handdator

Visa fullständig version : Hur snål går det att bli?


pilt77
2007-07-25, 23:57
Köpte en elgitarr på Tradera för ett tag sen. Jag har betalt allting och gitarren är skickad. Men nu fick jag ett mail där killen skriver att frakten kostade 10kr mer än han hade skrivit i annonsen och vill att jag sätter in det på hans konto. *screwy* Finns det ingen gräns för hur snål man kan vara? Jag funderar på att svara honom och föreslå att vi delar på den oväntade utgiften. Gitarr plus frakt gick på en bit över 5000spänn så det han begär är ju knappt en piss i havet.

Piranha
2007-07-25, 23:57
Köpte en elgitarr på Tradera för ett tag sen. Jag har betalt allting och gitarren är skickad. Men nu fick jag ett mail där killen skriver att frakten kostade 10kr mer än han hade skrivit i annonsen och vill att jag sätter in det på hans konto. *screwy* Finns det ingen gräns för hur snål man kan vara? Jag funderar på att svara honom och föreslå att vi delar på den oväntade utgiften.

En principsak för honom antagligen.

Sadde
2007-07-25, 23:58
Köpte en elgitarr på Tradera för ett tag sen. Jag har betalt allting och gitarren är skickad. Men nu fick jag ett mail där killen skriver att frakten kostade 10kr mer än han hade skrivit i annonsen och vill att jag sätter in det på hans konto. *screwy* Finns det ingen gräns för hur snål man kan vara? Jag funderar på att svara honom och föreslå att vi delar på den oväntade utgiften.

hhahaha, jag tycker du borde göra som du sa i slutet :)

Zakath
2007-07-26, 00:02
Eftersom det inte kräver någon anstängning alls nästan att sätta in 10kr på någons konto så kan du väl bara göra det? Ingen idé att reta upp dig, du har ju en ny gitarr! :)

KlopFer
2007-07-26, 00:03
Panta några burkar och skicka lappen så han kan lösa in den.

Olsson
2007-07-26, 00:15
Om han har annonserat ut fraktpriset så får han ju stå för de priset han sagt. Själv skulle jag nog aldrig komma på tanken att kräva 10 saknade kronor.

tjabon
2007-07-26, 01:49
Min erfarenhet från liknade situationer är
att man ska göra tvärtom!

Sätt in 15 kr på killens konto och förklara väldigt
artigt och formellt att du skickar med en liten bonus
som du hoppas ska täcka killens besvär med att kolla
kontoutraget en extra gång (eller nåt liknande).
Samtidigt hoppas du att hans ekonomi inte tagit alltför
stor skada av detta FRUKTANSVÄRDA missöde (:laugh: ).

hahavaffan
2007-07-26, 02:43
Panta några burkar och skicka lappen så han kan lösa in den.Den bör lösas in på stället där burkarna är pantade. Vi hade knappast tagit emot ett pantkvitto från en annan butik ;)

Metal_boy_
2007-07-26, 02:55
Tio kronor mer än vad DOM hade sagt ja? Då får han väl tjata på tradera om de där tio kronorna. Säg det till honom.

David86
2007-07-26, 04:38
Sätt in 1 krona åt gången i 10 månader.

High1ander
2007-07-26, 05:58
Fraga om avbetalning pa 3 ar e ok?

Kurash
2007-07-26, 07:30
Vad är det för gitarr?

MasterChief
2007-07-26, 07:37
Man kan inte komma och höja priset i efterhand. Punkt slut. Dags att han får veta hur det fungerar IRL. Sätter du in pengarna gör du honom en björntjänst.

teargaz
2007-07-26, 07:52
Åhhh!!!!
Finns inget värre än snåla idioter.
Jag har en polare som är sjukligt snål. Han brukar jag tackla med att vara sjukligt generös bara för att jag egentligen inte vet hur jag ska hantera det.
Köper han två Sofiero på sin runda så köper jag två sexor 18 årig whiskey på min runda osv. Jag vill ju att han ska känna sig dum efter ett tag men förmodligen så tycker han nog bara att jag är korkad i mitt aggerande. Han har inte dåligt samvete över sitt aggerande utan känner säkert bara att han har en jävligt bra och vinnande strategi.

