handdator

Visa fullständig version : Berätta vem du umgås med ...(Övervikt "smittar"?)


hasse36
2007-07-26, 09:11
och jag skall berätta hur jävla fet du är.

svt.se (http://www.svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=22620&a=873742&lid=puff_873743&lpos=lasmer)

Cilia
2007-07-26, 09:14
och jag skall berätta hur jävla fet du är.

svt.se (http://www.svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=22620&a=873742&lid=puff_873743&lpos=lasmer)
det där stämmer ganska bra

bubbe
2007-07-26, 09:14
och jag skall berätta hur jävla fet du är.

svt.se (http://www.svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=22620&a=873742&lid=puff_873743&lpos=lasmer)

stackars mina vänner.....

Krokodil
2007-07-26, 09:25
Hur kommer det sig att jag är smällfet då, jag har inga vänner???!!!

Eddie Vedder
2007-07-26, 09:26
Undersökningen:

http://content.nejm.org/cgi/reprint/357/4/370.pdf

Emil_Larsson
2007-07-26, 09:29
Va, jag fattar inte ett skit *mini*

Sniggel
2007-07-26, 09:39
Va, jag fattar inte ett skit *mini*

Gör dina vänner det då? *whistle*

Emil_Larsson
2007-07-26, 09:41
Gör dina vänner det då? *whistle*

Ehhhhhh... det vet jag inte haha :D

Så om jag har en "fet" kompis så kommer jag bli fet också, eller vad menar dom *mini*

Eddie Vedder
2007-07-26, 09:53
Ehhhhhh... det vet jag inte haha :D

Så om jag har en "fet" kompis så kommer jag bli fet också, eller vad menar dom *mini*

Men snälla nån!:smash:

Man har observerat tidigare insamlat data på folks kostvanor och hälsa och funnit ett mönster där den sociala samvaromn ofta spelar in på folks viktbalans.

D.v.s. uttryck som "smittar av sig" är bara för att fånga uppmärksamheten. Att umgås i kretsar där det finns en viss matkultur och ett visst ätarmönster innebär troligtvis att man ofta hamnar i samma mönster själv. Det handlar givetvis inte om fysiologisk SMITTA av övervikt.

Sociala mönster styr helt enkelt, att umgås med tränande individer med bra koll på kosten är en bättre förutsättning för samma levnadsvanor än om man umgås med folk som alltid fikar, alltid dricker öl framför TV:n, alltid har stora middagar med massa fet mat o.s.v.

Sedan ska man även ha i åtanke att den här undersökningen är gjord på amerikaner och riktigt den matkulturen har vi inte här än så helt överförbar är den inte på svenskar......än iaf.;)

Emil_Larsson
2007-07-26, 10:01
Ahhhha.. nu fattar jag vad dum jag är :D

hasse36
2007-07-26, 10:02
Det handlar om korrelation, inte kausalitet.

Det finns ett samband, en samvariation, men det finns inget som säger att det ena beror på det andra.

Att två kompisar blir feta kan bero på ett gemensamt intresse - öl och pizza.

Kraka söker maka, aka lika barn leka bäst.

Erkänn att det tog ett tag innan du snappade aka.

Eddie Vedder
2007-07-26, 10:03
Ahhhha.. nu fattar jag vad dum jag är :D

Läs pdf-en själv, det står ganska tydligt i dom enklare delarna hur man gått tillväga. Att läsa allt krävs ju förstås inte men abstractet förklarar mer än vad text-TV och SvD har skrivit om det idag.

Cilia
2007-07-26, 10:13
Sen handlade det väl även om att referensramarna ändrades även i hur man betraktar sin omgivning. Att man betraktar sig som smal högre upp i fettprocenten.

Cilia
2007-07-26, 15:18
Frågan är bara vem jag ska lägga skulden på?
Det är bara jag som är tjock bland mina vänner och familj

Tolkia
2007-07-26, 15:32
Frågan är bara vem jag ska lägga skulden på?
Det är bara jag som är tjock bland mina vänner och familj
Dito. Och följdfråga: Varför har de inte blivit tjocka av att umgås med mig? Åtminstone familjen har ju frotterats med mig ett bra tag, så de har haft alla chanser?

LadyG
2007-07-27, 01:36
Undrar om det omvända gäller också, att smalhet skulle kunna "smitta" på samma sätt? Eller gäller såna här samband bara åt det negativa hållet?

Eddie Vedder
2007-07-27, 06:46
Undrar om det omvända gäller också, att smalhet skulle kunna "smitta" på samma sätt? Eller gäller såna här samband bara åt det negativa hållet?

