handdator

Visa fullständig version : Kroppssammansättning


DonAlonzo
2007-07-26, 12:47
Hur räknar man ut sin kroppssammansättning (Muskler, ben, fett, o.s.v)?

Skulle bara vara kul att veta, så man kan jämföra med sig själv om några månader.

King Grub
2007-07-26, 12:56
Det kan du inte räkna ut, utan måste mäta saken. En vanlig mätmetod är bioelektrisk impedans.

Timme
2007-07-26, 12:59
bioelektrisk impedans.

Hur säker är den?

DonAlonzo
2007-07-26, 13:02
Det kan du inte räkna ut, utan måste mäta saken. En vanlig mätmetod är bioelektrisk impedans.

Hur funkar den?
Är det säkert att man inte kan mäta? Vi gick en kurs i skolan förut där vi fick räkna ut det, men jag har glömt vad man skulle mäta.

Vi mätte bredden på höfter, midja, armar, handleder, knä, vrister, mycket mera.. Tydligen skulle den vara ganska tillförlitlig.

King Grub
2007-07-26, 13:21
Hur säker är den?

Beror på utrustningen.

King Grub
2007-07-26, 13:22
Är det säkert att man inte kan mäta? Vi gick en kurs i skolan förut där vi fick räkna ut det, men jag har glömt vad man skulle mäta.

Vi mätte bredden på höfter, midja, armar, handleder, knä, vrister, mycket mera.. Tydligen skulle den vara ganska tillförlitlig.

Och hur skulle måttbandet veta hur mycket av siffrorna som utgörs av fett/muskler/vatten/ben?

DonAlonzo
2007-07-26, 13:23
Och hur skulle måttbandet veta hur mycket av siffrorna som utgörs av fett/muskler/vatten/ben?

Man mäter där det enbart finns ben. I handlederna och i knäna finns inte mycket muskler/fett, om man nu inte är extremt fet.

King Grub
2007-07-26, 13:24
Och genom att mäta handlederna får du fram något som säger hur mycket fläsk du har på t ex magen... hur?

Siffrorna du får fram baseras på antagandet att personen har en identisk fördelning över kroppen som en i förväg fastställd standardindivid. Avviker mätpersoner, kommer resultatet att avvika.

DonAlonzo
2007-07-26, 13:40
Och genom att mäta handlederna får du fram något som säger hur mycket fläsk du har på t ex magen... hur?

Siffrorna du får fram baseras på antagandet att personen har en identisk fördelning över kroppen som en i förväg fastställd standardindivid. Avviker mätpersoner, kommer resultatet att avvika.

Jag bad inte om en exakt uträkning, bara en ungefärlig.
Trots att fettet inte är jämt fördelat över kroppen, går det ganska bra att räkna ut på ett ungefär +/- 3% vad sammansättningen är.

King Grub
2007-07-26, 13:43
+-3%? Så nära kommer du inte ens med sjukhusutrustning inom bioimpedans eller kalipermätning, jämfört med undervattensvägning som utgångspunkt för faktiskt värde.

Crille666
2007-07-26, 13:55
Det finns ju uträkningar på internet där man skriver in sina mått så får man fram hur mycket kroppsfett man har. Men dom stämmer ju såklart inte. Det är bara en stor bluff.

Eddie Vedder
2007-07-26, 14:14
Det är bara en stor bluff.

Vad menar du med "stor bluff". Det är ju inte så att dom utlovar exakta värden och lurar skiten ur folk.

Man kan ange sina mått och får sedan en uträkning baserat på den infon som finns att tillgå. Så på så sätt stämmer dom ju, att man sedan inte kan applicera det till 100% på alla individer är ju som sagt för att ens kropp inte har identisk fördelning av fettmassa på hela kroppen.

Litar man blint på en internetuträkning av ens kroppssammansättning får man helt enkelt skylla sig själv, knappast som att jag skulle påstå att "det är en stor bluff". Skulle man däremot betala för det kanske man kan börja snacka bluff.

Ugh
2007-07-26, 23:00
Hur funkar den?
Är det säkert att man inte kan mäta? Vi gick en kurs i skolan förut där vi fick räkna ut det, men jag har glömt vad man skulle mäta.

Vi mätte bredden på höfter, midja, armar, handleder, knä, vrister, mycket mera.. Tydligen skulle den vara ganska tillförlitlig.

Har gått samma kurs (eftersom vi går i samma skola) och det var hur mycket benstommen vägde som skulle räknas ut. Tillförlitlighet tänker jag inte uttala mig om :)

//Ugh

Muskelbyggaren
2007-07-26, 23:59
Det finns ju uträkningar på internet där man skriver in sina mått så får man fram hur mycket kroppsfett man har. Men dom stämmer ju såklart inte. Det är bara en stor bluff.
Det finns också många IQ-tester där var och varannan person kan glädjas åt att ha en IQ över 120 :) På Internet förstås.