handdator

Visa fullständig version : Varför röra stången när man passar?


Morris
2007-07-26, 11:23
Tänkte att det var dags för min första tråd :)

En relativt vanlig förekomst när man är på ett gym är att den som passar i bänkpressen håller i stången eller iaf håller händerna under(emot). Jag rör aldrig stången om inte den jag passar failar man vet ju själv hur onormt mycket det gör om man bara håller lillfingret under stången. Det jag tycker är roligast är att höra kommentarerna efteråt, faan vad bra nytt pers en 8:a på 90kg :smash:. Alla får ju träna som dom vill men jag har svårt att förstå meningen med det, när någon passar mig som jag inte känner brukar jag alltid klargöra "rör inte stången förens jag säger till".

Hur gör ni? Hur resonerar ni? Detta har säkert varit upp tidigare, ellerm, jag kan ju inte gärna vara ensam om att tänka på det?

Cassady
2007-07-26, 11:37
Tänkte att det var dags för min första tråd :)

En relativt vanlig förekomst när man är på ett gym är att den som passar i bänkpressen håller i stången eller iaf håller händerna under(emot). Jag rör aldrig stången om inte den jag passar failar man vet ju själv hur onormt mycket det gör om man bara håller lillfingret under stången. Det jag tycker är roligast är att höra kommentarerna efteråt, faan vad bra nytt pers en 8:a på 90kg :smash:. Alla får ju träna som dom vill men jag har svårt att förstå meningen med det, när någon passar mig som jag inte känner brukar jag alltid klargöra "rör inte stången förens jag säger till".

Hur gör ni? Hur resonerar ni? Detta har säkert varit upp tidigare, ellerm, jag kan ju inte gärna vara ensam om att tänka på det?


http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=97803

Piranha
2007-07-26, 11:42
Tänkte att det var dags för min första tråd :)

En relativt vanlig förekomst när man är på ett gym är att den som passar i bänkpressen håller i stången eller iaf håller händerna under(emot). Jag rör aldrig stången om inte den jag passar failar man vet ju själv hur onormt mycket det gör om man bara håller lillfingret under stången. Det jag tycker är roligast är att höra kommentarerna efteråt, faan vad bra nytt pers en 8:a på 90kg :smash:. Alla får ju träna som dom vill men jag har svårt att förstå meningen med det, när någon passar mig som jag inte känner brukar jag alltid klargöra "rör inte stången förens jag säger till".

Hur gör ni? Hur resonerar ni? Detta har säkert varit upp tidigare, ellerm, jag kan ju inte gärna vara ensam om att tänka på det?

Smaksak hur man, OM man vill ha pass.

Men däremot PB med passning ... va f*n är det?

Folk över lag verkar vara rätt PB kåta och drar sig inte för att uppfinna nya varianter för att kunna skriva PB i träningsdagboken.

Om du frågar mig så PB kan man bara sätta i dem tre SL övningarna och då med korrekt utförande.

olle lindblad
2007-07-26, 11:44
...när någon passar mig som jag inte känner brukar jag alltid klargöra "rör inte stången förens jag säger till".

Hur gör ni? Hur resonerar ni? Detta har säkert varit upp tidigare, ellerm, jag kan ju inte gärna vara ensam om att tänka på det?
Jag resonerar precis likadant om jag vill ha pass. Om jag passar gör jag likadant själv, såvida inte den jag passar säger att han/hon vill ha det på något annat sätt.

Njabbesh
2007-07-26, 14:26
Smaksak hur man, OM man vill ha pass.

Men däremot PB med passning ... va f*n är det?

Folk över lag verkar vara rätt PB kåta och drar sig inte för att uppfinna nya varianter för att kunna skriva PB i träningsdagboken.

Om du frågar mig så PB kan man bara sätta i dem tre SL övningarna och då med korrekt utförande.

Så för dig är olympiska lyft, dips, chins o andra baslyft etc inte ens med i beräkning?

Piranha
2007-07-26, 14:35
Så för dig är olympiska lyft, dips, chins o andra baslyft etc inte ens med i beräkning?

Olympiska lyft visst.

Men hur man man sätta PB på 7 reps i latsdrag.

Kör man med såna filosofier kan man hitt på nå nyttt PB varje pass.

Cilia
2007-07-26, 14:39
Olympiska lyft visst.

Men hur man man sätta PB på 7 reps i latsdrag.

Kör man med såna filosofier kan man hitt på nå nyttt PB varje pass.

Därför att det motiverar en när man tränar.
Vi behöver alla morötter och vi skaffar dom på olika sätt
Det gör väl inget om någon vill mäta allt dom gör?
På sitt sätt är det ett PB om du klarar ett reps mer än tidigare.


När det gäller passning tycker jag man ska göra som den andre vill.
En del vill kanske känna att den andra är beredd och då funkar det ju.

