handdator

Visa fullständig version : Rapportera raggningsPM!


Jorgen
2007-07-26, 08:46
Kolozzeum är ingen raggningsplats. Det uppskattas inte att det skickas slibbiga PM till medlemmar. Moderatorerna kommer ta i med hårdhandskarna mot de som inte begriper det.

Ni som får raggningsPM rapportera gärna det till oss moderatorer.

rememberence
2007-07-26, 10:43
Ni som får raggningsPM rapportera gärna det till oss moderatorer.

Jag brukar inte ifrågasätta, men finns det någon speciell anledning?

EDIT: Det kanske handlar om PM som går över "gränsen"?

tossefar
2007-07-26, 10:45
Jag brukar inte ifrågasätta, men finns det någon speciell anledning?

EDIT: Det kanske handlar om PM som går över "gränsen"?

Såg du inte Allans citat? Det hör inte hemma på kolo och medlemmarna uppskattar det inte.

rememberence
2007-07-26, 10:46
Såg du inte Allans citat? Det hör inte hemma på kolo och medlemmarna uppskattar det inte.

Då fick jag mitt svar.

Jorgen
2007-07-26, 10:46
Jag brukar inte ifrågasätta, men finns det någon speciell anledning?

Naturligtvis. Du skall få ett exempel.
Det finns alltså nissar (oftast nollpostare) som skickar PM liknande detta till tjejer:
"tjena ****** här,hur mår du
jäklar vad sexig och läcker du är =)"
Personen som skickat detta PM har alltså skickat exakt samma PM till ett gäng tjejer på både detta forumet och andra.

Tycker man att detta är mysigt och ok så finns det naturligtvis ingen anledning att säga något. Tycker man inte om det så skall man säga till oss.

rememberence
2007-07-26, 10:47
Då förstår jag precis vad som menas :)

Speedy
2007-07-26, 11:05
usch vilket folk det finns..

Eldhroka
2007-07-26, 11:15
Jag tycker Kolozzeum är rätt så befriat från idioter som skickar ragg-pm.
Jag har bara fått ett sedan jag blev medlem. Det är stor skillnad mot för
andra forum som jag är medlem på.

Keep up the good work!

:)

olle lindblad
2007-07-26, 11:53
Naturligtvis. Du skall få ett exempel.
Det finns alltså nissar (oftast nollpostare) som skickar PM liknande detta till tjejer:

Personen som skickat detta PM har alltså skickat exakt samma PM till ett gäng tjejer på både detta forumet och andra.

Tycker man att detta är mysigt och ok så finns det naturligtvis ingen anledning att säga något. Tycker man inte om det så skall man säga till oss.
Ni har inte funderat på att göra som på Body, där man inte får skicka PM innan man postat en del?

watertouch
2007-07-26, 12:15
Äre så hemskt om nån raggar på en då?

Eddie Vedder
2007-07-26, 12:17
Äre så hemskt om nån raggar på en då?

Det kan vara bra att iaf vara medveten om att reggnings-PM:et man nyss fått har skickats till fem andra tjejer redan och således inte är särskilt personligt utan snarare tyder på en sliskig idiot som letar hugg på ett träningsforum.

Alla tolkar ju ett sånt PM som man vill, det kan vara värdefullt att iaf ha i åtanke att en okänd person kanske inte alltid är det bästa att flörta med över internet.

Jay-Z
2007-07-26, 12:27
Det kan vara bra att iaf vara medveten om att reggnings-PM:et man nyss fått har skickats till fem andra tjejer...

43 andra i vissa fall...

mini
2007-07-26, 12:33
Äre så hemskt om nån raggar på en då?

Kan man slippa är det ju bättre. Det finns andra sidor där man förmodligen får bättre napp.
Dessutom är det en del ganska obehagliga typer som försöker ragga på forum. Stalkers och andra puckon. Vore skönt om de höll sig borta från Kollo.

Stoltz
2007-07-26, 12:33
Äre så hemskt om nån raggar på en då?

Det är väl upp till var och en? Vissa gillar inte det, så är det väl bara? Precis som överallt annars så uppskattar inte alla att folk raggar på dem på platser där det inte riktigt passar in, t. ex träningsforum.

Edit: Pucktvåa tack vare Mini.

Jorgen
2007-07-26, 12:43
Kan man slippa är det ju bättre. Det finns andra sidor där man förmodligen får bättre napp.
Dessutom är det en del ganska obehagliga typer som försöker ragga på forum. Stalkers och andra puckon. Vore skönt om de höll sig borta från Kollo.

Det är just det som är grejen. Oftast är dom som skickar PM av den typen jag visade tidigare i tråden inte helt vettiga i huvudet.
Vi har haft medlemmar som blivit trakasserade ganska ordentligt av dylika puckon. Tyvärr.

Eldhroka
2007-07-26, 13:33
Äre så hemskt om nån raggar på en då?

Jag hänger inte här för att bli raggad på.
Det gör jag iofs inte på andra forum heller.

Men jag tycker det känns tryggt att jag
tex kan lägga upp bilder på min fysik här
utan att få pm från killar som bara vill
******.

hultman
2007-07-26, 13:59
Dessutom är det en del ganska obehagliga typer som försöker ragga på forum. Stalkers och andra puckon. Vore skönt om de höll sig borta från Kollo.

Hur vet du att de är stalkers?

/ En av raggarna :D

Jag har aldrig skickat ett PM någonsin tror jag.

Allan
2007-07-26, 14:18
Vore bra med mindre flams i den här tråden

Vimpyboy
2007-07-26, 15:20
Är det okej om man skickar liknande pm till sig själv?

