handdator

Visa fullständig version : Är rädd för att skada mig i mark och böj + rygg frågor


Johan86
2007-07-25, 20:15
Jag tycker att det är superkul att träna marklyft och knäböj. Men nu på senare tiden har jag blivit orolig för att skada ryggen. Jag har enligt erfarna lyftare bra teknik och jag har inte kommit upp i stora vikter ännu. Jag är rädd att det bara ska smälla till i ryggen när jag kör marklyft eller knäböj. Kanske inte under själva utförandet för då är jag så fokuserad. Jag kör "tungt" dvs max 5rep. Hur vanligt är det att råkar lyftare ut för ryggskador vid dessa övningar? Om man får diskbråck kan man bli helt återställd efter en sådan skada? Är det diskbråck det vanligaste när man tränar mark och böj och skadar ryggen? Jag har aldrig fått ont i ryggen av dessa övningar. Bara lite stel efteråt ibland.

Vad är det i ryggen som "slits" när man kör marklyft? Dom där geleklumparna kan dom slitas ner eller gå sönder vid tunga marklyft och knäböjs träning?

Det ska tilläggas att jag hade diskbuktning våren/sommaren 2006. Men det är över sedan länge. Därför är jag lite rädd om ryggen

Långt inlägg. Tack för att ni tar er tid

Rahf
2007-07-25, 20:22
Största risken är väl att du klämmer en disk om ländryggen krummar sig. Därför ska man alltid vara extra noga med tekniken samt inte lyfta mer än man vet med sig att man kan hantera.

Hemi
2007-07-25, 22:55
"Vad är det i ryggen som "slits" när man kör marklyft? Dom där geleklumparna kan dom slitas ner eller gå sönder vid tunga marklyft och knäböjs träning?"


Enligt en rad kiropraktoer jag/(vi) hade på 90-talet är vibrationer det som sliter ned diskarna värst. Att sitta och plöja i en traktor på en åker hela dagarna nöter ned diskarna mest. Därför är vissa bönder slut i ryggen vid 50. Kotorna börjar ta i varandra när ryggen kröks, som på 90-åringar. Därför kan inte ryggen böjas längre. Det gör fruktansvärt ont sägs det.

Vid lyft, skyffling osv skall man inte svinga kroppen i sidled fram och tillbaks. Flytta på fötterna i stället.

När man lyfter skall man sträva efter balans då enarmslyft ökar trycket på en sida av ryggraden 5 ggr. Allt detta enligt kiropraktorerna.

Varför mark och böj borde vara ok, om man utför dem rätt. Att plocka upp någonting tungt från golvet och göra det rätt borde ju alla lära sig.

Personligen värmer jag upp rätt intensivt under 20 minuter och med olika lättare midjeövningar, utan att ta ut mig för mycket men gör det ändå ordentligt. Det har besparat 38-årig Hemi från skador helt, under flera år nu. Men, jag är ingen skarp lyftare, de har bättre tips.

Mr. Moose
2007-07-29, 15:34
Jag tycker att det är superkul att träna marklyft och knäböj. Men nu på senare tiden har jag blivit orolig för att skada ryggen. Jag har enligt erfarna lyftare bra teknik och jag har inte kommit upp i stora vikter ännu. Jag är rädd att det bara ska smälla till i ryggen när jag kör marklyft eller knäböj. Kanske inte under själva utförandet för då är jag så fokuserad. Jag kör "tungt" dvs max 5rep. Hur vanligt är det att råkar lyftare ut för ryggskador vid dessa övningar? Om man får diskbråck kan man bli helt återställd efter en sådan skada? Är det diskbråck det vanligaste när man tränar mark och böj och skadar ryggen? Jag har aldrig fått ont i ryggen av dessa övningar. Bara lite stel efteråt ibland.

Vad är det i ryggen som "slits" när man kör marklyft? Dom där geleklumparna kan dom slitas ner eller gå sönder vid tunga marklyft och knäböjs träning?

Det ska tilläggas att jag hade diskbuktning våren/sommaren 2006. Men det är över sedan länge. Därför är jag lite rädd om ryggen

Långt inlägg. Tack för att ni tar er tid

Om du nu inte skadar dig under utförandet, när skulle det va "farligt" med mark o böj?

Eller jag kanske missförstår dig?

Ame
2007-07-29, 15:56
Om du nu inte skadar dig under utförandet, när skulle det va "farligt" med mark o böj?

