handdator

Visa fullständig version : 4 kg på 4 veckor?


stubborn kid
2007-07-25, 22:50
Har tränat i uppbyggande syfte nu ett tag och när tävlingsperioden är över om ett par veckor max börjar jag deffa.
ska gå från vad jag väger då, 54-55 kanske, till 50. tänkte mig 30 dagar eller så, vad tror ni?

möjligt att det kommer ett uppehåll i den vanliga tränignen under de här 30 dagarna. annars fortsätter jag som vanligt där, medans jag kör mycket konditionsträning vid sidan om och äter mindre.

räknade lite på det och tror att jag kom fram till att det skulle vara bra om jag kunde "förlora" 900 kcal per dag.

jag kommer träna 1 g/dag (utom söndag), och 2 ggr/dag måndag, onsdag, torsdag och fredag.
tänkte cykla till skolan/jobbet ungefär fem dagar i veckan. det är ca 11 km på varje håll.

----> Frågan är om det är möjligt att förlora 4 kg på 30 dagar?

----> Den andra frågan är hur det funkar med att tona muskler? funkar det? är det en bra idé att göra när man deffar? hur gör man?

StefanC
2007-07-25, 22:52
Fråga 1. Ja, det är inga problem, frågan är bara hur mycket vatten/fett/muskler du tappar.

Fråga 2. Vet inte vad du menar med tona muskler, så någon annan får nog svara där.

Tolkia
2007-07-25, 22:56
Hur lång är du till dina 54-55 kg?

stubborn kid
2007-07-25, 22:57
Fråga 1. Ja, det är inga problem, frågan är bara hur mycket vatten/fett/muskler du tappar.
du menar om jag kommer tappa mest vatten eller muskler eller fett? musklerna vill jag ju behålla. klart det inte kommer gå helt när man deffar, men eftersom jag fortsätter träna den vanliga träningen också, bara kör konditionsträning (lågintensiv fettförbrännande) vid sidan av, och äter mindre så borde det ju försvinna mest fett?

stubborn kid
2007-07-25, 23:01
Hur lång är du till dina 54-55 kg?

166 cm

Tolkia
2007-07-25, 23:03
166 cm
Jag skulle inte rekommendera dig att "deffa", om det inte är så att du måste in i någon speciell viktklass för tävling eller något? Du är normalviktig och växer fortfarande.

stubborn kid
2007-07-25, 23:05
Jag skulle inte rekommendera dig att "deffa", om det inte är så att du måste in i någon speciell viktklass för tävling eller något?

nej. men nu var det tyvärr inte den sorstens rekommendationer jag frågade efter heller..

Tolkia
2007-07-25, 23:19
Icke desto mindre är det vad du får.

Sadde
2007-07-25, 23:20
Precis som Tolkia sa så skulle jag inte heller rekommendera dig att deffa, men för att svara på din fråga så är det självklart du kan gå ner 4kg på 4veckor, sålänge du ligger på ett tillräckligt stort kaloriunderskott, ungerfär -1000kcal/dag. Sen om du kommer tappa muskler är en annan sak.

Verkar som att du inte tagit dig någon tid att kolla runt här på forumet då du ställer en fråga som besvaras väldigt väl i King Grubs "Deffguide".

stubborn kid
2007-07-25, 23:22
men för att svara på din fråga så är det självklart du kan gå ner 4kg på 4veckor, sålänge du ligger på ett tillräckligt stort kaloriunderskott, ungerfär -1000kcal/dag.

tack!
så man bör liksom inte ha ett underskott på mer än 1000kcal per dag för att det ska vara... hälsosamt? direkt farligt?

Sadde
2007-07-25, 23:29
tack!
så man bör liksom inte ha ett underskott på mer än 1000kcal per dag för att det ska vara... hälsosamt? direkt farligt?

jag är inte så himla insatt i var gränsen för "hälsosamt" går någonstans. Men jag skulle nog inte överstrida gränsen -1000kcal/dag, speciellt inte om man väger så lite som du gör. För en person som lider av fetma så kan nog gränsen töjas ytterliggare.