/r
Stavfel.

Tolkia
2007-07-26, 15:21
Är det okej om man skickar liknande pm till sig själv?
Du får väl prova och se om det känns så obehagligt att du måste rapportera dig.

Vimpyboy
2007-07-26, 15:25
Hmm. Insåg just en sak.

Borde det inte vara möjligt att rapportera pm direkt i inboxen istället för att behöva säga till en moderator/admin? I forumet kan man rapportera inlägg utan problem, så varför inte ha samma funktion för pm?

tossefar
2007-07-26, 15:31
Hmm. Insåg just en sak.

Borde det inte vara möjligt att rapportera pm direkt i inboxen istället för att behöva säga till en moderator/admin? I forumet kan man rapportera inlägg utan problem, så varför inte ha samma funktion för pm?

Har skiten gått så långt så är det för sent ändå.

Vimpyboy
2007-07-26, 15:34
Det förstås, men det känns ändå som en funktion som bör finnas. Det räcker med en liten länk eller något under pm:et där man kan rapportera.

Det kommer alltid att finnas folk som skickar liknande pm, jag tror inte att det kommer att upphöra helt pga en tråd, tyvärr.

Nilsjohan
2007-07-26, 15:53
Det förstås, men det känns ändå som en funktion som bör finnas. Det räcker med en liten länk eller något under pm:et där man kan rapportera.

Det kommer alltid att finnas folk som skickar liknande pm, jag tror inte att det kommer att upphöra helt pga en tråd, tyvärr.Men tråden fyller en funktion i alla fall.

Whistler
2007-07-26, 16:03
Shit, nu är Angel körd... :D

Allvarligt skämtat, bra tråd. Less creeps to the peeps! :thumbup:

Jorgen
2007-07-26, 16:23
Nästa person som tramsar i denna tråden kommer att bli bestraffad.

Det är ganska allvarliga saker folk har råkat ut för och inget att skämta om.

Jorgen
2007-07-26, 16:25
Det kommer alltid att finnas folk som skickar liknande pm, jag tror inte att det kommer att upphöra helt pga en tråd, tyvärr.

Det är jag helt övertygad om att det inte kommer att göra.
Men kan vi få dom medlemmar som faktiskt blir utsatta och tycker att detta är obehagligt att meddela oss det så kan vi se till att ta hand om vederbörande.

Eddie Vedder
2007-07-26, 16:27
Det kommer alltid att finnas folk som skickar liknande pm, jag tror inte att det kommer att upphöra helt pga en tråd, tyvärr.

Precis som NilsJohan påpekar fyller fortfarande tråden en funktion. Måhända att folk fortsätter ragga men om tråden trots allt innebär att personen som får PM:et funderar lite extra och har gjorts medveten om vilka idioter det finns så har den ju fyllt en viktig funktion.

Om trådens budskap inte når fram till personer som skickar PM:en kanske det iaf nåt fram till dom som mottar dessa PM. Och det är ju trots allt dom senare som kan riskera att råka illa ut.

melancoolio
2007-07-26, 17:42
Alla som raggar = idioter?

Jorgen
2007-07-26, 17:43
Alla som raggar = idioter?

Du övertolkar är du snäll. ;)

Jorgen
2007-07-26, 22:22
Bump!

LadyInsane
2007-07-26, 22:29
Alla som raggar = idioter?

Nej, det är de inte. Det är precis som i verkligheten, en del raggning uppskattas och en del inte. Oftast beror det på att personen i fråga raggar på ett läskigt/äckligt sätt helt enkelt.

L-Sami
2007-07-26, 22:34
Nej, det är de inte. Det är precis som i verkligheten, en del raggning uppskattas och en del inte. Oftast beror det på att personen i fråga raggar på ett läskigt/äckligt sätt helt enkelt.

eller om man är själv intresserad av personen som raggar, så höjs toleransnivån.

mini
2007-07-26, 22:39
eller om man är själv intresserad av personen som raggar, så höjs toleransnivån.

Men det kan man ju omöjligt vara om det är som i vissa (många) fall med raggnings-pm. Det är vanligen nollpostare som börjar med att ragga. Finns liksom inget att bli intresserad av.

Frida.B
2007-07-26, 22:42
Får man endast anmäla om det står skrivet på ett creepy sätt eller funkar det bara man förstår att människan försöker ragga på en? Tycker det är lite dåligt om det är så att det bara är - hej du var riktigt snygg! -som inte är acceptabelt då sådana kommentarer oftast bara uppfattas på ett creepy sätt om mottagaren inte finner den andra attracktiv.

L-Sami
2007-07-26, 22:43
Men det kan man ju omöjligt vara om det är som i vissa (många) fall med raggnings-pm. Det är vanligen nollpostare som börjar med att ragga. Finns liksom inget att bli intresserad av.

Om det är bara nollpostare som raggar, så visst.

Jorgen
2007-07-26, 22:44
Får man endast anmäla om det står skrivet på ett creepy sätt eller funkar det bara man förstår att människan försöker ragga på en? Tycker det är lite dåligt om det är så att det bara är - hej du var riktigt snygg! -som inte är acceptabelt då sådana kommentarer oftast bara uppfattas på ett creepy sätt om mottagaren inte finner den andra attracktiv.

Känner du dig besvärad av det så rapportera till oss.

Jorgen
2007-07-26, 22:45
Om det är bara nollpostare som raggar, så visst.

