absolut deffa nu då? kan du inte bara äta sundare ett tag och ta dina promenader på kvällen så kan du deffa mer seriöst när skolan slutat om du tycker du behöver det

z_bumbi
2003-04-07, 16:13
Originally posted by Linda
[B]Vill man bli fin får man lida pin, heter ett gamalt talesätt. Vill du deffa får du väl bita ihop och gå upp halv 6 och ta en promenad.

Är morgonpromenader något krav för att deffa ? Finns ju andra metoder som också verkar funka...

Linda
2003-04-07, 16:35
Nej, morgonpromenader är inte ett måste, men jag själv tycker det är ett as-skönt sätt att börja dagen på, särskilt nu när det ljusnar tidigare ute. Själv går jag mina promenader läsng Vätterstranden i JKPG och njuter av att våren förhoppningsvis är på väg.

De dagar jag inte går på morgonen brukar jag gå ca 1 timme efter styrketräning.

mangemani
2003-04-07, 17:24
jag fattar inte detta,jag har nu lagt av med allt det där onödiga kalloriintaget och slutat äta fet mat,men ändå går jag inte ner nått,jag tycker jag bara går upp jag....visserligen dricker jag mycket vatten osv,men det ska väl inte ha nån betydelse(?)....sen så har jag inte börjat att gå ut och gå dom där långpromenaderna,bara korta...men ändå...vad gör jag för fel?

Pretender
2003-04-07, 17:46
Alex: läs lite om max-OT cardio (http://www.*******.se/styrke_traning/artiklar/Max-OT_Cardio_Introduction.asp)

det kan vara lösningen på ditt problem. Vem pallar ta långa tråkiga promenader när man kan köra ett kortare mer intensivt pass och få i stort sätt likvärdiga resultat?! (nu vet jag inte om detta är 100% sant)

//

King Grub
2003-04-07, 17:51
Originally posted by Pretender
Alex: läs lite om max-OT cardio (http://www.*******.se/styrke_traning/artiklar/Max-OT_Cardio_Introduction.asp)

det kan vara lösningen på ditt problem. Vem pallar ta långa tråkiga promenader när man kan köra ett kortare mer intensivt pass och få i stort sätt likvärdiga resultat?! (nu vet jag inte om detta är 100% sant)

//

Det fungerar underbart för mig, i alla fall. :thumbup:

shirunai
2003-04-07, 20:06
Om du ska deffa gör det riktigt, min deff börjar 1maj nu...och jag ska ha med mig mat till skolan 2mellan mål och lunch...skiter i skollunchen och äter mitt, tur att vi har micro och kylskåp i skolan, tyvärr serverar de bara mellanmjölk...tråkigt under deffen!

mangemani
2003-04-08, 14:34
ska börja min deff nu på måndag och har en liten fråga:
hur ska man lägga upp sitt kost schema?
man ska väl äta på morgonen efter det man har varit ute och gått,och sen inför träningen och sen efter.sen så ska man väl äta på dagen och sen en gång på kvällen....är detta för mycket eller för lite?

jag är 1,93 lång och väger runt 100-105.

jag käkar ungefär 360 kcal per portion...är detta för lite?

tacksam för svar

Cartwright
2003-04-08, 14:59
Originally posted by mangemani
ska börja min deff nu på måndag och har en liten fråga:
hur ska man lägga upp sitt kost schema?
man ska väl äta på morgonen efter det man har varit ute och gått,och sen inför träningen och sen efter.sen så ska man väl äta på dagen och sen en gång på kvällen....är detta för mycket eller för lite?

jag är 1,93 lång och väger runt 100-105.

jag käkar ungefär 360 kcal per portion...är detta för lite?

tacksam för svar

Jag tolkar din text som att du äter 5*360 = 1800 kcal om dagen. För en person på 100+ kg är det knappast för mycket i alla fall.

King Grub
2003-04-08, 15:03
Ja, ligger du på under 2000 kcal med den kroppsvikten är det för lite. Mindre måltider i all ära, men 360 kcal per mål låter lite väl ynkligt.

mangemani
2003-04-08, 15:27
Originally posted by King Grub
Ja, ligger du på under 2000 kcal med den kroppsvikten är det för lite. Mindre måltider i all ära, men 360 kcal per mål låter lite väl ynkligt.

men hur ska jag äta då,ska jag tex ta dubbelt så mycket i portionerna då?

King Grub
2003-04-08, 15:31
Ja, 5 mål med ungefär 500 kcal per mål låter betydligt vettigare. Jag kan inte tänka mig att behöver lägga dig så lågt i energiintag som under 2000 kcal per dag. Lika viktigt är dock vad de där 500 kcal består av. Försök se till att varje mål innehåller minst 30-40 gram protein, vilket blir 120-170 kcal någonting, och låt resten av måltiden bestå av långsamma kolhydrater och bra fett.

mangemani
2003-04-08, 15:45
Originally posted by King Grub
Ja, 5 mål med ungefär 500 kcal per mål låter betydligt vettigare. Jag kan inte tänka mig att behöver lägga dig så lågt i energiintag som under 2000 kcal per dag. Lika viktigt är dock vad de där 500 kcal består av. Försök se till att varje mål innehåller minst 30-40 gram protein, vilket blir 120-170 kcal någonting, och låt resten av måltiden bestå av långsamma kolhydrater och bra fett.


ok,då passar väl ris och tonfisk bäst eller?om man typ tar 2 burkar med 120 gram tonfisk(21 gram protein per 100 gram)då kommer jag ju upp i 42 gram protein per portion,sen äter jag 2 dl ris,dvs 600 kcal...kommer då upp i runt 750 kcal per portion....hur ser detta ut,är det för mycket?

föresten,är det nått bra fett i tonfisk?om inte vad rekomenderar du för kallorisnålt,proteinrikt och med bra fett som man kan äta?