Eller jag kanske missförstår dig?

Jag tror han menade att han inte är rädd för att skada sig under själva utförandet.

Allan
2007-07-29, 16:05
Jag kör "tungt" dvs max 5rep. Hur vanligt är det att råkar lyftare ut för ryggskador vid dessa övningar?

Extremt sällsynt. Jag kan inte påminna mig någon under de senaste tio åren, om vi talar om lyftare inom SL och OL. Sträckningar etc pga av skador eller illa uppvärmning är en annan sak; det kan man råka ut för i alla idrotter.
Men styrketräning, rätt utfört, är extremt skadebefriat. På elitnivå är det lika illa där som i alla andra idrotter, men bestående skador känner vi knappt till.

DonAlonzo
2007-07-30, 10:23
Extremt sällsynt. Jag kan inte påminna mig någon under de senaste tio åren, om vi talar om lyftare inom SL och OL. Sträckningar etc pga av skador eller illa uppvärmning är en annan sak; det kan man råka ut för i alla idrotter.
Men styrketräning, rätt utfört, är extremt skadebefriat. På elitnivå är det lika illa där som i alla andra idrotter, men bestående skador känner vi knappt till.

Hur dålig teknik på marklyftet måste man ha för att man ska ta skada? Vad är förbjudet att göra när man marklyfter?

Allan
2007-07-30, 11:12
Hur dålig teknik på marklyftet måste man ha för att man ska ta skada? Vad är förbjudet att göra när man marklyfter?

Det finns idealiska sätt att lyfta på, men de förutsätter att man är idealiskt byggd. Åker man iväg på en SL-tävling kommer man förskräckas av hur illa många lyfter, om man ska gå efter nån slags mall. Men de lyfter mycket på sitt sätt - det säger det mesta om hur skadligt det är. Skulle det vara farligt att lyfta annat än på det ideala viset skulle det ligga folk i gipsvagga landet över.

Jag har sett ostbågeryggar, raka ben, spända nackar och guvetvad - och de fick varken ryggskott eller diskbråck.

Den enda grundregeln jag kan komma på är att värma upp ordentligt. De gånger det knäppt till är det stela muskler som rykt.
De flesta behöver inte vara särskilt rädda - i stort sett alla har en större markkapacitet än de tror. Det brukar vara greppet som sviker istället. Det är därför marken anses som den lättaste övningen att komma upp i vikt i - det är inte ovanligt med tonåringar som drar 200 eller mer, medan det är sällsynt med folk som klarar 200 iböj och rena rariteter med de som gör 200 i bänk.

major Pectoralis
2007-07-30, 12:24
Det finns idealiska sätt att lyfta på, men de förutsätter att man är idealiskt byggd. Åker man iväg på en SL-tävling kommer man förskräckas av hur illa många lyfter, om man ska gå efter nån slags mall. Men de lyfter mycket på sitt sätt - det säger det mesta om hur skadligt det är. Skulle det vara farligt att lyfta annat än på det ideala viset skulle det ligga folk i gipsvagga landet över.

Jag har sett ostbågeryggar, raka ben, spända nackar och guvetvad - och de fick varken ryggskott eller diskbråck.

Den enda grundregeln jag kan komma på är att värma upp ordentligt. De gånger det knäppt till är det stela muskler som rykt.
De flesta behöver inte vara särskilt rädda - i stort sett alla har en större markkapacitet än de tror. Det brukar vara greppet som sviker istället. Det är därför marken anses som den lättaste övningen att komma upp i vikt i - det är inte ovanligt med tonåringar som drar 200 eller mer, medan det är sällsynt med folk som klarar 200 iböj och rena rariteter med de som gör 200 i bänk.


Att inte de stora marklyftarna skadar sig, möjligen bristande teknik till trots, bevisar inte att en oergonimisk lyftteknik är "säker", vare sig för dem, eller för en nybörjare, eller för en medellyftare. Detta oavsett hur bra uppvärmd man är eller hur svagt grepp man än månde hava. Där köper jag inte ens ditt ord Allan....

Att ryggen skall vara stabil och rak, dvs. naturligt S-formed, är en lyftarregel man inte skall tumma på även om det finns många exempel på de som lyft med krummad eller svankad rygg och klarat sig utan skador. Dessa har förmodligen klarat sig p.g.a. att deras ryggar har varit "stabilt krummade/översvankade" och inte sviktat under rörelsen.
Hursomhelst: är det någonstans man skadar sig p.g.a. styrketräning så är det i regel ryggen.

När det gäller skador inom lyftarvärlden är jag för övrigt klart ambivalent då jag hört så många totalt skilda uppfattningar från diverse "experter". Enligt många (inte alla) "lyftar- och tränarrävar" finns det exempelvis inga som har så friska knän som tyngdlyftare. Å andra sidan minns jag tydligt ett antal föreläsningar jag varit på där den medicinska expertisen, i form av mycket beprövade sjukgymnaster, hävdat motsatsen. Bland annat en av dem som gjort en titthållsundersökning på en tyngdlyftare han arbetat med hävdade att denne patients knän var så förstörda att de hade behövt amputeras om det inte hade varit för att han hade så mycket muskler som höll leden uppe. Underförstått: har man tillräckligt med muskler behöver man inga leder.
Denne sjukgymnast skall dock sägas var, enligt min uppfattning, duktig på att både dra till och skarva men dock. Likaså tog denne sjukgymnast för givet att hans patient skadat sig p.g.a. lyftningen. Faktum kvarstår dock: det finns människor som har skador utan att de hämmas utav dem, vilket gör att "han-klarade-sig-ju-argumentet" inte håller för att avgöra om en övning är säker eller inte.

Allan
2007-07-30, 13:27
Jag baserar mina slutsatser på dels egna surt förvärvade kunskaper och på ett mycket brett kontaktnät i branschen. Jag har redogjort för vilka ortopeder jag varit i kontakt med, och jag vidhåller att just mark och böj inte är skadedrabbade grenar, vare sig på kort eller lång sikt.
Dessutom vet jag att man inte kan tvinga på folk ett övningsutförande som känns onaturligt - favoritexemplet är Michael Johnson som visst sprang skolat och vackert på träning men som fick ett annat löpsteg vid full utväxling under tävling. Det man kan göra är att försöka polera av de värsta skavankerna.
Vissa kan inte helt enkelt lyfta skolat, men de lyfter ändå. Givetvis är det bra att kunna lyfta efter skolboken men då får man också acceptera att man kanske inte når de absoluta toppvikterna.
Dessutom måste man komma ihåg att för de allra flesta kommer lyftandet ta slut innan de når sitt max. Nästan alla som tränar har en outnyttjad styrkepotential som de aldrig kommer upp i - av olika skäl - men det betyder också att nästan alla har en reservkraft som kommer att parera riskabla moment.

major Pectoralis
2007-07-30, 13:34
Jag baserar mina slutsatser på dels egna surt förvärvade kunskaper och på ett mycket brett kontaktnät i branschen. Jag har redogjort för vilka ortopeder jag varit i kontakt med, och jag vidhåller att just mark och böj inte är skadedrabbade grenar, vare sig på kort eller lång sikt.
Dessutom vet jag att man inte kan tvinga på folk ett övningsutförande som känns onaturligt - favoritexemplet är Michael Johnson som visst sprang skolat och vackert på träning men som fick ett annat löpsteg vid full utväxling under tävling. Det man kan göra är att försöka polera av de värsta skavankerna.
Vissa kan inte helt enkelt lyfta skolat, men de lyfter ändå. Givetvis är det bra att kunna lyfta efter skolboken men då får man också acceptera att man kanske inte når de absoluta toppvikterna.
Dessutom måste man komma ihåg att för de allra flesta kommer lyftandet ta slut innan de når sitt max. Nästan alla som tränar har en outnyttjad styrkepotential som de aldrig kommer upp i - av olika skäl - men det betyder också att nästan alla har en reservkraft som kommer att parera riskabla moment.


Jag är övertygad om att Du har bra belägg för dina åsiker men regeln att ryggen skall vara rak vid tunga lyft har stått emot alla tidens test hittils; det finns massor med både beprövad praktisk erfarenhet och vetenskapliga undersökningar som stödjer detta.
Att förespråka något annat tycker inte jag är rätt även om det möjligen kan fungera.

major Pectoralis
2007-07-30, 13:39
Jag tror denna snabbt framletade film är ganska målande för denna diskussion :D :

Ijq0pde84H

Allan
2007-07-30, 13:42
Att förespråka något annat tycker inte jag är rätt även om det möjligen kan fungera.

Jag förespråkar inget annat - rätt teknik är jättebra. Men erfarenheten säger mig att väldigt få kan få till den optimala tekniken. I stort sett alla har bra teknik tills det börjar bli tungt - vad ska vi göra med dem? De tappar tekniken i det segment som ger styrka och muskeltillväxt och jag hävdar att det är ett ytterligt litet fåtal som hamnar i ett rent skadligt övningsutförande.
Jag påstår att det är bättre att träna för maximal tillväxt med en något sämre teknik än att ha perfekt teknik och inte nå framsteg. Tro mig, jag har sett "strikt-maffian" i många år - de brukar stå kvar och stampa på samma nivå år efter år.

Allan
2007-07-30, 13:44
Jag tror denna snabbt framletade film är ganska målande för denna diskussion :D :

Ijq0pde84H


Fr Uppförandekoden

- Man lägger inte upp äckliga videoklipp eller bilder där folk dör eller gör sig illa.

major Pectoralis
2007-07-30, 13:49
Jag förespråkar inget annat - rätt teknik är jättebra. Men erfarenheten säger mig att väldigt få kan få till den optimala tekniken. I stort sett alla har bra teknik tills det börjar bli tungt - vad ska vi göra med dem? De tappar tekniken i det segment som ger styrka och muskeltillväxt och jag hävdar att det är ett ytterligt litet fåtal som hamnar i ett rent skadligt övningsutförande.
Jag påstår att det är bättre att träna för maximal tillväxt med en något sämre teknik än att ha perfekt teknik och inte nå framsteg. Tro mig, jag har sett "strikt-maffian" i många år - de brukar stå kvar och stampa på samma nivå år efter år.

Jo, jag tror dig och jag håller med i stort. Jag tycker om att beskriva en bra teknik med termer som funktionell och optimal för ändåmålet, vilket innebär att tekniken varken skall vara "kissenödig" eller "huvudlös"(som jag bukar säga). Emellertid brukar det i teknikträning bli ganska bra om man "tillåter" individuella stilar av samma teknik.

major Pectoralis
2007-07-30, 13:50
Fr Uppförandekoden

- Man lägger inte upp äckliga videoklipp eller bilder där folk dör eller gör sig illa.

Ber så mycket om ursäkt för detta övertramp.

Nitrometan
2007-07-30, 13:53
Jo, jag tror dig och jag håller med i stort. Jag tycker om att beskriva en bra teknik med termer som funktionell och optimal för ändåmålet, vilket innebär att tekniken varken skall vara "kissenödig" eller "huvudlös"(som jag bukar säga). Emellertid brukar det i teknikträning bli ganska bra om man "tillåter" individuella stilar av samma teknik.
Det låter som om du försöker säga samma sak som Allan.

Jag håller f.ö. med Allan - jag har inte hört talas om några skador p.g.a. felaktigt utförande i böj eller mark bland lyftare.

paragon
2007-07-30, 22:26
hur är det med skador bland icke lyftare då? lyftare har väl i allmänhet bättre förutsättningar, det är väl oftast därför dom blivit just lyftare och inte basketspelare eller höjdhoppare (dessa har ju som bekant bättre förutsättningar för dessa sporter)

Erik__
2007-07-31, 00:00
Det låter som om du försöker säga samma sak som Allan.

Jag håller f.ö. med Allan - jag har inte hört talas om några skador p.g.a. felaktigt utförande i böj eller mark bland lyftare.

har jag drömt eller nämnde du inte att nån lyftare från ramdala som fick ryggproblem efter mkt ostbåge över 300kg? nån jonas?

hoho, skadligt att fälla knäna innåt och inte riktigt följa fötterna? http://www.youtube.com/watch?v=f09dj3d6kpY mig själv, känns upmärkt men kan ju passa på att fråga när vi har både teoretiker och erfarenhet i tråden

mentzer
2007-07-31, 06:01
Och sedan har vi alla som undviker skador på tack vare väl utvecklad muskulatur...

major Pectoralis
2007-07-31, 09:20
hur är det med skador bland icke lyftare då? lyftare har väl i allmänhet bättre förutsättningar, det är väl oftast därför dom blivit just lyftare och inte basketspelare eller höjdhoppare (dessa har ju som bekant bättre förutsättningar för dessa sporter)

Styrketräning är väldigt befriad från skador. Sannolikheten och risken att man skadar sig är långt mycket större i idrotter som brottning, gymnastik, friidrott, fotboll, handboll, ishockey, golf, simning etc. Absolut störst skaderisk råder emellertid om man är inaktiv, dvs. inte tränar ("if you don´t use it, you lose it")
De fåtal skador som uppstår med styrketräning är nästan alltid ryggskador. (Således är det rent trams att hävda att t.ex. latsdrag skulle vara skadligt för axlarna. Den i folkmun vedertaget "supersäkra träningsformen" simning har t.ex. skördat långt fler axleskador). Styrketräning skall framförallt ses som skadeförebyggande träning (prehabilitering). Detta gör att de som tränat länge och rationellt i regel inte skadar sig, vare sig på gymmet eller utanför det.

jego
2007-07-31, 09:38
Om man nu har ryggproblem sedan tdg då? Har ischias känningar (ej pgr av marklyft) och har därför undvikit marklyft ett par månader. Det innebär väl ändå ett enormt disktryck med marklyft (oavsett teknik) och kan väl inte rekomenderas för folk som tdg haft ryggproblem? Har aldrig fått tipset av en sjukgymnast att träna marklyft för att unvika problem igen i framtiden.

Guddi
2007-07-31, 09:48
Styrketräning är väldigt befriad från skador. Sannolikheten och risken att man skadar sig är långt mycket större i idrotter som brottning, gymnastik, friidrott, fotboll, handboll, ishockey, golf, simning etc. Absolut störst skaderisk råder emellertid om man är inaktiv, dvs. inte tränar ("if you don´t use it, you lose it")
De fåtal skador som uppstår med styrketräning är nästan alltid ryggskador. (Således är det rent trams att hävda att t.ex. latsdrag skulle vara skadligt för axlarna. Den i folkmun vedertaget "supersäkra träningsformen" simning har t.ex. skördat långt fler axleskador). Styrketräning skall framförallt ses som skadeförebyggande träning (prehabilitering). Detta gör att de som tränat länge och rationellt i regel inte skadar sig, vare sig på gymmet eller utanför det.Bra skrivet majoren.

Värmer man upp ordentligt, använder bra form, har ett balanserat träningsprogram och inte lastar på upp emot 1RM varje pass så kommer man att slippa i stort sett alla skador i gymmet och råka ut för färre skador utanför.

Använder man däremot dålig form i flera övningar så kommer varje pass att slita lite extra på kroppen och till slut kan man, om man har otur, få en förslitningsskada som kommar att behöva väldigt lång läkningstid alt aldrig blir bra igen. Samma sak om man tränar på elitnivå inom SL alt OL. Då får man räkna med att man kanske får lite problem med sina leder senare i livet pga den stora belastning man utsätter kroppen för. Elitidrott är sällan bra för kroppen.

Jego->Jag skulle säga att det beror på vad orsaken är till din Ischias om du hade haft nytta av marklyft eller inte.

Allan
2007-07-31, 09:48
hur är det med skador bland icke lyftare då?

Det är mycket svårt att spekulera om vilka eventuella skador som uppstått vid komplementsträning - erfarenheten visar oss ju att rätt mycket av den dagliga träningen i andra sporter inte alls är nyttig, och då blir det svårt att säga vad som berodde på styrketräningen. Hönan och ägget.

Har aldrig fått tipset av en sjukgymnast att träna marklyft för att unvika problem igen i framtiden.

Har du varit hos en naprapat? Eller ställt frågan i vårt Rehabforum - vi har sjukgymnaster där som säkerligen kan bidra med tips. Observera att alla övningar inte är bra för alla alltid

paragon
2007-07-31, 10:20
Styrketräning är väldigt befriad från skador. Sannolikheten och risken att man skadar sig är långt mycket större i idrotter som brottning, gymnastik, friidrott, fotboll, handboll, ishockey, golf, simning etc. Absolut störst skaderisk råder emellertid om man är inaktiv, dvs. inte tränar ("if you don´t use it, you lose it")
De fåtal skador som uppstår med styrketräning är nästan alltid ryggskador. (Således är det rent trams att hävda att t.ex. latsdrag skulle vara skadligt för axlarna. Den i folkmun vedertaget "supersäkra träningsformen" simning har t.ex. skördat långt fler axleskador). Styrketräning skall framförallt ses som skadeförebyggande träning (prehabilitering). Detta gör att de som tränat länge och rationellt i regel inte skadar sig, vare sig på gymmet eller utanför det.

jasså, men det är ju trots allt 9,581 posts i träningsskade-forumet så några verkar ju tydligen skada sig iaf.

major Pectoralis
2007-07-31, 11:26
jasså, men det är ju trots allt 9,581 posts i träningsskade-forumet så några verkar ju tydligen skada sig iaf.

Hm, jag misstänker (utan att ha läst så många trådar) att åtminstone hälften av dem är inbillnings- eller placebosjuka. Möjligen har de sträckt sig en aning. Dessutom finns inget som säger att det är gymträningen som är boven. Naturligtvis kan man få ont av visa övningar. Emellertid är de flesta smarta nog att inte köra dessa övningar efter att de första symptomen visat sig, vilket gör att de klarar sig utan någon skada, i ordets rätta bemärkelse.

Allan
2007-07-31, 11:38
Man ska ha klart för sig att oerhört många som inte tränat tidigare betraktar hederlig träningsvärk som en skada, att massor av de där trådarna rör skador man skaffat sig i andra idrotter, och naturligtvis att man faktiskt kan skada sig genom att lyfta fel.
Den absolut vanligaste orsaken är att man lyfter över sin kapacitet genom att fuska - att köra axelpressar med ryggstöd, både stång och hantlar, är ett praktexempel, där man tar i med både mage och ben för att få upp vikten.
Man ska skilja på ostrikt utförande och skadligt utförande

Guddi
2007-07-31, 11:38
jasså, men det är ju trots allt 9,581 posts i träningsskade-forumet så några verkar ju tydligen skada sig iaf.Det Majoren talar om är skador som beror direkt på styrketräningen. De är väldigt få i förhållande till andra sporter och de flesta som uppstår beror på att folk har haft, dålig teknik, ett obalanserat träningsprogram (axelproblemen) eller helt enkelt kört för hårt och inte lyssnat på kroppen när den behövt återhämta då det ömmar i en led/muskel.

De flesta av skadorna som tas upp i skadeforumet är från personer som även sysslar med andra sporter (löpning, fotboll, handboll, hockey är de som jag spontant tycker dyker upp oftast) och/eller så är det oftast skador som drabbar alla människor. Upp till 80% av alla människor har ryggproblem någon gång i sitt liv och att det då inte skulle drabba tränande individer är ju väldigt osannolikt. Sen är det 1500 trådar på 2,5 år skapade av 20000 medlemar och då inser man att det är en väldigt låg procent skador/år.

Du kan jämföra skadefrekvensen med fotboll där upp emot 10% av alla fotbollspelare har problem med sina knän under ett år. Hade detta varit ett fotbollsforum hade vi således haft runt 2000 nya trådar per år som bara handlade om knäskador. Sen är det dessutom många fotbollsspelare som även får fotledsskador, ljumskproblem, traumaskador (likt blödningar) och en mängd muskelskador per år.

I styrketräning:

kan man kontrollerade rörelser utan överraskande moment.
Har man en låg frekvens av varje rörelse (jämför med löpning med otroligt hög frekvens).
kan man vila en muskel om den är lite sliten.
Bir man inte utsatt för kraftiga impulskrafter över muskler och leder (likt spark/slag på en led som sker i lagsporter).

Det är väldigt ovanligt med akuta skador i styrketräning och de överbelastningskador som kan uppstå är mycket lättare att undvika än vad det är i andra sporter. Det är tex väldigt svårt att fortsätta löpträna om man börjar få problem med löparknä medan man som styrketränande individ vid axelproblem kan byta ut en övning mot en annan och få i stort sett samma träningseffekt samtidigt som man jobbar på att bli av med obalansen som skapar de problem man har innan de blir värre.

Edit: Ifrågasätt aldrig styrketräning i ett styrketräningsforum LOL

Nitrometan
2007-07-31, 13:36
har jag drömt eller nämnde du inte att nån lyftare från ramdala som fick ryggproblem efter mkt ostbåge över 300kg? nån jonas?
Ryggen är frisk igen. Han lyfter tungt igen. Det visade sig att det var jobbet (och extrajobbet) som var boven och inte marklyften. Nu har han köpt hus och har fullt upp så vi får se om han hinner tävla nåt iår.

Allan
2007-07-31, 18:14
Man ska nog lägga till att skadefrekvensen ökar dramatiskt ju mer otillåtna medel folk sätter i sig, tyvärr.