Nej, det är det inte.
Men om man tycker att det är obehagligt/jobbigt/besvärande/whatever så skall man rapportera till oss. Ingen medlem här skall behöva känna sig besvärad av någon annan.

tntballe
2007-07-26, 22:46
har det hänt att killar blivit utsatta?

Jorgen
2007-07-26, 22:47
har det hänt att killar blivit utsatta?

Inte vad jag vet.

L-Sami
2007-07-26, 22:48
Nej, det är det inte.
Men om man tycker att det är obehagligt/jobbigt/besvärande/whatever så skall man rapportera till oss. Ingen medlem här skall behöva känna sig besvärad av någon annan.

True, håller med.

mini
2007-07-26, 22:48
Får man endast anmäla om det står skrivet på ett creepy sätt eller funkar det bara man förstår att människan försöker ragga på en? Tycker det är lite dåligt om det är så att det bara är - hej du var riktigt snygg! -som inte är acceptabelt då sådana kommentarer oftast bara uppfattas på ett creepy sätt om mottagaren inte finner den andra attracktiv.
Såklart ska man rapportera om en användare ger en annan obehag. Vad som görs åt det vet jag inte, men om samma namn dyker upp flera gånger borde det ju resultera i något. Så jag tycker att man kan rapportera creepy.

Frida.B
2007-07-26, 22:56
har det hänt att killar blivit utsatta?

killar blir nog inte creepade av att en tjej skriver snuskigheter till honom.. tihihi...

Andreas Guiance
2007-07-26, 23:36
killar blir nog inte creepade av att en tjej skriver snuskigheter till honom.. tihihi...

Jo det händer faktiskt tro det eller ej;) Särskilt folk med flickvänner har jag upplevt kan få problem då flickvännerna inte riktigt köper att den andra tjejen skickade ett sådant pm på eget bevåg.

Men generellt är det givetvis tjejer som drabbas. Och inte sällan sprider samma personer sin dynga här som på BODY (och säkerligen andra ställen också). Rapportera alltid mao så gör ni alla utsatta en tjänst (förutom möjligtvis grabbarna som drar iväg 43 identiska pm till olika tjejer).

Slartibartfast
2007-07-26, 23:57
Och där åkte Slarti på 20%-varning för en skitsak. Skärp er nu. //Pez

Orka läsa tråden, men om nån vill skicka raggningsPM åt mig, så lovar jag att inte rapportera!

Slartibartfast
2007-07-27, 00:12
Oj, shit!

Borde börja läsa trådar framöver. :Virro

Jackie Dee
2007-07-27, 00:52
killar blir nog inte creepade av att en tjej skriver snuskigheter till honom.. tihihi...

Vilka fördomar du sitter inne med.

Krokodil
2007-07-27, 03:56
har det hänt att killar blivit utsatta?

Jo det har hänt...

daja
2007-07-27, 09:22
Jag hänger inte här för att bli raggad på.
Det gör jag iofs inte på andra forum heller.

Men jag tycker det känns tryggt att jag
tex kan lägga upp bilder på min fysik här
utan att få pm från killar som bara vill
******.

Du hänger inte på ICA heller för att bli raggad på, så om det kommer fram en kille och raggar på dig bland mjölkpaketen blir du lite sur?

Jorgen
2007-07-27, 09:29
Du hänger inte på ICA heller för att bli raggad på, så om det kommer fram en kille och raggar på dig bland mjölkpaketen blir du lite sur?

Om man inte vill bli raggad på och känner sig besvärad av det blir man förmodligen det. Samma sak gäller här.
Det borde inte vara svårt att räkna ut kan man tycka.

daja
2007-07-27, 09:40
Om man inte vill bli raggad på och känner sig besvärad av det blir man förmodligen det. Samma sak gäller här.
Det borde inte vara svårt att räkna ut kan man tycka.

Ja om man förutsätter att alla som raggar är stalkers är man nog en smula trångsynt och får leva vidare i sin bubbla.
Kan däremot förstå att det kan bli för mycket raggningsförsök på nätet ibland, speciellt om man är av det kvinnliga könet och har postat ett antal bilder, men det är väl tyvärr också något man nästan får räkna med, man kan inte bara tro att samtliga på ett träningsforum är proffsiga nog att bara tänka träning och diet och helt bortse från köttets lustar.
Bra att påpeka att ni iaf vill göra nåt åt det, men låt det vara inom rimliga gränser nu innan ni springer runt och bränner varje pubertal 17-åring på bål!

Jorgen
2007-07-27, 09:45
Ja om man förutsätter att alla som raggar är stalkers är man nog en smula trångsynt och får leva vidare i sin bubbla.
Kan däremot förstå att det kan bli för mycket raggningsförsök på nätet ibland, speciellt om man är av det kvinnliga könet och har postat ett antal bilder, men det är väl tyvärr också något man nästan får räkna med, man kan inte bara tro att samtliga på ett träningsforum är proffsiga nog att bara tänka träning och diet och helt bortse från köttets lustar.
Bra att påpeka att ni iaf vill göra nåt åt det, men låt det vara inom rimliga gränser nu innan ni springer runt och bränner varje pubertal 17-åring på bål!

Du övertolkar vad vi menar ganska kraftigt. Så vitt jag har sett är det ingen som har påstått att alla som raggar är stalkers.
Så man kan som tjej inte lägga ut bilder här utan att räkna med att få snuskiga förslag? Det köper inte jag. Man skall aldrig behöva känna sig besvärad av någon annan medlem på kolozzeum. Och man skall absolut inte behöva räkna med det bara för att man lägger upp bilder på sig själv.