Själv brukar jag skrika hjääälp

Piranha
2007-07-26, 14:41
Därför att det motiverar en när man tränar.
Vi behöver alla morötter och vi skaffar dom på olika sätt
Det gör väl inget om någon vill mäta allt dom gör?
På sitt sätt är det ett PB om du klarar ett reps mer än tidigare.


När det gäller passning tycker jag man ska göra som den andre vill.
En del vill kanske känna att den andra är beredd och då funkar det ju.

Själv brukar jag skrika hjääälp

Absolut, men i många fall känns de som de går överstyr i jakt på PB.

Clyde
2007-07-26, 14:43
Olympiska lyft visst.

Men hur man man sätta PB på 7 reps i latsdrag.

Kör man med såna filosofier kan man hitt på nå nyttt PB varje pass.

Hur svårdefinierat ska ett PB vara egentligen? Eller krånglar du bara till det för nöjes skull?

Klarar du 10 strikta chins med bara kroppsvikten, och gör 12 strikta chins nästa pass så har du ett nytt PB? Eller hur?

Sen hurvida det handlar om vilken övning man kör, eller om det är repsantal eller vikthöjning som räknas är ointressant, det är fortf PB om du förbättrar dig gentemot förra passet, progressiv träning you know.

Rock'nRoll
2007-07-26, 15:05
Tänkte att det var dags för min första tråd :)

En relativt vanlig förekomst när man är på ett gym är att den som passar i bänkpressen håller i stången eller iaf håller händerna under(emot). Jag rör aldrig stången om inte den jag passar failar man vet ju själv hur onormt mycket det gör om man bara håller lillfingret under stången. Det jag tycker är roligast är att höra kommentarerna efteråt, faan vad bra nytt pers en 8:a på 90kg :smash:. Alla får ju träna som dom vill men jag har svårt att förstå meningen med det, när någon passar mig som jag inte känner brukar jag alltid klargöra "rör inte stången förens jag säger till".

Hur gör ni? Hur resonerar ni? Detta har säkert varit upp tidigare, ellerm, jag kan ju inte gärna vara ensam om att tänka på det?


Ja det är störigt. Även om man verkligen förklarar att man inte vill ha den minsta hjälp förens man säger till så ska folk in med händerna och kladda.

Timme
2007-07-26, 15:09
Hur svårdefinierat ska ett PB vara egentligen? Eller krånglar du bara till det för nöjes skull?

Klarar du 10 strikta chins med bara kroppsvikten, och gör 12 strikta chins nästa pass så har du ett nytt PB? Eller hur?

Sen hurvida det handlar om vilken övning man kör, eller om det är repsantal eller vikthöjning som räknas är ointressant, det är fortf PB om du förbättrar dig gentemot förra passet, progressiv träning you know.

Det Pirre menar är att det är mycket lätt att dra några extra reps nästa vecka genom att använda en lite annorlunda teknik som gör att du klarar av ganska mycket mer.

Timme
2007-07-26, 15:10
Smaksak hur man, OM man vill ha pass.

Men däremot PB med passning ... va f*n är det?

Folk över lag verkar vara rätt PB kåta och drar sig inte för att uppfinna nya varianter för att kunna skriva PB i träningsdagboken.

Om du frågar mig så PB kan man bara sätta i dem tre SL övningarna och då med korrekt utförande.

+1

Cilia
2007-07-26, 15:11
Det Pirre menar är att det är mycket lätt att dra några extra reps nästa vecka genom att använda en lite annorlunda teknik som gör att du klarar av ganska mycket mer.

so?
Du gör det ju bara för dig själv.

Du brukar ju inte prisa strikthetens lagar i andra trådar direkt.

Piranha
2007-07-26, 15:15
Det Pirre menar är att det är mycket lätt att dra några extra reps nästa vecka genom att använda en lite annorlunda teknik som gör att du klarar av ganska mycket mer.

Nej det var inte alls vad jag menade, men skit samma, jag skulle aldrig rekomendera kompromissa ett utförande.

pragmatist
2007-07-26, 16:32
Det kan faktiskt finnas en viss vits med att köra med mycket passning genom ett helt set, t.ex. om man vill prioritera den negativa (excentriska) fasen. Nu tror jag inte det är det som de flesta viktkåta personer har i åtanke när de kör med 50% pass från repetition ett, men man kan i alla fall tänka sig att det finns ett vettigt skäl att göra det och att inte alla som gör det nödvändigtvis är puckon. ;)

Morris
2007-07-27, 16:16
Det kan faktiskt finnas en viss vits med att köra med mycket passning genom ett helt set, t.ex. om man vill prioritera den negativa (excentriska) fasen. Nu tror jag inte det är det som de flesta viktkåta personer har i åtanke när de kör med 50% pass från repetition ett, men man kan i alla fall tänka sig att det finns ett vettigt skäl att göra det och att inte alla som gör det nödvändigtvis är puckon. ;)


Menar absolut inte att dom är puckon och jag ibland kan det vara bra att träna den negativa fasen men jag tror knappast att det är det som alla gör även om kanske vissa gör det.