StefanC
2007-07-26, 00:43
du menar om jag kommer tappa mest vatten eller muskler eller fett? musklerna vill jag ju behålla. klart det inte kommer gå helt när man deffar, men eftersom jag fortsätter träna den vanliga träningen också, bara kör konditionsträning (lågintensiv fettförbrännande) vid sidan av, och äter mindre så borde det ju försvinna mest fett?

Först kommer du tappa vatten, bara det kan vara allt ifrån 1-4kg, men på lilla dig...säg 1-2kg. Sen kommer kroppen bränna dina muskler då du kör en alledess för hård diet. Blir svält och kroppen sparar på fettet till sist.

Vet inte varför du måste tappa just 4kg på så kort tid. Om du vill behålla så mycket muskler som möjligt bör du ge det minst 8veckor. Du får helt enkelt tänka om eller skylla dig själv.

Jacksatan
2007-07-26, 07:18
Först kommer du tappa vatten, bara det kan vara allt ifrån 1-4kg, men på lilla dig...säg 1-2kg. Sen kommer kroppen bränna dina muskler då du kör en alledess för hård diet. Blir svält och kroppen sparar på fettet till sist.

Vet inte varför du måste tappa just 4kg på så kort tid. Om du vill behålla så mycket muskler som möjligt bör du ge det minst 8veckor. Du får helt enkelt tänka om eller skylla dig själv.

Nej, den sparar ej på fettet. Däremot kommer det som du säger troligast flyga en del muskler samtidigt som fettet också försvinner.

Action
2007-07-26, 07:42
Nej, den sparar ej på fettet. Däremot kommer det som du säger troligast flyga en del muskler samtidigt som fettet också försvinner.

Så länge man orkar köra riktigt tung styrketräning (ej sänka vikterna) så vill kroppen behålla de muskler som finns (används). Då kan man gå ganska långt under sin kaloriförbrukning och ändå behålla sina muskler. Det är iaf min erfarenhet.

Cilia
2007-07-26, 08:09
Har tränat i uppbyggande syfte nu ett tag och när tävlingsperioden är över om ett par veckor max börjar jag deffa.
Till att börja med förstår jag inte.
Du har tränat i uppbyggnadssyfte och nu är tävlingsperioden över?
Vad tävlar du i? Dom flesta sporter jag känner till tränar man hårt i uppbyggnadsskedet dvs innan tävlingssäsongen börjar.


tack!
så man bör liksom inte ha ett underskott på mer än 1000kcal per dag för att det ska vara... hälsosamt? direkt farligt?
Att han föreslog -1000 kalorier var antagligen för att du ville gå ner ca 1 kg/vecka vilket kräver ett underskott i den nivån.

Frågan är sen om du har koll på vad du förbränner med den träning du planerar att hålla och hur du ska äta?

Du planerar dessutom att sluta träna under deffen men ska ändå köra 1-2 pass per dag plus över 2 mils cykling. Det är en ganska hög nivå.



Sen tycker inte jag du ska vara så snorkig mot Tolkia.
Det är inte så kul att hela tiden ge råd åt tonåringar och andra som uppenbarligen vill gå ner till ohälsosamma viktnivåer. Det känns inte så ansvarsfullt att hjälpa till med ätstörningar

strongmomme
2007-07-26, 19:59
Tung styrketräning med -1000 kcal underskott, men du kommer ju bara bestå av skinn och ben efteråt men det är en annan sak. Man lär sig av sina misstag.

stubborn kid
2007-07-26, 22:36
Till att börja med förstår jag inte.
Du har tränat i uppbyggnadssyfte och nu är tävlingsperioden över?
Vad tävlar du i? Dom flesta sporter jag känner till tränar man hårt i uppbyggnadsskedet dvs innan tävlingssäsongen börjar.
jag kanske var lite oklar. såhär: vi har tränat i uppbyggande syfte tills nu. nu är det tävlingssäsong. efter tävlingssäsongen tänker jag börja deffa.