Det handlar inte om att "bränner varje pubertal 17-åring på bål", varför tror du det? Läs tråden är du snäll.

Piranha
2007-07-27, 09:45
Ja om man förutsätter att alla som raggar är stalkers är man nog en smula trångsynt och får leva vidare i sin bubbla.
Kan däremot förstå att det kan bli för mycket raggningsförsök på nätet ibland, speciellt om man är av det kvinnliga könet och har postat ett antal bilder, men det är väl tyvärr också något man nästan får räkna med, man kan inte bara tro att samtliga på ett träningsforum är proffsiga nog att bara tänka träning och diet och helt bortse från köttets lustar.
Bra att påpeka att ni iaf vill göra nåt åt det, men låt det vara inom rimliga gränser nu innan ni springer runt och bränner varje pubertal 17-åring på bål!

Det måste vara rätt låg tolerans på sånt.

Det behövs så himla lite för att folk skall bli osäkra och dra öronen åt sig, om vi vill bibehålla god stämning och fortsättningsvis ha tjejer som engagerar sig på brädan är det noll som gäller.

Diggler
2007-07-27, 09:53
Det spelar ingen roll om det sköts snyggt, är på skoj, eller om mottagaren inte har något emot det. Helt enkelt verboten, oavsett.


(Nu är inte jag moderator, men så tycker jag)


VERBOTEN!

daja
2007-07-27, 09:56
Du övertolkar vad vi menar ganska kraftigt. Så vitt jag har sett är det ingen som har påstått att alla som raggar är stalkers.
Så man kan som tjej inte lägga ut bilder här utan att räkna med att få snuskiga förslag? Det köper inte jag. Man skall aldrig behöva känna sig besvärad av någon annan medlem på kolozzeum. Och man skall absolut inte behöva räkna med det bara för att man lägger upp bilder på sig själv.

Det handlar inte om att "bränner varje pubertal 17-åring på bål", varför tror du det? Läs tråden är du snäll.

Jag frågade eldhroka om hon även blir sur om någon på ICA raggar på henne, därav att hon kanske förutsatte att alla som raggade menade illa eller var stalkers.
Jag kanske helt saknar uppvaktande eller är obegripligt ful men jag blir faktiskt en aning smickrad om någon visar intresse, så länge det görs på ett harmlöst sätt och att det följer etikens vaga lagar så man inte riskerar såra någon. Sker det på ett oanständigt sätt eller om någon känner sig kränkt eller på annat sätt illa berörd är det väl redan sedan tidigare ganska självklart att man rapporterar detta om man befinner sig på ett forum?

Allan
2007-07-27, 09:58
Sker det på ett oanständigt sätt eller om någon känner sig kränkt eller på annat sätt illa berörd är det väl redan sedan tidigare ganska självklart att man rapporterar detta om man befinner sig på ett forum?

Det handlar om att folk INTE ska behöva rapportera sånt.

daja
2007-07-27, 10:01
Det handlar om att folk INTE ska behöva rapportera sånt.

Så ni förbjuder helt enkelt folk från att ragga? Var går gränsen? Den måste ju trots allt fortfarande sättas av mottagaren av raggnings-pm:et, iaf till en början och sedan får ni göra en uppskattning och se vad eventuella åtgärder blir?

Piranha
2007-07-27, 10:04
Så ni förbjuder helt enkelt folk från att ragga? Var går gränsen? Den måste ju trots allt fortfarande sättas av mottagaren av raggnings-pm:et, iaf till en början och sedan får ni göra en uppskattning och se vad eventuella åtgärder blir?

Men sheeesus, vad tjabblar du om egentligen.

Är det för tjaffsandets skull eller är du så trångsynt så du måste ha en absolut definition på vad som är okej.

Allan
2007-07-27, 10:04
Om du läser tråden ser du vad som dykt upp. Och det finns värre än så. Jag utgår kallt från att det finns de som raggar och som aldrig blir rapporterade, därför att de gör det på ett snyggt och bra vis, och har kollat av mottagaren så de vet vilken nivå de ska lägga sig på. Det kommer vi aldrig komma åt, är inte intresserade av att komma åt, och har inga planer på att begränsa.
Läs nu tråden och tala om för mig vilka sorts PM vi är ute efter. Så jag begriper att du har begripit istället för att tjafsa om andra saker

rememberence
2007-07-27, 10:05
Så ni förbjuder helt enkelt folk från att ragga? Var går gränsen? Den måste ju trots allt fortfarande sättas av mottagaren av raggnings-pm:et, iaf till en början och sedan får ni göra en uppskattning och se vad eventuella åtgärder blir?

Är du ett troll?

Frida.B
2007-07-27, 10:05
Så ni förbjuder helt enkelt folk från att ragga? Var går gränsen? Den måste ju trots allt fortfarande sättas av mottagaren av raggnings-pm:et, iaf till en början och sedan får ni göra en uppskattning och se vad eventuella åtgärder blir?

Men du får ju sköta det snyggt isf. Skriv nåt i stil med - hej, det ser ut att gå bra med din träning. Eller - Hur länge har du tränat... etc... då kan du smygragga utan att tjejen vet om det, för hon tror garanterat att du bara är trevlig och är genuint intresserad utav hennes framsteg i träningen

Cilia
2007-07-27, 10:06
Så ni förbjuder helt enkelt folk från att ragga? Var går gränsen? Den måste ju trots allt fortfarande sättas av mottagaren av raggnings-pm:et, iaf till en början och sedan får ni göra en uppskattning och se vad eventuella åtgärder blir?
är du verkligen 30 år?