King Grub
2003-04-08, 15:51
Att leva på bara ris och tonfisk går inte. Du får allt se till att äta lite mer varierat. Visst är proteinet i tonfisk bra, men lite variation skadar inte, och det finns så gott som inget fett i tonfisken. Tonfisk i olja innehåller tyvärr inte fiskfett.

Bra kolhydratskällor är parboiled ris, pasta, havregrynsgröt, rågflingegröt, flerkornsbröd, All-Bran flingor, korngryn, bönor och linser, tex.

Bra proteinkällor är alla sorters fisk, ju fetare desto bättre, magert nöt- och fläskkött, hamburgerkött (alltså skivat hästkött), kyckling- och kalkonbröst, musslor, räkor, krabba och andra skaldjur, lättkesella, 1% mjukost, ägg, keso och liknande.

Glöm inte bort grönsaker. Vitaminer, mineraler och fibrer.

Välj någon kolhydratkälla och någon proteinkälla per mål. Gärna magra produkter, och ta hellre någon bra olja till som fettkälla, t ex raps- eller oliv. Fiskfett är också toppen. Makrill i tomatsås på mjukt flerkornsbröd regerar.

Som sagt, variera dig. Så är du säker på att du får i dig de näringsämnen du behöver.

750 kcal per portion 5 ggr om dagen skulle ge dig 3750 kcal per dag. Lite i mesta laget kanske, om det är deff du satsar på.

RealElwood
2003-04-08, 16:04
Jagär 1,83 väger 82kg. Jag äter 2800Kcal per dag å jag tappar, det är ungefär 600 KCal under mitt dagsbehov.

Jag använder ett program som heter kosttränaren, riktigt enkelt att hålla koll på maten med det.... Bara att knappa in å prova vad varje måltid blir...


Du borde ju äta mer än mig tycker jag

mangemani
2003-04-08, 18:07
proteindrinkar då?räknas kcal i dom med i summan av kcal man får äta per dag?

vad menas med hardboiled?äter man dom okokt eller?

King Grub
2003-04-08, 18:12
Originally posted by mangemani
proteindrinkar då?räknas kcal i dom med i summan av kcal man får äta per dag?

vad menas med hardboiled?äter man dom okokt eller?

Ja, proteindrinkar ingår i det totala kcal.

Hardboiled? Vem har talat om något hårdkokt? Är det parboiled du menar? Det är det enda riset med långsamma kolhydrater. Står "parboiled" på förpackningen och finns i alla större märken.

mangemani
2003-04-08, 19:00
hmm,vad menar du med att man inte kan leva på ris och tonfisk?är det inge bra för kosten när man deffar eller menar du att jag inte kommer att stå ut med att äta det varje dag?
jag har ätit det i snart 4 månader,ätit det varje dag förutom på morgonen när det blir gröt.

tacksam för alla svar föresten:D

King Grub
2003-04-08, 19:12
Jag menar att du omöjligt kan få i dig alla näringsämnen du behöver om du lever på två matvaror. Du kan vara undernärd trots att du äter tillräckligt mer kalorier. Variation vinner i längden.

mangemani
2003-04-08, 21:05
Originally posted by King Grub
Jag menar att du omöjligt kan få i dig alla näringsämnen du behöver om du lever på två matvaror. Du kan vara undernärd trots att du äter tillräckligt mer kalorier. Variation vinner i längden.

tänkte inte på det=/

men nu ka njag iaf testa mej fram i deffen iaf...tack igen:thumbup:

RealElwood
2003-04-09, 07:15
Har du deffat i fyra månader??? För isf kna du ha svaret där, kroppen vänjer sig vid energiupptaget. Man brukar ju säga att 3 månader är absolut max för deff. Därefter händer d inte så mycket.


Bara en tanke från mig...

Herkulez
2003-04-09, 07:38
gå efter träningen då!

King Grub
2003-04-09, 09:38
Originally posted by RealElwood
Har du deffat i fyra månader??? För isf kna du ha svaret där, kroppen vänjer sig vid energiupptaget. Man brukar ju säga att 3 månader är absolut max för deff. Därefter händer d inte så mycket.


Bara en tanke från mig...

Så länge man ligger på energiunderskott minskar kroppsfettet, så länge det finns något kroppsfett att ta av. Visst, metabolismen sjunker, speciellt om du förlorar muskelmassa också under deffen, men ett energiunderskott är ändå ett energiunderskott, även om man kanske får sänka kaloriintaget för att fortsätta ligga på underskott. Om det sedan är hälsosamt under en så lång period, det är en annan sak.