I ditt fall här så känner du ju inte killen. Du kommer aldrig lyckas reda bot på hans snålhet. Han ser en liten chans att nypa 10 kr av dig som inte är några pengar.
Du stör dig på principsaken. Det är ju inte pengarna som är problemet här. Det är ju beteendet.
Jag hade nog bara kört denhär:
"Skojjar du med mig nu?"
Då kanske han får en liten tankeställare och överväger om han ska förnedra sig lite till för 10 kr.

LarsK
2007-07-26, 08:07
Skicka en länk till denna tråden till honom.

Cilia
2007-07-26, 08:36
hhahaha, jag tycker du borde göra som du sa i slutet :)
tycker jag med bara för att visa på snikenheten.

Timme
2007-07-26, 09:59
Skicka en länk till denna tråden till honom.

Den var ganska bra faktiskt. Gör det.

Stoltz
2007-07-26, 10:05
Jag hade frågat om det går att ta på avbetalning :p

Visst är det snålt, men rent principiellt så är det han som har rätt.

Kurash
2007-07-26, 10:08
Jag hade frågat om det går att ta på avbetalning :p

Visst är det snålt, men rent principiellt så är det han som har rätt.

Klart det inte är. Har han sagt ett pris så är det det som gäller, går inte att ändra på i efterhand. Som om jag skulle köpa ett spel på webhallen, sen efterfakturerar dom mig 100kr för att killen som skulle packa blev sjuk och de var tvugna att ta in en vikarie.

Rex
2007-07-26, 10:10
Det bor en "tattare" här jag bor.. Han har över 5 miljoner på banken. ÄNDÅ så samlar han burkar, köper 2nd hand kläder.. går till biblan för att använda toa osv. för att det ska bli billigare.
Hmm.. jo. Han köper bara konservburkar med mat.. inget annat. Och han har en äcklig 240 som han använder för "speciella tillfällen", tex. dela ut tidningar.

MasterChief
2007-07-26, 10:12
Det bor en "tattare" här jag bor.. Han har över 5 miljoner på banken. ÄNDÅ så samlar han burkar, köper 2nd hand kläder.. går till biblan för att använda toa osv. för att det ska bli billigare.
Hmm.. jo. Han köper bara konservburkar med mat.. inget annat. Och han har en äcklig 240 som han använder för "speciella tillfällen", tex. dela ut tidningar.

Har han visat dig saldot på banken?

polaren
2007-07-26, 10:13
Det bor en "tattare" här jag bor.. Han har över 5 miljoner på banken. ÄNDÅ så samlar han burkar, köper 2nd hand kläder.. går till biblan för att använda toa osv. för att det ska bli billigare.
Hmm.. jo. Han köper bara konservburkar med mat.. inget annat. Och han har en äcklig 240 som han använder för "speciella tillfällen", tex. dela ut tidningar.

Det kanske är därför han har 5 mille på banken? :D

Cilia
2007-07-26, 10:16
Jag hade frågat om det går att ta på avbetalning :p

Visst är det snålt, men rent principiellt så är det han som har rätt.
beror helt på hur han skrev i annonsen.
inte alls säkert att han har rätt


Det bor en "tattare" här jag bor.. Han har över 5 miljoner på banken. ÄNDÅ så samlar han burkar, köper 2nd hand kläder.. går till biblan för att använda toa osv. för att det ska bli billigare.
Hmm.. jo. Han köper bara konservburkar med mat.. inget annat. Och han har en äcklig 240 som han använder för "speciella tillfällen", tex. dela ut tidningar.
låter som en råtta i pizzanhistoria.
Sånna där finns i varje kvarter

pilt77
2007-07-26, 10:16
Vad är det för gitarr?