Du hajar mycket väl var gränsen går och gör du inte det så är det ett tips att vara väldigt formell i dina ev PM

Piranha
2007-07-27, 10:07
Men du får ju sköta det snyggt isf. Skriv nåt i stil med - hej, det ser ut att gå bra med din träning. Eller - Hur länge har du tränat... etc... då kan du smygragga utan att tjejen vet om det, för hon tror garanterat att du bara är trevlig och är genuint intresserad utav hennes framsteg i träningen


Jo det är ju jävligt bra, att utge sig att vara intresserad av träningen och engagera personen i 30 pm, för att sen bara vara sliskig i varjefall. snacka om att kasta bort nåns tid.

daja
2007-07-27, 10:10
Är du ett troll?

Haha, på vilket sätt är jag ett troll tycker du? För att jag ifrågasätter något? För att jag vill veta var gränsen går? För att jag tycker den gränsen ganska ofta bryts även i puklika trådar och då undrar vad den stora skillnaden är?

Dnepr
2007-07-27, 10:10
Men du får ju sköta det snyggt isf. Skriv nåt i stil med - hej, det ser ut att gå bra med din träning. Eller - Hur länge har du tränat... etc... då kan du smygragga utan att tjejen vet om det, för hon tror garanterat att du bara är trevlig och är genuint intresserad utav hennes framsteg i träningen

Jaså, du uppmanar till falskhet och lögner. Stackars tjej som tror killen bryr sig om hennes träning när han i själva verket vill något helt annat. Skulle du bli glad av det?

Fed up
2007-07-27, 10:10
Det är ju uppenbart att det finns bra ragg och dåligt ragg, jag skulle aldrig anmäla nån som skrev typ :

"Hej, jag måste bara säga att du alltid skrivet så himla vettiga saker och verkar så trevlig. Förövrigt tycker jag verkligen du klär i dina nya hårfärg"

Av dylika genuina komplimanger med lite innehåll blir jag glad och smickrad.

Däremot:

"Hej, fan va sexig röv du har vill du träffas och känna på mig stora ***?"

Tycker jag bara är äckligt och irriterande (om det inte är från min pojkvän typ...:D).

rememberence
2007-07-27, 10:11
Haha, på vilket sätt är jag ett troll tycker du? För att jag ifrågasätter något? För att jag vill veta var gränsen går? För att jag tycker den gränsen ganska ofta bryts även i puklika trådar och då undrar vad den stora skillnaden är?

Fråga dig själv vart gränsen går för dina egna frågeställningar, jag tycker du ska ta det här för vad det är.

Allan
2007-07-27, 10:13
För att jag tycker den gränsen ganska ofta bryts även i puklika trådar och då undrar vad den stora skillnaden är?

För då får vi alltsomoftast Reports från flera medlemmar och kan göra något åt det. Istället för att medlemmar ska sitta och vara obekväma med PM som de faktiskt inte vet vad de ska göra med.
Det finns idioter uppenbarligen, och bara genom att starta en sån här tråd får vi många tips och kopior som inte alls är särskilt trevliga. Vilket ni som fått såna kan fortsätta med - PMa oss om ni får meddelanden som känns obehagliga

Frida.B
2007-07-27, 10:13
Jo det är ju jävligt bra, att utge sig att vara intresserad av träningen och engagera personen i 30 pm, för att sen bara vara sliskig i varjefall. snacka om att kasta bort nåns tid.

Sådana människor finns det gott om tro mig. Nu var jag ju mer sarkastisk än att jag verkligen ville ge daja, som uppenbarligen vill kunna fortsätta med sina sliskragg, tips om hur han ska kunna fortsätta sin raggning utan att bli bannad. Men visst finns det killar som skriver normala saker och har en baktanke med det. Tyvärr är det svårt för oss tjejer att urskilja vilka som är slisk och vilka som inte är det.

daja
2007-07-27, 10:17
Men du får ju sköta det snyggt isf. Skriv nåt i stil med - hej, det ser ut att gå bra med din träning. Eller - Hur länge har du tränat... etc... då kan du smygragga utan att tjejen vet om det, för hon tror garanterat att du bara är trevlig och är genuint intresserad utav hennes framsteg i träningen

Hehe, tack men nu är det inte så att jag blir upprörd över att jag inte kan sitta här och ragga, det har aldrig nånsin hänt och är inte därför jag är här, jag ifrågasatte bara eldhrokas inlägg om att hon inte satt här för att någon skulle ragga på henne. Det är väl inte något man själv kan styra, om någon vill ragga på någon eller inte, sen ska man såklart ta bort de riktigt störande elementen som bevisligen sårar eller, ja bara stör! :)

Piranha
2007-07-27, 10:18
Haha, på vilket sätt är jag ett troll tycker du? För att jag ifrågasätter något? För att jag vill veta var gränsen går? För att jag tycker den gränsen ganska ofta bryts även i puklika trådar och då undrar vad den stora skillnaden är?

Det är en jävla skillnad på publika trådar och PM.

Om Ryska raketen säger till mig "id hit it" om en bild på brädan skrattar jag och tycker det är kul.

Kommer det ett PM med samma text är de fan inte kul längre.

daja
2007-07-27, 10:19
För då får vi alltsomoftast Reports från flera medlemmar och kan göra något åt det. Istället för att medlemmar ska sitta och vara obekväma med PM som de faktiskt inte vet vad de ska göra med.
Det finns idioter uppenbarligen, och bara genom att starta en sån här tråd får vi många tips och kopior som inte alls är särskilt trevliga. Vilket ni som fått såna kan fortsätta med - PMa oss om ni får meddelanden som känns obehagliga

Jag kanske lever i en bubbla som inte insåg problemet med detta, att det var så pass stort här på kolozzeum men i såna fall är det bra om det nu ger resultat.