Timme
2007-07-27, 16:49
Nej det var inte alls vad jag menade, men skit samma, jag skulle aldrig rekomendera kompromissa ett utförande.

Då missupfattade jag. Sorry.

Dreas
2007-07-27, 17:00
Tar alltid i stången när jag märker att den som pressar börjar bli slut och att han kanske kan klara 2-3 ggr till utan med hjälp!Då jag lägger dit mina fingrar så klarar han kanske 5-6 till ist! Man kan ju aldrig veta om han skulle klarat 5 till utan min hjälp men det funkar och min polare klagar inte! Ser inget fel i att klara 8 reps med passare som hjälpt dig "lite", bättre det än en 5 utan passare!

Andreas

Jacksatan
2007-07-27, 17:12
Tar alltid i stången när jag märker att den som pressar börjar bli slut och att han kanske kan klara 2-3 ggr till utan med hjälp!Då jag lägger dit mina fingrar så klarar han kanske 5-6 till ist! Man kan ju aldrig veta om han skulle klarat 5 till utan min hjälp men det funkar och min polare klagar inte! Ser inget fel i att klara 8 reps med passare som hjälpt dig "lite", bättre det än en 5 utan passare!

Andreas
Jag tycker att det skulle vara fruktansvärt otillfredsställande att inte veta hur många reps jag gör själv. Det är roligt att försöka slå sitt förra resultat på den vikten, och den känslan tas definitivt bort om nån ska vara o kladda på stången medans man kör. Jag förstår inte syftet för 5öre, om man nu inte ska köra negativa reps.

Dreas
2007-07-27, 17:46
Okej "Tar alltid" var väl att ta i men nära alltid gör jag så, vid vissa tillfällen vill dom ju se hur många gånger dom klarar själva! Men som sagt, jag hjälper nästan alltid till dom sista gångerna!

MilkmaN
2007-07-27, 18:01
Jag vill inte ha någon pass för den repen där jag failar, och då vill jag ha den upplyft snabbt och direkt. Känns meningslöst att köra slut på sig på en rep där man får pressa med allt man har och passaren lyfter "lagom mkt" hela vägen.

Allan
2007-07-27, 18:02
Okej "Tar alltid" var väl att ta i men nära alltid gör jag så, vid vissa tillfällen vill dom ju se hur många gånger dom klarar själva! Men som sagt, jag hjälper nästan alltid till dom sista gångerna!

Bra där. Folk som låter stången ramla ner igen har inte fattat nånting. Det är bättre att få ur sig 6 egna reps plus fyra där man får hjälp än 6 reps och en sista som tar tjugo sekunder och där man nästan dör. Det kallas forced reps och är en mycket etablerad teknik.
Och självklart använder man inte den tekniken om man ska sätta personliga rekord. Det betyder inte att den är dålig - det finns gott om lyftare i absoluta världseliten som använder sig av den, både i böjen och i bänken.

Durre
2007-07-27, 19:39
Bra där. Folk som låter stången ramla ner igen har inte fattat nånting. Det är bättre att få ur sig 6 egna reps plus fyra där man får hjälp än 6 reps och en sista som tar tjugo sekunder och där man nästan dör. Det kallas forced reps och är en mycket etablerad teknik.
Och självklart använder man inte den tekniken om man ska sätta personliga rekord. Det betyder inte att den är dålig - det finns gott om lyftare i absoluta världseliten som använder sig av den, både i böjen och i bänken.
Okej men alltså det är helt okej att "fuska"?, för min del är det så att jag måste få fuska lite för jag får mer motivation och tycker jag blivit bättre, dock kanske inte dte bästa sättet men skönt att variera från strikta ibland...

Morris
2007-07-29, 10:31
Bra där. Folk som låter stången ramla ner igen har inte fattat nånting. Det är bättre att få ur sig 6 egna reps plus fyra där man får hjälp än 6 reps och en sista som tar tjugo sekunder och där man nästan dör. Det kallas forced reps och är en mycket etablerad teknik.
Och självklart använder man inte den tekniken om man ska sätta personliga rekord. Det betyder inte att den är dålig - det finns gott om lyftare i absoluta världseliten som använder sig av den, både i böjen och i bänken.

Det kan jag absolut köpa och det är ju en etablerad teknik som du säger, använder den själv ibland och tycker att det är bra.

Det jag inte förstår är dom som är på och tallar på stången redan från första reppet.

/Per

Deceiver85
2007-07-29, 11:37
Okej men alltså det är helt okej att "fuska"?, för min del är det så att jag måste få fuska lite för jag får mer motivation och tycker jag blivit bättre, dock kanske inte dte bästa sättet men skönt att variera från strikta ibland...

Så länge du är medveten om att du inte tog hela vikten själv, så ser jag inga problem med att "fuska". Värre är det ifall du går runt och skryter med att du tog Xkg i bänkpress och sen när filmen dyker upp på internet så ser man tydligt hur din passare kör det tyngsta drag till hakan han någonsin gjort :D