Ja så uppfattar jag det definitivt när jag läser den. Det är ju trots allt det sociala mönstret som till stor del avgör ens eget livsmönster. Det krävs ju inte särskilt mycket observerande för att se att kaka söker maka i många grupper.
Så det handlar ju alltså inte om att person A blir tjock p.g.a. att denne blev kompis med den överviktige person B, folks vanor och mönster överförs helt enkelt på varandra och således är det ju lättare att bli överviktig i en umgängeskrets med mycket fikande, godisätande framför TV:n, festande, äta ute en massa o.s.v.

Bronkitkorv
2007-07-27, 06:58
Konstigt då att inte alla människor bara blir tjockare och tjockare då !
Varför ser man inte gäng med tjockisar..
Hur har jag klarat mej i alla dessa årrrrrrr..

Trams..*bs* :furious: :mallan:

Eddie Vedder
2007-07-27, 07:04
Konstigt då att inte alla människor bara blir tjockare och tjockare då !
Varför ser man inte gäng med tjockisar..
Hur har jag klarat mej i alla dessa årrrrrrr..

Trams..*bs* :furious: :mallan:

Men snälla nån, du tror väl inte att resultatat kan appliceras på 100% av befolkningen!? Det är mönster man observerat och inget annat. Läste du ens undersökningen innan du hävde ur dig det där?*screwy*

Cassady
2007-07-27, 08:06
Undrar om det omvända gäller också, att smalhet skulle kunna "smitta" på samma sätt? Eller gäller såna här samband bara åt det negativa hållet?

Absolut! Detta rör sig om statistiska beräkningar som visar en korrelation men därmed inte sagt att man funnit kausalitet. Man kan därför inte säga att "om dina vänner går upp i vikt kommer också du gå upp i vikt". Korrelationen man funnit visar att om person A har sunda och smala vänner är sannolikheten högre att han också är det än att han inte är det. Detsamma gäller motsatt. Om hans vänner är överviktiga är sannolikheten större att han också är det än att han inte är det.

Hinner inte läsa hela rapporten nu men någon som läst kanske kan svara på hur man tacklat confoundings som etisk tillhörighet och klass, faktorer som tidigare visat sig påverka överviktsspridning. Jag menar då att en asiatisk man tillhörande arbetarklass ofta umgås med andra asiatiska män tillhörande arbetarklass etc etc. Någon som vet hur dom ställt sig till det i studien?

jwzrd
2007-07-27, 08:33
Dito. Och följdfråga: Varför har de inte blivit tjocka av att umgås med mig? Åtminstone familjen har ju frotterats med mig ett bra tag, så de har haft alla chanser?

Hahaha, de kan kanske någon hemlighet du borde fråga dem om?

LadyG
2007-07-27, 10:31
Tack Eddie och Cassady, det låter väldigt intressant. Tänk att man är så lättinfluerad utan att veta om det.

Så genom att göra ett medvetet val och förändra sina vanor och sin livsstil åt ena eller andra hållet kan man, inom rimliga ränser, påverka sin omgivning att göra det samma?

Cassady
2007-07-27, 10:43
Så genom att göra ett medvetet val och förändra sina vanor och sin livsstil åt ena eller andra hållet kan man, inom rimliga ränser, påverka sin omgivning att göra det samma?

Absolut inte omöjligt men jag skulle inte dra den slutsatsen av den aktuella studien. Vad vi vet är att det tycks finnas ett samband mellan övervikt och umgänge. Vi vet dock inte att umgänget orsakar övervikten även om det är långt ifrån orimligt. Men det skulle lika gärna kunna vara så att feta väljer att chilla med feta, dvs att övervikten orsaka umgänget, eller hur? ;)

Ett antagande är som tidigare nämnts att folk "riktar in sig i ledet". Så om alla utom en i bekantskapskretsen tränar är sannolikt att även denne börjar träna. Så om du ensam tränar och ingen annan borde det inte påverka övriga. Snarare kommer deras lathet "smitta av sig" på dig ;) Men kan du dra med dig en som drar med sig en som drar med sig en osv, är ni snart i majoritet vilket enligt antagandet skulle reducera er gemensamma fettmängd! ;)

Karl_alfred
2007-07-27, 10:56
Är nog tjockast bland mina nära vänner, så har ingen att skylla på. Tror jag har en mer livsnjutande stil vilket förklarar saken.

Eddie Vedder
2007-07-27, 11:29
Så genom att göra ett medvetet val och förändra sina vanor och sin livsstil åt ena eller andra hållet kan man, inom rimliga ränser, påverka sin omgivning att göra det samma?

Intressant vändning från det patogena perspektivet till det salutogena.:) Jag funderade faktiskt inte i dom banorna, alltid intressant hur man ser till negativa saker i första hand. Istället för att tänka att dåliga vanor föder dåliga vanor borde ju resonemanget gå åt båda håll som du säger.