Frågan är sen om du har koll på vad du förbränner med den träning du planerar att hålla och hur du ska äta?
jag vet vad/hur mkt jag ska äta nu, vet på ett ungefär hur mycket jag förbränner på t ex cyklingen (som är den enda andra träning jag kommer ha tid att göra utöver den vanliga träningen och skolidrotten)

Du planerar dessutom att sluta träna under deffen men ska ändå köra 1-2 pass per dag plus över 2 mils cykling. Det är en ganska hög nivå.
nej, inte sluta träna. det jag pratade om var att det KANSKE kommer vraa uppehåll i den vanliga träningen när jag ska sätta igång att deffa. men det spelar ingen roll, därför att jag ska fortfarande träna, bara annat i så fall.
den nivån är vad jag ligger på normalt sett. 5 ggr/veckan m träningen, 4 ggr/veckan 1 h i skolan, och så plus cyklingen.

Sen tycker inte jag du ska vara så snorkig mot Tolkia.
Det är inte så kul att hela tiden ge råd åt tonåringar och andra som uppenbarligen vill gå ner till ohälsosamma viktnivåer. Det känns inte så ansvarsfullt att hjälpa till med ätstörningar
det var inte min mening att vara snorkig, jag ber om ursäkt ifall det verkade så.
allt jag vill ha är typ lite goda råd.

stubborn kid
2007-07-26, 22:41
Vet inte varför du måste tappa just 4kg på så kort tid. Om du vill behålla så mycket muskler som möjligt bör du ge det minst 8veckor. Du får helt enkelt tänka om eller skylla dig själv.
4 kg var bara en siffra som kändes rimlig för den tiden. men så är jag ju inget proffs direkt, det var därför jag startade denna tråden.

Så länge man orkar köra riktigt tung styrketräning (ej sänka vikterna) så vill kroppen behålla de muskler som finns (används). Då kan man gå ganska långt under sin kaloriförbrukning och ändå behålla sina muskler. Det är iaf min erfarenhet.
okej, och behålla vikterna jag har nu borde jag ju klara. eller hur märker man att man behöva sänka vikterna?

swanstah
2007-07-26, 23:28
Om du nu vill gå ner den mängden i vikt under en månads tid och ändå behålla din muskelmassa, så tycker jag personligen att du ska slopa konditionsträningen och orka med att styrketräna. Om du sänker ditt kcal-intag/dag med 1000 så kommer det att kännas och det kommer ta väldigt mycket på din kraft. Se till att du orkar träna och hålla musklerna i trimm medans du deffar, så kommer du inte förlora dina muskler.

Eddie Vedder
2007-07-27, 07:01
hur märker man att man behöva sänka vikterna?

Du orkar mindre vid samma utförande helt enkelt. Om du kör någorlunda strikta bicepscurl på 15kg hantlar och normalt kör 6:or t.ex. ja då kanske du märker att du måste svinga upp dom sista tre helt plötsligt. Det är ju en tydlig indikation på att du tappat lite styrka.

stubborn kid
2007-07-27, 17:29
Om du nu vill gå ner den mängden i vikt under en månads tid och ändå behålla din muskelmassa, så tycker jag personligen att du ska slopa konditionsträningen och orka med att styrketräna. Om du sänker ditt kcal-intag/dag med 1000 så kommer det att kännas och det kommer ta väldigt mycket på din kraft. Se till att du orkar träna och hålla musklerna i trimm medans du deffar, så kommer du inte förlora dina muskler.
grejen är att jag tänkte såhär: för att slippa äta minimalt så ökar jag träningen med konditionsträning (cyklingen) istället och äter lite mer (men ändå det underskottet på kcal per dag som jag behöver).
men vad du menar är att det kommer slita mer på kroppen att göra så, även om kcalunderskottet är detsamma hur jag än gör?