Jackson RR.


Jag gjorde som någon skrev här i tråden. Satte in en krona och sen mailade jag o skrev att jag blir tvungen att ta det på avbetalning:)

Stoltz
2007-07-26, 10:17
Klart det inte är. Har han sagt ett pris så är det det som gäller, går inte att ändra på i efterhand. Som om jag skulle köpa ett spel på webhallen, sen efterfakturerar dom mig 100kr för att killen som skulle packa blev sjuk och de var tvugna att ta in en vikarie.

Snubblade på min läsning där, självklart har du rätt. Är priset sagt är det sagt.

MasterChief
2007-07-26, 10:19
låter som en råtta i pizzanhistoria.
Sånna där finns i varje kvarter


Tänkte samma sak. Varje lodis verkar tydligen vara mångmiljonär.

DarcyGrahn
2007-07-26, 14:04
Jackson RR.


Jag gjorde som någon skrev här i tråden. Satte in en krona och sen mailade jag o skrev att jag blir tvungen att ta det på avbetalning:)

HAHAHA, bra gjort! Undrar vad han vad svarar på det:D

Herkulez
2007-07-26, 14:06
Köpte en elgitarr på Tradera för ett tag sen. Jag har betalt allting och gitarren är skickad. Men nu fick jag ett mail där killen skriver att frakten kostade 10kr mer än han hade skrivit i annonsen och vill att jag sätter in det på hans konto. *screwy* Finns det ingen gräns för hur snål man kan vara? Jag funderar på att svara honom och föreslå att vi delar på den oväntade utgiften. Gitarr plus frakt gick på en bit över 5000spänn så det han begär är ju knappt en piss i havet.
:laugh:

FinnPower
2007-07-26, 16:10
Jag gjorde som någon skrev här i tråden. Satte in en krona och sen mailade jag o skrev att jag blir tvungen att ta det på avbetalning:)

Haha vad skönt! Jag väntar med spänning på reaktionen och utvecklingen! :laugh:

Kwon
2007-07-26, 16:34
Jackson RR.


Jag gjorde som någon skrev här i tråden. Satte in en krona och sen mailade jag o skrev att jag blir tvungen att ta det på avbetalning:)

Underbart pilten! :D

Skriv även ett brev till honom när den sista kronan är avbetald för att kolla läget.

shadowfire
2007-07-26, 16:38
Haha vad styggt... det går väl o sätta in ören med? Fint kontoutdrag med 20st 0,50:- insättningar. :D

babbett
2007-07-26, 16:41
Det kanske är därför han har 5 mille på banken? :D


+100

stevenaturell
2007-07-26, 20:58
hahaha vilken kille alltså :laugh:

David86
2007-07-26, 21:03
Såhär i efterhand kom jag på att du kunde ha skickat ett brev med en tia, mottagaren betalar portot :D

Fast det går kanske inte till privatpersoner?

Brooklyn
2007-07-26, 21:09
Jag gjorde som någon skrev här i tråden. Satte in en krona och sen mailade jag o skrev att jag blir tvungen att ta det på avbetalning:)

haha! fyfan va klockrent :D

FinnPower
2007-07-27, 19:07
Bump!

Inget svar ännu?

pilt77
2007-07-27, 19:31
Nej har faktist inte hört nånting av honom ännu.
Skulle vara kul med ett svar men han fattade väl kanske det dolda budskapet hehe

David86
2007-07-27, 19:40
Du tänker väl fortsätta sätta in en krona i månaden?

Rex
2007-07-27, 20:10
Har han visat dig saldot på banken?Stod i tidningen en gång.. topp 10 rikaste.. (i vår stad)

High1ander
2007-07-27, 22:34
låter som en råtta i pizzanhistoria.
Sånna där finns i varje kvarter

Det var ju en hemlos kvinna i Frankrike for bara nagon vecka sen som hade typ 400 000kr kontant pa/runt om sig...