Men det är klart, det finns alltid mer publicitet att hämta i att prata om problemen än möjligheterna.;)

Men som Cassady påpekar, så tror även jag att sämre vanor tyvärr kan ha en större förmåga att smitta av sig än "bättre" vanor. Jag kan ju bara tala av egen erfarenhet och utan vidare belägg (så bespara mig "källa på det?" tack:D) men oftast är det mer tryck på att följa med ut och supa, "klart du skall ta en tårtbit till", "vi går ut och äter istället" än att man drar med sig personer till gymmet t.ex. Som sagt, bara rena spekulationer men rent spontant har iaf jag den känslan.

ikmor
2007-07-27, 14:32
Så genom att göra ett medvetet val och förändra sina vanor och sin livsstil åt ena eller andra hållet kan man, inom rimliga ränser, påverka sin omgivning att göra det samma?

Definitivt, vill jag påstå!
Igår t.ex., ringde min morsa upp mig och frågade om man kunde ha Kesella som dip-material istället för ett fetare, mer gräddigt, alternativ.
"Absolut att man" kan svarade jag, "Visste du att stjälkselleri ger "minuskalorier"?"
Slutade med att hon skulle handla hem det, samt en mängd annat jag tipsade om.

Detta att hon frågade mig till att börja med är tack vare att jag pratat mycket med henne om träning och föda sen jag själv har börjat träna.
Jag formligen hivarden kunskap jag har angående viktnedgång / viktuppgång / mat / träning runt omkring mig nuförtiden, och andra verkar både lyssna och lära. Många av mina vänner snackar numera gym och fysisk aktivitet med mig. Omöjligt att det inte skulle påverka dem.
=]

/Kim

Cassady
2007-07-29, 12:03
Så genom att göra ett medvetet val och förändra sina vanor och sin livsstil åt ena eller andra hållet kan man, inom rimliga ränser, påverka sin omgivning att göra det samma?

Definitivt, vill jag påstå!
Igår t.ex., ringde min morsa upp mig och frågade om man kunde ha Kesella som dip-material istället för ett fetare, mer gräddigt, alternativ.
"Absolut att man" kan svarade jag, "Visste du att stjälkselleri ger "minuskalorier"?"
Slutade med att hon skulle handla hem det, samt en mängd annat jag tipsade om.

Nja, nu är det väl så att du påverkade dina morsas vanor genom att just påverka hennes vanor och inte enbart genom att förändra dina egna. ;)

Sen har vi återigen ett exempel av ett "Definitivt"-fall baserat på en egen erfarenhet. Vi behöver empiri och evidens! :hbang:

Lizard
2007-07-29, 16:00
Tack Eddie och Cassady, det låter väldigt intressant. Tänk att man är så lättinfluerad utan att veta om det.

Så genom att göra ett medvetet val och förändra sina vanor och sin livsstil åt ena eller andra hållet kan man, inom rimliga ränser, påverka sin omgivning att göra det samma?
En tanke som återkommer i många religioner, t ex Buddhismen; att må bra genom att göra bra -> influerar andra att börja göra bra...osv. Jesus är en annan tydlig användare.

Påverkansfaktorn är i många fall rent enorm (ref Placebotråden just nu). När programmakarna till Dolda Kameran i USA på 50-talet ställde statister i en hiss och bad dem vrida sig i olika riktningar vid varje våning (aldrig mot hissdörren) dröjde det inte länge föränn de övriga passagerarna tog efter detta, helt idiotiska, beteende. Trots att det bara fanns en utgång i hissen. Mycket underhållande att se hur folk stod fånvända mot väggen vid varje våningsplan :)

Lizard

ikmor
2007-07-29, 23:43
Nja, nu är det väl så att du påverkade dina morsas vanor genom att just påverka hennes vanor och inte enbart genom att förändra dina egna. ;)

Sen har vi återigen ett exempel av ett "Definitivt"-fall baserat på en egen erfarenhet. Vi behöver empiri och evidens! :hbang:


Ja jo, men människor med fetare livsstil påverkar ju inte bara sin omgivning genom att sitta och existera. De påverkar ju genom att fråga om man inte ska äta mer, eller menar att "oj, vad du är smal", o.s.v.
(Samma sak med rökande eller drickande, de frågar om man vill ha.)

Kommunikation som kommunikation säger jag.
Om det kommer ut i ord eller i utstrålning.

Hade inte mina vanor förändrats hade min mamma inte sett mig äta Kesella, vilket ledde henne till att anta att jag visste något om ämnet, vilket fick henne att ringa upp och fråga. :)

Bevis nog åt mig, eftersom det är på samma sätt åt det negativa hållet.
^^

/Kim

Zivoz
2007-07-31, 02:36
Tror det är sant för jag får alla mina kompisar att äta mer! Dom säger att dom har börjat äta mer sen dom började umgås med mig.