Fed up
2007-07-27, 10:19
Jaså, du uppmanar till falskhet och lögner. Stackars tjej som tror killen bryr sig om hennes träning när han i själva verket vill något helt annat. Skulle du bli glad av det?

Det måste ju finnas nåt man uppskattar hos personen eftersom man raggar, förhoppningsvis nåt mer än att den har en snygg röv.
Sen att fråga om träningen är väl som att småprata om jobbet eller nåt om man raggar på nån på jobbet, inte fan säger man "snygg röv ska vi k****a" som första raggningsreplik om man vill ligga med nån på jobbet?

Jay-Z
2007-07-27, 10:21
Hur kan tråden bli fem sidor lång?

1) Svara så här om ni inte gillar ett/flera PM ni får: Fuck off. Eller svara inte alls.

2) Sedan säger ni åt mods/admins att ni tyckte det var obehagligt/creepy eller likande så agerar de på det sätt som sig bör.

Till killarna: Skicka inga PM öht om du tycker det är svårt att veta hur du ska formulera dig utan att det blir creepy för mottagaren.

daja
2007-07-27, 10:21
Det är en jävla skillnad på publika trådar och PM.

Om Ryska raketen säger till mig "id hit it" om en bild på brädan skrattar jag och tycker det är kul.

Kommer det ett PM med samma text är de fan inte kul längre.

Kommer det ett pm från samma person som du redan sedan tidigare känner är det nog inte nån skillnad, men är personen okänd blir det en aning otrevligare över pm ja, däremot är det så ofta någon fäller "små oskyldiga" kommentarer även publikt att jag inte trodde det var så många som tog åt sig, utan valde att bara ignorera personen i fråga.

daja
2007-07-27, 10:23
Fråga dig själv vart gränsen går för dina egna frågeställningar, jag tycker du ska ta det här för vad det är.

Haha, men det är ju det jag verkligen gör, jag tar internet för vad det är, jag tar ett forum för vad det är, och det är just därför jag inte trodde att medlemmarna här tyckte att det var ett sådant problem. Ignorera dem eller bli smickrade och svara. Tydligen räcker inte det i alla fall och då är det ju bra att det finns moderatorer.

Dnepr
2007-07-27, 10:24
Det måste ju finnas nåt man uppskattar hos personen eftersom man raggar, förhoppningsvis nåt mer än att den har en snygg röv.
Sen att fråga om träningen är väl som att småprata om jobbet eller nåt om man raggar på nån på jobbet, inte fan säger man "snygg röv ska vi k****a" som första raggningsreplik om man vill ligga med nån på jobbet?

Alla har olika tillvägagångssätt. Även om hon säger att hon var sarkastisk, så tyckte hon att det lät bra.

Klart att det finns något man uppskattar om man nu skriver, och visst blir det bäst om det maskeras en aning. Men jag tycker inte det är mer fel att skriva "fan vad du är söt, vart bor du" som, "jag har föjlt din träning nu ett bra tag och måste säga att du verkligen gått framåt". Jag tycker fan han är bättre som är rak och inte ljuger.

daja
2007-07-27, 10:26
är du verkligen 30 år?

Du hajar mycket väl var gränsen går och gör du inte det så är det ett tips att vara väldigt formell i dina ev PM

Jag är 30 år ja, tack för att du får mig att känna mig yngre! ;)

Jag hajar nog var gränsen går, men jag försöker lyfta fram det så att alla vet, eftersom denna tråd var en tråd som skulle upplysa om just detta.

Piranha
2007-07-27, 10:28
Haha, men det är ju det jag verkligen gör, jag tar internet för vad det är, jag tar ett forum för vad det är, och det är just därför jag inte trodde att medlemmarna här tyckte att det var ett sådant problem. Ignorera dem eller bli smickrade och svara. Tydligen räcker inte det i alla fall och då är det ju bra att det finns moderatorer.

Nej nej nej nej.

Jag vill inte dra upp några skräckscenarion men det har hänt det går ifrån PM till sms till telefontrakasserier.

Nej det är inget skämt, sånt har hänt.

Jag tror inte du är införstådd i obehagligheten att bli utsatt ( inte jag heller förvisso ), men den måste respekteras emot individen.

Cilia
2007-07-27, 10:33
Jag är 30 år ja, tack för att du får mig att känna mig yngre! ;)

Jag hajar nog var gränsen går, men jag försöker lyfta fram det så att alla vet, eftersom denna tråd var en tråd som skulle upplysa om just detta.
nej, du försöker bara vara jobbig.




Jag tycker varken Fridas eller Feddans förslag var bra.
Det går inte att säga vad som är ok att skriva för det hänger på hela situationen precis som i vanliga livet.

Precis som Mr Z säger, har ni ingen koll skicka inga PM.
Problemet löst

Andreas Guiance
2007-07-27, 10:48
Det är ju uppenbart att det finns bra ragg och dåligt ragg, jag skulle aldrig anmäla nån som skrev typ :

"Hej, jag måste bara säga att du alltid skrivet så himla vettiga saker och verkar så trevlig. Förövrigt tycker jag verkligen du klär i dina nya hårfärg"

Av dylika genuina komplimanger med lite innehåll blir jag glad och smickrad.


