handdator

Visa fullständig version : Blandat vassle med tid till intag


Insidedoubt
2007-07-25, 15:50
Spelar det någon roll om jag blandar mitt vassle med mjölk i en sportflaska nu och dricker efter träning om kanske 3 timmar?

Det kanske är en dum fråga men jag har aldrig tränat så långt hemifrån att jag behövt ta med, och ofta ser man ju folk blanda på plats. Jag blandade en shake nu som inte ska drickas förrän om ett par, tre timmar, men det borde väl inte göra någon skillnad? Innehållet är ju detsamma tänkte jag.

StefanC
2007-07-25, 15:53
Usch, hade jag aldrig gjort. Har ni inte vatten på gymmet eller?

apa_ola
2007-07-25, 15:56
Tre timmar i kylen borde väl vara ok. annars kan du väl blanda när du kommer hem?

Flera timmar i värme är nog dåligt med avseende på bakterietillväxt. Ännu fler timmar kan väl förvrida/veckla upp/ denatuera proteinet (?) så det blir kass.

Insidedoubt
2007-07-25, 15:57
Usch, hade jag aldrig gjort. Har ni inte vatten på gymmet eller?

Jo, men det hela var egentligen ett missöde. Jag köpte precis nytt vassle (Pure Whey) och tänkte ta en shake nu för att smaka, sedan kom jag på att jag ska iväg och klättra och tänkte att det vore bättre att ta det då.

Insidedoubt
2007-07-25, 16:01
Äh, problem solved. Jag hällde i mig shaken istället, kan inte tänka mig att jag är nära min proteinkvot för dagen ändå så det är nog bara bra.

Jävligt god var den också, Pure Whey kokos.

Tack för infon, hade inte tänkt på att proteinet eventuellt kan denatureras i värme, men det löste sig ändå. Ska tänka efter nästa gång bara :smash:

apa_ola
2007-07-25, 16:05
Äh, problem solved. Jag hällde i mig shaken istället, kan inte tänka mig att jag är nära min proteinkvot för dagen ändå så det är nog bara bra.

Jävligt god var den också, Pure Whey kokos.

Tack för infon, hade inte tänkt på att proteinet eventuellt kan denatureras i värme, men det löste sig ändå. Ska tänka efter nästa gång bara :smash:

denatueras väl i vatten, även om värme bör göra att det går fortare.

apa_ola
2007-07-25, 16:09
denatueras väl i vatten, även om värme bör göra att det går fortare.

Bör dock ta åtskilliga timmar...

Sverker
2007-07-25, 16:24
Protein i vatten är inget problem. Tänk på UHT-mjölk eller varför inte på någon färdigblandad proteindryck i flaska. Proteinet klarar sig.



Men, men det är alla de bakterier som finns i mjölken, proteinpulvret, i shakern som växer till i antal och ger sig på proteinet.
Bakterierna bildar mjölksyra från mjölksockret och syran denaturerar proteinet. På samma gång börjar bakterierna att utsöndra olika enzym/proteaser som ger sig på proteinet och delar upp det först till peptider och amionsyror för att därefter ge sig på själva aminosyrorna och fermentera/jäsa dem till ett stort antal nya illaluktande ämnen*spy*


Jag skulle själv aldrig blanda en egen drink och låta den stå flera timmar. Drinkar blandas och dricks direkt. Möjligen får de stå några minuter så att aromen kommmer fram och drycken tjocknar en aning.

Insidedoubt
2007-07-25, 22:31
Protein i vatten är inget problem. Tänk på UHT-mjölk eller varför inte på någon färdigblandad proteindryck i flaska. Proteinet klarar sig.



Men, men det är alla de bakterier som finns i mjölken, proteinpulvret, i shakern som växer till i antal och ger sig på proteinet.
Bakterierna bildar mjölksyra från mjölksockret och syran denaturerar proteinet. På samma gång börjar bakterierna att utsöndra olika enzym/proteaser som ger sig på proteinet och delar upp det först till peptider och amionsyror för att därefter ge sig på själva aminosyrorna och fermentera/jäsa dem till ett stort antal nya illaluktande ämnen*spy*


Jag skulle själv aldrig blanda en egen drink och låta den stå flera timmar. Drinkar blandas och dricks direkt. Möjligen får de stå några minuter så att aromen kommmer fram och drycken tjocknar en aning.

Mjo, det är sant. Jag drack den direkt istället, gott var det :)
Pure Whey kokos får ännu en :thumbup: