handdator

Visa fullständig version : Vassle eller kasein vid frukost?


The MANabolic
2007-07-25, 15:00
har nyss fått hem 4 kg whey 80 samt 1 kg sloow.

nu några frågor: ska jag inta whey80 (snabbare protein) eller sloow vid frukost?

mitt resonemang för att äta kasein är att kroppens insulinvärde ändå är så högt när man vaknar att man inte behöver hetsa i sig snabbt protein på morgonen...

jag äter ungefär som jag skriver i den här tråden http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?p=2423744#post2423744

Eddie Vedder
2007-07-25, 15:06
Insulinnivåerna är snarare väldigt låga på morgon, eller äter du en massa mitt i natten?

Annars är insulinet inget att direkt oroa sig över om du är frisk. Du märker själv om det inverkar på ditt blodsocker och din aptireglering under dagen men en frisk och tränand eindivid behöver inte oroa sig för mycket över att tajma maten efter blodsockersvar o.s.v.

Kasein är långsamt och motverkar nedbrytning så det kan säkert vara lämpligt vid frukosten. Efter träning är vassle och kasein likvärdigt.

Johan.S
2007-07-25, 18:59
Varför inte blanda. Behöver ju inte vara 50/50 utan du kan ju köra tex 80/20 där merparten är kasein. Då f¨år du ju både ett snabbt och långsamt intag av aminosyror