Det man bör vara medveten om är att de som skickar den typen av pm också tyvärr brukar skicka till typ 10 tjejer i taget för att öka sina chanser. De är bara lite mer ambitiösa än de lata raggarna som helt enkelt skickar runt ett och samma pm till alla.

Observera att jag inte menar att alla är smutsiga i sina intentioner, men erfarenhetsmässigt är det en skrämmande hög andel.

Tolkia
2007-07-27, 10:55
Klart att det finns något man uppskattar om man nu skriver, och visst blir det bäst om det maskeras en aning. Men jag tycker inte det är mer fel att skriva "fan vad du är söt, vart bor du" som, "jag har föjlt din träning nu ett bra tag och måste säga att du verkligen gått framåt". Jag tycker fan han är bättre som är rak och inte ljuger.
Visst finns det något man uppskattar när man skriver - men att döma av vad som faktiskt skrivs tycker jag att det verkar som om det man uppskattar många gånger är MINST lika mycket hur ofantligt bold and daring man är som vågar utmana systemet och trakassera folk som någon egenskap hos personen man väljer att trakassera. Den sortens beteende kan i och för sig kallas både "rakt" och "inte ljugande" eftersom avsändaren ganska tydligt avslöjar sig som just en fåntratt uppfylld av sin egen extrem-coola provokativitet (Lo and behold, jag vågar skriva "knülla" till en brud - fast jag vet att det inte är OK) men jag kan inte säga att jag tycker att det är OK bara för att det är "rakt". För att dra en klyscha så är "ärlighet inte att säga allt man tänker, utan att mena allt man säger". De flesta har förhoppningsvis inte en direkt neurologisk koppling mellan fíngrar och könsdelar, alt. tvångstankar som gör att varje uppled känsla måste uttryckas i PM? Jag menar, de flesta ägnar sig ju inte heller åt att PM-bomba alla som skriver något ge gillar av annan anledning, eller åt att producera hat-PM i parti och minut åt alla som skriver något de INTE gillar.

De flesta med åtminstone ett rudimentärt sinne för vad som är socialt gångbart och inte kan hur enkelt som helst räkna ut vad som är OK att säga eller skriva till en annan människa - hur många idiot-PM skrivs för att avsändaren på fullt allvar inte förstod bättre? Min gissning: Ungefär lika många som det startas trådar för att trådstartaren inte förstår bättre. Vilket väl är maximalt en promille.

Det hela är väl rätt enkelt egentligen:


Ni som skriver: Visa normal hyfs. Skulle detta vara fysiologiskt omöjligt går det alltid att PM:a en moderator och be att få sin egen PM-funktion avstängd.

Ni som får PM som inte känns bra: Rapportera. Hellre förr än senare. Ingen, oavsett kön, skall behöva känna sig besvärad av en annan medlem, och moderatorerna kan inte göra något åt sådant vi inte vet något om.

Jorgen
2007-07-28, 11:01
Boink

Stoltz
2007-07-28, 11:11
Nej nej nej nej.

Jag vill inte dra upp några skräckscenarion men det har hänt det går ifrån PM till sms till telefontrakasserier.

Nej det är inget skämt, sånt har hänt.

Jag tror inte du är införstådd i obehagligheten att bli utsatt ( inte jag heller förvisso ), men den måste respekteras emot individen.

Vågar man fråga ifall telefonnumret var utgivet av personen eller om trakasseraren letade upp det själv? :MrT:

Allan
2007-07-28, 11:12
Vågar man fråga ifall telefonnumret var utgivet av personen eller om trakasseraren letade upp det själv? :MrT:


Det är ointressant

Deceiver85
2007-07-28, 11:37
Så länge PM-raggningarna håller hyfsad stil så ser jag väl inget större problem med det. Sen är det väl gränsfall att kalla "hej, du är snygg" för raggning, snarare i vissa fall ett rent konstaterande av fakta.

Eddie Vedder
2007-07-28, 11:42
Så länge PM-raggningarna håller hyfsad stil så ser jag väl inget större problem med det. Sen är det väl gränsfall att kalla "hej, du är snygg" för raggning, snarare i vissa fall ett rent konstaterande av fakta.

Hade den gränsen aldrig överstigits hade tråden aldrig startats.

-För det första finns det helt klart PM som är för grova och för detta finns ingen officiell gräns utan känner man sig illa till mods av att få ragg-PM så gör man och då är gränsen överskriden, punkt slut.
-För det andra så är det, för tusende gången (*gah!* ), så att det även kan skrivas PM som inte är särskilt sliskiga i sig men som skickas runt till medlem efter medlem i hopp om att det ska nappa nånstans. Ett sånt PM kanske inte uppfattas så sliskigt från mottagaren men att då ha i åtanke att man kanske inte är den enda som får det PM:et kan vara värdefullt.

Allan
2007-07-28, 11:44
Lägg ner skojandet i den här tråden. Begrips?

Deceiver85
2007-07-28, 11:53
-För det första finns det helt klart PM som är för grova och för detta finns ingen officiell gräns utan känner man sig illa till mods av att få ragg-PM så gör man och då är gränsen överskriden, punkt slut.

Jag vet att det kan vara svårt, men kanske vore dags att dra ihop något dokument för att undvika subjektiva och godtyckliga bedömningar av både användare och moderatorer (ingen är felfri)?

Jag tycker man ska kunna skicka komplimanger utan att riskera att bli avstängd, givetvis välformulerade sådana och inom rimliga gränser. Låt inte några idioter förstöra för resten av forumet.

Piranha
2007-07-28, 12:10
Jag vet att det kan vara svårt, men kanske vore dags att dra ihop något dokument för att undvika subjektiva och godtyckliga bedömningar av både användare och moderatorer (ingen är felfri)?