Du orkar mindre vid samma utförande helt enkelt. Om du kör någorlunda strikta bicepscurl på 15kg hantlar och normalt kör 6:or t.ex. ja då kanske du märker att du måste svinga upp dom sista tre helt plötsligt. Det är ju en tydlig indikation på att du tappat lite styrka.
jag har inte gjort det på jättelänge, så jag tror inte jag klarar 15 nu som jag gjorde då. men det spelar ingen roll, jag tror att vi fortf kommer köra front squad, death lift och clean, som vanligt.. tack för svaret!

swanstah
2007-07-29, 22:52
men vad du menar är att det kommer slita mer på kroppen att göra så, även om kcalunderskottet är detsamma hur jag än gör?

Mitt tips är fortf. att äta mindre (de underskott du önskar) och hålla igång med styrketräningen för att minska vikt. Då behåller du även dina muskler eftersom kroppen kommer beta av på ditt fett. Om du däremot anstänger din kropp med löpning så kommer kroppen att ta bort både ditt fett och en del muskler. Löpning är inget som bör kombineras med styrketräning.

Du kan powerwalka istället. Då kommer du förbruka mycket energi och det tar inte alls på dina muskler i samma grad som löpning gör.

Så, om du tvunget vill kombinera motions- med styrketräning så powerwalka istället för att löpa, så besparar du dina muskler. :)

stubborn kid
2007-07-30, 22:14
Om du däremot anstänger din kropp med löpning så kommer kroppen att ta bort både ditt fett och en del muskler. Löpning är inget som bör kombineras med styrketräning.
Det är dock omöjligt för mig att inte springa - jag är sprinter. vad gäller styrketräning så är det en av de tre viktigaste sakerna när det gäller sprint (snabbhet, teknik och styrka), så det går alltså bra ihop.
fast du kanske menade mer motionslöpning när du skrev löpning?
för jag kan inte sluta springa, det finns inte. då får det bli som det blir ;)

swanstah
2007-08-01, 20:46
fast du kanske menade mer motionslöpning när du skrev löpning? för jag kan inte sluta springa, det finns inte. då får det bli som det blir ;)

Mm, det var det jag syftade på. Sen hade jag inte en aning om att du var en sprinter. Jag trodde mer du var ute efter att minska vikt för att sen börja biffa på dig med styreträning. Men ditt mål är alltså att bli lite lättare så att du kan springa snabbare. ;)

stubborn kid
2007-08-01, 22:45
Mm, det var det jag syftade på. Sen hade jag inte en aning om att du var en sprinter. Jag trodde mer du var ute efter att minska vikt för att sen börja biffa på dig med styreträning. Men ditt mål är alltså att bli lite lättare så att du kan springa snabbare. ;)
jo, kan man väl säga. men är ju ute efter att minska vikt fortf

J-Bq
2007-08-06, 02:56
Är du en tävlande sprinter borde du väl ha en tränare som kan hjälpa med kost och träning?

mentzer
2007-08-06, 07:30
Har tränat i uppbyggande syfte nu ett tag och när tävlingsperioden är över om ett par veckor max börjar jag deffa.
ska gå från vad jag väger då, 54-55 kanske, till 50. tänkte mig 30 dagar eller så, vad tror ni?

möjligt att det kommer ett uppehåll i den vanliga tränignen under de här 30 dagarna. annars fortsätter jag som vanligt där, medans jag kör mycket konditionsträning vid sidan om och äter mindre.

räknade lite på det och tror att jag kom fram till att det skulle vara bra om jag kunde "förlora" 900 kcal per dag.

jag kommer träna 1 g/dag (utom söndag), och 2 ggr/dag måndag, onsdag, torsdag och fredag.
tänkte cykla till skolan/jobbet ungefär fem dagar i veckan. det är ca 11 km på varje håll.

----> Frågan är om det är möjligt att förlora 4 kg på 30 dagar?

----> Den andra frågan är hur det funkar med att tona muskler? funkar det? är det en bra idé att göra när man deffar? hur gör man?


Ja det är möjligt, men frågan är varför i helvete du vill gå ned 4 kg när du väger 54 kg???