Jag tycker man ska kunna skicka komplimanger utan att riskera att bli avstängd, givetvis välformulerade sådana och inom rimliga gränser. Låt inte några idioter förstöra för resten av forumet.

Om det bara är oskyldiga komplimanger så javisst.

Men då kan dem lika gärna postas öppet i trådarna å andra sidan.

Deceiver85
2007-07-28, 12:13
Men då kan dem lika gärna postas öppet i trådarna å andra sidan.

Kan de verkligen det?

Last edited by Eddie Vedder : Today at 12:44.

Skärpning i tråden / Allan

LBacker
2007-07-28, 12:20
No offence gubbar och tanter, men skyll er själva när rubriken lyder: "Rapportera raggningsPM", istället för något lämpligt likt: "Rapportera sexuella trakasserier".

Kidsen lever för att ragga, eller raggar för att (fort)leva. "Vi" vet att "Ni" inte längre spelar på planen, och att er bästa chans därför blir att försöka måla om dess sid- och mållinjer. Kanske främst för att själva spelet har fölorats och bitterheten kommer krypandes. Låt the players dribbla och leka så länge de har potensen i behåll! Givetvis utan trakasserier, eller med, när domaren inte ser. ;)

Vem skrev en tråd om lämplig rubriksättning för någon dag sedan?

Piranha
2007-07-28, 12:20
Kan de verkligen det?

Kan inte du summera upp dina tankar runt vad du tycker om hela raggnings PM saken och lägga här i nästa post.

Sen låser vi tråden.

Cilia
2007-07-28, 12:23
No offence gubbar och tanter, men skyll er själva när rubriken lyder: "Rapportera raggningsPM", istället för något lämpligt likt: "Rapportera sexuella trakasserier".

man kan nog känna sig obehaglig utan att det är sexuella trakasserier
skriver man det blir gränsen flyttad väldigt mycket och det är nog inte det dom vill

Stoltz
2007-07-28, 12:28
Det är ointressant

Egentligen ja, var bara flyktig nyfikenhet som fick mig att fråga. Vilket svaret än skulle vara skulle det inte justifiera trakasserier. Bara jävligt tradigt att folk sysslar med det.

LBacker
2007-07-28, 12:30
man kan nog känna sig obehaglig utan att det är sexuella trakasserier
skriver man det blir gränsen flyttad väldigt mycket och det är nog inte det dom vill

Jo, det är möjligt.

Raggis
2007-07-28, 12:37
Jag tycker först "offret" i fråga ska tala om för personen att han/hon verkligen inte är intresserad. Om det hela fortsätter, så är det bara att rapportera.

Deceiver85
2007-07-28, 12:43
Kan inte du summera upp dina tankar runt vad du tycker om hela raggnings PM saken och lägga här i nästa post.

Sen låser vi tråden.

Givetvis.

Om nu "raggnings-PM" ska leda till avstängning så bör ni moderatorer formulera ett styrdokument med mer tydliga riktlinjer än "ragga inte". Utan tydliga riktlinjer slipper vi godtyckliga avstängningar á la "jag raggade på en brud som överreagerar på alla personliga kommentarer", för det finns bevisligen folk som inte kan hantera internet och att folk ger personliga kommentarer (i USA åkte ju en kille som blev kallad nörd 200mil för att bränna ner en husvagn).

Allan skriver att Kolozzeum inte är en raggningsplats, men ändå raggar folk på varandra rätt så friskt, både öppet och via PM. Visst, det är aldrig kul när raggandet övergår till trakasserier men då är vi inne på en annan fråga.

Detta är min spontana reaktion.

Dnepr
2007-07-28, 12:48
Givetvis.

Om nu "raggnings-PM" ska leda till avstängning så bör ni moderatorer formulera ett styrdokument med mer tydliga riktlinjer än "ragga inte". Utan tydliga riktlinjer slipper vi godtyckliga avstängningar á la "jag raggade på en brud som överreagerar på alla personliga kommentarer", för det finns bevisligen folk som inte kan hantera internet och att folk ger personliga kommentarer (i USA åkte ju en kille som blev kallad nörd 200mil för att bränna ner en husvagn).

Allan skriver att Kolozzeum inte är en raggningsplats, men ändå raggar folk på varandra rätt så friskt, både öppet och via PM. Visst, det är aldrig kul när raggandet övergår till trakasserier men då är vi inne på en annan fråga.

Detta är min spontana reaktion.

Läs inlägget ovan som Jörgen citerade - så slipper du fundera mera.

Deceiver85
2007-07-28, 12:53
Läs inlägget ovan som Jörgen citerade - så slipper du fundera mera.

Det är just det som på sikt kan ta kål på ett forum...

Bonnie
2007-07-28, 12:54
Då kanske du skall byta forum?

Det är just det som på sikt kan ta kål på ett forum...

Dnepr
2007-07-28, 12:58
Det är just det som på sikt kan ta kål på ett forum...

Antingen får man skriva pm, eller så får man det inte. Eller så lägger dom in en spärr så att pojkar endast får skicka pm till andra pojkar. Men om man nu får skicka pm till tjejer, så måste det bli så som ovan. En tjej kanske tycker du är skitcharmig som ger henne en komplimang i första pm:et. En annan kanske vill få dig bannad när du har skickat 23 pm där du tjatar om hennes träning. Det måste alltså bli så att var och en får göra sin egen bedömning.

Allan
2007-07-28, 12:59
Det räcker nu.
Låst